CPI SM / SX - Tråden! Uppdaterad fakta! (Igen) 7/3 - 2011

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Kallenilsson94 skrev:Undrar om 17,5mm förgasare är bra till 50 sport cylinder? Min Cpi Sx drunkna nästan sönder med 17,5mm, så tror inte att det är 18mm original... :)
Tror snarare att du glömde skifta munstycke eller nått.
Väldigt skumt att den skulle drunkna me en liten 17,5a.

Min Runner kör 17,5 original och de gör en rad Derbi / Gilera mopeder också.

Jag upplever ibland att min går ganska tort på de högre varven t.o.m med luftburk o 90 munstycke..

Airsal 50cc och effektrör endast. Så yee.. "drunknade med 17,5 förgasare" my ass.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Gilera Runner SP 70cc & CPI SM White Edition (limited)

<-_/Checka Galleri för bilder på mina hojjar!\_->
Kallenilsson94
Elmoped

Inlägg av Kallenilsson94 »

Har prövat alla munstycken mellan 80-120 men får den inte att gå rent.... När man gasar så går den bra tills ca 6000 varv sen stryps den, sen när den har gått ner till ca 4000 varv så tänder den till igen.... Vad tror du är felet då? Har öppet luft filter och Hebo underliggande.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Jag har en SM och jag köpte hem en 15/56 drevning, men går den bättre med 13/56? Jag köpte också en kedja allt i storlek 240. Min går ca 45-50km/h hur snabbt går den om man bara bytar till 13/56
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

g-ounze skrev:
derbimannen skrev:bra info men växellådan är väl inte AM6. AM6 har ju friläge mellan alla växlar men cpi har bara mellan 5 och 6
Tjena igen! :P Ville bara säga att när ja "krypkörde" igår.. O växlade upp hela tiden, så ja hade 6ans växel i o la i 20 km/h så fick jag ett friläge iprincip mellan alla växlar! :)

Sorry för DP
Vf ligga i 6:an vid 20km/h?
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

derbimannen skrev:
g-ounze skrev:
derbimannen skrev:min kompis cpi sm 09 har 16mm förgasare.
Coolt.. ögonmått då va? Jag har en CPI SM... Jag har meckat me den.. Så ja tror ja vet liiiite bättre =) Palla att ens sätta emot
det står ju 16mm på förgasaren.
Om han köpte den begagnad kanske förra ägaren bytte?
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

simmelimme1 skrev:
Junhager94 skrev:tja!

funderar på att köpa CPI men måste få morsans tillstånd först och hon vill inte sitta å köra den till en verkstad hela tiden så ärligt nu; är det bra kvalitet på CPI SM? håller motorn osv vad har den för topphastighet org?

tackar på förhand! :D
jag har haft en cpi sm nu i ett år och det har inte varit problem har nog kört ca 400mil, tycker inte det är någon jätte dålig kvalitet. den kostar ju trots allt 26000 kr ny det gör ju en Rieju rrx med så kollar man prismässigt så ska den ju vara ganska bra efter som den är ju inte någon billig kina moppe för 6000. 60 gör den orginal.
60 :O va F*N min gör bara 50
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

ServerError skrev:Jag har en SM och jag köpte hem en 15/56 drevning, men går den bättre med 13/56? Jag köpte också en kedja allt i storlek 240. Min går ca 45-50km/h hur snabbt går den om man bara bytar till 13/56
Du har förjävla tung drevning ska du veta. Man brukar köra 70cc på de du har.

Köp ett 12 eller 13 framdrev så jävlar får du se på speed :] 13 är tyngre än 12.. Men 15? Orkar din moppe ens fram? :D

Själv har ja 13x62 för tillfället.. Läskigt som den varvar. Ska definitivt köpa mindre bakdrev.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

Ändrat lite i faktan. Lagt till lite ny fakta o tagit bort en del onödiga upprops tecken.

Enjoy!

[Mer kommer)
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
ajonson
Farsans gamla zündapp

Inlägg av ajonson »

Vet att Cpi motorerna är AM6 kopior.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

ajonson skrev:Vet att Cpi motorerna är AM6 kopior.
De vet alla som inte är under 14 år.

Läs gärna vad som står i första inlägget innan ni postar svar om "ny fakta".

