Tja!
Alldeles nyss var jag ute och körde med min Derbi Senda 05, trimmad med ett thrower bara.
Jag låg på full gas och så bara tvärdog den och motorbromsade ganska hårt först (fast jag höll in kopplingen) sen så släppte bromsningen och jag rullade ca 50 meter.
Nu startar den inte, tänder inte ens en gång, är ingen komp heller (dock var det komp de 10 första kickarna efter att den dött)
Har kollat så att jag har olja, bensin och kylarvätska.
Seperat blandning på oljan (oops..?)
Saken är ju den att, vad jag har hört så ska det inte gå att kicka alls, dvs att kicken ska va stum om den har skurit? tänkte också att den skurit först...
Saken är ju den att, vad jag har hört så ska det inte gå att kicka alls, dvs att kicken ska va stum om den har skurit? tänkte också att den skurit först...
hahaha hörde hörde ;D
du kan ha skrurit ändå!
du du pratar om är ett RAS!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Saken är ju den att, vad jag har hört så ska det inte gå att kicka alls, dvs att kicken ska va stum om den har skurit? tänkte också att den skurit först...
hahaha hörde hörde ;D
du kan ha skrurit ändå!
du du pratar om är ett RAS!
CaToXXo skrev:
Saken är ju den att, vad jag har hört så ska det inte gå att kicka alls, dvs att kicken ska va stum om den har skurit? tänkte också att den skurit först...
hahaha hörde hörde ;D
du kan ha skrurit ändå!
du du pratar om är ett RAS!
Jo, ramlager eller?
ramlager sitter ngn annan stans
vevlager +packbox menar du la
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Saken är ju den att, vad jag har hört så ska det inte gå att kicka alls, dvs att kicken ska va stum om den har skurit? tänkte också att den skurit först...
Men de är skitsnack.
Kan hända många olika saker när det nyper. Kan kärva fast helt, kan bli inget kvar alls, kan vara så att det inte ens märks.
Du kicka säkert sönder det som var kvar av kolvringarna de tio första kickarna.
Bara skruva isär
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Saken är ju den att, vad jag har hört så ska det inte gå att kicka alls, dvs att kicken ska va stum om den har skurit? tänkte också att den skurit först...
Men de är skitsnack.
Kan hända många olika saker när det nyper. Kan kärva fast helt, kan bli inget kvar alls, kan vara så att det inte ens märks.
Du kicka säkert sönder det som var kvar av kolvringarna de tio första kickarna.
Bara skruva isär
Jo, trodde faktiskt som du sa... :/
willemedDERBIN skrev:jaa men du kan iaf titta gnista och cylinder först dådå
om inte så får man leta vidare
och djupare i "systemet"
Får göra det först imorrn då.
Tack allihopa, då har jag ngnstans att börja imorrn
Tror som bensinskalle, hände samma sak för mig på en av mina yamaha's, när jag plockade av kröken så kom resterna av kolvringarna... Som han säger, skruva isär, är rätt så säker på att han har rätt, har du tur har cylindern klarat sig hyffsat
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!
willemedDERBIN skrev:
ramlager sitter ngn annan stans
vevlager +packbox menar du la
Ramlager och vevlager är exakt samma sak..
Plocka av cylindern och kolla hur de ser ut.
ramlager är kullager som sitter i blocket som håller i veven.
vevlager är ett nållager som sitter inpressat i veven som håller själva staken.
+1
Men varför ska folk som inte kan lägga sig i och skriva saker som är helt fel egentligen -.-
det som har hänt är antagligen att den skurit..
och bara för att kicken är stum heter det inte att det skett ett "ras" mer än nåt annat.. "har kolven gått sönder heter det skurit, är kicken stum heter det ras" låter urlöjligt!
Kolven kan "bränna" fast i cylindern som gör att du inte kan kicka, i dessa fall kan det bli lite jobbigt att få av cylindern. Men så verkar det inte vara i detta fallet
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
siiimooon skrev:
Ramlager och vevlager är exakt samma sak..
Plocka av cylindern och kolla hur de ser ut.
ramlager är kullager som sitter i blocket som håller i veven.
vevlager är ett nållager som sitter inpressat i veven som håller själva staken.
+1
Men varför ska folk som inte kan lägga sig i och skriva saker som är helt fel egentligen -.-
det som har hänt är antagligen att den skurit..
och bara för att kicken är stum heter det inte att det skett ett "ras" mer än nåt annat.. "har kolven gått sönder heter det skurit, är kicken stum heter det ras" låter urlöjligt!
Kolven kan "bränna" fast i cylindern som gör att du inte kan kicka, i dessa fall kan det bli lite jobbigt att få av cylindern. Men så verkar det inte vara i detta fallet
jag tänkte i stora drag
min kompis kolv ..sprängdes och ja kicken var stum
det var allting nytt som vev och cylinderkit och en del av blocket tog mycket stryk
det är va jag jag kallar ras ! ( som vi vet så vet vi inte HUR illa det blev, och det kan ju faktist vara en packbox också ? )
men som jag sade förut så har den skurit !
och då äre bara att plocka isär den och se hur stor skadan är !
