Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
fryberg
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 april 2011, 14:26
Ort: 1512

Rieju Drac 02

Inlägg av fryberg »

Har en fråga hur stor mynningen på en Airsal 70cc Sport till AM6 är?
Bytte till 70cc igår och nu är mitt TK rör för litet och glappar så kanske 70% av avgaserna går ut vid mynningen. Är det adapter som gäller eller? är inte så haj på detta.. =)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

passar det inte så måste man skaffa adapter ja ;) enklast äre väll och mäta vilken dimeter den har? ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
fryberg
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 13 april 2011, 14:26
Ort: 1512

Inlägg av fryberg »

yamaha2pwn skrev:passar det inte så måste man skaffa adapter ja ;) enklast äre väll och mäta vilken dimeter den har? ;)
Hehe jo klart att det är enklast att mäta men just nu står Dracen en bit från mig och tänkte om jag kunde få ett svar här =)
Borde ju va 28mm då :)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

fryberg skrev:
yamaha2pwn skrev:passar det inte så måste man skaffa adapter ja ;) enklast äre väll och mäta vilken dimeter den har? ;)
Hehe jo klart att det är enklast att mäta men just nu står Dracen en bit från mig och tänkte om jag kunde få ett svar här =)
Borde ju va 28mm då :)
Det är 28mm.
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

Hur många varv klarar en Derbi från 2007 original cylinder
Kommentera mina bilder:)
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

Pontusandersson95 skrev:Hur många varv klarar en Derbi från 2007 original cylinder
det brukar vara kolven om inte veven och lagrerna som ger med sig först.. eller menar du hur mycket den varvar original?
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

Vivven skrev:
Pontusandersson95 skrev:Hur många varv klarar en Derbi från 2007 original cylinder
det brukar vara kolven om inte veven och lagrerna som ger med sig först.. eller menar du hur mycket den varvar original?
Hur mycket kan Man varva innan något tar stryk?
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

Hebo racing vev 16000 rpm
Metrakit c4 lager
Metrakit prorace kopplingsfjädrar
Metrakit prorace cdi
Metrakit 21mm insug
Dellorto 21mm förgasare
Gianelli 2t rör
13/53 drevning
vilken cylinder hälst 50cc med ganska mycket riv i, gör inte om det är 70cc
också men hälst 50cc
Kommentera mina bilder:)
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

Pontusandersson95 skrev:Hebo racing vev 16000 rpm
Metrakit c4 lager
Metrakit prorace kopplingsfjädrar
Metrakit prorace cdi
Metrakit 21mm insug
Dellorto 21mm förgasare
Gianelli 2t rör
13/53 drevning
vilken cylinder hälst 50cc med ganska mycket riv i, gör inte om det är 70cc
också men hälst 50cc
C3-lager är mycket bättre.
Köp en SP70, eller Airsal/Barikit 70, det går bra med den andra setupen.
Användarens profilbild
agertoft
Svårstartad skrothög
Inlägg: 303
Blev medlem: 14 mars 2011, 20:52

Inlägg av agertoft »

Hallå!

Jag har nyligen tagit am-kortet, och fick då lära mig att man inte fick ha större cylinder volym än 50cm3/cc.

Låt oss då säga att jag skaffar en airsal 50 cc sport och monterar den på min Derbi, och det är det enda jag gör i trimmväg, pluggar inte ens ur originalavgasröret.

Polisen kommer och stannar mig och påstår att den e trimmad? E den trimmad då?

För cylindern överskrider inte gränsen!? Men eftersom den går fortare än original så tar dem in den och ska skruva ner skiten, får de ta cylindern ifrån mig då? Den e ju fortfarande inte större än original/ tillåten gräns!?

Vad säger lagen om detta?

Detta är ENDAST en HYPOTETISK fråga!!
varför inte?

http://www.twostrokerider.se/koposalj/3274

språkpolis samt allmänt störande

http://Decentot.no-ip.org/ -bra OT server
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

agertoft skrev:Hallå!

Jag har nyligen tagit am-kortet, och fick då lära mig att man inte fick ha större cylinder volym än 50cm3/cc.

Låt oss då säga att jag skaffar en airsal 50 cc sport och monterar den på min Derbi, och det är det enda jag gör i trimmväg, pluggar inte ens ur originalavgasröret.

Polisen kommer och stannar mig och påstår att den e trimmad? E den trimmad då?

För cylindern överskrider inte gränsen!? Men eftersom den går fortare än original så tar dem in den och ska skruva ner skiten, får de ta cylindern ifrån mig då? Den e ju fortfarande inte större än original/ tillåten gräns!?

Vad säger lagen om detta?

Detta är ENDAST en HYPOTETISK fråga!!
Klart dom får ta den, det är ju inte originalcylindern.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator
Inlägg: 3773
Blev medlem: 12 augusti 2007, 13:13
Ort: Sundsvall

Inlägg av chifen »

agertoft skrev:Hallå!

Jag har nyligen tagit am-kortet, och fick då lära mig att man inte fick ha större cylinder volym än 50cm3/cc.

