cylindern går inte på kolven tillbaks!!!

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
aerox11
Elmoped

cylindern går inte på kolven tillbaks!!!

Inlägg av aerox11 »

hej, min pappa håller på att göra iordning sin kreidler florett och han har haft av cylinder och kolv. nu när han skulle sätta tillbaks allt så satte han dit kolven men sen när han skulle på med cylindern så är det som den inte går över kolvringarna och om han lyckas få på den lite så sitter den stenhårt och går inte att få på:S

gör han nåt fel? nån som har nåt tips? :D
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

ni har väll inte glömt att olja in cylindern? om de är samma kolv så ska den gå på rätt lätt, kan dock vara lite halvjobbigt att få cylindern över kolvringarna då man måste klämma runt hela ringen, HÅRT :P
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

Nu i helgen, då "tryckte" jag min första cyinder. Monterade dvs.

Det jag tänkte på då va att!

# INTE ANVÄNDA VÅLD, det måste ta sin tid om man inte kan, tar man i för mycket så kanske kolvringen/arna går av...

# Smörjde in kolven och loppet med olja. Ska man alltid göra...

Annars, kolvringen trycks ju ihop och båda ändarna tar som emot en pigg som är på kolven, den piggen kan sitta nere/uppe/mitten på spåret för kolvringen, kolla så att ni inte gjort det fel, tror inte att det ska gå och trycka fast den då om man lyckats "fått till" det där.

Det va det jag tänkte på, tog ca 15 min att få på cylindern för mig, men det blev hur bra som helst, andra gången gick det på ca 2... Bara testa er fram och kom ihåg att INTE använda våld.

Lycka till!
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
Jimmye
Elmoped

Inlägg av Jimmye »

Innan ni monterar så kolla så att det klämma in kolvringarna i spåren ordentligt.Om inte så ta försiktigt bort kolvringarna och gör rent spåren.
Användarens profilbild
Masarus
Elmoped

Inlägg av Masarus »

jag brukar stoppa i kolven i cylindern först, sen montera ihop den med vevstaken
:D
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Glöm inte kolvringsstoppen som finns inne i kolvringsspåren. Ringarnas öppning måste ligga där.
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped

Inlägg av G30FF123 »

Jag och min kompis byte från en 60cc till en 50cc med 5,5 hk på hans Suzuki K50. När vi monterade cylindern och kolven så hade vi problem att få på den, det tog sin tid. Till slut så orkade vi inte mer, så vi tog till våld, och det gick bra, med kolven gick så förbannat trögt i cylindern, man orkade just och pass kicka, men vi sket i det och monterade allt iaf (vi vet att det inte är så bra, men han har 5 cyllar, så det gör inte om en går sönder).
När vi monterade allt så kickade vi allt vad vi kunde, så gick det till sig och blev perfekt och fungerade fin fint, + motorn startade till och med på första kicken!
Jag rekommenderar att inte göra så som vi gjorde, men det funkar!
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

G30FF123 skrev:Jag och min kompis byte från en 60cc till en 50cc med 5,5 hk på hans Suzuki K50. När vi monterade cylindern och kolven så hade vi problem att få på den, det tog sin tid. Till slut så orkade vi inte mer, så vi tog till våld, och det gick bra, med kolven gick så förbannat trögt i cylindern, man orkade just och pass kicka, men vi sket i det och monterade allt iaf (vi vet att det inte är så bra, men han har 5 cyllar, så det gör inte om en går sönder).
När vi monterade allt så kickade vi allt vad vi kunde, så gick det till sig och blev perfekt och fungerade fin fint, + motorn startade till och med på första kicken!
varför byta från 60cc till 50cc? :O använd aldrig våld!

OnT: kolla så att kolvringarna trycks in riktigt. det sitter en liten "prick" i spåret på kolven där kolvringarna sitter. kolvringarna ska inte vara över utan "prickarna" ska vara mellan kolvringens ändar när den är ihoptryckt.

sen tar du och smörjer in loppet och kolven med lite 2t-olja och trycker i kolven så kolvringarna är i loppet.

montera kolven på veven medans den sitter i loppet på cylindern. när den sitter fast så skruvar du på cylindern helt :D

utan tändstift så kickar du ca 5 gånger så 2t-oljan sprider sig och du märker då om något är fel om det låter eller käns konstigt när du kickar. om du är misstänksam så plockar du dän den igen och kollar vad orsaken är :D

på med tändstiftet och tuta och kör! :D
Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped

Inlägg av derbitixx »

PoWeRKinG skrev:
G30FF123 skrev:Jag och min kompis byte från en 60cc till en 50cc med 5,5 hk på hans Suzuki K50. När vi monterade cylindern och kolven så hade vi problem att få på den, det tog sin tid. Till slut så orkade vi inte mer, så vi tog till våld, och det gick bra, med kolven gick så förbannat trögt i cylindern, man orkade just och pass kicka, men vi sket i det och monterade allt iaf (vi vet att det inte är så bra, men han har 5 cyllar, så det gör inte om en går sönder).
varför byta från 60cc till 50cc? :O använd aldrig våld!

OnT: kolla så att kolvringarna trycks in riktigt. det sitter en liten "prick" i spåret på kolven där kolvringarna sitter. kolvringarna ska inte vara över utan "prickarna" ska vara mellan kolvringens ändar när den är ihoptryckt.

sen tar du och smörjer in loppet och kolven med lite 2t-olja och trycker i kolven så kolvringarna är i loppet.

montera kolven på veven medans den sitter i loppet på cylindern. när den sitter fast så skruvar du på cylindern helt :D

utan tändstift så kickar du ca 5 gånger så 2t-oljan sprider sig och du märker då om något är fel om det låter eller käns konstigt när du kickar. om du är misstänksam så plockar du dän den igen och kollar vad orsaken är :D

på med tändstiftet och tuta och kör! :D
han som äger moppen ska göra den orginal och sälja den.
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

kläm runt kolvringen hårt och kör in skiten, ska inte vara några konstigheter ;)
aerox11
Elmoped

Inlägg av aerox11 »

tack för hjälpen det fixade sig med lite tålamod:D va ju busenkelt!
Skriv svar