Varför trimma?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Har du trimmad moppe?

ja
109
87%
nej
8
6%
nej men har haft
8
6%
ja men ska ta bort
1
1%

Antal röster: 126

Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Varför trimma?

Inlägg av viiktor15 »

Jag har börjat jobba med ett projektarbete i skolan om trimmning och styling av mopeder och behöver nu eran hjälp, varför trimmar ni era mopeder? (ni som har trimmat) och ni som inte har trimmat, varför trimmar inte ni?
galldoll
Elmoped

Inlägg av galldoll »

ja, själv har jag en trimmad moppe, anledningen till att jag kör trimmat är för att jag e jävlit fartberoende och skulle aldrig klara av att köra fram i 45, speciellt inte med 6 växlar, har man en vespa skulle jag KANSKE kunna köra i 45. Men när man kör trimmad så är man ( jag iaf ) alltid rädd att snuten ska va bakom mig eller nått sånt.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jag började med att köra ostrypt pga bilar och lastbilar som inte var nöjda med att jag körde i mina 50km/h på 50väg. De visade väldigt ofta sitt missnöje med prejning. När jag började köra ostrypt var det 100 gånger så roligt och mycket mera säkert att köra.

nu har jag dock trimmat lite till men det får man bjuda på, det är ju inte allt för länge man kör moppe :oops: :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Jag körde original ganska länge, tyckte att det va kul ändå och kanske inte värt risken. Plus att Mamma skulle bli helt skogstokig om hon fick reda på det :)

Har bara dragen v-ring nu och lite förgasarjusteringar så axxet är ju inte förbättrat på något vis, men utanför stan är det ju mycket skönare att köra i 70 istället för 50. Dels så slipper man många (långt ifrån alla) idiotomkörningar men även att det inte blir lika tråkig att bara köra rakt fram...

Men nu blev jag sugen på att trimma mer :?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
hutti
Elmoped

Inlägg av hutti »

Man trimmar för att man vill vara tuff eller för att bara åka snabbt,
Jag trimma pga att förra ägaren la in en huylsnyckel som plugg sen när jag tog bort den gick moppen rent och bra, sedan skaffa jag mk sp för att det är snyggt och lite mer skryter rör till 50cc. Sedan är de tråkigt att behöva växla varannan sekund utan någon effektkurva.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

jag hade 2 st
en typ midrace moppe som lekmaskin och sen en halft orginal med avstrypt rör som man kunde ta sig till skolan med

allt är bara för att inte baxxa i 45 och tämnja gränserna i trafiken och i motorn ;)

alltid roligt att åka med snuten en vända med blåljus ;D
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
oscar erlandsson
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av oscar erlandsson »

Jag timmar för det tar sån jävla tid att komma någon stans annars (bor på landet) och det är fan så kul att skruva och se hur bar det kan bli 8)
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Jag trimmade och fortsätter trimma för att jag har blivit fartblind helt enkelt. Kan inte motstå att köra snabbare än vad man får. Kör med effektrör och tyngre drevning. Men snart kommer det sitta en fin 70cc på Riejun. Precis när jag hade fått den var det helt original, då menar jag bokstavligen ORIGINAL, förutom styret som var bytt till ett rött fatbar. Jag började smått med att dra katalysatorn som inte gjorde någon skillnad typ... Jag var en sådan noob på motorer för 2 år sedan :P Men sen så satte jag på effektröret, men det gjorde dock att jag blev ännu mer fartblind. Mitt mål har alltid varit att kunna köra över 100 km/h med moppen så nu ska det trimmas ännu mer med vassare delar. :P
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

galldoll skrev:ja, själv har jag en trimmad moppe, anledningen till att jag kör trimmat är för att jag e jävlit fartberoende och skulle aldrig klara av att köra fram i 45, speciellt inte med 6 växlar, har man en vespa skulle jag KANSKE kunna köra i 45. Men när man kör trimmad så är man ( jag iaf ) alltid rädd att snuten ska va bakom mig eller nått sånt.
Håller med dig, 45 med crossmoppe är as segt, tackar för seriöst svar :)
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

