Cylinder-Tråden! Cross/SM/RR

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

KarlssoN^ skrev:la till:
Derbi EBE/EBS vevstakslängd 90mm
slaglängd: 39.9
ORG! Duration:Avgas: 178.210* Spol: 125.8* Boost: 125.8*
Borr: 39.86

AM6 Vevstakslängd; 85mm
Slaglängd: 39mm
ORG! Duration:avgas= 175*
Borr 40,3mm

Hade det i ett .TXT dokument efter portnings job så jag la upp den här, dels för backup och för att någon kanske har användning för det ;)

undergam info :D

spol på AM6 då??
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

2stroke4ever skrev:
KarlssoN^ skrev:la till:
Derbi EBE/EBS vevstakslängd 90mm
slaglängd: 39.9
ORG! Duration:Avgas: 178.210* Spol: 125.8* Boost: 125.8*
Borr: 39.86

AM6 Vevstakslängd; 85mm
Slaglängd: 39mm
ORG! Duration:avgas= 175*
Borr 40,3mm

Hade det i ett .TXT dokument efter portnings job så jag la upp den här, dels för backup och för att någon kanske har användning för det ;)

undergam info :D

spol på AM6 då??
haa?

Får lägga till det någon dag, har cylindern framför mig, men inte skjutmåttet, och orkar inte gå ner i garaget och hämta det 8) :oops:
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Bergsten skrev:
chifen skrev:Har du redan röret? Annars kan du ju ta ett lite lågvarvigare som är ltie stabilare vid stunt och 17,5mm förgasare räcker även till 70cc om så är fallet men visst funkar 19 med :)
Har redan röret, JA. Men har det mer för utseendet just nu, har ett metra kit thrower som ska åka på sedan när jag orkar lacka om det ;) Tror det blir mycket bättre att stunta med :) 19mm förgasare blire :)
Kör på Airsal 70, spelar ingen roll vilken, sen så tar du 21 eller 24 fögg.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

siiimooon skrev:
Bergsten skrev:
chifen skrev:Har du redan röret? Annars kan du ju ta ett lite lågvarvigare som är ltie stabilare vid stunt och 17,5mm förgasare räcker även till 70cc om så är fallet men visst funkar 19 med :)
Har redan röret, JA. Men har det mer för utseendet just nu, har ett metra kit thrower som ska åka på sedan när jag orkar lacka om det ;) Tror det blir mycket bättre att stunta med :) 19mm förgasare blire :)
Alldeles för stor förgasare, speciellt när man stuntar, då man skall ha en rätt så liten förgasare, Lyssna på 2stroke4ever och chifen :)
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

Tjenare undrar om ett orginal vev parti som gått 1700 km pallar att köras med 70cc airsal eller om jag ska köra på 50 cc sport istället , har även annat trim på så som 19 mm förgasare , sport luftfilter , Hebo race membran , Hebo perf bufanda rör och ostrypt insug.
Användarens profilbild
Bergsten
Extra Varnad

Inlägg av Bergsten »

KarlssoN^ skrev:
siiimooon skrev:
Bergsten skrev: Har redan röret, JA. Men har det mer för utseendet just nu, har ett metra kit thrower som ska åka på sedan när jag orkar lacka om det ;) Tror det blir mycket bättre att stunta med :) 19mm förgasare blire :)
Alldeles för stor förgasare, speciellt när man stuntar, då man skall ha en rätt så liten förgasare, Lyssna på 2stroke4ever och chifen :)
Varför ska man ha en rätt så liten förgasare? :p Som jag vet så resulterar för liten (vet att det inte är för litet till 70cc sport) förgasare med typ segt bottendrag, eller aa bra segare i överhuvudtaget, varför skulle 17 vara bättre än 19 när det gäller stunt om man får fråga? :p
Kolla gärna in mitt Rieju Drac RR Sport Edition 2005 Projekt!

