Aerox fixa efektökning

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Korzo
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:05

Aerox fixa efektökning

Inlägg av Korzo »

Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt diskreta grejjer.
Är inte så hajj på moppar. :D
Senast redigerad av Korzo den 13 mars 2011, 22:58, redigerad totalt 1 gånger.
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping

Inlägg av zebban111 »

Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Aerox fixa efektökning

Inlägg av Danne »

Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt.
Är inte så hajj på moppar. :D
byta vikter,kopplingsfjädrar.
köpa 50cc sport cylinder & 70cc.
större förgasare.
effektrör.
racing membran
ostypt insug
racing koppling.
racing tändning.
trim variator.

finns lite o välja på beroende på om du vill köra väldigt trimmat eller trimma moppen diskret.
Korzo
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:05

Re: Aerox fixa efektökning

Inlägg av Korzo »

Born2Ride skrev:
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt.
Är inte så hajj på moppar. :D
byta vikter,kopplingsfjädrar.
köpa 50cc sport cylinder & 70cc.
större förgasare.
effektrör.
racing membran
ostypt insug

finns lite o välja på beroende på om du vill köra väldigt trimmat eller trimma moppen diskret.
Jag hade tänkt att trimma moppen diskret :)
Korzo
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:05

Inlägg av Korzo »

zebban111 skrev:Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:
Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Re: Aerox fixa efektökning

Inlägg av Danne »

Korzo skrev:
Born2Ride skrev:
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt.
Är inte så hajj på moppar. :D
byta vikter,kopplingsfjädrar.
köpa 50cc sport cylinder & 70cc.
större förgasare.
effektrör.
racing membran
ostypt insug

finns lite o välja på beroende på om du vill köra väldigt trimmat eller trimma moppen diskret.
Jag hade tänkt att trimma moppen diskret :)
antar att du vill komma undan rätt billigt då också.
då kan du börja med att ta bort pluggen ur röret, byta vikter/kopplingsfjädrar,dra v-ringen ;)
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping

Inlägg av zebban111 »

Korzo skrev:
zebban111 skrev:Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:
Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

zebban111 skrev:
Korzo skrev:
zebban111 skrev:Börja med kopplingsfjädrar, vikter, ta bort v-ringen och kanske ett effektrör och köp på dej mer trimm senare. lär dej att köra moppen lätt trimmad innan du börjar med 70cc och andra starkare saker så du inte skadar dej själv eller andra :roll:
Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping

Inlägg av zebban111 »

Born2Ride skrev:
zebban111 skrev:
Korzo skrev: Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.
60km/h gjorde min moppe orginal så något mer kommer den nog att göra :P
Korzo
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:05

Inlägg av Korzo »

Born2Ride skrev:
zebban111 skrev:
Korzo skrev: Om jag skulle fixa med kopplings fjädern och v-ringen Hur snabbt skulle den ungefär gå då? :)
skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.
Vad kostar nya vikter och kopplings fjäder?, kan du länka till nån sida? :D
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping

Inlägg av zebban111 »

Korzo skrev:
Born2Ride skrev:
zebban111 skrev: skulle väl gissa på att du kommer upp i 65-70, axxet blir dock mycke bättre :wink:
60km/h kommer du nog upp i, accelerationen kommer bli bättre men byt vikterna på samma gång.
Vad kostar nya vikter och kopplings fjäder?, kan du länka till nån sida? :D
http://twostroke.se/group.asp?group=36, googla dej fram till vilka mått du har på vikterna innan du beställer ;)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping

Inlägg av zebban111 »

PoWeRKinG skrev:Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D
Polini Speedcontrol skare va! :D
ml65
Kinaraket
Inlägg: 935
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:34

Inlägg av ml65 »

PoWeRKinG skrev:Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D
c30 till stage 6r dröm vidare .. och 28 , förlorar du bara gasrespons på

förövrigt ville han trimma diskret .. tycker du uppermidrace är diskret

plugga ur hel och dit med en malossi 70cc
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
zebban111
Svårstartad skrothög
Inlägg: 203
Blev medlem: 27 augusti 2010, 17:49
Ort: Linköping

Inlägg av zebban111 »

ml65 skrev:
PoWeRKinG skrev:Cylinder:Stage6 racing 70cc
Vevparti:Stage6 - (HPC Racing) 10 mm
Ramlager: Stage6 - Lager/Packboxar metall
Avgasrör:Yasuni racing c30
Förgasare:Stage6 - Förgasare (Racing ) PWK (28 mm)
Insug:Stage6 - R/T Insug+Spacer
Membran:Stage6 - Membran (VForce3)
Variator:Malossi - Variatorkit (Multivar)
koppling:Stage6 - Koppling MKII (107mm)
Kopplingsklocka: Stage6 - Kopplingsskål (WingCooler) 107mm
Drevkitt:Malossi - Primärdrev (13/44) 1:3,38
Tändning: Italkit - Racetändning
Luftfilter:Stage6 - Luftfilter (star)


då går den som fan! :D
c30 till stage 6r dröm vidare .. och 28 , förlorar du bara gasrespons på

förövrigt ville han trimma diskret .. tycker du uppermidrace är diskret

plugga ur hel och dit med en malossi 70cc
Tror inte han direkt att han var seriös xD
Användarens profilbild
andersjohansson93
F.D Crew
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 december 2009, 10:41
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Re: Aerox fixa efektökning

Inlägg av andersjohansson93 »

Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt diskreta grejjer.
Är inte så hajj på moppar. :D
Ta bort pluggen i avgasröret (ev blindtarmen)
Ta bort skorstenen i luftburken.
Ta bort v-ringen.
Byt till ungefär 5g vikter.Byt till snäppet hårdare kopplingsfjädrar.