2stroke4ever skrev:jag började med att köra ostrypt pga bilar och lastbilar som inte var nöjda med att jag körde i mina 50km/h på 50väg. De visade väldigt ofta sitt missnöje med prejning. När jag började köra ostrypt var det 100 gånger så roligt och mycket mera säkert att köra.

nu har jag dock trimmat lite till men det får man bjuda på, det är ju inte allt för länge man kör moppe :oops: :D
okej, lät ju dumt med prejning när det va på 50 vägar ;o
Stort tack för ett seriöst svar (:
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

Tuta skrev:Jag körde original ganska länge, tyckte att det va kul ändå och kanske inte värt risken. Plus att Mamma skulle bli helt skogstokig om hon fick reda på det :)

Har bara dragen v-ring nu och lite förgasarjusteringar så axxet är ju inte förbättrat på något vis, men utanför stan är det ju mycket skönare att köra i 70 istället för 50. Dels så slipper man många (långt ifrån alla) idiotomkörningar men även att det inte blir lika tråkig att bara köra rakt fram...

Men nu blev jag sugen på att trimma mer :?
har också vart lite sån, om det är värt risken att trimma..
men sant att man slipper vissa idiotomkörningar :p

vad ska du ha mer för trim då :)?

tack för seriöst och bra svar :)
Användarens profilbild
viiktor15
Farsans gamla zündapp

Inlägg av viiktor15 »

hutti skrev:Man trimmar för att man vill vara tuff eller för att bara åka snabbt,
Jag trimma pga att förra ägaren la in en huylsnyckel som plugg sen när jag tog bort den gick moppen rent och bra, sedan skaffa jag mk sp för att det är snyggt och lite mer skryter rör till 50cc. Sedan är de tråkigt att behöva växla varannan sekund utan någon effektkurva.
okej najs, tack för seriöst svar (:
Användarens profilbild
philip95
Svårstartad skrothög

Inlägg av philip95 »

Jag kör trimmat för att den var trimmad när jag köpte den och jag upptäckte att den måste nästan vara trimmad när jag kör med mina kompisar för att kunna hinna med dom, men när jag kör själv så brukar jag inte köra fortare än 50-55 km/h
Gilla min facebook grupp: www.facebook.com/swedishmusicevents :D
hannesboey
Elmoped

Inlägg av hannesboey »

Jag kör trimmat för att jag blev omkörd av bilar på 30 vägar. plus att Rieju rrx går så jäkla dårligt orginal. Men jag kör inte fortare för att jag har trimmat mopeden, jag försöker hålla mig till hastighetsgränserna så gott det går.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

(Nu är ju min nuvarande moped inte direkt något jag pendlar till skolan med)

Jag trimmar för att det är roligt att hålla på och skruva och att få testa efter man gjort saker och känna förbättringarna. Det är också bra för man lär sig hur motorerna är uppbyggda och lär sig lösa problem som uppstår. Jag trimmar även för jag tycker 45km/h är på tok för långsamt, man hinner inte ens med i trafiken med en original moped. Jag trimmar även för att kunna uppnå så höga hastigheter som möjligt, samt att köra på race osv. Så det är en form av gemenskap skulle jag säga.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Vill börja med att säga att jag håller hastighetsgränsen överallt (förutom ibland på 30 väg).
Min moppe kommer upp i 65 +- på låång raksträcka, annars brukar den gå upp till 61 sen går det sakta uppåt.

Jag vill kunna åka o kompisars fart, och jag blev omkörd hela tiden när jag körde 30 i början när jag fick moppen.
Bilar trängde sig förbi med 1-2 dm mellanrum, totalt livsfarligt (hade trimmat då också).

Den långa vägen som går från mig nästan ända fram till skolan är 60, när jag kör 57 ska dom tränga sig förbi... 3km/h liksom, förut när jag körde 30, men hade trimmat, då ska alla förbi, oavsett möte eller inte...