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
"""Jag låg på full gas och så bara tvärdog den och motorbromsade ganska hårt först (fast jag höll in kopplingen) sen så släppte bromsningen och jag rullade ca 50 meter"""
Ska ju inte bromsa alls om du håller in kopplinen ifs???
Men tycker du ska demontera cylindern och se efter om kolven fått sig en kyss. Har den inte det så känn på vevaxeln/staken.
Tar inte många minuter för att demontera det och få det bekräftat.
Bara hoppas att det är kolven och inte cylindern fått sig en smäll.
AnneWeckis skrev:"""Jag låg på full gas och så bara tvärdog den och motorbromsade ganska hårt först (fast jag höll in kopplingen) sen så släppte bromsningen och jag rullade ca 50 meter"""
Ska ju inte bromsa alls om du håller in kopplinen ifs???
Men tycker du ska demontera cylindern och se efter om kolven fått sig en kyss. Har den inte det så känn på vevaxeln/staken.
Tar inte många minuter för att demontera det och få det bekräftat.
Bara hoppas att det är kolven och inte cylindern fått sig en smäll.
Lycka till..
Ah nä de ska den ju inte...
Gick ut o kollade och märkte att tändstiftet satt löst... Har det nåt med det att göra tro? Det var också helt torrt längst ut.
AnneWeckis skrev:"""Jag låg på full gas och så bara tvärdog den och motorbromsade ganska hårt först (fast jag höll in kopplingen) sen så släppte bromsningen och jag rullade ca 50 meter"""
Ska ju inte bromsa alls om du håller in kopplinen ifs???
Men tycker du ska demontera cylindern och se efter om kolven fått sig en kyss. Har den inte det så känn på vevaxeln/staken.
Tar inte många minuter för att demontera det och få det bekräftat.
Bara hoppas att det är kolven och inte cylindern fått sig en smäll.
Lycka till..
Ah nä de ska den ju inte...
Gick ut o kollade och märkte att tändstiftet satt löst... Har det nåt med det att göra tro? Det var också helt torrt längst ut.
Ska ju inte motorbromsa för det.
Men får du gnista, kollat om du kan kicka?
Torrt stift ska du ha..Inte bränt, inte gulaktigt sift.
Lossa på grenröret och titta in i avgasporten, titta om du ser nått på kolven.. Prova med detta först och sedan om du inte ser nått konstigt så demonera cylindern..
Gör nu inga fler inlägg förrän du kollat detta...Du kommer bara att få mer huvudbry.. Sen går vi vidare
AnneWeckis skrev:"""Jag låg på full gas och så bara tvärdog den och motorbromsade ganska hårt först (fast jag höll in kopplingen) sen så släppte bromsningen och jag rullade ca 50 meter"""
Ska ju inte bromsa alls om du håller in kopplinen ifs???
Men tycker du ska demontera cylindern och se efter om kolven fått sig en kyss. Har den inte det så känn på vevaxeln/staken.
Tar inte många minuter för att demontera det och få det bekräftat.
Bara hoppas att det är kolven och inte cylindern fått sig en smäll.
Lycka till..
Ah nä de ska den ju inte...
Gick ut o kollade och märkte att tändstiftet satt löst... Har det nåt med det att göra tro? Det var också helt torrt längst ut.
Ska ju inte motorbromsa för det.
Men får du gnista, kollat om du kan kicka?
Torrt stift ska du ha..Inte bränt, inte gulaktigt sift.
Lossa på grenröret och titta in i avgasporten, titta om du ser nått på kolven.. Prova med detta först och sedan om du inte ser nått konstigt så demonera cylindern..
Gör nu inga fler inlägg förrän du kollat detta...Du kommer ba
ra att få mer huvudbry.. Sen går vi vidare
+1
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Jag har gnista, nu ska jag ut och plocka av röret och cylindern och se hur det ser ut... nån som vet hur man gör med kylarvattnet, om man kan tappa ur det under motorn nånstans?
Nu har man haft loss alltihop...
Kolven var "slut" men cylindern verkar ha klarat sig...
Är det värt att bara köpa ny kolv eller byta allt direkt (cylinder med)? sugen på en 70 sport men vet inte om originalveven klarar det då moppen gått ca 1600 mil...
Har ingen lust att klyva motor och byta vev.
EDIT: Längst ner på cylindern så har det lossnat en REJÄL bit av "stålet", illa?
CaToXXo skrev:Nu har man haft loss alltihop...
Kolven var "slut" men cylindern verkar ha klarat sig...
Är det värt att bara köpa ny kolv eller byta allt direkt (cylinder med)? sugen på en 70 sport men vet inte om originalveven klarar det då moppen gått ca 1600 mil...
Har ingen lust att klyva motor och byta vev.
EDIT: Längst ner på cylindern så har det lossnat en REJÄL bit av "stålet", illa?
ny kolv och hona om om du vill köra 50cc
70 cc kan vara lite mer jobb med vev och förgasare
samt mer cash ovs
edit: en pic kunde sitta fint på "stålet"!
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!
det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^