Låt oss då säga att jag skaffar en airsal 50 cc sport och monterar den på min Derbi, och det är det enda jag gör i trimmväg, pluggar inte ens ur originalavgasröret.

Polisen kommer och stannar mig och påstår att den e trimmad? E den trimmad då?

För cylindern överskrider inte gränsen!? Men eftersom den går fortare än original så tar dem in den och ska skruva ner skiten, får de ta cylindern ifrån mig då? Den e ju fortfarande inte större än original/ tillåten gräns!?

Vad säger lagen om detta?

Detta är ENDAST en HYPOTETISK fråga!!
Det är ändå olagligt eftersom det finns en effektgräns och en hastighets gräns också. Dessutom är det inte originalcylindern och EU mopeder är helfordonsgodkända fördon, dvs du får inte ändra någonting. Ska man vara noga får du inte ens byta bromshandtag eller ventilhattar från något annat än original men sånt bryr sig ju ingen om.
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
fredde_lb
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 20 februari 2011, 19:49
Ort: Malmö

Inlägg av fredde_lb »

Tjena, Jag köpte en motor för 1500:- För lite sedan och jag såg den hade en Metrakit Cylinder på.. Och jag har plockat av den och såg att det var en 70cc men har INGEN aning vilken Metrakit det är, har någon en aning vilken cylinder det är? Kolla mitt Galleri!
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

fredde_lb skrev:Tjena, Jag köpte en motor för 1500:- För lite sedan och jag såg den hade en Metrakit Cylinder på.. Och jag har plockat av den och såg att det var en 70cc men har INGEN aning vilken Metrakit det är, har någon en aning vilken cylinder det är? Kolla mitt Galleri!
Sugen på att sälja?
fredde_lb
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 20 februari 2011, 19:49
Ort: Malmö

Inlägg av fredde_lb »

Nopp sorry :)
Joole22
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 april 2011, 09:35

Inlägg av Joole22 »

Har en Derbi Senda med:
Metrakits Thrower-system
vilken är den bästa 50 cc ?
whizzlarn
Elmoped
Inlägg: 67
Blev medlem: 27 januari 2011, 16:37

Inlägg av whizzlarn »

Hallå :) Börjar bli dags nu att beställa cylinder men jag kan allvarligt inte bestämma mig :evil: Tomahawk, Polini Evo eller Malossi Mhr är de som det står imellan. Vad tycker ni?

Övrig setup (har det mesta hemma)

Stage6 28mm Pwk + Insug
Malossi VL15 Membran
Malossi Supermoto rör
MRD Koppling + MHR fjädrar
Hebo eller Barikit Vev
Sportluft Hebo/Malossi
Erydian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 428
Blev medlem: 8 april 2011, 21:51

Inlägg av Erydian »

malossi MHR
den är fetast
du har rätt mycket malossi redan också.
märken funkar ofta bra med samma märke :)
så blandra inte in polini osv i det där :c
Erydian
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 428
Blev medlem: 8 april 2011, 21:51

Inlägg av Erydian »

Hebo - Cylinderkit (Replica) 70cc DER

bra cylinder?
passar den ALLA Derbi ?

tänkte kombinra det med dortello 19mm förgasare och antingen Malossi MHR avgassystem eller TK HQ 80cc :)
vad tror ni?
Användarens profilbild
Maxidude
Svårstartad skrothög
Inlägg: 330
Blev medlem: 24 april 2010, 21:20
Ort: -KungsBackA-

Inlägg av Maxidude »

whizzlarn skrev:Hallå :) Börjar bli dags nu att beställa cylinder men jag kan allvarligt inte bestämma mig :evil: Tomahawk, Polini Evo eller Malossi Mhr är de som det står imellan. Vad tycker ni?

Övrig setup (har det mesta hemma)

Stage6 28mm Pwk + Insug
Malossi VL15 Membran
Malossi Supermoto rör
MRD Koppling + MHR fjädrar
Hebo eller Barikit Vev
Sportluft Hebo/Malossi
MHR T3aM :D
---> http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23523 <---
DRD racing 70cc ProJeCt ;)
Bild
Köper Derbi Drd racing kåpor! :)

I forgot to turn my swag off before bed, and woke up covered in bitches.
Användarens profilbild
Maxidude
Svårstartad skrothög
Inlägg: 330
Blev medlem: 24 april 2010, 21:20
Ort: -KungsBackA-

Inlägg av Maxidude »

Någon som har nån erfarenhet av Airsals t6 racing 80cc cylinder? Och skulle denna lira på gatan med orginalveven? Tacksam för svar ;)
--> http://twostroke.se/product.asp?product=13406
---> http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23523 <---
DRD racing 70cc ProJeCt ;)
Bild
Köper Derbi Drd racing kåpor! :)

I forgot to turn my swag off before bed, and woke up covered in bitches.
Cappe14
Svårstartad skrothög
Inlägg: 233
Blev medlem: 14 augusti 2010, 20:59

Inlägg av Cappe14 »

tjenare undrar om Hebo manston 70a till Derbi även passar på AM6?
Användarens profilbild
Korken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 29 mars 2011, 19:18

Inlägg av Korken »

Tjena
Har införskaffat mig en 70cc och mer grejer på väg.
cylindern är monterad och den dör efter ett par sekunder, håller man lite gas så klarar den sig lite längre.
Går halvt igång när man rullar igång den, sen dör den när man stannar.
Ställt in med flera munstycken och skruvat massor på förgasaren.
Kom gärna med förslag om vad som kan av fel !!!!!

