Köpa moped, vilken? Köpråd

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Kalletheboy
Elmoped

Köpa moped, vilken? Köpråd

Inlägg av Kalletheboy »

Hejsan!
Jag sitter här med mina fyllda 14 år och nu börjar ju mopedtiden närma sig :D
Och nu ber jag er, duktiga moppepöjkar att hjälpa mig lite om vilken som är den rätta mopeden för mig :)!
Jag letar efter en begagnad.
Får troligen inte trimma, och därför funderar jag på om kanske en Rieju eller yamaha skulle varit något för mig? Har hört att det är en plugg man drar i röret och det gör märkbara skillnader i hastighet.
Tycker igentligen att en Derbi är strået vassare i utseendet.
Har också hört att Derbin ska gå lite bättre original, men svårare att ''smygtrimma''.
Så nu skulle jag vilja dränkas av tips och idéer av er moppepojkar :)

MVH
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

om du ska köra orginal så är Derbi nog ett bra val om du inte tycker någon annan är snyggare eller nått. jag valde yamaha för utseendet och det känns lite mer kvalite med yamaha ;) men somsagt, Derbi är starka orginal.
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

Derbi fungerar skitbra orginal och trimmat !

snygg och pålitlig
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

thanx :D
är det någon plugg som sitter i avgasröret på derbin som är lika lätt att dra som i AM6 motorerna? :)
Användarens profilbild
QvistenSportDT
Elmoped

Inlägg av QvistenSportDT »

i vilken pris klass hade du tänkt dig?

3000-5000kr så hade jag valt dem äldre modellerna tex. hona mt5 eller yamaha dt.

mellan 5000-10 000kr så hade jag nog köpt mig en scooter tex. aerox eller liknande. beg.

10 000 och uppåt så kan du köpa i stort sätt vad du vill ;)
kolla in mitt DT50MX Projekt ;)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23784

___---Raka Rör Runka Och Kör---___
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

det är strypning i röret med det är ett helvete att få bort det. måste typ såga upp hela skiten :/

men som sagt, Derbi är ett riktigt bra val! :D
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Rieju rrx! Strypningen i röret är väldigt simpel tar ca 5minuter att ta bort den, på med större munstycke sen gör den 75 :)
En av dom snyggaste mopederna dessutom, sen har dom AM6 motorn vilken enligt mig är den bästa ifall du får för dig att trimma den lite värre :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

speedfight 2 går rätt skapligt orginal , skönt ax , starkare motor än aerox med 1 kw = 1,36 hk mer
Köper bromsok fram till viva city
derbiofc
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av derbiofc »

Om du ska köra original: Derbi Xtreme eller om du kan kosta på dej lite dyrare saker Drd racing, bägge har ett skönt original axx och toppfarten brukar ligga på 55-60 på bägge två beroende på väder och vind ;)
om du ska plugga ur: Rieju rrx går himelskt bra urpluggat, så då tycker jag att du ska satsa på en sådan! :D
Om du ändå skulle få trimma lite mer: Derbi, håller bra och väghållningen/bromsar är kanon även vid högre farter ;)
Eklund^

Derbi Drd Racing!
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Tack så hemskt mycket för alla svar! :D

Budgeten ligger på 15000, vet inte om man kan få något vettigt för det priset men men..
En Rieju känns som det alternativ som skulle passa mig bäst just nu iallafall :)
Det där med att såga och greja i röret på Derbin får man nog åka ut i skogen för att smyga med ;)
Riejun fixar man ju tydligen på 5 minuter, om detta nu skulle bli aktuellt.

Och massor med mer tips skulle uppskattas enormt från min sida :)
MVH
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Kalletheboy skrev:Tack så hemskt mycket för alla svar! :D

Budgeten ligger på 15000, vet inte om man kan få något vettigt för det priset men men..
En Rieju känns som det alternativ som skulle passa mig bäst just nu iallafall :)
Det där med att såga och greja i röret på Derbin får man nog åka ut i skogen för att smyga med ;)

MVH
om du ska dra pluggen så är den ju trimmad, och då är Derbi ett bra val.

men jag ändrar mitt tips faktiskt till rrx som ktm sa ;) sjukt snygga original och har bra motor ;) jag har faktiskt underat på att sälja min Senda och köpa en rrx ;)
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Kalletheboy skrev:Tack så hemskt mycket för alla svar! :D

MVH
Köp en Derbi och köp ett nytt rör, sen så säger du bara att du kör pluggat.
Användarens profilbild
Risbonden
Svårstartad skrothög

Inlägg av Risbonden »

Köp en beta rr tung som fan
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Farsan är tyvärr inte helt borta gällande fordon.
Han skulle lätt förstå att den var trimmad.

