Rieju Spike startar inte efter förgasarbyte!

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Rieju Spike startar inte efter förgasarbyte!

Inlägg av SickRazer »

Nu har jag äntligen satt på Polini Dellorto 21mm Black Racing förgasaren och ett ostrypt Barikit insug. Men tyvärr vill den inte starta... :(
Jag lyckades koppla i allting som man ska. Men ändå startar den inte. Det kommer bensin ner till förgasaren som det ska och det sitter ett 92 munstycke på, det kan vara för lite men den ska kunna starta ändå. Har testat skruva på luftskruven och tomgångsskruven men till ingen nytta. Jag har inte i vajerchoken men den ska väl starta ändå eftersom den får bensin, eller? Det låter lite tomt typ när man kickar också som om cylindern inte får någon bensin... Gasen fungerar som det ska och allt annat också men ändå startar den inte efter typ 200 kickar! Svara gärna om ni har en aning om vad det kan vara.
OBS! Kör utan luftfilter för tillfället men tror inte det är därför då den fungerade med original förgasaren.
kör med Airsal 70cc Sport, Turbokit HLG rör och 14-52 drevning också om det skulle vara till någon hjälp

Tack på förhand.
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Testa 100 munstycke.
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

koppla in choken ist för att ha ett fett hål in till förgasaren :d
Bild
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN

Inlägg av Maltyboy »

prova att spring igång
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

100 känns la lite stort ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

willemedDERBIN skrev:100 känns la lite stort ?
Nej, snarare för litet eftersom han inte har luftfilter.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

siiimooon skrev:
ah missade den delen :)
men kläm på ett ????
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
wille95
Kort stubin

Inlägg av wille95 »

willemedDERBIN skrev:
siiimooon skrev:
men kläm på ett ????
jag kör på 60 och jag har 14mm barikit 74cc tkninja ostrypt cdi insug och nylonstrumpa så kolla gnista oxå 8)
Aha, vafan är det för tråd egentligen... Skaffa dig polare att prata ut dig på ist.

Låser.
karlsson^ the one and only :D
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

siiimooon skrev:Testa 100 munstycke.
Har ett 100 munstycke men det är 6mm, jag behöver 5mm^^
Men det är inte munstycket, den ska gå att starta med 92 också...
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

jesper178 skrev:koppla in choken ist för att ha ett fett hål in till förgasaren :d
Har en chokeskruv där, så det är täppt.
Maltyboy skrev:prova att spring igång
Har testat, funkar inte :(
willemedDERBIN skrev:
siiimooon skrev:
men kläm på ett ????
Har ett Doppler sportluftfilter hemma, ska testa med det imorgon, men tror inte att det är något så enkelt...
wille95 skrev:jag kör på 60 och jag har 14mm barikit 74cc tkninja ostrypt cdi insug och nylonstrumpa så kolla gnista oxå
Skojar du? min hade 78 original xD.
Men ska kolla gnistan också, borde inte ha någon anledning att inte tända då jag har inte pillat med något annat än förgasaren och insuget men man vet aldrig. Det låter faktiskt som att den inte får någon gnista.
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

Lånar tråden lite då jag är ute för samma problem :(

Har nyss bytt upp mig från Derbi originalförgasare till dellorto 19mm och har satt på 74cc Barikit cylinder. Efter mycket krångel så har jag äntligen köpt mig en riktig bensinkran och lite annat smått och gott.

Men nu när jag försöker starta den så vill den inte de -.-' Har kollat så det kommer bensin till förgasaren och gnistan och båda funkar. (Den startade när jag hade på 74cc och originalförgasaren)

Har 92 munstycke i, har en gasbinda som luftfilter (Det har blivit blött av att jag spillt bensin på de, kan de göra ngt?), och Gianelli rör.

Både när jag kickar och rullar så låter det som den inte för någon bensin eller som den inte har någon tändning och tändstiftet är blött och svart.

Någon som vet vad det är för fel? Eller ts har kanske kommit på felet själv och kan hjälpa mig? :)

MvH
nelco
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Jag har förresten fått igång min nu för ett tag sedan. Bytte till 100 munstycke så funkade den. Fast nu kör jag med 110 men det är lite för stort^^
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

Var det bara det? :O Får ta och borra upp mitt då :D
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Nej, jag fick igång den med 92 munstycke. Det var gasvajern som hade fastnat under bensintanken så att den spändes och det var som om den var på gas hela tiden. Det gjorde att förgasaren dränktes i bensin och den blev sur, det var därför den aldrig startade efter typ 100 kickar. Men efter att jag fixade vajern så startade den efter bara några kickar men den gick ändå dåligt med det munstycket så jag bytte upp till ett 100 munstycke och då gick den bra, men motorn slirar på höga varv så nu måste jag byta till hårdare kopplingsfjädrar på den setupen. Just nu har jag på ett 110 munstycke men det är lite för stort.

Men angående ditt problem så kan det också vara något med gasvajern. Lätta spänningen på vajern lite och kolla så att trotteln inte sitter för långt upp. Det ska bara vara ett litet mellanrum mellan förgasaröppningen och trotteln i förgasaren. 92 munstycke är alldeles för litet för din setup också, jag rekommenderar dig att byta till minst ett 100 munstycke.
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

SickRazer skrev:Nej, jag fick igång den med 92 munstycke. Det var gasvajern som hade fastnat under bensintanken så att den spändes och det var som om den var på gas hela tiden. Det gjorde att förgasaren dränktes i bensin och den blev sur, det var därför den aldrig startade efter typ 100 kickar. Men efter att jag fixade vajern så startade den efter bara några kickar men den gick ändå dåligt med det munstycket så jag bytte upp till ett 100 munstycke och då gick den bra, men motorn slirar på höga varv så nu måste jag byta till hårdare kopplingsfjädrar på den setupen. Just nu har jag på ett 110 munstycke men det är lite för stort.

Men angående ditt problem så kan det också vara något med gasvajern. Lätta spänningen på vajern lite och kolla så att trotteln inte sitter för långt upp. Det ska bara vara ett litet mellanrum mellan förgasaröppningen och trotteln i förgasaren. 92 munstycke är alldeles för litet för din setup också, jag rekommenderar dig att byta till minst ett 100 munstycke.
Haha bytta munstycke å såg att jag hade 110 på :P Så bytte till 105 med samma resultat. Men gasvajern kan det nog vara :) Fick mecka ihop en egen anslutning då den förra inte passa ;) Så tar å testar de nu :D
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

Kolla vajern å den va rätt så slö och nu är den riktigt slö :P Men startar fortfarande inte :@
MangeeMedriejun
Elmoped

Inlägg av MangeeMedriejun »

Den kanske blir dränkt för att den får för mycket bensin.
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

MangeeMedriejun skrev:Den kanske blir dränkt för att den får för mycket bensin.
Det var precis det vi pratade om längre upp :roll:
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

Får väl försöka att gå neråt med munstyckena men tror icke att det hjälper om du hade 100 och det var för litet :/
Skriv svar