Born2Ride skrev:KarlssoN^ skrev:men lite positivt är det ju, för man kan ju köra på lite högre komp utan att topplocket/ kolven spikar sönder.
dock ökar slitaget mer... testa kör en bil & nollställ mätaren och kör med 98 sen gör du samma sak med en bil med etanol så ska du se vilken bil som kommer längst
de dåliga sakerna med etanol är många, förgasaren, bränsle slangar, alu cylindrar & m.m pajjar när man kör med etanol.. + folk som redan har svårstartade moppar kommer inte få igång dom i fortsättningen...
UT MED MILJÖPARTIET
hur menar du när slitaget ökar ? iom etanolförbränningen är inte lika hett som bensinens förbränning, vilket gör att motor sliter mindre på motorn, tändstift mm.
Det bildas mindre sot i avgasrör, avgasportar mm så förbränningsgraden går inte ner.
mindre risk för spikningar som (över)belastar ramlager mm.
dom som redan har en lite svårstartad motor kommer visst att få igång på sin moppe, eftersom det är 90 % bensin i tanken, men om dom körde på E85 så är det en helt annan femma.
Edit, byt slangar och problemet är borta, (dock är det bara 10% etanol så packningar mm kommer hålla.)