Moped med lågt ljud?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Castnoz
Elmoped

Moped med lågt ljud?

Inlägg av Castnoz »

Hej! Jag har efter visst funderande kommit på att moped vore det optimala fordonet för mig. Nu till frågan och problemet; det är så här att jag har tinnitus och jag störs således av höga ljud. Vad för slags moped skall jag välja för att kunna kringgå problemet? Jag har funderat på El-moped, men det kanske finns andra alternativ som de också tillfredsställer mina kriterier - vilket är en moped som är väldigt tyst.
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket

Inlägg av kjelle »

En orginal Honda Monkey, eller nån kinakopia av en sån låter ungefär lika mycket som en symaskin! :)
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

elmoped verkar vara det optimala för dig, om du inte hade tänkt trimma och åka fort, annars låter nästan alla lika mkt orginal, fyrtaktarna något mindre än två taktarna.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
antis
Varnad

Inlägg av antis »

Du du borde satsa på en 4-takt moped eller en el-moped. Men tror mer på förbränningsmotor. Så en 4-takt, och en hjälm som sitter riktigt bra, kanske lite hårt till och med så det blir lite hörselskydds effekt. Jag har en integral hjälm som är lite liten som sitter hårt och jag kan ju knappt prata med någon för jag hör knappt något med hjälmen på.
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

eller ba en orginal moppe tex malaguti f12 hör man inte äns att dom är igång och dom har väll aerox motor? :P
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Jag har också tinnitus men störst inte särskitl mycket av höga ljud :? har inte så stark tinnitus iförsig :/

Moped kanske är det optimala fordonet för dig men en elmoped är knappast det optimala fordonet för någon :D Är det verkligen för mycket ljud om du har en tyst hjälm på? Annars kan du kanske ha öronproppar men det känns inte så trafiksäkert..

Har du kört moppe någon gång? med hjälm och utan hjälm är ju skillnad men svårt att säga när man inte vet hur känslig du är :)

Edit: fyrtakt tänkte jag inte ens på xD inte lika kul kanske men inte lika hårt mot öronen heller..
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Castnoz
Elmoped

Inlägg av Castnoz »

Tack för alla svar. Vilken respons! Grejen är den att jag vill inte behöva tänka på om jag skadar öronen eller inte när jag kör omkring. El-mopeder är väll dyra som attans i förhållande till vad man får, eller? Det bästa vore ett billigare alternativ, som inte låter mycket, men som ändå ger valuta för pengarna. Vet ni vart man kan få tag i en speciallist inom området? Kanske går det med extra utrustning sänka ljudet ytterligare på en redan tyst moped?
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

de bästa är nog en fyrtakts moped isf, billiga i drift är dom med ju ;) man kanske skulle kunna modda dit en extra ljuddämpare, eventuellt bygga egen, hör med bensinskalle. han byggde en dämpare till si Derbi 125 a ;)

Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

yamaha2pwn skrev:de bästa är nog en fyrtakts moped isf, billiga i drift är dom med ju ;) man kanske skulle kunna modda dit en extra ljuddämpare, eventuellt bygga egen, hör med bensinskalle. han byggde en dämpare till si Derbi 125 a ;)
ingen raketforskning precis att göra en ljuddämpare men en extra ljuddämpare kan nog vara bra.

om du tex går till yamaha center så fixar dom allt till dig om du köper en ny moped vill säga :P
Vivven
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Vivven »

yamaha2pwn skrev:de bästa är nog en fyrtakts moped isf, billiga i drift är dom med ju ;) man kanske skulle kunna modda dit en extra ljuddämpare, eventuellt bygga egen, hör med bensinskalle. han byggde en dämpare till si Derbi 125 a ;)
det är enkelt att bara packa om original ljuddämparen på mopeden, mer än så kan man nog inte göra för att få ned ljudet?
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox_Isse »

har också lite svag tinnitus, men inget jag stör mig spec på, bara när jag ska sova, men en orginal speedfight låter så jävla tyst( om du nu vill ha 2t) stog brevid en polare med speedfight( dragen v-ring annars orginal) också jag bah ska vi åka, och han bah ja, så starta jag min hojj (lite trimmad med rör osv) och jag bah skrek åt han starta moppe jävlen då så åker vi, då sa han den är redan igång -_- haha. men annars en 4t, typ baotian, dom brukar gå tyst dom med. en el moppe kanske inte känns så kul en då :wink:
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög

Inlägg av philip95 »

Någon scooter med 4-takts motor och en bra hjälm :)
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
Castnoz
Elmoped

Inlägg av Castnoz »

Tack för alla svar! Det lutar åt att det blir en scooter med 4-taks motor. Frågan är nu om man ska köpa en ny eller en begagnad, och vilken sort? Vad tycker ni?

En annan sak: Finns det möjlighet att montera pakethållare eller liknande förvaringsutrymme på en scooter? Mopeden är liksom ett verktyg för mig när jag åker och fiskar, och då behövs det en del packning.
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

en tomos flexer, liten å smidig, tyst som *** ocg billig i drift, automat 2 växlad så den är stark som ett svin med
Kommentera mina bilder:)
Castnoz
Elmoped

Inlägg av Castnoz »

Pontusandersson95 skrev:en tomos flexer, liten å smidig, tyst som *** ocg billig i drift, automat 2 växlad så den är stark som ett svin med
Skall kollas upp! Tack så mycket!
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Osten R »

lägg lite extra pengar på en fin mc hjälm som några redan skrivit, dom brukar vara mera ljuddämpade :)
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

Osten R skrev:lägg lite extra pengar på en fin mc hjälm som några redan skrivit, dom brukar vara mera ljuddämpade :)
aa de i kombination med en tyst moppe blir bra
Kommentera mina bilder:)
hutti
Elmoped

Inlägg av hutti »

du kan ha en såkallad packbox både under sadeln och bakom dig där den står upp.

