Trafikpolisfrågor

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderator: Järnet60

Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

DiNozzan skrev:
DiNozzan skrev:
ktm_danielsson skrev: Båda är olovlig körning.
Men det jag menar är att om man har inte har körkort och kör så är ju det ett brott, men tänker dom på det med då? :P
känner att alla dissar mig faktiskt^^
Ja det lär väl ganska självklart att dom bryr sig om du inte har kort :P ?
Eller var det det du menade?
Bild

Jag är odödlig
Elmoped

Inlägg av *** »

TheMidnightRider skrev:Om jag har skylten inflyttad på scooter , är det olagligt då ? hört att om man reglerar den på visst sätt att det är lagligt då , är det sant?
Du får inte ha inflyttad reg.plåt. Den ska sitta längst bak på fordonet.
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen

Inlägg av nippertippan »

*** skrev:
TheMidnightRider skrev:Om jag har skylten inflyttad på scooter , är det olagligt då ? hört att om man reglerar den på visst sätt att det är lagligt då , är det sant?
Du får inte ha inflyttad reg.plåt. Den ska sitta längst bak på fordonet.
Gränsen går för det flesta poliser om du sätter den på variatorn.
Själv åkt med reggan närmast växell¨ådan med mina chopprar utan att de brytt sig, med reggan i dryga 45 graders vinkel, med lyset bakåt ovanför densamma.

men att ha den inne i hjulhuset är enbart dumt.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
AllabiN
Elmoped

Behöver man ha blinkers eller backspeglar på en 30 moped?

Inlägg av AllabiN »

Behöver man ha blinkers eller backspeglar på en 30 moped? Är lite osäker alla svara olika :)
Manchester United till I die!

CocaCola gud gåva till folket inte för att jag är troende men.......
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Nej det behöver du inte fast har du blinkers inkopplat då ska dom fungera. Backspeglar behöver du inte ha heller ;)
Användarens profilbild
AllabiN
Elmoped

tänkte väll :)

Inlägg av AllabiN »

daveneos skrev:Nej det behöver du inte fast har du blinkers inkopplat då ska dom fungera. Backspeglar behöver du inte ha heller ;)
Du var det som jag trodde. Backspeglar måste vara det fulaste som går att ha på en moped :)

Användarens profilbild
AllabiN
Elmoped

Re: tänkte väll :)

Inlägg av AllabiN »

AllabiN skrev:
daveneos skrev:Nej det behöver du inte fast har du blinkers inkopplat då ska dom fungera. Backspeglar behöver du inte ha heller ;)
Du var det som jag trodde. Backspeglar måste vara det fulaste som går att ha på en moped :)
Men har står det otydligt ;/

Hur ligger det till med backspeglar?
Tvåhjulig moped som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst en backspegel. Alla EU-Mopeder skall dock ha minst en backspegel. Saknas backspegel blir det kontrollbesiktning och man riskerar böter på 500:-

Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: tänkte väll :)

Inlägg av daveneos »

AllabiN skrev:
AllabiN skrev:
Men har står det otydligt ;/

Hur ligger det till med backspeglar?
Tvåhjulig moped som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst en backspegel. Alla EU-Mopeder skall dock ha minst en backspegel. Saknas backspegel blir det kontrollbesiktning och man riskerar böter på 500:-
Backspegel är inte enligt lag ett krav på en 30 moped.
Användarens profilbild
DiNozzan
King of the street
Kontakt:

Inlägg av DiNozzan »

ktm_danielsson skrev:
DiNozzan skrev:
DiNozzan skrev: Men det jag menar är att om man har inte har körkort och kör så är ju det ett brott, men tänker dom på det med då? :P
känner att alla dissar mig faktiskt^^
Ja det lär väl ganska självklart att dom bryr sig om du inte har kort :P ?
Eller var det det du menade?
Blir det ett större "brott" om man inte har körkort? det var det jag menade om du fattar?^^
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Hej jag läste här http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=13722 att man på EU-mopeder måste ha upplyst regplåt, alltså att nummerplåten måste vara upplyst,

Jag har en TMS classic -08, och det finns ingen upplysning på den till regplåten, och alla mina polares mopeder saknar upplysning, t ex en kompis Keeway Matrix saknar med nummerplåtbelysning, så jag undrar är det meningen att jag ska behöva köpa en belysning till regplåten när det inte fanns det orginal??
amoreex
Svårstartad skrothög

