Aprilia sx 50 går segt. Skulle vara najs med hjälp!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Aprilia sx 50 går segt. Skulle vara najs med hjälp!

Inlägg av Sw33t »

Tja detta är min första tråd på TSR forum, men någon gång måste ju bli den första. ;)

Jag har en Aprilia sx50, som jag köpte förra sommarn. Killen jag köpte den av påstod att den var helt otrimmad.
Vilket jag gick på eftersom den var slö i axxet och bara toppade 51 km/h.

Jag bestämde mig idag att fråga farsan ifag ifall vi kunde kolla på moppen ifall det fanns nått som man kunde göra för att få lite mer kraft i hojen.
Vi åkte till en MC verkstad som jag litar på, där jag har servat moppen och köpt batteri till moppen och lite sånna standard saker, utan problem.

Killen som äger stället sa att vi kunde fila/Borra strypningen i kröken på avgas systemet för att få mer kraft i moppen.

Så vi åker hem och börjar plocka isär avgas systemet. När vi kollar på pluggen i kröken så är det 3-4st hyfsat stora borrade hål. Ägaren innan hade alltså försökt att trimma den.
Men det jag och min farsa inte kunde förstå var hur den fortfarande kunde gå så slött trots att ägaren innan hade borrat pluggen.

Någon som kan hjälpa till med en förklaring?

Det skulle också vara as schysst ifall någon skulle kunna tipsa om något mer jag skulle kunna göra, fast jag vill inte råtrimma den, jag vill vara ganska diskret. Alltså ifall det finns några fler strypningar som man kan ta bort/fila/borra för att få lite mer effekt.
Jag vill bara ha bättre axx, ca 60-65km/h topp och bättre kraft i uppförsbackarna.

Jag är tacksam för snabba och seriösa svar! :)

bild på pluggen:
Bild

bild på CDI:n
Bild
Senast redigerad av Sw33t den 17 april 2011, 20:32, redigerad totalt 2 gång.
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

Kan finnas en blackbox eller nåt liknande som sitter på.

Är din CDI strypt? Testa att koppla ur den sladden som de står STOP på. Se om den går fortare?

Men om den bara gör 51 så räknas den inte som trimmad. Så du behöver ju inte oroa dej för farbror blå iaf.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

kan varit söndertrimmad innan så gick den kasst typ 40 så han bestämmde sig för att borra den?
Köper bromsok fram till viva city
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Tror nog inte det finns någon blackbox på den, men man kan ju alltid kolla. Ska testa cdi:n. Tack för tipsen.. :)
JAG HAR INGEN SIGNATUR OCH JAG ÄR TAMEFAN STOLT ÖVER DET!!!€€£@@{@$€$£@${£@£$@€€£$
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

dåligt inställd kanske?
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

kanske är nerdrevad?
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Vet inte riktigt hur man ställer in en motor... :S Är liksom inte specielt erfaren.
Användarens profilbild
Spray
Svårstartad skrothög

Inlägg av Spray »

Om avgaset är väldigt sotigt kan det var det. Polaren hade samma problem, sotade ur och den gick mycket bättre, men då ska det vara rejält med sot och inte bara någon ½ millimeter. Annars som någon över hade skrivit kan den vara söndertrimmad sen före...
Bild
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög

Inlägg av Dredde »

Aprilia brukar va elektroniskt strypta, typ CDI. Där skulle jag börja iaf
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Det är ingen sladd inkopplad till STOP på cdi:n. Och det är en sladd som är avknipsad. men hur fan kan den fortfarande bara gå i 51??? any advice.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

Sw33t skrev:Det är ingen sladd inkopplad till STOP på cdi:n. Och det är en sladd som är avknipsad. men hur fan kan den fortfarande bara gå i 51??? any advice.
om du jordar STOP då dör den ;)
inget mer

kolla drevning för det är där den är rolig att strypa ner :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

willemedDERBIN skrev: om du jordar STOP då dör den ;)
inget mer
Asså menar du att moppen dör eller strypningen? Visste inte riktigt hur jag skulle tolka det.. :P

Jag skickade också nyss ett medelande på facebook till killen jag köpte den av. Ifall han kunde ge mig en lista på vad han trimmat på moppen. Hoppas han bara svarar.. :O
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Sw33t skrev:
willemedDERBIN skrev: om du jordar STOP då dör den ;)
inget mer
Asså menar du att moppen dör eller strypningen? Visste inte riktigt hur jag skulle tolka det.. :P

Jag skickade också nyss ett medelande på facebook till killen jag köpte den av. Ifall han kunde ge mig en lista på vad han trimmat på moppen. Hoppas han bara svarar.. :O
jupp den kmr bara att dö ....

tror inte han kmr svara ärligt ;)
men kolla dreven och sök upp alla pluggar i röret för det är enklare :P

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

willemedDERBIN skrev:tror inte han kmr svara ärligt ;)
Men man kan ju alltid hoppas! x)
Tycker bara det är skitskumt att moppen har borrad plugg och strypningen i CDI:n är borttagen. Men ändå så gör den bara 51 Km/h.

