Som jag har förstått det ska man inte kombinera högvarvigt-rör tsm med en högvarvig cylinder. Varför krockar dessa? Och vad blir resultatet om man kombinerar dem?
buumbi skrev:Som jag har förstått det ska man inte kombinera högvarvigt-rör tsm med en högvarvig cylinder. Varför krockar dessa? Och vad blir resultatet om man kombinerar dem?
Tack på förhand!
Då har du förstått helt fel!
om ett rör har en effektkurva på säg 8-9000rpm och en cylinder som har en effektkurva på 11-12000rpm så får du inte ut max effekt!
bäst max effekt är med ett högvarvigt rör med en högvarvig cylinder. ett brett register uppnår du med ett högvarvigt rör och en lågvavig cylinder, ett starkt register får du med ett lågvarvigt rör och en lågvarvig cylinder. Piss effekt får du med ett lågvarvigt rör med en högvarvig cylinder!
buumbi skrev:Som jag har förstått det ska man inte kombinera högvarvigt-rör tsm med en högvarvig cylinder. Varför krockar dessa? Och vad blir resultatet om man kombinerar dem?
Tack på förhand!
Då har du förstått helt fel!
om ett rör har en effektkurva på säg 8-9000rpm och en cylinder som har en effektkurva på 11-12000rpm så får du inte ut max effekt!
högvarvig cylinder med högvarvigt rör!
Pew, blev lite smått deppig där ett tag eftersom jag nyligen beställt en högvarvig cylinder och har ett högvarvigt rör.. Tack så mycket för snabbt svar, kommer cylindern imorgon så ska jag skruva på den då, kan ju höra av mig hur den går!
Kan jag byta till http://www.twostroke.se/product.asp?product=7865 och endast byta till 10 storlekar större munstycke? Allt annat orginal? Måste jag ta bort v-ringen? Jag vet att jag inte kommer få ut full effekt. Finns det någon risk för att den skär? Hur fort kommer den gå? Har en Speedfight 2.
Hur pilligt är det egentligen med att köra in kolven? Har nyligen satt på en Airsal 50 Sport (Alu) och tomgångs-kört den 2ggr i garaget. (Ca 10-15 min vardera gång) Ska skruva på resten imorgon sen ska jag väl ut o test-åka lite på den.. men nu är ju saken den att med ny grejer är det ju klart att man vill bus-åka lite och så.. hur pass lugnt ska man köra? gör det nått att maxa den nån gång ibland?
buumbi skrev:Hur pilligt är det egentligen med att köra in kolven? Har nyligen satt på en Airsal 50 Sport (Alu) och tomgångs-kört den 2ggr i garaget. (Ca 10-15 min vardera gång) Ska skruva på resten imorgon sen ska jag väl ut o test-åka lite på den.. men nu är ju saken den att med ny grejer är det ju klart att man vill bus-åka lite och så.. hur pass lugnt ska man köra? gör det nått att maxa den nån gång ibland?
Låt den gå varm en stund på tomgång & stäng av och låt den kyla ner sig...
Gör om detta ungefär tre gånger sen så kan du ta det lite lugnt i 3-4 km sen är det bara och köra full gas hela tiden.
Gjorde detta med min roxx och kolven såg likadan ut som när jag satte in den... man ska inte mes köra direkt
pata skrev:Kan jag byta till http://www.twostroke.se/product.asp?product=7865 och endast byta till 10 storlekar större munstycke? Allt annat orginal? Måste jag ta bort v-ringen? Jag vet att jag inte kommer få ut full effekt. Finns det någon risk för att den skär? Hur fort kommer den gå? Har en Speedfight 2.
Inga problem, men tro inte att exakt 10strl passar.. köp en sats munstycken (org strl 54)
jag skulle starkt rekommendera att ta bort v-brickan (ja det sitter en bricka och inte en ring..)
pata skrev:Kan jag byta till http://www.twostroke.se/product.asp?product=7865 och endast byta till 10 storlekar större munstycke? Allt annat orginal? Måste jag ta bort v-ringen? Jag vet att jag inte kommer få ut full effekt. Finns det någon risk för att den skär? Hur fort kommer den gå? Har en Speedfight 2.