Inlägg av amoreex »

Sen även en sak till, när jag köpte min TMS classic så gick den ca 40 första 100 milen, men sen drog den helt plötsligt iväg och gjorde ca 80 enligt mätaren, och 70 när vi mätte med bil och GPS..
hade inte gjort någonting med den då, förutom att bytt olja!
Kan då polisen sätta dit mig för trim när jag inte har gjort någonting med mopeden?
har i efterhand kollat och den saknar v-ring från början, saknar CDI strypning, ända strypningen som fanns var skorsstenen i luftburken samt mässingskruven i förgasarlocket, så min fråga är då, kan polisen sätta dit mig för trim för det?

Tack på förhand! :)
ÖÖÖ
Elmoped

Inlägg av ÖÖÖ »

Tja!

En fråga bara.
Om jag har trimmat min moped t.ex. jag har tagit bort strypningen. Sedan säger vi att jag kör in i någon fotgängare så att han får skador för livet. Vi säger att skadeståndet blir en miljon kronor. Vad måste jag betala om jag har trafikförsäkring respektive om jag är utan den. Måste jag då betala eller hur är det? Jag vet att jag måste betala böter för trim osv. Kan försäkringsbolaget försöka tvinga mig att punga ut pengarna eller? Även fast jag har trafikförsäkring?

Tacksam för svar//ÖÖÖ
Användarens profilbild
Swe2FX
Farsans gamla zündapp

Neon ljus!

Inlägg av Swe2FX »

Hej jag undrar hur reglerna är när det gäller neon ljus får man ha det om moppen står stilla och finns det några regler på vilka färger som är tillåtna? (om det nu är det).
Om man har köpt en moped begagnad och ägaren innan säger att den toppar 60 km/h helt orginal utan någon slags modifiering eller något effekt höjande objekt hur ska man kolla upp sånt? (har inte testat om det är sant att den toppar 60km/h)
Användarens profilbild
tlllm
Elmoped

Inlägg av tlllm »

ÖÖÖ skrev:Tja!

En fråga bara.
Om jag har trimmat min moped t.ex. jag har tagit bort strypningen. Sedan säger vi att jag kör in i någon fotgängare så att han får skador för livet. Vi säger att skadeståndet blir en miljon kronor. Vad måste jag betala om jag har trafikförsäkring respektive om jag är utan den. Måste jag då betala eller hur är det? Jag vet att jag måste betala böter för trim osv. Kan försäkringsbolaget försöka tvinga mig att punga ut pengarna eller? Även fast jag har trafikförsäkring?

Tacksam för svar//ÖÖÖ
om du har trimmat din moped gäller inte din försäkring.
Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp

Re: Neon ljus!

Inlägg av ajonson »

Swe2FX skrev:Hej jag undrar hur reglerna är när det gäller neon ljus får man ha det om moppen står stilla och finns det några regler på vilka färger som är tillåtna? (om det nu är det).
Om man har köpt en moped begagnad och ägaren innan säger att den toppar 60 km/h helt orginal utan någon slags modifiering eller något effekt höjande objekt hur ska man kolla upp sånt? (har inte testat om det är sant att den toppar 60km/h)
om den nu är orginal o så äre väl bara tuta o köra. annars får du väl sätta den i bromsbänk...
ÖÖÖ
Elmoped

Inlägg av ÖÖÖ »

tlllm skrev:

En fråga bara.

Tacksam för svar//ÖÖÖ
Så då kan man behöva betala typ en miljon om man kör på nån? :shock:
philiplindgren
Elmoped

hej

Inlägg av philiplindgren »

hej!
jag har några frågor
kan polisen ta min trimmade moppe i beslag om dom inte sett mig köra?
tex om den står i skolan.

vad händer om man blir stannad utan ram nr och skylt?

om jag kör trimmat får jag olika straff om jag kör med eller utan körkort?
Användarens profilbild
intes
Morsans gamla puch maxi
Kontakt:

Inlägg av intes »

Har en fråga om ciao här:

Får man köra med cykellyse fram och bak på dom ? :)
.....
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

intes skrev:Har en fråga om ciao här:

Får man köra med cykellyse fram och bak på dom ? :)
Riktigt dålig på lysen osv, men på en ciao tror jag inte poliser bryr sig så mycket. Osäker på ifall det är olagligt, så kan tyvärr inte ge dig rakt svar på frågan.
philiplindgren skrev:hej!
jag har några frågor
1.kan polisen ta min trimmade moppe i beslag om dom inte sett mig köra?
tex om den står i skolan.

