Effektrör Derbi

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
fryken
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 september 2010, 14:17

Effektrör Derbi

Inlägg av fryken »

Tjena har bytt nytt rör (metrakit thrower) förgasare ( 17.5) cdi box problemet är att den går väldigt dåligt på låga varv vad tror ni är felet?
fryken
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 september 2010, 14:17

Inlägg av fryken »

Glömde skriva att jag har en extrem sm 07
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

har rengjort Förgasaren med
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

bränsle nålen/lågfartsmunstycke/luftskruv?
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

yamaha2pwn skrev:bränsle nålen/lågfartsmunstycke/luftskruv?

bestyckat !!!!????
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?
Kommentera mina bilder:)
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

ställ in nålen och blandningskruv
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

Pontusandersson95 skrev:Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?
tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

yamaha2pwn skrev:
Pontusandersson95 skrev:Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?
tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)



vad kan ni om motorer .....

nu när du har ökat förbränningen genom att ta bort avgaserna snabbare då måste du öka i munstycke

spelar INGEN ROLL om du inte gör bara lite du måste om du vill förhindra att den skär

så nu när du har bytt rör så måste du gå upp i munstucke !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna
Inlägg: 2152
Blev medlem: 18 augusti 2009, 00:44
Ort: lyckeby

Inlägg av yamaha2pwn »

willemedDERBIN skrev:
yamaha2pwn skrev:
Pontusandersson95 skrev:Lågfarts munstycke ska man inte behöva byta om man inte kör midrace eller och munstycke är väl högvarv?
tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)



vad kan ni om motorer .....

nu när du har ökat förbränningen genom att ta bort avgaserna snabbare då måste du öka i munstycke

spelar INGEN ROLL om du inte gör bara lite du måste om du vill förhindra att den skär

så nu när du har bytt rör så måste du gå upp i munstucke !
tog för givet att de redan hade gjort det och eftersom de endast hade problem på låga varv ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

yamaha2pwn skrev:
willemedDERBIN skrev:
yamaha2pwn skrev: tja de beror ju på vad förgasaren levereras bestyckad med, men oftast inte. men går den inte alls på tomgång? men försök iaf hålla den levande på de varvet där han krabbar och kolla på stiftet, sedan får ni prova att skruva på luten och eventuellt bränsle nål och lågfartsmunstycket ;)



vad kan ni om motorer .....

nu när du har ökat förbränningen genom att ta bort avgaserna snabbare då måste du öka i munstycke

spelar INGEN ROLL om du inte gör bara lite du måste om du vill förhindra att den skär

så nu när du har bytt rör så måste du gå upp i munstucke !
tog för givet att de redan hade gjort det och eftersom de endast hade problem på låga varv ;)
trodde det först ... om inte så står det inte här ovan :roll:
och så jag tänkte vi kan börja där ;)
och det är samt en symptom på att ej ha gjort det
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

Vi HAR bytt huvud munstycke
Kommentera mina bilder:)
fryken
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 september 2010, 14:17

Inlägg av fryken »

Munstycket är så klart bytt men jag undrar varför accet är så dåligt på låga varv fram till 7000 rmp
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

jag TROR att det är luftskruv
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Pontusandersson95 skrev:jag TROR att det är luftskruv
ni måste ställa in allt
allt från munstycke till luftskruv ...


vad bytte ni för munstycke
för det ligger fortfarande samma symptom
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
fryken
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 september 2010, 14:17

Inlägg av fryken »

Vi bytte till 82 munstycke
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

fryken skrev:Vi bytte till 82 munstycke

aha
kan inte skriva ALLT ni gjorde i ETT stycke .....
backgrundsINFO!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

vi har bytt 14mm förgasare till 17,5, original insug till barkit
original rör till mk thrower, 72 till 82 munstycke, strypt cdi till ostrypt
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Pontusandersson95 skrev:vi har bytt 14mm förgasare till 17,5, original insug till barkit
original rör till mk thrower, 72 till 82 munstycke, strypt cdi till ostrypt

hur ser stiftet ur ?

jag tycker fortfarande den låter klent ....

samt har ni ställt in den rätt ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Pontusandersson95 skrev:den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske
inte konstigt grundinställningar .....du får juh utgå därifrån

du kan behöva :)
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

willemedDERBIN skrev:
Pontusandersson95 skrev:den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske
inte konstigt grundinställningar .....du får juh utgå därifrån

du kan behöva :)
? fattar inget
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Pontusandersson95 skrev:
willemedDERBIN skrev:
Pontusandersson95 skrev:den är grund inställd har inte kollat på stiftet men tycker du vi ska gå upp i munstycke, kan kolla på stiftet imon kanske
inte konstigt grundinställningar .....du får juh utgå därifrån

du kan behöva :)
? fattar inget
och vad i ....FUUU!!!
SKREV FAAN 5 RADER MED REN TEXT ;(
och allt är borta ...

grundinställningarna så lirka du på dem
sen kand u behöva gå upp i munstycke !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?
Inlägg: 1216
Blev medlem: 9 maj 2010, 17:01
Ort: Onsala

Inlägg av Pontusandersson95 »

aa det är grundinställningar på luftskruven och ska kanske gå upp till 90munstycke
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

Pontusandersson95 skrev:aa det är grundinställningar på luftskruven och ska kanske gå upp till 90munstycke
testa
sen drar du ut den några varv
men testa munstycke först
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Sörken
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 februari 2011, 15:33
Ort: SE

Inlägg av Sörken »

Det är inga fel på moppen det är Metrakit röret som är gjort för att det ska gå bra på höga varv. efektkurvan är från 9 till 14 varv så det är inga fel :)
Sörken
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 21 februari 2011, 15:33
Ort: SE

Inlägg av Sörken »

OK DU SKA HA 92 I MUNSTYCKE!
har haft samma problem som du men 92 så går det ganska bra.
byt till 70cc om du vill att den ska bli starkare p både höga och låga :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

eftersom motorn går rent på fullgas, så behöver du inte röra huvudmunstycket något.(inte än då iaf, fin justering behövs så klart. )


Ställ luftskruven på 1,5 varv ut, som är grundinställningen.

Om motorn bluddrar (på lågavarv, 1/4 gas och upp till 1/3 gas...) = sänk nålen.

Om motorn bööar, eller hackar(^) = höj nålen.

även lek lite med luftskruven.
Låst