Om du vill gå steget längre kan du sätta på en 70cc men köra på originalröret.
Då rekommenderar jag en Stage 6 sport pro eller Stage 6 streetrace. Notera att du måste bestycka om förgasaren med ett större munstycke eller ev byta till större förgsare.

Dock så kommer du märke en avsevärd skillnad om du sätter på ett effektrör istället för originalröret...
Korzo
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:05

Re: Aerox fixa efektökning

Inlägg av Korzo »

andersjohansson93 skrev:
Korzo skrev:Blir att fixa moppe i sommar köper nog en Yamaha aerox.
Vad kan jag göra för att den ska gå snabbare och få bättre axx alltså typ V-ringen och sånt diskreta grejjer.
Är inte så hajj på moppar. :D
Ta bort pluggen i avgasröret (ev blindtarmen)
Ta bort skorstenen i luftburken.
Ta bort v-ringen.
Byt till ungefär 5g vikter.Byt till snäppet hårdare kopplingsfjädrar.

Om du vill gå steget längre kan du sätta på en 70cc men köra på originalröret.
Då rekommenderar jag en Stage 6 sport pro eller Stage 6 streetrace. Notera att du måste bestycka om förgasaren med ett större munstycke eller ev byta till större förgsare.

Dock så kommer du märke en avsevärd skillnad om du sätter på ett effektrör istället för originalröret...
om jag tar bort pluggen, skorstenen, v-ringen, byter ut till 5g vikter och fixar kopplings fjädern.
ungefär hur snabbt kommer den gå? Och kommer den låta mycket mer? tänkte på snuten.
Användarens profilbild
andersjohansson93
F.D Crew
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 december 2009, 10:41
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av andersjohansson93 »

inte märkbart..
Sålänge du har originalröret så finns det ju inget synligt trim.
runt 65 kanske... :)
Korzo
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:05

Inlägg av Korzo »

andersjohansson93 skrev:inte märkbart..
Sålänge du har originalröret så finns det ju inget synligt trim.
runt 65 kanske... :)
Jag tänkte på ljudet, kommer den inte låta förjävligt eller nå? :)
Korzo
Elmoped
Inlägg: 27
Blev medlem: 13 mars 2011, 22:05

Inlägg av Korzo »

andersjohansson93 skrev:inte märkbart..
Sålänge du har originalröret så finns det ju inget synligt trim.
runt 65 kanske... :)
Jag tänkte på ljudet, kommer den inte låta förjävligt eller nå? :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

PoWeRKinG skrev:jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D
Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

2stroke skrev:
PoWeRKinG skrev:jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D
Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..
om man har allt original och ett strypt ZX så är den PRECIS lika laglig som med originalröret ;)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7730
2stroke
Gasres
Inlägg: 1455
Blev medlem: 15 augusti 2010, 19:13
Ort: Sollentuna

Inlägg av 2stroke »

PoWeRKinG skrev:
2stroke skrev:
PoWeRKinG skrev:jag kör

ZX
vikter

den går ca 65 med riktigt gött acc ;) ganska diskret :D

ta bort alla pluggar och skaffa ett sportavgasrör som är ce godkänt och byt vikter. köp ett pack :D
Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..
om man har allt original och ett strypt ZX så är den PRECIS lika laglig som med originalröret ;)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7730
Han sa ju effektökning, inte sämre effekt
Varför ha ett strypt effektrör? Det är ju sämre än orgrör
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

2stroke skrev:
PoWeRKinG skrev:
2stroke skrev: Det är inte diskret i.o.m att det är ett effektrör och inte ens är i närheten utav att se ut som ett original..
om man har allt original och ett strypt ZX så är den PRECIS lika laglig som med originalröret ;)

http://www.twostroke.se/product.asp?product=7730
Han sa ju effektökning, inte sämre effekt
Varför ha ett strypt effektrör? Det är ju sämre än orgrör
då kan han strypa av det ;) då får han betydligt mer effekt än original! :D




Beror HELT på HUR diskret du vill ha :D

om du vågar köra lite trimmat men ändå inte vill ha alltför mkt påroblem med snuten så:

s6 pro replica
vikter
munstycken
allt avstrypt.

annars kan man lätt byta ut s6 pro replica med något effektrör som ser original ut :D

ex http://www.twostroke.se/product.asp?product=12685.

dock trimmat som trimmat. bara för att det ser original ut så är det ingen garanti för att man inte åker fast ;)
Användarens profilbild
andersjohansson93
F.D Crew
Inlägg: 381
Blev medlem: 24 december 2009, 10:41
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av andersjohansson93 »

ett strypt effektrör är inte lagligt förrän man besiktigat om mopeden med det.
Låst