Hej! Jag har efter visst funderande kommit på att moped vore det optimala fordonet för mig. Nu till frågan och problemet; det är så här att jag har tinnitus och jag störs således av höga ljud. Vad för slags moped skall jag välja för att kunna kringgå problemet? Jag har funderat på El-moped, men det kanske finns andra alternativ som de också tillfredsställer mina kriterier - vilket är en moped som är väldigt tyst.
elmoped verkar vara det optimala för dig, om du inte hade tänkt trimma och åka fort, annars låter nästan alla lika mkt orginal, fyrtaktarna något mindre än två taktarna.
if speed kills,then i must live forever
Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.
Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd
Du du borde satsa på en 4-takt moped eller en el-moped. Men tror mer på förbränningsmotor. Så en 4-takt, och en hjälm som sitter riktigt bra, kanske lite hårt till och med så det blir lite hörselskydds effekt. Jag har en integral hjälm som är lite liten som sitter hårt och jag kan ju knappt prata med någon för jag hör knappt något med hjälmen på.
Jag har också tinnitus men störst inte särskitl mycket av höga ljud har inte så stark tinnitus iförsig :/
Moped kanske är det optimala fordonet för dig men en elmoped är knappast det optimala fordonet för någon Är det verkligen för mycket ljud om du har en tyst hjälm på? Annars kan du kanske ha öronproppar men det känns inte så trafiksäkert..
Har du kört moppe någon gång? med hjälm och utan hjälm är ju skillnad men svårt att säga när man inte vet hur känslig du är
Edit: fyrtakt tänkte jag inte ens på xD inte lika kul kanske men inte lika hårt mot öronen heller..
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Tack för alla svar. Vilken respons! Grejen är den att jag vill inte behöva tänka på om jag skadar öronen eller inte när jag kör omkring. El-mopeder är väll dyra som attans i förhållande till vad man får, eller? Det bästa vore ett billigare alternativ, som inte låter mycket, men som ändå ger valuta för pengarna. Vet ni vart man kan få tag i en speciallist inom området? Kanske går det med extra utrustning sänka ljudet ytterligare på en redan tyst moped?
de bästa är nog en fyrtakts moped isf, billiga i drift är dom med ju man kanske skulle kunna modda dit en extra ljuddämpare, eventuellt bygga egen, hör med bensinskalle. han byggde en dämpare till si Derbi 125 a
yamaha2pwn skrev:de bästa är nog en fyrtakts moped isf, billiga i drift är dom med ju man kanske skulle kunna modda dit en extra ljuddämpare, eventuellt bygga egen, hör med bensinskalle. han byggde en dämpare till si Derbi 125 a
ingen raketforskning precis att göra en ljuddämpare men en extra ljuddämpare kan nog vara bra.
om du tex går till yamaha center så fixar dom allt till dig om du köper en ny moped vill säga
yamaha2pwn skrev:de bästa är nog en fyrtakts moped isf, billiga i drift är dom med ju man kanske skulle kunna modda dit en extra ljuddämpare, eventuellt bygga egen, hör med bensinskalle. han byggde en dämpare till si Derbi 125 a
det är enkelt att bara packa om original ljuddämparen på mopeden, mer än så kan man nog inte göra för att få ned ljudet?
har också lite svag tinnitus, men inget jag stör mig spec på, bara när jag ska sova, men en orginal speedfight låter så jävla tyst( om du nu vill ha 2t) stog brevid en polare med speedfight( dragen v-ring annars orginal) också jag bah ska vi åka, och han bah ja, så starta jag min hojj (lite trimmad med rör osv) och jag bah skrek åt han starta moppe jävlen då så åker vi, då sa han den är redan igång -_- haha. men annars en 4t, typ baotian, dom brukar gå tyst dom med. en el moppe kanske inte känns så kul en då
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Tack för alla svar! Det lutar åt att det blir en scooter med 4-taks motor. Frågan är nu om man ska köpa en ny eller en begagnad, och vilken sort? Vad tycker ni?