Mvh / Daniel
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Har CPI SM katalysatorn i avgasröret är paj 5000kr för ny, betalar försäkringen?
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

ServerError skrev:Har CPI SM katalysatorn i avgasröret är paj 5000kr för ny, betalar försäkringen?
Tycker du ska skita i att bry dig och lägga pengarna på ett effektrör ist.

http://twostroke.se/product.asp?product=7652

http://twostroke.se/product.asp?product=11180

http://twostroke.se/product.asp?product=11179

http://www.blocket.se/orebro/Derbi_Tk_o ... ?ca=20&w=3
(Underliggande för 1200kr)

Har du dock mer pengar att lägga så kör på detta:

http://twostroke.se/product.asp?product=17030

Katalysatorn är meningslös och min blåste bort för flera århundraden sen..
Den är bara till att rensa avgaserna från giftiga ämnen.. Vi snackar dock om en 50cc stor 2 takts moppe.. Tror att genom att köra 1 år så kanske du bara hinner döda 1 isbjörn p.g.a den globala uppvärmningen.. + Katalysatorn är inget varken besiktningen eller snuten märker.

Fler frågor?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Elmoped

Inlägg av *** »

ServerError skrev:Har CPI SM katalysatorn i avgasröret är paj 5000kr för ny, betalar försäkringen?
Köp mitt MK SP med adapters till CPI.
Men tror inte din försäkring står för det, däremot kommer det upp CPI avgasrör på blocket ibland för typ 200kr, dom har som tur är inte kollat vad dom kostar nya
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

*** skrev:
Köp mitt MK SP med adapters till CPI.
Men tror inte din försäkring står för det, däremot kommer det upp CPI avgasrör på blocket ibland för typ 200kr, dom har som tur är inte kollat vad dom kostar nya
Vad ska du ha för ditt rör?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

cpism skrev:
antonocean skrev:
cpism skrev:vilken kabel klipper man på cdi boxxen på en 09 cpi så att varvstoppet tas bort??
finns ostryp Cdi direkt ju:p

Och du som sncka om glappet mellan 5-6 det är så kanske 40mil spännkopplings vajern
Nej det är varvstopp på den den lägger in när jag når ca 9000 varv pissdrygt när man precis kommit upp i 70
Ta bort strypningen ur röret eller banta om du nu tänkt köra med originalrör.

Min CPI SM har effektrör och varvar nånstans mellan 10-12 000rpm på landsväg.. Tror ja kan varva lite mer än de på tomgång.. Självklart knullar man motorn på de sättet, men du fattar vart ja vill komma.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Elmoped

Inlägg av *** »

g-ounze skrev: Vad ska du ha för ditt rör?
1200-1300kr, ska bara fin polera lite, har bara halvdan polering just nu. Rullat ca 1sommar.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

*** skrev:
g-ounze skrev: Vad ska du ha för ditt rör?
1200-1300kr, ska bara fin polera lite, har bara halvdan polering just nu. Rullat ca 1sommar.
Haha never.

Tycker för övrigt att de som ställer ut sina begagnade mopperör begär förjävla mycket.

Vi snackar om ett avgasrör nu. Man kan få ett nytt Turbokit rör för någon mindre slant mer. Skillnaden blir inte så jävla extrem att de är värt att lägga dom pengarna.
[[-_/G-Ounze\_-]]

Elmoped

Inlägg av *** »

g-ounze skrev: Haha never.

Tycker för övrigt att de som ställer ut sina begagnade mopperör begär förjävla mycket.

Vi snackar om ett avgasrör nu. Man kan få ett nytt Turbokit rör för någon mindre slant mer. Skillnaden blir inte så jävla extrem att de är värt att lägga dom pengarna.
Spelar ingen roll för mig.

Jaså, tror du verkligen att någon lägger ut ett rör som kostar 2500kr nytt för 50kr på blocket? Tyvärr funkar inte verkligheten så.

Ja vi snackar om ett avgasrör, någon har suttit och mätt ut så allting funkar bra. Inte som du gjorde och satte på ett ZX rör på din CPI, jag skrattar fortfarande åt det. Skillnaden blir extrem, dom som säger att den inte blir det, har inte råd med ett bra rör.
Ja du kan få ett Turbokit för mindre pengar, men då köper du också ett Turbokit.
Enough said.
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

*** skrev:
g-ounze skrev: Haha never.

Spelar ingen roll för mig.

Jaså, tror du verkligen att någon lägger ut ett rör som kostar 2500kr nytt för 50kr på blocket? Tyvärr funkar inte verkligheten så.

Ja vi snackar om ett avgasrör, någon har suttit och mätt ut så allting funkar bra. Inte som du gjorde och satte på ett ZX rör på din CPI, jag skrattar fortfarande åt det. Skillnaden blir extrem, dom som säger att den inte blir det, har inte råd med ett bra rör.
Ja du kan få ett Turbokit för mindre pengar, men då köper du också ett Turbokit.
Enough said.
Sura du över att jag inte va intresserad över ett begagnat MK rör för 1500kr. Du kommer inte sälja de snabbare för de.

