Hebo V- / vikter suger !

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp

Hebo V- / vikter suger !

Inlägg av Glennish »

Tja, jag var precis ute och fixade lite med variatorn som jag precis fått, juste, Hebo variator + vikter , det konstiga är nu att den axxar sjukt bra i början, men när motorn väl börjar bli varm, så axxar den som en jävla sköldpadda .. vad kan det vara ? Har testat med alla vikter och det är likadant med alla ... :/ :shock: :shock:

/ Glenn
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Men då är det inte variatorn, låt mig gissa om du kollar på kopplingsskålen så är den blå på en del ställen? :D
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=34937
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Glennish »

Försökte få upp kopplingsskålen för byte av nya fjädrar , men vadå .. ofta de är kopplingsskålen som gör att den axxar dåligt ? för innan motorn blir varm så är det grymt bra axx , jo jag vet ntyp vad du menar med blått i kopplingsskålen , den slirar ? , men haha jag skrev att Hebo suger för att få lite uppmärksamhet på startsidan, de va ingen som svarade på skit länge xD
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Jag tror på att den slirar, då den är blå eller om det är massa med olja och skit innanför variator nhar varit med om det själv och om många personer :D
LUGNARAAAJ

Utför felsökning/motorrenovering/bestyckning/Inställning/Optimering/Montering och trimning av olika steg till din moped/cross runt om Västra götaland. PMA för mer information

EVO-Projekt
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Glennish »

KoNG skrev:Jag tror på att den slirar, då den är blå eller om det är massa med olja och skit innanför variator nhar varit med om det själv och om många personer :D
Okey , men vad ska jag göra ? Bara byta fjädrar , eller ?

/ Glenn
Användarens profilbild
P0JKEN
F.D Moderator

Inlägg av P0JKEN »

Behöver ju inte vara variatorn.
Skulle kolla så allt sitter rätt.
Sen gå igenom allt, remmen, kopplingen, kolvringarna.

Kan vara så att det blir så varmt som KonG säger.
Och Kopplingen börjar slira.
Rösta på eran kära moderator på Blackrider tävlingen !
http://www.twostrokerider.se/tavling/deltagare/7

Vinner jag, lovar jag bjuda på karameller på Frihamnen!

MVH// Alexander
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Glennish »

P0JKEN skrev:Behöver ju inte vara variatorn.
Skulle kolla så allt sitter rätt.
Sen gå igenom allt, remmen, kopplingen, kolvringarna.

Kan vara så att det blir så varmt som KonG säger.
Och Kopplingen börjar slira.

okey , men några tips på hur jag ska göra för att den inte ska slira ?? :shock: :wink:
Virrevirus
Elmoped

Inlägg av Virrevirus »

Byta till ca 15% tryckfjäder ..
Användarens profilbild
Glennish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Glennish »

Virrevirus skrev:Byta till ca 15% tryckfjäder ..

okey okey , men asså jag fick med 4 olika sorters fjädrar (färger)

Hårdast:

1. Blåa
2. Gula
3. Gröna
4. Gråa (original)

Vilka ska jag ta , de står inte inte i "%" som du säger:(
ppihC
Elmoped

Inlägg av ppihC »

Jag har samma problem fast med MK variator.. den axxar som fan tills den blir varm.. då är den klen som fan.. jag har bytt till 15% hårdare tryckfjäder men jag märkte ingen skillnad..

När man sticker iväg så varvar den som faaan men när den är varm så varvar den bra upp till 30 sen sjunker varvet betydligt och den börjar sacka.

Någon som vet vad problemet kan vara?
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Alltså om kopplingen slirar beror på inte kopplingsfjädrarna, om kopplings slirar så är den blå lite överlallt på skålen, när den slirar blir det en ohyglig temperatur där inne så varmt så packboxarna till remskivan går sönder och fettet där inne övergår till flyttande form, när det har gjort det så kommer massa med olja och fett på kopplings backarna när det väl har kommit där så kommer sjunker oljan ner i backarna då den slirar pga olja på backarna samt kopplingen, allt ni behöver göra är att byta packboxar där det läcker samt, rubba upp kopplingen ;)
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Zporty
Elmoped

Inlägg av Zporty »

Har jag för tunga eller för lätta vikter om skotern går upp i varv snabbt, men accar långsamt. Typ redan vid 25km/h ligger motorn på nästan fullvarv. Sen accar den sakta upp till toppfart (med samma motorvarv). Den varvar inte heller ur helt som den gjorde tidigare.
Jag har bytt variator - också till en Hebo - men vet inte vilka vikter jag skulle ta.
Tyngre eller lättare?
Tacksam för hjälp.
Användarens profilbild
KoNG
F.D Moderator

Inlägg av KoNG »

Vad för moppe och vad för setup samt vikter ? ;)
LUGNARAAAJ

EVO-Projekt
Zporty
Elmoped

Inlägg av Zporty »

En adly silverfox original minarelli. Bytte variatorn för att slippa svarva i den jag hade. Kan man vara tvungn att byta kopplingsfjäder också? Det följde med en i paketet.
xorea
Elmoped

Inlägg av xorea »

det kan ju vara fel munstyucken också , min var likadan när jag hade fel munstycken i den gick asbra 1-2 gången man gasade på sen dog den typ men då hade jag även för hård tryckfjäder så jag bytte tbx till orginal då gick den bättre :P
Det är tanken som räknas på en moped....
Låst