Lite offtopic fråga kanske men hur länge håller en Rieju, Derbi som jag kollat på :)?

Mer tips tack! :D
MVH
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Kalletheboy skrev:Farsan är tyvärr inte helt borta gällande fordon.
Han skulle lätt förstå att den var trimmad.

Lite offtopic fråga kanske men hur länge håller en Rieju, Derbi som jag kollat på :)?

Mer tips tack! :D
MVH
Vadå håller? Dom går sönder då och då, olika på olika mopeder, vissa kan strula hela tiden, vissa kan hålla utan minsta fel i 2000mil :) Problemen kommer slumpvis :) Men om du sköter den väl behöver du inte oroa dig för att den ska gå sönder i din ägo, kanske nån skuren cylinder/kolv byte :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Speedfighter nr 1
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Speedfighter nr 1 »

Finns bara ett val enligt mig Speedfight 2 men inte 3:an den ser så förbannat plastig ut och den låter förjävligt och är hur seg som helst. Köp en speedfight 2 finns mycket tillbehör trots att de håller bra och är pålitliga.
Användarens profilbild
erik_94
Farsans gamla zündapp

Inlägg av erik_94 »

Speedfighter nr 1 skrev:Finns bara ett val enligt mig Speedfight 2 men inte 3:an den ser så förbannat plastig ut och den låter förjävligt och är hur seg som helst. Köp en speedfight 2 finns mycket tillbehör trots att de håller bra och är pålitliga.
ja du älskar din speedfight...
vafan en Rieju gör 110 bara man drar en plugg i röret:P så det ä inte så jävla otrolig hastigeht.
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Tackar! :D
Ja, jag söker alltså en crossmoped och ingen liten ***pulka ;)
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd

Inlägg av aerox_killen95 »

Speedfighter nr 1 skrev:Finns bara ett val enligt mig Speedfight 2 men inte 3:an den ser så förbannat plastig ut och den låter förjävligt och är hur seg som helst. Köp en speedfight 2 finns mycket tillbehör trots att de håller bra och är pålitliga.
Ja fyfan man blir ju nästan arg på dig! Du postar överallt att speedy är bästa valet -.-........ Dude face it, speedfight är inte bäst. Inte mkt styling/trimdelar till speedfightblocken, inte speciellt snygga original, jävligt ful och opålitlig framgaffel.
Så snälla sluta säg att speedfight är bäst.
men nog med offtopic,

Vad du vill ha beror ju på scooter/crossmoppe :) men scooter skulle jag valt yamaha aerox alla dagar :) Crossmoped känns dom självklara valen som Derbi Senda/drd och Rieju rrx/beta rr :)
//Mvh!
random mannen strikes again! ''nitrometan'' [HER]
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Kalletheboy skrev:Tackar! :D
Rieju rrx/mrx - ganska slö original, men otroligt pigg urpluggad. Pluggen är dessutom väldigt lätt att ta bort och ger stor effekt. Väldigt snygg moped för övrigt (cross alternativet original är MRX). Den har lite halvdan framgaffel, men det är inget man tänker på. Bra sadel ifall man skjutsar mycket polare (tycker personligen man sitter väldigt skönt).
Vissa 06or har lite problem med att dom hoppar i friläge (jag känner en, men har hört att det händer oftare på 06or?)

Derbi Senda - Aningen piggare original, men har inte den där simpla pluggen. Många anser att Senda är snyggare än RRX, men det är ju en smaksak. Sendan har lite mer slimmat utseende, inte lika stora kåpor och den breda långa sadeln rrx har. Senda har ganska bra bromsar (tycker jag iaf). Aldrig blivit skjutsad på en Senda, men kört en själv och jag tyckte den kändes lite ostabilare än RRXen.

Derbi drd - Derbi DRD är en väldigt supermotard liknande moppe. Allt är väldigt fin kvalité på DRDn och speciellt DRD Limited edition.
Men priset är därefter. Riktigt fina helt som dom är original.

Beta rr - Beta rr har samma motor som RRXen AM6 alltså, det är en väldigt slittålig motor och finns massor med delar. Betan är även den mer slimmad än RRXen och det finns en hel del som kör "stunt" med beta.
Beta RR finns även med en KTM 50cc motor, jag har ingen större erfarenhet av den själv, men jag tror den är ganska pigg original. F.ö är allt detsamma på Betan.

CPI SM - Cpi är det lite billigare alternativet, påminner lite om RRXen.
Cpi går väll okej original, ang trim så vet jag inget om det. F.ö ganska fina kåpor osv!

MH Furia - Även denna har AM6 motorn, ser väll okej ut i utseendet, går väll okej original och har samma gaffel som Rieju. Furian går väldigt bra (personliga upplevelser) med effektrör. (Iofs gör ju alla mopeder det :) )

Peugeot XPS - Ser lite ut som MH Furia/Ryz, vet inte så mycket om XPS.

Rieju drac - en klassiker! Återigen AM6 motorn, väldigt snygga med kapade bakkåpor. Som sagt, slitstark vev och motor, sitter helt ok, väldigt snygga med höjning.

Yamaha DT50 Ännu en am6a. Ser väldigt crossliknande ut om man sätter på en crossplatta och feta crossdäck. F.ö vet jag inte så mycket mer specifikationer om DT50 :)

Kanske hjälper till lite :) ? Kan ha blivit något fel nu, blev väldigt långt.
Och jag tog bara några modeller som ploppade upp :)
OBS att allt det här är vad jag personligen tycker om mopederna :)

Edit : Såg att RRX/MRX fick mest text och personligt tycke om den. Det beror enbart på att jag åkt väldigt mycket mrx/rrx :)

Dubbel edit (La till Yamaha DT50 (dom nyare) i listan)
Senast redigerad av ktm_danielsson den 20 februari 2011, 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd

ktm_danielsson skrev:
Kalletheboy skrev:Tackar! :D
Rieju rrx/mrx - ganska slö original, men otroligt pigg urpluggad. Pluggen är dessutom väldigt lätt att ta bort och ger stor effekt. Väldigt snygg moped för övrigt (cross alternativet original är MRX). Den har lite halvdan framgaffel, men det är inget man tänker på. Bra sadel ifall man skjutsar mycket polare (tycker personligen man sitter väldigt skönt).
Vissa 06or har lite problem med att dom hoppar i friläge (jag känner en, men har hört att det händer oftare på 06or?)

Derbi Senda - Aningen piggare original, men har inte den där simpla pluggen. Många anser att Senda är snyggare än RRX, men det är ju en smaksak. Sendan har lite mer slimmat utseende, inte lika stora kåpor och den breda långa sadeln rrx har. Senda har ganska bra bromsar (tycker jag iaf). Aldrig blivit skjutsad på en Senda, men kört en själv och jag tyckte den kändes lite ostabilare än RRXen.

Derbi drd - Derbi DRD är en väldigt supermotard liknande moppe. Allt är väldigt fin kvalité på DRDn och speciellt DRD Limited edition.
Men priset är därefter. Riktigt fina helt som dom är original.

Beta rr - Beta rr har samma motor som RRXen AM6 alltså, det är en väldigt slittålig motor och finns massor med delar. Betan är även den mer slimmad än RRXen och det finns en hel del som kör "stunt" med beta.
Beta RR finns även med en KTM 50cc motor, jag har ingen större erfarenhet av den själv, men jag tror den är ganska pigg original. F.ö är allt detsamma på Betan.

CPI SM - Cpi är det lite billigare alternativet, påminner lite om RRXen.
Cpi går väll okej original, ang trim så vet jag inget om det. F.ö ganska fina kåpor osv!

MH Furia - Även denna har AM6 motorn, ser väll okej ut i utseendet, går väll okej original och har samma gaffel som Rieju. Furian går väldigt bra (personliga upplevelser) med effektrör. (Iofs gör ju alla mopeder det :) )

Peugeot XPS - Ser lite ut som MH Furia/Ryz, vet inte så mycket om XPS.

Rieju drac - en klassiker! Återigen AM6 motorn, väldigt snygga med kapade bakkåpor. Som sagt, slitstark vev och motor, sitter helt ok, väldigt snygga med höjning.