50kr är att ta i, men 600kr - 1000kr max. Annars kan man lika gärna ta o köpa ett helt nytt. Fortfarande snackar vi om ett sketet moppe avgasrör till en moppe som man har mellan man är 15 till 18 år gammal. De är liksom långt ifrån en långvarig investering. Så ska man lägga pengar så gör man de rejält eller ger fan i de.

Själv började ja hålla på o lägga pengar på Runnern. Köpte bara nya prylar.. ångrar vartenda krona. Nu ska ja köpa några begagnade små saker.. skruva ihop den.. Lackera skiten.. sälja den och köpa mig ett jävla körkort.

Men grattis i förskott ifall du säljer ditt rör för 1500kr. Men tror ärligt inte de kommer hända så jätte snabbt.

Mvh Daniel

Edit; Undrar dessutom vad du tycker är "Extrem skillnad" när de gäller moppe avgasrör? Att de tar typ 1 sekund snabbare till 60km/h? Eller att den toppar typ 5-10km/h mer?
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

Passar detta CPI SM? För det var inlagt där men det ser ut som fjäderfäste och jag har skruv fäste. Och är det någon som testat på CPI, låter det bra, bra effekt?

Bild
Användarens profilbild
g-ounze
Farsans gamla zündapp

Inlägg av g-ounze »

ServerError skrev:Passar detta CPI SM? För det var inlagt där men det ser ut som fjäderfäste och jag har skruv fäste. Och är det någon som testat på CPI, låter det bra, bra effekt?

Bild
De lär passa och de lär gå fort som fan.

Där följer med en adapter som du skruvar fast på cylindern som gör att du kan fästa röret (y)
[[-_/G-Ounze\_-]]

Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

g-ounze skrev:
ServerError skrev:Passar detta CPI SM? För det var inlagt där men det ser ut som fjäderfäste och jag har skruv fäste. Och är det någon som testat på CPI, låter det bra, bra effekt?

Bild

Där följer med en adapter som du skruvar fast på cylindern som gör att du kan fästa röret (y)
Jag vill dock inte trimma så mycket, har drev hemma men kanske skiter i dem. Min moppe går 50km/h hur snabbt tror du de går med detta röret?
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

g-ounze skrev:

Bild

Tycker du det är snyggt föresten?
Elmoped

Inlägg av *** »

g-ounze skrev: Sura du över att jag inte va intresserad över ett begagnat MK rör för 1500kr. Du kommer inte sälja de snabbare för de.

50kr är att ta i, men 600kr - 1000kr max. Annars kan man lika gärna ta o köpa ett helt nytt. Fortfarande snackar vi om ett sketet moppe avgasrör till en moppe som man har mellan man är 15 till 18 år gammal. De är liksom långt ifrån en långvarig investering. Så ska man lägga pengar så gör man de rejält eller ger fan i de.

Själv började ja hålla på o lägga pengar på Runnern. Köpte bara nya prylar.. ångrar vartenda krona. Nu ska ja köpa några begagnade små saker.. skruva ihop den.. Lackera skiten.. sälja den och köpa mig ett jävla körkort.

Men grattis i förskott ifall du säljer ditt rör för 1500kr. Men tror ärligt inte de kommer hända så jätte snabbt.

Mvh Daniel

Edit; Undrar dessutom vad du tycker är "Extrem skillnad" när de gäller moppe avgasrör? Att de tar typ 1 sekund snabbare till 60km/h? Eller att den toppar typ 5-10km/h mer?
Nu var det 1200kr det rörde sig om men.

Ja därför är det lika bra att lägga pengarna på ett bra rör.

Men det är ju ingen nyhet att man inte tjänar pengar på att fixa moppar.

Nej jag har ingen brådska att sälja det.

Ja, för dom pengarna så är det extrem skillnad.

*BILD*
Ja det kommer passa med en adapter, men sen får du tillverka ett eget ram fäste. Låter som ett TK, fult och högt. Effekten är medelmåttig, du får vad du betalar för.
g-ounze skrev: De lär passa och de lär gå fort som fan.

Bara för att det är ett TK eller?
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

*** skrev:
g-ounze skrev: Sura du över att jag inte va intresserad över ett begagnat MK rör för 1500kr. Du kommer inte sälja de snabbare för de.

Mvh Daniel

Nu var det 1200kr det rörde sig om men.

Ja därför är det lika bra att lägga pengarna på ett bra rör.

Men det är ju ingen nyhet att man inte tjänar pengar på att fixa moppar.

Nej jag har ingen brådska att sälja det.

Ja, för dom pengarna så är det extrem skillnad.