2.vad händer om man blir stannad utan ram nr och skylt?

3.om jag kör trimmat får jag olika straff om jag kör med eller utan körkort?
1.Nej om dom inte sett/har bevis på att mopeden kört (av dig också) så får dom inte ens ge dig böter.
2. Antagligen böter? Beroende på moped kaaaaanske polisen går på att det är en 30moppe.
3.Nej det ska du inte få, hur polisen ser på det kan inte jag svara på, men olovlig körning som olovlig körning :)

F.ö så tror jag ni har insett att Järnet inte svarar längre?
Bild

Jag är odödlig
rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

Tjenare ! :D
Jo jag har en fråga och den är, om jag kör med min moppe så är det "rutin koll" på bilar, så tar de in mig, då har inte poliserna som tog in mig behörighet att testa min moppe va? För de måste väl kalla dit en mc polis som kan testa? Har hört detta av en polare så skulle bara kolla om det var true :)
PS. moppen är trimmad. DS
/R
Användarens profilbild
intes
Morsans gamla puch maxi
Kontakt:

Inlägg av intes »

rozander skrev:Tjenare ! :D
Jo jag har en fråga och den är, om jag kör med min moppe så är det "rutin koll" på bilar, så tar de in mig, då har inte poliserna som tog in mig behörighet att testa min moppe va? För de måste väl kalla dit en mc polis som kan testa? Har hört detta av en polare så skulle bara kolla om det var true :)

Är inte helt säker men har aldrig hört talats om att det måste vara en mc polis som testkör mopeden.
.....
rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

intes skrev:

Är inte helt säker men har aldrig hört talats om att det måste vara en mc polis som testkör mopeden.
för jag blev tagen av polisen och de sa vi har ingen mc polis tilläglig så du får gå typ, andra gången jag blev tagen av de två poliserna så jag förstog inte varför de sa " vi har ingen mc polis tilläglig"
/R
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

rozander skrev:
intes skrev:

för jag blev tagen av polisen och de sa vi har ingen mc polis tilläglig så du får gå typ, andra gången jag blev tagen av de två poliserna så jag förstog inte varför de sa " vi har ingen mc polis tilläglig"
Den som testkör måste ju självklart ha behörighet (körkort) för att få köra en EU-moped.
Bild

Jag är odödlig
rozander
Svårstartad skrothög

Inlägg av rozander »

ktm_danielsson skrev:
rozander skrev:
intes skrev:
Den som testkör måste ju självklart ha behörighet (körkort) för att få köra en EU-moped.
Yeah boy, I get that to :) men tänkt inte på det just då, tack för svaret. ska kolla när det finns behörighet för mc polis, då stannar moppen i garaget ;D
/R
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

ÖÖÖ skrev:
tlllm skrev:

En fråga bara.

Tacksam för svar//ÖÖÖ
Så då kan man behöva betala typ en miljon om man kör på nån? :shock:
Beroende på skador, ja.
Bild

Jag är odödlig
kohler
Elmoped

Inlägg av kohler »

Hej!

Om ni gör "razzia" och hittar te.x min moppe (som är trimmad) men jag säger att min pappa körde hit den på flak och att jag inte har startat den något, och att jag bara skulle visa upp den för mina kompisar. Ni har ju inga bevis att jag har åkt den?

MVH
Gilera runner 03
bravell
Elmoped

Inlägg av bravell »

hej , jag blev stanad igår av polisen. dom frågade om körkort, jag sa att jag inte hade med mig de ( har inte am kortet ) dom tog namn och person uppgifter, vad kommer hända ??
ramy227
Elmoped

Inlägg av ramy227 »

Hej, Jag har tänkt att köpa en aerox som jag ska trimma och styla ( jag ska förhoppnings viss öppna en projekt tråd senare ). Och nu undrar jag följande: måste jag ha trafik försäkring ? ( jag kommer inte åka med den förutom på meets och events )
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppepojk26 »

sha, har en liten fråga angående skjutsa på trimmad moppe, min flickväns pappa säger att hon inte får åka med mej för att den är trimmad och om jag blir tagen för trimmat och hon åker med så får hon också indraget lämp och böter? stämmer detta? tacksam för svar:)
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23893
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

rozander skrev:
kohler skrev:Hej!

