Blå kopplingsklocka

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
hkkla
Elmoped

Blå kopplingsklocka

Inlägg av hkkla »

När kopplingsklockan blir blå utav upphettning, förändras materialet till det sämre då? Jag syftar på egenskaperna för kopplingsbackarna att få fäste.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Nej, inte direkt men risken är om kopplingsklockan blir överhettad kan kopplingen greppa sämre på grund av värmen.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
ml65
Kinaraket

Re: Blå kopplingsklocka

Inlägg av ml65 »

hkkla skrev:När kopplingsklockan blir blå utav upphettning, förändras materialet till det sämre då? Jag syftar på egenskaperna för kopplingsbackarna att få fäste.
det är inte skit bra att den är blå direkt ..

Men byt till en annan klocka med bättre kylning annars ?
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
runners
King of the street

Re: Blå kopplingsklocka

Inlägg av runners »

ml65 skrev:
hkkla skrev:När kopplingsklockan blir blå utav upphettning, förändras materialet till det sämre då? Jag syftar på egenskaperna för kopplingsbackarna att få fäste.
det är inte skit bra att den är blå direkt ..

Men byt till en annan klocka med bättre kylning annars ?
Det händer inte något med en kopplingklocka som blivit blå av värmen, utan är en indikation på att något är fel eftersom att kopplingen överhettas. Problemet kan vara sliten koppling som slirar eller dålig variatorkylning. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
hkkla
Elmoped

Inlägg av hkkla »

Själva kopplingsbackarna har mycket slitmaterial kvar men den är väldigt len den ytan, i stort sett helt blank, kopplingsklockan är likadan. Jag har funderat på att sandpappra lite, kan det funka som nödlösning eller kommer det att bli blank på ett kick igen?

Hur ser era kopplingsbackar ut när ni har kikat på dom, är dom helt blanka? Som polerade.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Dem blir missfärgade. Då det är en slirkoppling uppstår det värme, inget du kan undvika direkt. Men är den verkligen knallblå har det varit tok för varmt! Men lite blått gör ingenting.
hkkla
Elmoped

Inlägg av hkkla »

Min är helt blå och till stora delar mer eller mindre svart. I mitten dock, runt muttern, är det vanlig metall.
WeThePeople
Elmoped

Inlägg av WeThePeople »

Lätt att kopplingen blir blå om man skjutsar mycket , inget att vara orolig över :)
Användarens profilbild
Smilee
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smilee »

Slirkopplingar jobbar på hög temp så det blir ganska lätt blått men det är inte bra!

När metall blir blått menas det med att härdningen i själva materialet inte har samma hållbarhet längre, det går nog att köra på ett tag men rekommenderas att bytas ut till en med bättre kylning så att detta fenomen inte kommer igen
Titta förbi mitt Speedfight 2 projekt!!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=10465
Låst