Jag har en Aprilia sx50, som jag köpte förra sommarn. Killen jag köpte den av påstod att den var helt otrimmad.
Vilket jag gick på eftersom den var slö i axxet och bara toppade 51 km/h.
Jag bestämde mig idag att fråga farsan ifag ifall vi kunde kolla på moppen ifall det fanns nått som man kunde göra för att få lite mer kraft i hojen.
Vi åkte till en MC verkstad som jag litar på, där jag har servat moppen och köpt batteri till moppen och lite sånna standard saker, utan problem.
Killen som äger stället sa att vi kunde fila/Borra strypningen i kröken på avgas systemet för att få mer kraft i moppen.
Så vi åker hem och börjar plocka isär avgas systemet. När vi kollar på pluggen i kröken så är det 3-4st hyfsat stora borrade hål. Ägaren innan hade alltså försökt att trimma den.
Men det jag och min farsa inte kunde förstå var hur den fortfarande kunde gå så slött trots att ägaren innan hade borrat pluggen.
Någon som kan hjälpa till med en förklaring?
Det skulle också vara as schysst ifall någon skulle kunna tipsa om något mer jag skulle kunna göra, fast jag vill inte råtrimma den, jag vill vara ganska diskret. Alltså ifall det finns några fler strypningar som man kan ta bort/fila/borra för att få lite mer effekt.
Jag vill bara ha bättre axx, ca 60-65km/h topp och bättre kraft i uppförsbackarna.
Jag är tacksam för snabba och seriösa svar!

bild på pluggen:

bild på CDI:n