Dreven verkar vara standard, men jag har hört talas om att det ska sitta en plugg i katalysatorn i avgassystemet. Men hur tar man bort den i sånna fall? går ju inte o se ner i saken, och man skulle behöva en 20cm lång borr för att kunna göra nått.. :?

Börjar misstänka att han skulle satt dit nån sorts strypning i efterhand, just eftersom att jag inte kan gasa fullt, jag måste liksom hitta nått mellanläge på gashantaget. Men en blackbox måste väll vara inkopplad till CDI:n?
Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Som alla kanske ser så har jag lagt till en billd på CDI:n. :)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Sw33t skrev:
willemedDERBIN skrev:tror inte han kmr svara ärligt ;)
Men man kan ju alltid hoppas! x)
Tycker bara det är skitskumt att moppen har borrad plugg och strypningen i CDI:n är borttagen. Men ändå så gör den bara 51 Km/h.

Dreven verkar vara standard, men jag har hört talas om att det ska sitta en plugg i katalysatorn i avgassystemet. Men hur tar man bort den i sånna fall? går ju inte o se ner i saken, och man skulle behöva en 20cm lång borr för att kunna göra nått.. :?

Börjar misstänka att han skulle satt dit nån sorts strypning i efterhand, just eftersom att jag inte kan gasa fullt, jag måste liksom hitta nått mellanläge på gashantaget. Men en blackbox måste väll vara inkopplad till CDI:n?
röret måste man öppna upp med svets och vinkel
det kmr iaf synas att det är gjort !

cdi:n om den är borrad så ska du titta på den andra sidan
om det är ngn avklipt så kolla vart den går först ;P
'

Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Måste den vara borrad för att strypningen ska sluta fungera? Som Ztraand innan kommenterat på tråden så verkade det som man bara behövde koppla loss STOP sladden. :?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Sw33t skrev:Måste den vara borrad för att strypningen ska sluta fungera? Som Ztraand innan kommenterat på tråden så verkade det som man bara behövde koppla loss STOP sladden. :?
...då tror jag du aldrig kmr kunna stänga av den ;)

stop dödar bara mopeden
den stryper inte :P

Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

STOP är som sagt avknippsad och det går att stänga av moppen. Kanske var ett misslyckat försök utav killen innan att strypa av den... Jag ska kolla imorn ifall den är borrad, men jag tror nog inte det då jag inte kan gasa fullt utan att varvantalet kraftigt sjunker.

Men är det troligt att moppen ska gå i 51 km/h med borrad plugg och strypt CDI?
Och är det jobbigt att borra CDI:n? Vill licksom inte sabba moppen. Skulle va schysst ifall någon kunde beskriva hur man gör. :)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Sw33t skrev:STOP är som sagt avknippsad och det går att stänga av moppen. Kanske var ett misslyckat försök utav killen innan att strypa av den... Jag ska kolla imorn ifall den är borrad, men jag tror nog inte det då jag inte kan gasa fullt utan att varvantalet kraftigt sjunker.

Men är det troligt att moppen ska gå i 51 km/h med borrad plugg och strypt CDI?
Och är det jobbigt att borra CDI:n? Vill licksom inte sabba moppen. Skulle va schysst ifall någon kunde beskriva hur man gör. :)
51 för urpluggad är inte sannolikt tyclket jag ;/
vilken motor är det ?

jag är inte säker ifall just din model går att borra men vad haru för el system ?

Användarens profilbild
Sw33t
Elmoped

Inlägg av Sw33t »

Taget från Wikipedia
The engine in the Aprilia SX 50 is sourced from Derbi/Piaggio. This engine was used in the Derbi Senda DRD/X-Race/X-Treme supermotos, as well as the Derbi GPR 50 and Aprilia RS 50 road bikes. Engine parts from the bikes supermotos can be directly swapped with one another, there are some small differences between the road bike and supermoto engine which ceases the transfer of some external engine parts (exhaust, airbox).
Jag vet inte vilket el system jag har. Jag har försökt att leta efter det, men jag vet inte riktigt vart man ska söka. :/
Som sagt, jag är inte speciellt erfaren. :oops:
Men det är alltid roligt att lära sig. :P

Edit: Den är defenitivt CDI strypt, var ute och varvade med den nyss. När jag varvade till en viss punkt så sjönk varvantalet sjuuukt lågt. :?
(kan inte se exakta siffror på min mätare, men det märktes att det defenitivt sjönk.)
Låst