Aerox problem med kylaren.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Aerox problem med kylaren.

Inlägg av DanielSahlin »

Hej,
Det börjar koka av någon anledning i kylarbehållaren och till slut så sprutar de upp glykol från korken på kylarbehållaren,vet inte om det kan vara för att tempgivaren inte är in kopplad eller att temostaten är paj, tänkte köpa en vattenpump som kyler ner 40% mer än orginal vattenpumpen.
vad tror ni kommer de bli bättre eller kommer de inte bli någon förändring?

TACK FÖR SVAR!
//Danne.
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

glömde säga att den har blivit överhettad två gånger. efter en stund körning.
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

Kom med svar! ;)
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MartenRRX »

låter som en bra ide:P
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

ok beställt de, hoppas bara det blir någon förändring ;)
Användarens profilbild
Eklund
Elmoped

Inlägg av Eklund »

Kolla innanför vattenpumpskåpan om den vita plattan med hål i (den som gör så att vattenpumpen snurrar) om den sitter ordentligt, hände exakt samma sak för mig & då var det den som inte greppade :)
Aerox 03
MHR Team 2 70cc (portad av proove)
Malossi overrange
Stage6 PWK 28mm
Stage6 v-force
Stage6 Koppling MKII (107mm)
Stage6 Kopplingsklocka
Metrakit Pro Race vev
Roost Rör specialbeställt för high-end
Italkit Analog
Användarens profilbild
Smilee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smilee »

låter dock som termostat
Titta förbi mitt Speedfight 2 projekt!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=10465
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

En vattenpump kyler inte, den flyttar bara vatten från den varma cylindern till den kalla kylaren, och tillbaka.

Tyvärr ger du oss nästan ingen info, men jag tvivlar på att pumpbyte hjälper. Låter mer som att något är galet och behöver åtgärdas...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Smilee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smilee »

Erik_ skrev:En vattenpump kyler inte, den flyttar bara vatten från den varma cylindern till den kalla kylaren, och tillbaka.

Tyvärr ger du oss nästan ingen info, men jag tvivlar på att pumpbyte hjälper. Låter mer som att något är galet och behöver åtgärdas...
Håller med dig faktiskt,men en sak med en bättre pump är ju att han kan få en bättre cirkulation på vattnet och på så sätt få bättre kylning :)

Men saker det kan vara eftersom inte infon är på topp:
Luft i kyl systemet
Termostat
Pumpen trasig
Igensatt kylare

börja från toppen när du felsöker .
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

99,9999....9% på att det är din topplockspackning.

Edit:

För att bespara mig klagomål satte jag 99.9...9 istället, eftersom du faktiskt inte sa att de kunde hända när den var kall.

En moped blir inte överhettad SÅ fort (en stunds körning tar jag som snabbt) och om topplockspackningen är paj så går trycker ut i kylsystemet istället. Hade exakt likadant på min sf2...
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

som sockan säger eller så är det luft i systemt men tror faktiskt att topp packningen är slut :( men det är lätt bytt så byt innan den tar mer stryk och kolla kolven, kolven mår inte bra av överhettning :)
Användarens profilbild
Smilee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smilee »

Sockan skrev:99,9999....9% på att det är din topplockspackning.

Edit:

För att bespara mig klagomål satte jag 99.9...9 istället, eftersom du faktiskt inte sa att de kunde hända när den var kall.

En moped blir inte överhettad SÅ fort (en stunds körning tar jag som snabbt) och om topplockspackningen är paj så går trycker ut i kylsystemet istället. Hade exakt likadant på min sf2...
Då bör motorn gå ganska kasst enligt min mening eftersom avgaserna går u i kylsystemet..han skriver inte att det går dåligt heller men byta topp packning kostar ju inte många kronor o går fort så varför inte :)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

¨Vad lullar du om, de är kompressionen som går ut där.

Gas tar den lättaste vägen ut, alltså hellre genom en stor avgasport än att smita igenom ett 0.001x0.0001 mm hål i topplockspackningen. Men om du mäter trycker (kompet) innuti en cylinder så räcker ett skitlitet hål för att kompen ska gå ut där och det ska "kocka" det behöver heller inte rinna ner i cylindern, utan de kan bara komma komp ut men inget vatten in, för kommer de in vatten så kan du inte starta den, så mycket kan jag säga..
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox_Isse »

om jag var du så skulle nog jag ha lämnat in den på felsökning hos någon mc butik :wink:
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Kolla mitt galleri, så såg min topplockspackning ut och ajg kunde köra med den!! däremot läckte kompet upp i kylartanken!!

Användarens profilbild
Smilee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smilee »

Sockan skrev:¨Vad lullar du om, de är kompressionen som går ut där.

Gas tar den lättaste vägen ut, alltså hellre genom en stor avgasport än att smita igenom ett 0.001x0.0001 mm hål i topplockspackningen. Men om du mäter trycker (kompet) innuti en cylinder så räcker ett skitlitet hål för att kompen ska gå ut där och det ska "kocka" det behöver heller inte rinna ner i cylindern, utan de kan bara komma komp ut men inget vatten in, för kommer de in vatten så kan du inte starta den, så mycket kan jag säga..
haha kan inte riktigt hålla med dig riktigt :)

Hade problem med en skoda felecia förut, problemet var att den gick varm ibland då vill säga att termostat fungerar även pump, mätte då avgasvärdet i expansions kärlet och då fanns det ett hc värde där..dvs att avgaserna läckte ut igenom topp packningen in i kylar kanalerna..så det kan mycket väl vara avgaser som går ut i kylar systemet även kompression det säger jag inte emot :)
Användarens profilbild
Smilee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smilee »

Aerox_Isse skrev:om jag var du så skulle nog jag ha lämnat in den på felsökning hos någon mc butik :wink:
Helt onödigt i min mening :) jag skulle ta loss termostaten och lägga den i en kastrull med kokande vatten och se om den öppnar, gör den inte det så har du problemet där, öppnar den så skulle jag luft av systemet, fungerar inte det, byta topp packning och kanske byta kolvringar i samma veva när man endå har tagit av toppen, fungerar itne det så skulle jag kolla vatten pumpen och se så den är hel

efter det kolla kylaren så den inte har blivit igensatt ! :)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Som sagt, kass topplockspackning eller dåligt åtdragen.

Låst