// Korken
Användarens profilbild
JGabbe
Elmoped
Inlägg: 37
Blev medlem: 16 november 2010, 21:11
Kontakt:

Inlägg av JGabbe »

mhm, kanske tjuv drar luft någon stans? :?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Korken skrev:Tjena
Har införskaffat mig en 70cc och mer grejer på väg.
cylindern är monterad och den dör efter ett par sekunder, håller man lite gas så klarar den sig lite längre.
Går halvt igång när man rullar igång den, sen dör den när man stannar.
Ställt in med flera munstycken och skruvat massor på förgasaren.
Kom gärna med förslag om vad som kan av fel !!!!!

// Korken
Kommer går den bättre sen när du har kommit upp i varv?
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

KarlssoN^ skrev:
Korken skrev:Tjena
Har införskaffat mig en 70cc och mer grejer på väg.
cylindern är monterad och den dör efter ett par sekunder, håller man lite gas så klarar den sig lite längre.
Går halvt igång när man rullar igång den, sen dör den när man stannar.
Ställt in med flera munstycken och skruvat massor på förgasaren.
Kom gärna med förslag om vad som kan av fel !!!!!

// Korken
Kommer går den bättre sen när du har kommit upp i varv?
nej, men vi kan ha hittat problemet! Va en bit skumgummi från luft burken som satt intill hålet på förgasaren xD ska starta den imorgon och se :)
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

tjenare !


om nån har lust att hjälpa mig med mina funderingar vorre de underbart!

är det jättestor skillnad på :
http://twostroke.se/product.asp?product=10990
och
http://twostroke.se/product.asp?product=10223?

tänkte skaffa nån av dom t min smt, men kommer org veven hålla för racing cylindern?
org veven och ramlagrerna har gått ungifär 850 mil!


tack på förhand
mvh haampish
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

haampish skrev:tjenare !


om nån har lust att hjälpa mig med mina funderingar vorre de underbart!

är det jättestor skillnad på :
http://twostroke.se/product.asp?product=10990
och
http://twostroke.se/product.asp?product=10223?

tänkte skaffa nån av dom t min smt, men kommer org veven hålla för racing cylindern?
org veven och ramlagrerna har gått ungifär 850 mil!


tack på förhand
mvh haampish
Kör på racing, inte sport som alla andra..
bobbe1996
Elmoped
Inlägg: 26
Blev medlem: 6 januari 2011, 02:04
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av bobbe1996 »

behöver jag byta vev om jag köper top performance 74cc med gianelli?
inget
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 april 2011, 11:54
Ort: stockholm

Inlägg av inget »

måste man byta vevstake om man sätter på en racing cylinder 50cc????
siiimooon
Gasres
Inlägg: 1264
Blev medlem: 8 april 2009, 11:07

Inlägg av siiimooon »

bobbe1996 skrev:behöver jag byta vev om jag köper top performance 74cc med gianelli?
Nej.

Inte du heller "inget".
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

sorry för en till post men hittade en airsal t6 (midrace om jag inte har helt fel) för 1400 på cykelkraft, så undrar om org veven klarar den? har gått 850 mil o det är en gilera smt :)


Mvh haampish
Användarens profilbild
Speedy1FTW
Svårstartad skrothög
Inlägg: 215
Blev medlem: 21 augusti 2010, 00:05
Ort: Strängnäs

Inlägg av Speedy1FTW »

haampish skrev:sorry för en till post men hittade en airsal t6 (midrace om jag inte har helt fel) för 1400 på cykelkraft, så undrar om org veven klarar den? har gått 850 mil o det är en gilera smt :)


Mvh haampish
Det klarar orginal veven, fast din har gått en bit du borde kanske byta ialla fall? men ifall veven är i bra skick så klarar dem lätt airsal t6 :D
Hebbex sa en gång: Jag är Gäy.
Jag svarade: Det visste jag redan.
Användarens profilbild
Korken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 29 mars 2011, 19:18

Inlägg av Korken »

Tjaba
Undrar bara om Hebo- Performance vevpartiet klarar upp mot 14k rpm?
Kom annars med förslag om vilket vevparti som skulle funka för en billig peng.

KorKen
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

Speedy1FTW skrev:
haampish skrev:sorry för en till post men hittade en airsal t6 (midrace om jag inte har helt fel) för 1400 på cykelkraft, så undrar om org veven klarar den? har gått 850 mil o det är en gilera smt :)


Mvh haampish
Det klarar orginal veven, fast din har gått en bit du borde kanske byta ialla fall? men ifall veven är i bra skick så klarar dem lätt airsal t6 :D

veven e i jävligt fint skick och saknar kusnap/värktyg för att klyva en motor :P
men tack för svar!
Skriv svar