Kanske hjälper till lite :) ? Kan ha blivit något fel nu, blev väldigt långt.
Och jag tog bara några modeller som ploppade upp :)
OBS att allt det här är vad jag personligen tycker om mopederna :)

Edit : Såg att RRX/MRX fick mest text och personligt tycke om den. Det beror enbart på att jag åkt väldigt mycket mrx/rrx :)
+1 på allt det där! Kan också tillägga att på beta rr är det lika lätt att dra pluggen ur röret som på rrxen och går lika friskt :)
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Det där inlägget var grymt! :shock:
Finns verkligen såna guldsjälar som lägger ner sin tid på moppeforum ;)

Enligt denna fakta tror jag att man kan konstatera att en Rieju är bästa valet för mig :)
Men sen är det ju de där att hitta en på blocket som är bra och finns ganska nära iaf :)

Aja, om ni hittar några fina som säljs så är det bara att skriva här :)
Eller om ni som jag gärna vill ha, har mer tips om mitt val så är jag mycket tacksam !

MVH

++++++1 till danielsson :D
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Kalletheboy skrev:Det där inlägget var grymt! :shock:
Finns verkligen såna guldsjälar som lägger ner sin tid på moppeforum ;)

Enligt denna fakta tror jag att man kan konstatera att en Rieju är bästa valet för mig :)
Men sen är det ju de där att hitta en på blocket som är bra och finns ganska nära iaf :)

Aja, om ni hittar några fina som säljs så är det bara att skriva här :)
Eller om ni som jag gärna vill ha, har mer tips om mitt val så är jag mycket tacksam !

MVH

++++++1 till danielsson :D
Du kan ju leta runt o se vad du hittar som du vill ha för ett rimligt pris.
Sen posta det här så kan vi säga vad vi tycker om det :)
Inga problem, TSR är väll ändå gjort för att man ska kunna få hjälp :roll:

Edit : Husqvarna CH Racing är en grymt fet SM hoj! Själv lite sugen på en just nu faktist :)
Senast redigerad av ktm_danielsson den 20 februari 2011, 18:23, redigerad totalt 1 gånger.
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög

Inlägg av MrX rider »

får du inte trimma men tänker göra det i smyg :lol:
Då säger jag Rieju rrx/smx/mrx hur lätt som hälst att dra pluggarna.
Finns tillochmed guide. http://twostrokerider.se/artiklar/1292
All fysisk aktivitet som inte orsakar orgasm är onödig!
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd

Vet ju inte vart du bor pojk men den här var ju fin och i din prisklass .)
http://www.blocket.se/stockholm/Rieju_R ... ?ca=15&w=3
:)
riejudrac03
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av riejudrac03 »

Rieju går sjukt bra urpluggat ! kapa kåpor och höj så ser den bra ut också ... :)
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Tack fina tips här på TSR, bor i Småland :oops:
I Gislaveds kommun om ni nu vill veta det xD

Så gör vi !

MVH
Användarens profilbild
aerox_killen95
Avstängd

Kalletheboy skrev:Tack fina tips här på TSR, bor i Småland :oops:
I Gislaveds kommun om ni nu vill veta det xD

Så gör vi !

MVH
skall leta upp några fina mopeder åt dej pöjk ;)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Den i Örebro lät ju mer som "ja den går framåt och ser väll okej ut".
Men den högst upp och näst längst ner verkade bra :) (Om jag nu kommer ihåg rätt vilken som var vilken).
Bild

Jag är odödlig
Kalletheboy
Elmoped

Inlägg av Kalletheboy »

Ingen med mer förslag :)?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Kalletheboy skrev:Ingen med mer förslag :)?
¨
Det är väll ändå du som ska köpa moped, inte vi.
Du köper helt enkelt en du tycker är snygg och passar dig (beroende på vad du ska göra, pendla, köra skit mycket, stunt, hyper osv osv).
Och som är inom din budget såklart :) Så det är bara ut på blocket o leta med dig..

om inte annat kan du få köpa min DT :roll:
Bild

Jag är odödlig
eliasl93
Svårstartad skrothög

Inlägg av eliasl93 »

köp rrx de e sjukt sköna och sjukt snygga :)

ps, har en till salu om du e intresserad ;)
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

MRX är riktigt fina, köp en gul isf ;)
RRX är så uttjatat, speciellt med röd fälgtejp -.-"

Derbi är ju självklart najjs, men det är lixom "mainstream" men om du inte har nåra problem med sånt, så är Derbi ett bra märke/alternativ.

Beta RR är ju riktigt fräscha, lite halv ovanliga och går väldigt bra, både org och trimmade.
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Låst