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=23515
Roxxen96 skrev:Vadå heldraget? Där får man köra om.
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Bergsten skrev:
KarlssoN^ skrev:
siiimooon skrev: Kör på Airsal 70, spelar ingen roll vilken, sen så tar du 21 eller 24 fögg.
Varför ska man ha en rätt så liten förgasare? :p Som jag vet så resulterar för liten (vet att det inte är för litet till 70cc sport) förgasare med typ segt bottendrag, eller aa bra segare i överhuvudtaget, varför skulle 17 vara bättre än 19 när det gäller stunt om man får fråga? :p
För det är tvärt emot vad du säger ;) Liten förgasare ger en högre gashastighet och därmed bättre effekt från låga varv (bottendrag) och en stor gör tvärt om, dåligt flås på låga varv men möjligheten att plocka ut högre effekt istället. Men det är fullkomligt onödigt med en för stor förgasare för effekten höjs inte då, snarare sänks, den blir svårare att ställa in och kommer dra mer bränsle. Prova t ex att blåsa i ett sugrör och sedan i ett stuprör. Gashastigheten blir mycket högre genom sugröret och det blåser bra när även vid låg luftmängd men det bromsas när man tar i mer då arean i röret är för litet och då behövs större för att klara av den ökade luftmängden. Grejen med en 70 sport är att den inte behöver så stor då den inte kräver så enormt hög luftmängd.

Ta en 65cc cross t ex 24mm förgasare men så plockar de ut närmare 20 hästar också (runt 18 är det väl i nya ktm 65?) medans man plockar ut ungefär hälften med en 70cc sport med relativt lågvarvigt rör. Det är inte huvudsakligen kubiken på cylindern som avgör, det är effekten man plockar ut ur den samt effektregistret som spelar roll. Det finns en anledning att man inte kör dubbla 42mm på 50cc ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

När jag körde med 21mm på min Barikit, då var den riktigt jävla slö och orkade knappt varva ur 3an, bytte sen till 24mm, blev genast bättre, och med 28mm som jag har nu så går den mycket bättre och är extremt mycket starkare igenom hela registret.
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

Tjenare undrar om ett orginal vev parti som gått 1700 km pallar att köras med 70cc airsal eller om jag ska köra på 50 cc sport istället , har även annat trim på så som 19 mm förgasare , sport luftfilter , Hebo race membran , Hebo perf bufanda rör och ostrypt insug. Tacksam för snabbt svar ska beställa nu i helgen :D
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Cappe14 skrev:Tjenare undrar om ett orginal vev parti som gått 1700 km pallar att köras med 70cc airsal eller om jag ska köra på 50 cc sport istället , har även annat trim på så som 19 mm förgasare , sport luftfilter , Hebo race membran , Hebo perf bufanda rör och ostrypt insug. Tacksam för snabbt svar ska beställa nu i helgen :D
Tror inte den veven skulle hålla länge, men du kan ju ha tur.
Om du tänkt köpa 50sport, gör det inte, ingen skillnad emot original..
Och strunta i Hebo-membranet, och köp en 21mm förgasare istället för 19mm.
Användarens profilbild
yamaha2pwn
Eleganten ifrån vidderna

Inlägg av yamaha2pwn »

Tjena! ställer en fråga på en kompis vägnar : han har en roxxon duell 06 (piaggio motorn) och han vill ha en 70cc med bra hållbarhet och effekt, samt vill han inte åka på att byta vevparti. och då behöver vi ju veta hur man kontrolerar skicket på veven oxå. tack sålänge :D
if speed kills,then i must live forever :D

Feministens ideologi bottnar i att män är svin och
att kvinnor ska vara lika bra.

