MUNSTYCKE + Hebo RÖR = SANT ?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Rasmus
Svårstartad skrothög
Inlägg: 251
Blev medlem: 12 mars 2008, 16:47
Ort: Stockholm

MUNSTYCKE + Hebo RÖR = SANT ?

Inlägg av Rasmus »

Tja tänkte bara kolla är de så att man MÅSTE byta till ett större munstycke när man sätter på effektrör?


Hadde 68 orginal

Satte på 73 den gick typ segare.

Segare gasrespons :(


(DEN STARTAR INTE MED CHOK NÄR DEN ÄR KALL den får typ för mk bensin då vet inte men den dör direkt när man har startat den och sätter på choken tycker de är lite skummt)

Vad händer om jag sätter på orginal igen?

Skär den om jag har på orginal varför byter man? :S :shock:
Derbi Senda X-Race

"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
Användarens profilbild
Ztahl
Elmoped
Inlägg: 76
Blev medlem: 15 september 2007, 17:11

Inlägg av Ztahl »

du byter för att den ska gå så bra som möjligt... esta o skruva på luftskruven o flytta nålen!
Användarens profilbild
Rasmus
Svårstartad skrothög
Inlägg: 251
Blev medlem: 12 mars 2008, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Rasmus »

Ztahl skrev:du byter för att den ska gå så bra som möjligt... esta o skruva på luftskruven o flytta nålen!
fast tändstifftets fräg är brun :( De är ju rätt blandning men den går lite sämre i axxet.
Derbi Senda X-Race

"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
mrxrider
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 16 december 2007, 19:53
Ort: sverige:D

Inlägg av mrxrider »

en sak är ju även atthebo är högvarvigt så lite axx försvinner ju om du itne håller varven uppe
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

När du har org röret varvar inte motorn i närmelsevis lika effektivt som med Hebo röret.

En 2-takts moped får sin smörjning via soppan, eftersom original röret inte varvar lite rivigt som Hebo röret så hinner inte original bestyckningen ge cylindern till räckligt med bensin.

Detta resulterar i att den går varm då den även har en kylande verkan och sedan skär den ihop. Men mopeden kommer även gå mycket dåligt om du har för litet munstycke till ett vasare rör då den får för mycket luft och luft kan ingeting bara gå på då det inte innehåller någon energi.

Hoppas du förstår på ett ungefär.
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Användarens profilbild
Rasmus
Svårstartad skrothög
Inlägg: 251
Blev medlem: 12 mars 2008, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Rasmus »

Henry skrev:När du har org röret varvar inte motorn i närmelsevis lika effektivt som med Hebo röret.

En 2-takts moped får sin smörjning via soppan, eftersom original röret inte varvar lite rivigt som Hebo röret så hinner inte original bestyckningen ge cylindern till räckligt med bensin.

Detta resulterar i att den går varm då den även har en kylande verkan och sedan skär den ihop. Men mopeden kommer även gå mycket dåligt om du har för litet munstycke till ett vasare rör då den får för mycket luft och luft kan ingeting bara gå på då det inte innehåller någon energi.

Hoppas du förstår på ett ungefär.

Jao typ men jag ska vell inte ha större hoppas jag.
Derbi Senda X-Race

"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

du har säkert rätt munstycke ( nu säger ja inte att de ä så ), men de finns flera saker att pilla på än munstycket xD.

Justera tills du blir gråhårig och går de inte då så är de dags o testa nytt.

Men bluddrar den eller dör/hackar den? du får liksom följa tecknen på hur motorn går....
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
Rasmus
Svårstartad skrothög
Inlägg: 251
Blev medlem: 12 mars 2008, 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Rasmus »

bensinskalle skrev:du har säkert rätt munstycke ( nu säger ja inte att de ä så ), men de finns flera saker att pilla på än munstycket xD.

Justera tills du blir gråhårig och går de inte då så är de dags o testa nytt.

Men bluddrar den eller dör/hackar den? du får liksom följa tecknen på hur motorn går....


NJa de ska vell puttra lite när de är Hebo dämp så ja vet inte svårt att beskriva :( går vell som vanligt hehe ne ja är asdålig på att förklara xD
Derbi Senda X-Race

"Ju hårdare du kan bromsa, Desto fortare kan du köra"
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

de beror ju lite på hur du gasar också .....

Går den fint på smyggas?, typ om du liksom accar lite lätt utan att gasa fullt? Eller går den bara bra när du drar på? Du får ju balansera med nålen... Går den illa på lågvarven så kanske du får sänka nålen lite om den får för mycke.....

Finns skitmycke o testa men du måste ställa en liten diagnos, konstatera om den får för mkt lr för lite. Och testa lira me luftskruven!! den gör skitmycke skillnad ;) Börja innifrån o jobba ut
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
jonas^
Svårstartad skrothög
Inlägg: 159
Blev medlem: 11 mars 2008, 19:02

Inlägg av jonas^ »

bensinskalle skrev:de beror ju lite på hur du gasar också .....

Går den fint på smyggas?, typ om du liksom accar lite lätt utan att gasa fullt? Eller går den bara bra när du drar på? Du får ju balansera med nålen... Går den illa på lågvarven så kanske du får sänka nålen lite om den får för mycke.....

Finns skitmycke o testa men du måste ställa en liten diagnos, konstatera om den får för mkt lr för lite. Och testa lira me luftskruven!! den gör skitmycke skillnad ;) Börja innifrån o jobba ut
Stjäl tråden lite; vart sitter nålen ?:P
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!
Inlägg: 2861
Blev medlem: 31 maj 2007, 19:29

Inlägg av Henry »

jonas^ skrev:
bensinskalle skrev:de beror ju lite på hur du gasar också .....

Går den fint på smyggas?, typ om du liksom accar lite lätt utan att gasa fullt? Eller går den bara bra när du drar på? Du får ju balansera med nålen... Går den illa på lågvarven så kanske du får sänka nålen lite om den får för mycke.....

Finns skitmycke o testa men du måste ställa en liten diagnos, konstatera om den får för mkt lr för lite. Och testa lira me luftskruven!! den gör skitmycke skillnad ;) Börja innifrån o jobba ut
Stjäl tråden lite; vart sitter nålen ?:P

I toppen av förgasaren kan man väll säga.


Du ska nog lira på lite större munstycke Rasmus!
Utför professionella motorarbeten, klyvning, match-portning, montering osv.
PM!

Säljer MASSOR med delar, Senda SM 260MM Bromsskiva, DRD PRO Original-avgasrör + ljuddämpare OSV OSV! PM!
Eolsson
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 8 januari 2008, 14:54
Ort: svenljunga

Inlägg av Eolsson »

jag hade ett heborör på och då hade jag: rör, 79munstycke, ostrypt luftburk eller sportluftfilter, sänkt nålen från högsta till lägsta läget och drevad;) den gick som fan:D
Låst