Jag ska byta galler på mina fram, sido kåpor. Jag tog av sätet och där satt 6 insekts skruvar som håller fast kåporna på min CPI supermoto. Men en av dem har blivit rundad. Hur får jag loss den?
Det enklaste sättet när det gäller rundade insex är att ta en torx som är lite för stor och banka ner i själva skallen på skruven (Notera att den ska gå hela vägen ner) och sedan skruva bort den och byt sedan vid montering
Smilee skrev:Det enklaste sättet när det gäller rundade insex är att ta en torx som är lite för stor och banka ner i själva skallen på skruven (Notera att den ska gå hela vägen ner) och sedan skruva bort den och byt sedan vid montering
Skillnaden mellan torx och insex är att torx har fler "hörn" så om du har tillgång till detta i garaget så banka in en sådan storlek som du anser är lämplig och skruva loss denna
Om inte köp detta för det är ett ytterst bra verktyg att ha , eller låna en rörtång / polygrip av grannen
Smilee skrev:Det enklaste sättet när det gäller rundade insex är att ta en torx som är lite för stor och banka ner i själva skallen på skruven (Notera att den ska gå hela vägen ner) och sedan skruva bort den och byt sedan vid montering
Jag testa nyss det med torx men det går inte heller. Har du ngt annat förslag?
Senast redigerad av ServerError den 19 februari 2011, 13:01, redigerad totalt 1 gånger.
Skillnaden mellan torx och insex är att torx har fler "hörn" så om du har tillgång till detta i garaget så banka in en sådan storlek som du anser är lämplig och skruva loss denna
Om inte köp detta för det är ett ytterst bra verktyg att ha , eller låna en rörtång / polygrip av grannen
Men grejen är att det beror lite på hur skruven sitter, sticker den ut något? isådantfall så kan du använda en hugg mejsel och göra ett jack i skruven och när du har gjort hacket så vinklar du hugg mejseln så att du slår skruven motsols och då brukar den släppa !
Men grejen är att det beror lite på hur skruven sitter, sticker den ut något? isådantfall så kan du använda en hugg mejsel och göra ett jack i skruven och när du har gjort hacket så vinklar du hugg mejseln så att du slår skruven motsols och då brukar den släppa !
Bästa sättet att få loss en defekt skruv beror på exakt vad den sitter fast i. Gängad i ramen, i metallclips klämda på ramen, metallclips klämda på annan plastkåpa...?
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Erik_ skrev:Bästa sättet att få loss en defekt skruv beror på exakt vad den sitter fast i. Gängad i ramen, i metallclips klämda på ramen, metallclips klämda på annan plastkåpa...?
Stämmer mycket bra det, beror helt på vart och hur den sitter fast sedan efter man har den informationen så kan man komma på ett bra sätt att loss den utan att förstöra saker
Om du har en "Dremel" med vinkelslip tillbehör så kan du ta denna o göra ett spår i skruven, vips så har du en spårskruv... Sen tar du bara en plattmejsel och skruver ur den... Går jättesnabbt ;D
En lite fråga bara, (tycker att det stämmer bra i denna tråd)
nu när jag skulle ta bort en skruv så gick den av vid huvet, vad ska jag göra? jag har försökt att greppa den med en tång med det gick inte:(
ssuzukik50 skrev:Om du har en "Dremel" med vinkelslip tillbehör så kan du ta denna o göra ett spår i skruven, vips så har du en spårskruv... Sen tar du bara en plattmejsel och skruver ur den... Går jättesnabbt ;D
Gjorde det med en båg fil ska bara hitta en bred nog skruvmejsel nu.
ssuzukik50 skrev:Om du har en "Dremel" med vinkelslip tillbehör så kan du ta denna o göra ett spår i skruven, vips så har du en spårskruv... Sen tar du bara en plattmejsel och skruver ur den... Går jättesnabbt ;D
Gjorde det med en båg fil ska bara hitta en bred nog skruvmejsel nu.
DiNozzan skrev:En lite fråga bara, (tycker att det stämmer bra i denna tråd)
nu när jag skulle ta bort en skruv så gick den av vid huvet, vad ska jag göra? jag har försökt att greppa den med en tång med det gick inte:(
Även det beror på vad skruven sitter i, åtkomlighet, skruvstorlek o.s.v. Det finns inga generella svar för unika situationer.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.