Mitt tips är att köpa en ny baotian då de inte är så dyra nya :)
Castnoz
Elmoped

Inlägg av Castnoz »

Baotian verkar vara billig och ha bra förvaringsutrymmen. Åsikterna gående kvaliteten på mopeden verkar gå isär, men jag antar att man får de man betalar för. Alternativet är oavsett intressantast hittills. Tack för hjälpen grabbar! Kom gärna med mer förslag!
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN

Inlägg av Maltyboy »

Honda zoomer!
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

köper man kina moppar kan man ha tur och få en bra moped, men du kan oxå få en som ger sig efter 300 mil. men du kan ju gå ner till din lokala moped handlare och se vad han har att erbjuda, samt om han kan ge dig ett bra garanti avtal samt hålla reservdelar så kvittar de nog vilket märke du köper ;)

Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

köp ny annars kommer den dampa
Köper bromsok fram till viva city
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

TheMidnightRider skrev:köp ny annars kommer den dampa
kommer dampa ändå säkert :P

Köp en kymco, har hört att dom ska vara väldigt bra :) Finns riktigt billiga att köpa också
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Zer0x
Avstängd

Inlägg av Zer0x »

Tuta skrev:

Köp en kymco, har hört att dom ska vara väldigt bra :) Finns riktigt billiga att köpa också
Och var ska han få tag på en 4-takts kymco?
Castnoz
Elmoped

Inlägg av Castnoz »

Vad tror ni om denna leverantör; bra priser gentemot andra? Ser att dom har affär i närheten av min stad också. http://www.kopenscooter.nu/default.htm
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

tja om de har affär i närheten så tkr jag du ska åka ner och skaffa uppfattning irl och provköra osv. ;)

Castnoz
Elmoped

Inlägg av Castnoz »

yamaha2pwn skrev:tja om de har affär i närheten så tkr jag du ska åka ner och skaffa uppfattning irl och provköra osv. ;)
Yes, det ska jag göra. :)
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

Inlägg av kevinspeedfight »

Folk med hörselproblem ska inte vistas i trafiken.. eller i alla fall om du har så svår tinnitus att du tycker att en orginalmoppe låter illa och kan säga att en orginalmoppe låter verkligen inte mycket. Kan bara tänka mig vad som skulle hända om nån tutar på dig, (vingla till, ner i diket eller in i nån) Om jag vore du så hade jag satsat på skjussdynan på en polares moppe. Nog bäst för dig och alla andra i trafiken :)
Castnoz
Elmoped

Inlägg av Castnoz »

kevinspeedfight skrev:Folk med hörselproblem ska inte vistas i trafiken.. eller i alla fall om du har så svår tinnitus att du tycker att en orginalmoppe låter illa och kan säga att en orginalmoppe låter verkligen inte mycket. Kan bara tänka mig vad som skulle hända om nån tutar på dig, (vingla till, ner i diket eller in i nån) Om jag vore du så hade jag satsat på skjussdynan på en polares moppe. Nog bäst för dig och alla andra i trafiken :)
Hahahah! Genomtänkt kvalitativt inlägg, där det verkligen märks att du baserar dina påståenden med en ansenlig mängd bakgrundsinformation. Om du inte var ironisk (vilket jag inte tror, men hoppas för din egen skull) lyckades du precis bli "full retard": http://www.youtube.com/watch?v=SgHITc1OL-c

Vill också passa på att tacka alla er andra för era tips. :)
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

Zer0x skrev:
Tuta skrev:

Och var ska han få tag på en 4-takts kymco?
tjaa, varför inte testa blocket?

men en Kymco Agility 4t är ett bra val! håller mycket bättre än baotian
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
kevinspeedfight
Farsans gamla zündapp

Inlägg av kevinspeedfight »

Castnoz skrev:
kevinspeedfight skrev:Folk med hörselproblem ska inte vistas i trafiken.. eller i alla fall om du har så svår tinnitus att du tycker att en orginalmoppe låter illa och kan säga att en orginalmoppe låter verkligen inte mycket. Kan bara tänka mig vad som skulle hända om nån tutar på dig, (vingla till, ner i diket eller in i nån) Om jag vore du så hade jag satsat på skjussdynan på en polares moppe. Nog bäst för dig och alla andra i trafiken :)
Hahahah! Genomtänkt kvalitativt inlägg, där det verkligen märks att du baserar dina påståenden med en ansenlig mängd bakgrundsinformation. Om du inte var ironisk (vilket jag inte tror, men hoppas för din egen skull) lyckades du precis bli "full retard": http://www.youtube.com/watch?v=SgHITc1OL-c

Vill också passa på att tacka alla er andra för era tips. :)

Haha vad mumlar du om??? du funderar om du ska köpa el moppe istället för en vanlig moppe för du tycker dom låter för mkt, är man så känslig så man tycker att en orgianlmoppe låter mkt så är det ett extremfall och då bör du inte vistas i trafiken om du är så känslig för höga ljud. :P
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Jag tycker att du ska satsa på en Kymco super 8 fyrtakt, billig i drift, går tyst och fint, axxar bättre än många 2taktare och den är ordentligt byggd med bra ram, 14 tums hjul, bra bromsar och ram osv!
Min far har en sån och den har gått ca 250 mil utan minsta problem och motorn ska vara god för många mer mil utan krångel!
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
Bjule
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Bjule »

Köp en ciao så kan du cyckla när det låter mycket, dom går väldigt tyst också :D
-Han ser man bra i mörkret

-Kör på honom och säg att du inte såg honom.
Skriv svar