Du kommer få gått upp i bra mycket mer än 10 storlekar, köp munstycke sats & prova dig fram & nej den kommer inte skära...
Sen om du tänker köra med variator-ringen på så kommer den gå som nu 45 km/h och hacka sig framåt.
Så ta bort v-ringen, kommer inte ge någon som helst effekt bara axx inte toppfart om du kör med variator-ringen på....
Har nu vart ut med aeroxen efter att jag hade bytt cylinder/el och så...
När jag skulle iväg så orkade den knappt dra iväg själv, var tvungen att sätta ner fötterna och putta på.. sen så gick den väl inte direkt bra.. riktigt slö var den, orkade ingenting.
Sen när jag kommit tillbaks till garaget så testade jag att byta vikter i den.. böt från 4g till 3g.. märkte att remmen var ganska slapp men tänkte inte så mycket på det.
Sen skulle jag testa den igen.. först var den lika klen i starten (t.o.m klenare).. men sen när jag fick upp den i lite varv drog den iväg nå sjukt! varva riktigt fint och så.. kände verkligen draget i den!
Men nu till saken, när jag åker iväg så gnisslar det lite i variatorn, så kan det vara remmen som har gått "sönder"? Den verkar ha dragit ihop sig på bredden och blivit längre.. Kan det va möjligt?
buumbi skrev:Har nu vart ut med aeroxen efter att jag hade bytt cylinder/el och så...
När jag skulle iväg så orkade den knappt dra iväg själv, var tvungen att sätta ner fötterna och putta på.. sen så gick den väl inte direkt bra.. riktigt slö var den, orkade ingenting.
Sen när jag kommit tillbaks till garaget så testade jag att byta vikter i den.. böt från 4g till 3g.. märkte att remmen var ganska slapp men tänkte inte så mycket på det.
Sen skulle jag testa den igen.. först var den lika klen i starten (t.o.m klenare).. men sen när jag fick upp den i lite varv drog den iväg nå sjukt! varva riktigt fint och så.. kände verkligen draget i den!
Men nu till saken, när jag åker iväg så gnisslar det lite i variatorn, så kan det vara remmen som har gått "sönder"? Den verkar ha dragit ihop sig på bredden och blivit längre.. Kan det va möjligt?
Tack så mycket på förhand!
Tjuvluft?
Fel inställd kanske, vilken färg har elektroden på tändstiftet?
Godkväll folket! Nu är det så här att jag undrar ifall den här cylindern är körd eller om den går att slipa lite på den och köpa ny kolv? För cylindern är inte ens inkörd... moppen värmenöp för ett tag sen pga läckage från en kylarslang...
Här är några bilder iallafall... hoppas man ser något...
alexxz13737 skrev:Godkväll folket! Nu är det så här att jag undrar ifall den här cylindern är körd eller om den går att slipa lite på den och köpa ny kolv? För cylindern är inte ens inkörd... moppen värmenöp för ett tag sen pga läckage från en kylarslang...
Här är några bilder iallafall... hoppas man ser något...
Tacksam för svar!
ser ganska fucked upp asså jag skulle ha köpt mig en ny
jag tror inte den passar vet inte rikigt men köp inte stylepro saker vad jag har hört så är det typ tnt styling fast i motorväg, köp en riktig s6 streetrace kolv istället
Pontusandersson95 skrev:malossi och polini håller båda hög kvalitet men jag hadde tagit mallosin
Okej då tar jag malossin
Malossin har en lite bredare avgasport så den har lite bättre vrid, så köp den.
Ang din andra fråga, klart du kan köra med original röret, men om du vill ha ut max effekt så kan du köpa ett effekt rör, men det går hur bra som hälst med org med.
Pontusandersson95 skrev:malossi och polini håller båda hög kvalitet men jag hadde tagit mallosin
Okej då tar jag malossin
Malossin har en lite bredare avgasport så den har lite bättre vrid, så köp den.
Ang din andra fråga, klart du kan köra med original röret, men om du vill ha ut max effekt så kan du köpa ett effekt rör, men det går hur bra som hälst med org med.