Byte av kylarvatten hjälp

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Bunguz
Elmoped

Byte av kylarvatten hjälp

Inlägg av Bunguz »

Tjena, jag är alldeles ny på tsr så rätta mig om jag gör något fel.

Men i alla fall, jag håller på att rusta upp min Aerox 02, och ska byta kylarvattnet och jag har då lite frågor om det.

Har tömt vattnet genom att ta lös ena slangen från vattenpumpskåpan.

* Är allt vatten ute?
* om inte, hur får jag ut allt?
* Hur ska jag skölja systemet rent?
*Rekomenderad blandning glycol/destillerat vatten.
*Borde det inte finnas luft i systemet när jag fyllt på nytt vatten? hur får jag luften i så fall?

Har sett en guide om detta men inte om hur man får ut eventuell luft ur systemet, och jag minns inte om jag läste den på tsr.

Tack på förhand.
najkan
Elmoped

Inlägg av najkan »

Ta dra ut slangen längst ner och töm sen klämmer du på dom andra slangarna för då blir det vakum så allt borde komma ut. Sen blandar du 50/50 med glykol och vatten och häller i :)

Sen när du har hällt i nya glykolen och vattnet så klämmer du på slangarna mycket så får du ut luften så häller du bara i mer :)
Bunguz
Elmoped

Inlägg av Bunguz »

Jag lossade på slangen som sitter högst upp av dom 2 för den andra får jag inte lös pga den otroligt dumma slangklämmorna som sitter på orginal :P

Så jag ska bara fylla upp behållaren och klämma lite här och där på slangarna? finns det något tecken på att luften kommer ut då? :)

Någon ide om hur jag kan skölja ur systemet? ^^
Aerox är det bästa, om du inte tror mig så testa ^^
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

Bunguz skrev:Jag lossade på slangen som sitter högst upp av dom 2 för den andra får jag inte lös pga den otroligt dumma slangklämmorna som sitter på orginal :P

Så jag ska bara fylla upp behållaren och klämma lite här och där på slangarna? finns det något tecken på att luften kommer ut då? :)

Någon ide om hur jag kan skölja ur systemet? ^^
yees kläm lite här och där och kolla nivån ofta de första dagarna;) men ska inte vara så stort problem då luften* samlas på den högsta punkten ;)

om du vill skölja ur så kör i vanligt vatten i systemet och kör runt motorn sedan tappa ur vattnet ;)
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Bunguz
Elmoped

Inlägg av Bunguz »

kan det inte bli kalkavlagringar med vanligt vatten, eller det kanske bara är om man kör hela tiden på det? :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

de är om de tillsätts väldigt mkt kalk i vattnet du har haft i :P men du ska bara köra igenom det så de är inte så farligt med de ;)

ska de inte finnas nått medel man kan köra i som renar? kanske finns nått på macken :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Bunguz
Elmoped

Inlägg av Bunguz »

Ja men dåså :D

jag ska in på macken imorgon så kan ju passa på att höra då om dom har någon form av rengöringsmedel :)
Låst