En annan sak: Finns det möjlighet att montera pakethållare eller liknande förvaringsutrymme på en scooter? Mopeden är liksom ett verktyg för mig när jag åker och fiskar, och då behövs det en del packning.
Baotian verkar vara billig och ha bra förvaringsutrymmen. Åsikterna gående kvaliteten på mopeden verkar gå isär, men jag antar att man får de man betalar för. Alternativet är oavsett intressantast hittills. Tack för hjälpen grabbar! Kom gärna med mer förslag!
köper man kina moppar kan man ha tur och få en bra moped, men du kan oxå få en som ger sig efter 300 mil. men du kan ju gå ner till din lokala moped handlare och se vad han har att erbjuda, samt om han kan ge dig ett bra garanti avtal samt hålla reservdelar så kvittar de nog vilket märke du köper
TheMidnightRider skrev:köp ny annars kommer den dampa
kommer dampa ändå säkert
Köp en kymco, har hört att dom ska vara väldigt bra Finns riktigt billiga att köpa också
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Folk med hörselproblem ska inte vistas i trafiken.. eller i alla fall om du har så svår tinnitus att du tycker att en orginalmoppe låter illa och kan säga att en orginalmoppe låter verkligen inte mycket. Kan bara tänka mig vad som skulle hända om nån tutar på dig, (vingla till, ner i diket eller in i nån) Om jag vore du så hade jag satsat på skjussdynan på en polares moppe. Nog bäst för dig och alla andra i trafiken
kevinspeedfight skrev:Folk med hörselproblem ska inte vistas i trafiken.. eller i alla fall om du har så svår tinnitus att du tycker att en orginalmoppe låter illa och kan säga att en orginalmoppe låter verkligen inte mycket. Kan bara tänka mig vad som skulle hända om nån tutar på dig, (vingla till, ner i diket eller in i nån) Om jag vore du så hade jag satsat på skjussdynan på en polares moppe. Nog bäst för dig och alla andra i trafiken
Hahahah! Genomtänkt kvalitativt inlägg, där det verkligen märks att du baserar dina påståenden med en ansenlig mängd bakgrundsinformation. Om du inte var ironisk (vilket jag inte tror, men hoppas för din egen skull) lyckades du precis bli "full retard": http://www.youtube.com/watch?v=SgHITc1OL-c
Vill också passa på att tacka alla er andra för era tips.
kevinspeedfight skrev:Folk med hörselproblem ska inte vistas i trafiken.. eller i alla fall om du har så svår tinnitus att du tycker att en orginalmoppe låter illa och kan säga att en orginalmoppe låter verkligen inte mycket. Kan bara tänka mig vad som skulle hända om nån tutar på dig, (vingla till, ner i diket eller in i nån) Om jag vore du så hade jag satsat på skjussdynan på en polares moppe. Nog bäst för dig och alla andra i trafiken
Hahahah! Genomtänkt kvalitativt inlägg, där det verkligen märks att du baserar dina påståenden med en ansenlig mängd bakgrundsinformation. Om du inte var ironisk (vilket jag inte tror, men hoppas för din egen skull) lyckades du precis bli "full retard": http://www.youtube.com/watch?v=SgHITc1OL-c
Vill också passa på att tacka alla er andra för era tips.
Haha vad mumlar du om??? du funderar om du ska köpa el moppe istället för en vanlig moppe för du tycker dom låter för mkt, är man så känslig så man tycker att en orgianlmoppe låter mkt så är det ett extremfall och då bör du inte vistas i trafiken om du är så känslig för höga ljud.
Jag tycker att du ska satsa på en Kymco super 8 fyrtakt, billig i drift, går tyst och fint, axxar bättre än många 2taktare och den är ordentligt byggd med bra ram, 14 tums hjul, bra bromsar och ram osv!
Min far har en sån och den har gått ca 250 mil utan minsta problem och motorn ska vara god för många mer mil utan krångel!