Korken skrev:Tjaba
Undrar bara om Hebo- Performance vevpartiet klarar upp mot 14k rpm?
Kom annars med förslag om vilket vevparti som skulle funka för en billig peng.
hejsan (hittade inte vart kan man köpa tråden) jag undrade vart man kan få tag på en kolv till min original cylinder(AM6)? passar dom billiga cylindrarnas kolvar på twostroke? min kolv sprack på min original cylinder...
Derbi Senda
Setup:
Cylinder: Airsal 70cc Racing
Förgasare: Dellorto 21mm Black Edition
Koppling: Metrakit
Insug: Doppler
Membran: Doppler
Vev: Metrakit
Avgasrör: Metrakit Pro Race
Filter: Öppet
siiimooon skrev:
Du kan ju lätt få en Airsal att gå lika bra, bara du lägger ner lite tid på portning.
inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portning
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?
Jo, en Airsal eller liknande kan gå lika bra eller bättre än en Patanegra.
Min Barikit går snudd på bättre än en PR70..
Original är Pata vassare.
så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budget
PoWeRKinG skrev:
inte likabra men man ka få mkt att gå bra med portning
den verkar ju vara ett rikitg bra val om man ska köra 70cc iallafall
vilken ger mest? prorace 70cc eller patanegra 70cc?
så det är enklare att köpa en billig 70cc och sen porta den efter patanegramallar och sen beställa en patanegrakolv? skulle vara bra iom att jag försöker hålla extremt låg budget
Du bör inte hålla på med hyper om man utgår ifrån din kunskap ,
Nej du ska inte ha en patakolv , utan airsal om du ska köra airsal .
du kan skicka cylindern till någon som kan porta , Du portar den inte efter någon annan cylinder , Man förstorar portarna och kan ändra hur dom ser ut efter behag ,
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.
men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning
siiimooon skrev:
Du bör inte hålla på med hyper om man utgår ifrån din kunskap ,
Nej du ska inte ha en patakolv , utan airsal om du ska köra airsal .
du kan skicka cylindern till någon som kan porta , Du portar den inte efter någon annan cylinder , Man förstorar portarna och kan ändra hur dom ser ut efter behag ,
man har inte en hyper för att man vet. man har en hyper för att man vill.
och ja, jag är helt okunnig vad det gäller portning iom att det är för mycket att läsa. saker är ju gjorda för att ge högsta prestanda liksom
blir nog en patanegraliknande cylinder isåfall. får se om det blir portning eller inte. känner en del på mc-kompaniet i stan och dom utför portning. får höra mmed dom isåfall. annars fixar jagg det nog själv
Och sen en Malossi MHR Replica 80cc. Då till frågan, måste man modda blocket som man måste med Polini Guss 80cc? Eller är den bolt-on?
Eller skulle man rentav kunna köra på vanliga MHRen? De är ju ganska lågvarviga.
Kör på org. vev.
MVH
Tvek om det finns en ända originalvev som klarar av 80cc... Byt åtminstone vev till den setupen med 80cc
Jo, originalvevarna tål MYCKET.
Min kompis har kört en hel sommar på MHR Replica 80cc, sen nån månad med RedRevo70, och nu kör han upper midrace Barikit70.
siiimooon skrev:Jo, originalvevarna tål MYCKET.
Min kompis har kört en hel sommar på MHR Replica 80cc, sen nån månad med RedRevo70, och nu kör han upper midrace Barikit70.
Inget glapp i vev eller ramlager.
Vet du om han behövde modda blocket/kolven för att få på MHR Replican?
Pontusandersson95 skrev:kolven byter du ju du kan ju inte köra med original kolv till 80cc så kolv behöver du inte modda.
inte blocket heller
Ja det vet jag väll -.- men om man ska köra med t.e.x Polini Guss 80cc så måste man antingen svarva/slipa blocket eller kapa nedre delen av kolven ca 8mm.
Maxidude skrev:Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla? http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.
Maxidude skrev:Tjenna gubbs! Undrar om jag kan köra den här 80cc cylindern på org. veven en sommar? Och om inte, hur länge skulle det hålla? http://twostroke.se/product.asp?product=13406
Med en så slö cylinder går det bra.
Det kanske inte är den vassaste cylindern men tänk på att det är en 80cc som varvar rätt mycket. Det räcker med en vanlig Airsal 70cc för att veven inte ska hålla om den har gått mycket och om man kör riktigt hårt.
Originalveven är egentligen inte gjord för mer än 50cc. Men det fungerar säkert ändå om han kör försiktigt och inte kopplingsvarvar den för mycket.
Fungerar gör det men det beror helt på hur du kör den och hur långt veven har gått. Tuktar du den riktigt hårt med en såpass vass cylinder så lär den nog inte hålla speciellt länge, och om den har gått över 1000 mil så är det bäst att åtminstone byta lager. Oftast när man byter upp till 80cc eller en vassare 70cc så är det starkt rekommenderat att byta till en tåligare vev. Men som sagt så beror det helt på hur du kör med den. Kör du lugnt och inte håller på och varvar sönder den hela tiden så kan den hålla en sommar. Kör du hårt och rejsar med den mycket så finns det stor risk att veven kan gå sönder när den inte hinner med varven. Men originalveven brukar ofta vara väldigt underskattad, de tål mer än vad man tror. Sen är inte Airsal det allra vassaste oportat så det skulle fungerar men man kan aldrig vara säker.
Ait, tack för hjälpen, för den har gått c:a 1100 mil orginal och kanske 15-20 mil med gianelli effekt på, tänkte även dreva den rätt tungt, typ 14-53 elr ngt
Ait, tack för hjälpen, för den har gått c:a 1100 mil orginal och kanske 15-20 mil med gianelli effekt på, tänkte även dreva den rätt tungt, typ 14-53 elr ngt
Ok. nä men den håller nog en sommar så länge du inte kör för hårt, jag tycker du sak köra på den cylindern i alla fall. 14-53 är bra men 15-53 skulle vara ännu bättre
Okej nice funderar dock på att inte trimma så mkt eftersom har funderat ett tag på att skaffa 2takts lätt mc eftersom ostrypt ger dessa hojjat runt 30 hk
Maxidude skrev:Okej nice funderar dock på att inte trimma så mkt eftersom har funderat ett tag på att skaffa 2takts lätt mc eftersom ostrypt ger dessa hojjat runt 30 hk
Najs. Tycker i så fall att du ska skaffa en GasGas 125 2t, då dessa ger upp mot 38hk ostrypta. Dock kan man behöva byta kolv ganska ofta om du kör hårt med den då det är en crossmotor i grunden, därför är de djukt starka och låter riktigt gött också ;P