Om ni gör "razzia" och hittar te.x min moppe (som är trimmad) men jag säger att min pappa körde hit den på flak och att jag inte har startat den något, och att jag bara skulle visa upp den för mina kompisar. Ni har ju inga bevis att jag har åkt den?

MVH
Jag har en plus fråga på den, om det är "razzia" och man har ställt moppen utanför skolans område då får inte polisen test köra den va? för den står inte på skolansegendom ? :)
Nepp då får dom inte test köra den.
bravell skrev:hej , jag blev stanad igår av polisen. dom frågade om körkort, jag sa att jag inte hade med mig de ( har inte am kortet ) dom tog namn och person uppgifter, vad kommer hända ??
Allt från varning till böter, indraget körkortstillstånd/uppskjutet osv.
kohler skrev:Hej!

MVH
Dom kan ha sätt dig köra och polisen är inte dumma i huvudet, dom förstår nog att man inte kör en moppe på släp till skolan.
ramy227 skrev:Hej, Jag har tänkt att köpa en aerox som jag ska trimma och styla ( jag ska förhoppnings viss öppna en projekt tråd senare ). Och nu undrar jag följande: måste jag ha trafik försäkring ? ( jag kommer inte åka med den förutom på meets och events )
Det bestämmer du själv, men det är olagligt att framföra den på allmänväg om den inte är trafikförsäkrad.
moppepojk26 skrev:sha, har en liten fråga angående skjutsa på trimmad moppe, min flickväns pappa säger att hon inte får åka med mej för att den är trimmad och om jag blir tagen för trimmat och hon åker med så får hon också indraget lämp och böter? stämmer detta? tacksam för svar:)
Nej det stämmer inte.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

moppepojk26 skrev:sha, har en liten fråga angående skjutsa på trimmad moppe, min flickväns pappa säger att hon inte får åka med mej för att den är trimmad och om jag blir tagen för trimmat och hon åker med så får hon också indraget lämp och böter? stämmer detta? tacksam för svar:)
Om hon är över 15 år och vet att moppen är trimmad så kan hon få en varning eller böter, men indraget lämp är omöjligt. Men hon kan bara säga att hon inte hade en aning om att den var trimmad, snutarna kan inte bevisa att hon visste det, så länge det inte är en hyper osv, du kör runt på :wink:
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp

Inlägg av moppepojk26 »

SickRazer skrev:
Om hon är över 15 år och vet att moppen är trimmad så kan hon få en varning eller böter, men indraget lämp är omöjligt. Men hon kan bara säga att hon inte hade en aning om att den var trimmad, snutarna kan inte bevisa att hon visste det, så länge det inte är en hyper osv, du kör runt på :wink:
okej gött får väl ta ett snacka med farsan ^^
kör nu mera en mh furia sm som ska stunt kittas med tiden blev av med vivan genom bytet och slapp omreggen :)

gamlas vivaroxxen.
Användarens profilbild
MrAnton
Elmoped

Trim

Inlägg av MrAnton »

Hej jag undrar om man sätter på ett Trimrör och bytet vikter och den fortfarande går i 52 räknas de som trim då? om man skulle bli tagen då alltså att jag inte kör som en galning , vad är straffet då ?
Kan inte mycket om moppar så få ta hjälp av dom som kan :)
Användarens profilbild
moppepojk26
Farsans gamla zündapp

Re: Trim

Inlägg av moppepojk26 »

MrAnton skrev:Hej jag undrar om man sätter på ett Trimrör och bytet vikter och den fortfarande går i 52 räknas de som trim då? om man skulle bli tagen då alltså att jag inte kör som en galning , vad är straffet då ?
kör du med vring på tror jag inte så mke händer men om du kör utan blir det böter osv :)

gamlas vivaroxxen.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Re: Trim

MrAnton skrev:Hej jag undrar om man sätter på ett Trimrör och bytet vikter och den fortfarande går i 52 räknas de som trim då? om man skulle bli tagen då alltså att jag inte kör som en galning , vad är straffet då ?
Ja så länge du inte ombesiktigat den är det olagligt, antagligen hade polisen inte brytt sig men som sagt är det olagligt.
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar