Rieju-Tråden.

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

Någon som vet vad det är för kedja till Rieju drac sport edition 2005?

Finns ju olika, t.ex 420, 415... Tacksam för svar
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

jag tror att jag köpte 420 när jag köpte till min 04 i alla fall men vet ej om det passar till 05 :P
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Bergsten skrev:Någon som vet vad det är för kedja till Rieju drac sport edition 2005?

420 är det.
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

siiimooon skrev:
Bergsten skrev:Någon som vet vad det är för kedja till Rieju drac sport edition 2005?

420 är det.
Lagom seg på svar men tack! :)

Har en fråga till...

Kommer den här cylindern (den som är länkad lite längre ner) slakta sönder min vev? Det är en original vev som gått ca precis 700mil, kan inte påstå att dom senaste 50 varit lugna men inge mycke trim på :P Bör jag byta?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=10231

Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Bergsten skrev:
siiimooon skrev:

420 är det.

Har en fråga till...

Kommer den här cylindern (den som är länkad lite längre ner) slakta sönder min vev? Det är en original vev som gått ca precis 700mil, kan inte påstå att dom senaste 50 varit lugna men inge mycke trim på :P Bör jag byta?

Originalvev klarar av mer än vad de flesta tror. Nej, du behöver inte byta vev, den klarar av cylindern, men eftersom den ändå har gått 700 mil och alla milen var inte så lugna som du sa så tycker jag för säkerhets skull att du ska byta vevlagren. Men själva veven behöver du inte byta.
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

SickRazer skrev:
Bergsten skrev:
siiimooon skrev: 420 är det.

Har en fråga till...

Originalvev klarar av mer än vad de flesta tror. Nej, du behöver inte byta vev, den klarar av cylindern, men eftersom den ändå har gått 700 mil och alla milen var inte så lugna som du sa så tycker jag för säkerhets skull att du ska byta vevlagren. Men själva veven behöver du inte byta.
Vilka/vilket lager menar du?
Vevlagren som du pratar om, de är det bara ett av som håller vevstaken, men dom du menar heter ramlager är dom som sitter i blocket.
Men för din fråga Bergsten, du måste inte byta, Airsal varvar inte mycket mer än original och därför sliter de inte mycket mer.
Fast har du otur så kan de ju rasa efter ett tag, mina ramlager höll i 6 dagar efter cylinderbyte, sen gick vevlagret några månader senare.
RiejuGurra
Elmoped

Inlägg av RiejuGurra »

Nån som vet exakt hur man "borrar" upp luftbruken som kan ge en bra förklaring? Ökar det effekten lr vad är skillnaden? Tack på förhand :)
kobbstar
Elmoped

Inlägg av kobbstar »

Om man har en Rieju Drac RR 50 original, och drar pluggen i kröken. Vilket är då den bästa drevningen om man inte bara vill gå på toppfart? Sitter 11-53 nu, är det 12-53 då möjligtvis? Vet att 13-53 är bra om man inte sjössar osv. Jag kör mycket i stan.

En till fråga, Måste man byta munstycke? Kommer inte ihåg vilket som sitter på för tillfället.

P.S Sportluft/Göra lite hål i burken?
Maatin-
Elmoped

Powerup

Inlägg av Maatin- »

de e ju bara att borra cdin ;) tar en 5min högst :)
då alla bara gråter om powerups :)
Masfalt
Elmoped

Inlägg av Masfalt »

Är det någon som vet om man kan få på en husqvarna bakskärm på en Rieju rrx sm?
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

Masfalt skrev:Är det någon som vet om man kan få på en husqvarna bakskärm på en Rieju rrx sm?
Modda den så går det nog

hannesboey
Elmoped

Inlägg av hannesboey »

Passar Rieju drac rör på Rieju RRX? På RRx är det ju fjädrar man sätter fast röret med i avgasmyningen. Är det samma på Drac ?
// Hannes Sjölund
Rieju rrx 06.
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög

Inlägg av MrX rider »

hannesboey skrev:Passar Rieju drac rör på Rieju RRX? På RRx är det ju fjädrar man sätter fast röret med i avgasmyningen. Är det samma på Drac ?
jaa det är samma, men det kan ju hända att röret tar i ramen eller något, men det går alltid att lösa om man pillar lite :lol:
All fysisk aktivitet som inte orsakar orgasm är onödig!
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Tjena! härligt med en Rieju tråd... men nu till problemet, min Rieju rrx 08 är ganska svår startad. vad kan det vara för fel? tar minst 10 kick innan den startar. (chocken Håller jag in då jag startar)

Bild
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Idag då jag körde slåcknade mopeden bara sådär... undrar om någon annan har haft samma problem och om någon vet vad det är för fel?. det har börjat hända jätte ofta. kan felet vara där man kopplar ihop el sladdarna vid en elkoppling under högra fram kåpa?

tacksam för snabbt svar
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Det kan vara att det läcker in kylarvatten i cylinder det gjorde det på min RRX 06 och då blev den helt plötsligt svårstartad och den förlorade lite toppfart den dog också ibland.

BTW har du höjt din RRX? isåfall vad hade du för höjningssats?
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Okej jag har 2 frågor
1, Exakt var ska man borra för att få bort luftbox strypningen på Rieju RRX 06?

2, Är andras RRX:or också sega i uppförsbackar? Jag kommer oftast inte över 40 km/h i långa backar och det sjunker i långa backar oftast till 30 km/h och då har jag fart innan jag kommer till backen. (den toppar 70 km/h)
Luuther
Elmoped

Inlägg av Luuther »

Min Rieju MRX Castrol Edition, -05 har lite slitna kåpor, och jag vill lacka om dom, men har ju tyvärr inga andra kåpor, och om någon kan skicka nån länk där jag kan köpa ett helt kåpset så blir jag väldigt glad! :D
Tog en stund att bli medlem, jäklans mattefråga.
Användarens profilbild
draclover
Svårstartad skrothög

Inlägg av draclover »

Jag kör en riktig skönhet en Rieju drac rr 02a :) dragen plugg i avgas röret o borrat hål i luftburken samt 12 drev fram o den gör lätt 90 obs mätaren :) jag bara undrar vad är orginaldrevning på en sån hära ? :) anars är den pigg o axxar bra ska på med ett tk rör o om drevning blir nog 13/56 kanske portad 70-80cc lite senare
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Du kan la lägga till mitt Rieju Spike projekt på projektlistan? :)

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=20271
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Swe2FX skrev:Det kan vara att det läcker in kylarvatten i cylinder det gjorde det på min RRX 06 och då blev den helt plötsligt svårstartad och den förlorade lite toppfart den dog också ibland.

den är inte höjd. men den är sjukt hög, gemfört med mina polares :D
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Swe2FX skrev:Okej jag har 2 frågor

2, Är andras RRX:or också sega i uppförsbackar? Jag kommer oftast inte över 40 km/h i långa backar och det sjunker i långa backar oftast till 30 km/h och då har jag fart innan jag kommer till backen. (den toppar 70 km/h)
min moppe går bra både i uppförsbackar och nerförsbackar :wink: går även bra att starta i en uppförsbacke och ändå komma upp i ca 60km/h :D
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

draclover skrev:Jag kör en riktig skönhet en Rieju drac rr 02a :) dragen plugg i avgas röret o borrat hål i luftburken samt 12 drev fram o den gör lätt 90 obs mätaren :) jag bara undrar vad är orginaldrevning på en sån hära ? :) anars är den pigg o axxar bra ska på med ett tk rör o om drevning blir nog 13/56 kanske portad 70-80cc lite senare
har hört av någon att det skall vara 10/52 men är ej säker :D
Användarens profilbild
P3kkl
Äckel pekkel

Inlägg av P3kkl »

Riejuman skrev:
draclover skrev:Jag kör en riktig skönhet en Rieju drac rr 02a :) dragen plugg i avgas röret o borrat hål i luftburken samt 12 drev fram o den gör lätt 90 obs mätaren :) jag bara undrar vad är orginaldrevning på en sån hära ? :) anars är den pigg o axxar bra ska på med ett tk rör o om drevning blir nog 13/56 kanske portad 70-80cc lite senare
original drev är 11/48 :)
Bild
---------------------------------------------------------------------------------
Mitt Drac projekt http://twostrokerider.se/forum/viewtopi ... 414#353414
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Riejuman skrev:

min moppe går bra både i uppförsbackar och nerförsbackar :wink: går även bra att starta i en uppförsbacke och ändå komma upp i ca 60km/h :D
Vad har du för drevning?? =) min går ju sämst jämfört med din :P
Användarens profilbild
draclover
Svårstartad skrothög

Inlägg av draclover »

P3kkl skrev:
Riejuman skrev:
original drev är 11/48 :)
okej tack då har jag 12 48 o den går satan jag funderar på 13/56 e den bra eller ska man köra lättare ? :)
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Swe2FX skrev:
Riejuman skrev:

Vad har du för drevning?? =) min går ju sämst jämfört med din :P
jag borde ha 10/52 med leo vince urpluggad och polini sportluftfilter.
men då jag körde med 13ist för 10 så gick den skit :D
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Swe2FX skrev:Det kan vara att det läcker in kylarvatten i cylinder det gjorde det på min RRX 06 och då blev den helt plötsligt svårstartad och den förlorade lite toppfart den dog också ibland.

nej den är ej höjd :wink:
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Ah okej jag kör 13/52 drevning med urpluggat men jag har beställt ett 11 drev för att testa :P
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Swe2FX skrev:Ah okej jag kör 13/52 drevning med urpluggat men jag har beställt ett 11 drev för att testa :P
är din moppe seg i uppförsbackar elr? isåfall borde det ju gå betydligt bättre då du sätter på 11drevet
:lol:
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Aa precis riktigt seg i uppförsbackar :P men jag hoppas jag inte kommer förlora toppfart med det drevet att jag fortfarande kan hålla 70 :P
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

men jag undrar hur mycket saktare min moppe kommer att gå då den nu går ca 65-67 med drevningen 10/52 om jag köper ett 60? och hur snabbt skulle den gå då? :)
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Swe2FX »

Den kanske kommer gå nånstans mellan 55-60 :P
Användarens profilbild
Riejuman
Gasres

Inlägg av Riejuman »

Swe2FX skrev:Den kanske kommer gå nånstans mellan 55-60 :P
ok. gissade det. men tack för svar :)
Användarens profilbild