*BILD*
Ja det kommer passa med en adapter, men sen får du tillverka ett eget ram fäste. Låter som ett TK, fult och högt. Effekten är medelmåttig, du får vad du betalar för.
g-ounze skrev: De lär passa och de lär gå fort som fan.

Bara för att det är ett TK eller?
Kan du rekommendera ngt runt samma pris?
Ska bara låta bra
Elmoped

Inlägg av *** »

ServerError skrev: Kan du rekommendera ngt runt samma pris?
Ska bara låta bra
Då är det begagnat som gäller.
Yasuni och Metrakit har dom porrigaste ljuden.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

*** skrev:
ServerError skrev: Kan du rekommendera ngt runt samma pris?
Ska bara låta bra
Då är det begagnat som gäller.
Yasuni och Metrakit har dom porrigaste ljuden.
Men sen tycker jag det är så jävla snyggt med 2 ljuddämpare.
Blir det inte bättre ljud om man tar bort skorstenen på luftburken eller sätter på sport luftfilter?
Elmoped

Inlägg av *** »

ServerError skrev: Men sen tycker jag det är så jävla snyggt med 2 ljuddämpare.
Blir det inte bättre ljud om man tar bort skorstenen på luftburken eller sätter på sport luftfilter?
Ja det är nog olika från person och person, jag tycker det är fult som fan. Speciellt på CPI, dom lär gå upp en bit på moppen, precis som Hebo rören gör.
Du kommer inte märka någon större skillnad ifall du tar bort skorstenen, men du lär få ett rejält grovt ljud ifall du kör med sportluft.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

*** skrev:
Ja det är nog olika från person och person, jag tycker det är fult som fan. Speciellt på CPI, dom lär gå upp en bit på moppen, precis som Hebo rören gör.
Du kommer inte märka någon större skillnad ifall du tar bort skorstenen, men du lär få ett rejält grovt ljud ifall du kör med sportluft.
Har du någon bild på det på en moppe?
Vad menar du med grovt ljud? är de bra elr dåligt?
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

ServerError skrev:
*** skrev:
Har du någon bild på det på en moppe?
Jag hittar bara denna och det ser ju helt okej ut, blir de inte så på CPI då?
Bild
Elmoped

Inlägg av *** »

ServerError skrev: Har du någon bild på det på en moppe?
Jag har bara en bild på en CPI med Hebo rör, och kan tänka mig att det blir något liknade ett TK rör.
Bild

Rätt bra om man gillar höga ljud och insugs ljud, jag tycker det lät härligt iaf.
ServerError skrev: Jag hittar bara denna och det ser ju helt okej ut, blir de inte så på CPI då?
*bild*
Kommer nog gå längre upp..
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

*** skrev:
Jag har bara en bild på en CPI med Hebo rör, och kan tänka mig att det blir något liknade ett TK rör.
Bild

Rätt bra om man gillar höga ljud och insugs ljud, jag tycker det lät härligt iaf.
ServerError skrev: Jag hittar bara denna och det ser ju helt okej ut, blir de inte så på CPI då?
*bild*
Att TK låter bra? Så du rekommenderar det?
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

*** skrev:
Bild

*bild*
Men om man tittar var fästet är på den första bilden jag la upp så är det nästan precis vid dämparen medan bilden monterad på mopen är en äldre version och mycket längre tror jag?
Men jag kom nyss på att de på servisen (som ska montera till mig) kanske kan böja det lite om det blir för högt?
Elmoped

Inlägg av *** »

ServerError skrev: Att TK låter bra? Så du rekommenderar det?
TK låter som en knullad gräsklippare, rekomenderar inte TK! Men det var sportluft jag menade.
ServerError skrev: Men om man tittar var fästet är på den första bilden jag la upp så är det nästan precis vid dämparen medan bilden monterad på mopen är en äldre version och mycket längre tror jag?
Men jag kom nyss på att de på servisen (som ska montera till mig) kanske kan böja det lite om det blir för högt?
Jag tror att du kommer behöva modda TK;et en hel del för att få det att bli snyggt.
Användarens profilbild
ServerError
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av ServerError »

*** skrev:
ServerError skrev: Att TK låter bra? Så du rekommenderar det?
TK låter som en knullad gräsklippare, rekomenderar inte TK! Men det var sportluft jag menade.
ServerError skrev: Men om man tittar var fästet är på den första bilden jag la upp så är det nästan precis vid dämparen medan bilden monterad på mopen är en äldre version och mycket längre tror jag?
Jag tror att du kommer behöva modda TK;et en hel del för att få det att bli snyggt.
Men funkar detta med original setup?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=21356
eller vilket är bra annars (gillar inte kevlar looken på Yasuni)
Skriv svar