Kicken har fastnat!

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.
Mrriko
Elmoped

Kicken har fastnat!

Inlägg av Mrriko »

Jag startade min moppe innan sen stannade jag den för jag skulle fixa en sak och när jag skulle starta den typ 1 minut efter så gick det inte att kicka, det gick inte heller att rulla igång den för när jag lägger den i växel så spärras bakhjulet också så bakhjulet bara glider fram på marken hur jag än gör!
Vad kan det vara för fel?
Tacksam för väldigt snabba svar!
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

vad skulle du fixa? låter som om den skulle ha skärt, men vet inte då den bara stog igång om du inte körde nått?
manske
Elmoped

Re: Kicken har fastnat!

Inlägg av manske »

Mrriko skrev:Jag startade min moppe innan sen stannade jag den för jag skulle fixa en sak och när jag skulle starta den typ 1 minut efter så gick det inte att kicka, det gick inte heller att rulla igång den för när jag lägger den i växel så spärras bakhjulet också så bakhjulet bara glider fram på marken hur jag än gör!
Springstart: Lägg i tvåan. Håll in kopplingen. Löp som fan. Släpp kopplingen och fortsätt löpa. Motorn startar. Håll in kopplingen.

Sen är det ju ännu bättre om du rullar ned i nedförsbacke och du sitter på :P

Testa det först :)
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped

Inlägg av Jimmye »

Då är det inte kicken som har fastnat troligtvis.Du har antagligen en otrevlig överraskning i cylindern eller nånstans på koppligs sidan.
Om den satt sig rejält rekomenderar jag inga mer start försök.Det kan bara göra saker och ting värre.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Den kan har skärt ja, även om det är konstigt då du stängde av den själv innan. Men det kan vara något så enkelt som att kickfjädern innanför kopplingskåpan har fastnat. Dra inga förhastade slutsatser i alla fall.
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög

Inlägg av agertoft »

SKURIT!*

btw så e jag språkpolisen :D
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

agertoft skrev:SKURIT!*

ok, bra att veta språksnuten :)
men det är inte till speciell stor hjälp inom meckarområdet^^
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

SickRazer skrev:

Säger killen som meckar på gatan ;)
Bild
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

jesper178 skrev:
SickRazer skrev:

Säger killen som meckar på gatan ;)
Va?

Det kallas sarkasm Jeppe
Mrriko
Elmoped

Inlägg av Mrriko »

Det är inget med kickfjädern, jag har precis bytt packboxarna till vattenpumpen (det gjorde jag alltså efter detta hände) och inget drev vill röra sig, helt fast så jag gissar på någon väldigt tråkig överraskning i cylindern :/ Har inte ens kört in cylindern sedan jag bytte den :'( Tack för hjälpen alla.

Sorry för felpost.
Mrriko
Elmoped

Re: Kicken har fastnat!

Inlägg av Mrriko »

manske skrev:
Mrriko skrev:Jag startade min moppe innan sen stannade jag den för jag skulle fixa en sak och när jag skulle starta den typ 1 minut efter så gick det inte att kicka, det gick inte heller att rulla igång den för när jag lägger den i växel så spärras bakhjulet också så bakhjulet bara glider fram på marken hur jag än gör!
Springstart: Lägg i tvåan. Håll in kopplingen. Löp som fan. Släpp kopplingen och fortsätt löpa. Motorn startar. Håll in kopplingen.

Sen är det ju ännu bättre om du rullar ned i nedförsbacke och du sitter på :P

Testa det först :)

Min kompis puttade mig med sin moppe och när jag la den i växel så tog det mer eller mindre tvärstopp. Däcket bara gled.. Men tack för tipset :)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

vicke xX SMT skrev:vad skulle du fixa? låter som om den skulle ha skärt, men vet inte då den bara stog igång om du inte körde nått?
hej min BOATIAN kan någon hjälpa mig snabbt! jag vet inte hur jag får upp locket till tanken så jag kan inte tanka min moped HJÄLP mig vilket håll ska jag skruva åt? vänster eller höger för att få upp tankloket!!!?

Tanklocket på en Baotian är faktiskt inte att leka med ;)
Mrriko
Elmoped

Inlägg av Mrriko »

vicke xX SMT skrev:vad skulle du fixa? låter som om den skulle ha skärt, men vet inte då den bara stog igång om du inte körde nått?
Jag startade den, stängde av den och ställde mig och pinkade sen när jag skulle starta så gick det inte. helt tvärstopp
Mrriko
Elmoped

Inlägg av Mrriko »

Har hittat felet...
Ena kolvbultsclipsen har trillat bort från sin plats och trillat ner inne i motorn och spärrar vevstaken på något sätt, plus att det är 2 riktigt feta och djupa repor, en på högersidan och en på väsntersidan, i cylindern och en riktigt fet och djup repa på högersidan av kolven...
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

Mrriko skrev:Har hittat felet...
Ena kolvbultsclipsen har trillat bort från sin plats och trillat ner inne i motorn och spärrar vevstaken på något sätt, plus att det är 2 riktigt feta och djupa repor, en på högersidan och en på väsntersidan, i cylindern och en riktigt fet och djup repa på högersidan av kolven...
in på ts och beställ 70cc
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

kolvclipset ska man alltid kolla nooooga så det verkligen sitter i spår, gärna snurra det några varv så man ser att det löper i helt överallt
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Jävla otur du hade där. Men nu har du åtminstone en anledning till att köpa 70cc 8)
Koffras
Elmoped

Inlägg av Koffras »

Kan ge dig ett tips o detta har jag gjort på många veteran moppeder och det har funkat utan att du plockar isär eller byter något. Och allt beror på hur grov skurningen är.

Börja med att ta bort tändstiftet, och nu till det bästa. Hämta diesel, häll i cylindern låt det stå 1-2 dagar i diesel bad.

Detta har löst sig för mig varje gång konstigt nog.

Detta är ett gammalt lumpen trick som många inte känner till.

Lycka till!
Mvh kriss
Mrriko
Elmoped

Inlägg av Mrriko »

bluerider94 skrev:kolvclipset ska man alltid kolla nooooga så det verkligen sitter i spår, gärna snurra det några varv så man ser att det löper i helt överallt
Det gjorde jag också, jag pressade ut den med en tång när den satt i spåret för att den skulle sitta riktigt och jag snurrade även den ett par varv men det blev ändå såhär :/
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

när min skar förra veckan så var det exsakt så. jag hade köpt nya knaster 10mm. 15 var för stort och 10 var för små. jag böjde till ett 10mm för jag hade INGEN bra dag. den losnade och pajjade hela cylindern och eventuellt vevhuset. det vet jag inte än.

och ja, ni får skratta åt mig men jag har lärt mig en läxa ;)
Ekman
F.D Moderator

Inlägg av Ekman »

Haha!
Bild
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

vicke xX SMT skrev:Haha!
Bild
vet xD

hoppas hyperveven klarade sig :roll:
Mrriko
Elmoped

Inlägg av Mrriko »

Har ni något tips på hur jag kan få bort svänghjulet för det sitter extremt hårt, det gick inte med en sån avdragare från biltema för det rör inte sig överhuvudtaget -.-'
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

Mrriko skrev:Har hittat felet...
skicka den till mig så kan jag präva att svarva den i rätt storlek, , ytan blir som nyskick, honar efteråt såklart.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Skriv svar