Därför började jag trimma, nu kan jag byta fil, utan att oroa mig för att nån bil kommer bakifrån i filen brevid osv..

Och fart är kul ! :D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

jag körde original en sommar(och det dryga halvåret jag hade moppen innan jag var 15), delvis för att jag tyckte det var skitkul att köra även om den va original, alla kompisar körde också original typ, sen är det mycket folk här på somrarna och när jag inte hade några erfarenheter va det bättre att köra original.
När hösten kom började jag nästan tröttna på att köra moppe eftersom det gick så långsamt så då började jag trimma och det blir mer o mer allteftersom jag tröttnar på farten :P
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

jag har en urpluggad viva nu, men det ska på en helt ny setup sen ;)

Jag trimmar för att det är alltid kul att dra kompisen och inte vara den som ligger efter hela tiden. Sen så tycker jag att det är grymt kul att stunta så det är väl lite därför som jag trimmar med :) Men sen är ju alltid fart kul ;) Jag är sån som vill att det bara ska gå fortrare hela tiden ;)
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Det finns flera anledningar men jag tycker att det är lättare att flytta med i trafiken om man kan komma upp i 70Km/h, då stoppar man ju inte upp någon trafik inne i stan. Men sen de viktigaste anledningarna är ju för att en original moped är äckligt seg och att det är kul och trimma. :D
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

Gör både och... :)

Varför jag trimmar: Klarar inte av att köra så segt som en original går haha, hatar ljudet också, älskar ljudet av trimmade mopeder och även att känna av farten, det är förjävla kult att skruva och verkligen känna av "resultatet" om man säger så, man känner som att man lyckats :)

Varför jag "stylar": Ja, det är mest för att jag typ vill ha en unik moped och självklart en som ser bra ut, de flesta mopeder original för mig är USCH :P
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Kört trimmat från första början, egentligen så får jag inte trimma alls men när jag köpte H@Ken så var den trimmad, och det gjordes inget åt det.
Köpte sen Dracen, och den har bara blivit mer och mer trimmad och nu åker jag runt på en hyper, något vassare än original..
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws

Inlägg av somlow »

jag köpte min helt orginal i motorn och från första dagen jag fick den så har jag trimmat pga att jag är fartblind och vill bara åka fortare äälskar höga farter, det som sitter på moppen nu är 70cc och allt för att toppa ut hastigheten.

varför styling ? , jo för att jag vill alltid ha det bästa och helst något som inte ser ut som alla andras :D
Har ni frågor om mopeder eller fordon i helhet så tveka inte på att slänga iväg ett PM.
Om moddning så är det också bara att fråga på så hjälper jag er gärna med lite tipps och tricks!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

30 km/h. nej tack ;)

jag trimmar för att der är roligt att pilla på den ;) kanske blir en hyper ;)

men jag kör effektrörssetup just nu.

blir en 70cc och lite mer serriösa grejer snart ;)

trimmar även för att kunna ta mig framåt. även för att det låter högt så alla förbannade pensionärer får hjärtklappning ;) men man måste kunna hänga med trafikten fast blir oftast lite snabbare för mig ;)

PS: daveneos. ljug inte. du ligger i typ 40 till skolan ;)
Moppe Sebbe
Elmoped

Inlägg av Moppe Sebbe »

Asså 30 km är knappt någon fart går ju skit segt

Jag kör med:

ostrypt CdI
MK thrower avgassytem ostrypt
14/70 drev

den toppar runt 80-90 perfekt hastighet
Kör Derbi för helskotta pojkar!!!!! xD
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Moppe Sebbe skrev:Asså 30 km är knappt någon fart går ju skit segt

Jag kör med:

ostrypt CdI
14/70 drev

Frågan var inte vad du har för setup, frågan var "Varför trimma?".
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

ktm_danielsson skrev:
Moppe Sebbe skrev:Asså 30 km är knappt någon fart går ju skit segt

Jag kör med:

ostrypt CdI
14/70 drev

Frågan var inte vad du har för setup, frågan var "Varför trimma?".
+2
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög

Inlägg av vongyllis »

för att jag tävlings inriktad och motorer är ett stort intresse
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

vongyllis skrev:för att jag tävlings inriktad och motorer är ett stort intresse
+1
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

för att man blir ihjälkörd i stan om man bara kan hålla 45. 60 och att hålla fartbegränsningarna är mer lagom så slipper man oroa sej för att bli prejad så fort man kör i stan ;)
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Användarens profilbild
vongyllis
Svårstartad skrothög

Inlägg av vongyllis »

derbiofc skrev:för att man blir ihjälkörd i stan om man bara kan hålla 45. 60 och att hålla fartbegränsningarna är mer lagom så slipper man oroa sej för att bli prejad så fort man kör i stan ;)
du blir inte prejjad !. skit snack.
jag har körkort.. och tror inte en jävel som sitter i bil vill riskera livet på en mopedist.
riskera körkort osv..
så det är stort skit snack som ni säger.

sen att du kör 45 i stan.. så bryr sig nog inte dom flesta bilisterna om dig.. och om de finns någon tattare i bil så kan du alltid köra åt sidan så han kommer förbi ?
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

vongyllis skrev:
derbiofc skrev:för att man blir ihjälkörd i stan om man bara kan hålla 45. 60 och att hålla fartbegränsningarna är mer lagom så slipper man oroa sej för att bli prejad så fort man kör i stan ;)
du blir inte prejjad !. skit snack.
jag har körkort.. och tror inte en jävel som sitter i bil vill riskera livet på en mopedist.
riskera körkort osv..
så det är stort skit snack som ni säger.

sen att du kör 45 i stan.. så bryr sig nog inte dom flesta bilisterna om dig.. och om de finns någon tattare i bil så kan du alltid köra åt sidan så han kommer förbi ?

+1
eSpeed
Elmoped

Inlägg av eSpeed »

Mina anledningar/argument:

1. Det suger seriöst balle att köra original/ Mycket roligare, enklare och skönare med "trimmat/AVSTRYPT!"

2. Det går långsamt i uppförsbackar med original

3. Man flyter inte med i trafiken speciellt bra med original

Polisen och trafikskolor säger att mopederna inte är gjorda för högre hastigheter än 45km/h. Pga. av ram och bromsar etc. Skaderisk? Ja, visst men utbildningen idag är en aning dyrare. Så det borde inte vara något problem att mopederna är ostrypta i Sverige (5k seriöst :P). Bara de är kontrollerade. Det skulle gynna moped-marknaden och stoppa stor del av "trimningen".

-Den informationen verkar även vara aningen gammal.
Kör en DRD LTD med dubbla skivbromsar fram å en ganska hyfsad ram så det borde ju vara lugnt för till och med 100km/h även om den inte går så snabbt.

-Bara för att den går fort så måste man ju fortfarande hålla hastighets begränsningarna. Den går bättre och även trafiken gör det när man tagit bort de "onödiga begränsningarna i mopeden".

Jag skulle med största sannolikhet inte köra moped om jag var tvungen att köra i 45km/h då jag inte bor i en storstad och har en bit att åka. Det är vad jag tycker och att säga att de inte är gjorda för högre hastigheter är ju nästan att ljuga tycker jag.

Hoppas att det här hjälper till!

MVH :D

*PS. Jag älskar fart :)
Användarens profilbild
KevinSpeedfightWannabe
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av KevinSpeedfightWannabe »

jag trimmar inte för jag e rädd för polisen :D :o
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street

Inlägg av -TeddaN- »

Jag trimmade för att 50 var för långsamt helt enkelt, behöver inget argument för det :wink:
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Första gången jag körde original höll jag på att majas ner av tokiga bilister som inte kunde accepptera att man höll 45-50km. Man saknade också nödvändigt acc för att kunna dra på för att förhindra att man råkar illa ut. Då pluggade jag av strypningarna och byta till lättare vikter, sedan blev problemet mindre. Men även om moppen går i ca70 så är inte problemet helt borta, men man har i alla fall större chans att överleva.
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Låst