Problem med moppen? tveka inte att pma innan du startar ny tråd ;)
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

Hej , någon som vet en bra cylinder till AM6 som effektkurvan ligger lågt på eller ligger alla högt upp?:P gärna 50cc sport/racing
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Cappe14 skrev:Hej , någon som vet en bra cylinder till AM6 som effektkurvan ligger lågt på eller ligger alla högt upp?:P gärna 50cc sport/racing
orginal ligger lägst. lika bra att köpa org om du vill ha en så låg effekt kurva som möjligt, annars airsal 50 sport.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

vill ha att satt den orkar i början i med för så moppen är nu så är det att den går segt på låga varv sen rycker den upp på höga varv :P satt den nästan går upp på bakhjulet x)
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

siiimooon skrev:När jag körde med 21mm på min Barikit, då var den riktigt jävla slö och orkade knappt varva ur 3an, bytte sen till 24mm, blev genast bättre, och med 28mm som jag har nu så går den mycket bättre och är extremt mycket starkare igenom hela registret.
Låter som du ställt in fel bara. Inte att du använt för lite förgasare.
Cappe14 skrev:vill ha att satt den orkar i början i med för så moppen är nu så är det att den går segt på låga varv sen rycker den upp på höga varv :P satt den nästan går upp på bakhjulet x)
Satsa på en 70cc sport då isf. Vill du ha gasres kommer du behöva kosta på lite, behövs en del effekt för det. Du kommer inte komma ifrån ketchup effekten som du beskriver nu med en liten tvåtaktare, så är det när man ska ha lite effekt och det får man ta. Däremot kan man flytta effektbandet lite längre ner och göra den snällare. Säg vad du har för budget så ska jag se om jag kan styra fram något åt dig :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

2000 bara :P inte precis mycket men men x)
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

chifen skrev:
siiimooon skrev:När jag körde med 21mm på min Barikit, då var den riktigt jävla slö och orkade knappt varva ur 3an, bytte sen till 24mm, blev genast bättre, och med 28mm som jag har nu så går den mycket bättre och är extremt mycket starkare igenom hela registret.
Låter som du ställt in fel bara. Inte att du använt för lite förgasare.
Cappe14 skrev:vill ha att satt den orkar i början i med för så moppen är nu så är det att den går segt på låga varv sen rycker den upp på höga varv :P satt den nästan går upp på bakhjulet x)
Satsa på en 70cc sport då isf. Vill du ha gasres kommer du behöva kosta på lite, behövs en del effekt för det. Du kommer inte komma ifrån ketchup effekten som du beskriver nu med en liten tvåtaktare, så är det när man ska ha lite effekt och det får man ta. Däremot kan man flytta effektbandet lite längre ner och göra den snällare. Säg vad du har för budget så ska jag se om jag kan styra fram något åt dig :)
Nej, jag ställde in den..
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

Hej , har en fundering angående packningarna på denna cylinder : http://twostroke.se/product.asp?product=12459 det är då asso dom små som ska sitta på pinnbultarna ska jag sätta dom ovan på topplocket , mellan topplocket och cylinder , eller under cylindern ? antar att dom inte ska sitta under cylindern xD sen är det 2 slangar från den gamla cylinder som går till förgasaren men finns inget att fästa slangarna i på denna hur ska jag göra med det? det finns alltså gängade hål för sätta i något men har inget att sätta i hmm , Hjälp please?=D
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

Cappe14 skrev:Hej , har en fundering angående packningarna på denna cylinder : http://twostroke.se/product.asp?product=12459 det är då asso dom små som ska sitta på pinnbultarna ska jag sätta dom ovan på topplocket , mellan topplocket och cylinder , eller under cylindern ? antar att dom inte ska sitta under cylindern xD sen är det 2 slangar från den gamla cylinder som går till förgasaren men finns inget att fästa slangarna i på denna hur ska jag göra med det? det finns alltså gängade hål för sätta i något men har inget att sätta i hmm , Hjälp please?=D
Dom små o-ringarna ska sitta emellan cylinder och topplocket.
Du kan skruva i 2 bultar där de är hål, du behöver inte ha ut kylarvattnet i förgasaren som de är annars, de är bara onödigt.
Cappe14
Svårstartad skrothög

Inlägg av Cappe14 »

okej tack :P
0c
Elmoped

Hebo manston

Inlägg av 0c »

Har en Hebo Manston Replica Tuned By DooD 198/132 och undrar vad ni tycker om hur ofta man ska byta kolv i den? Den används till vardags körning så den pressas inte på de högre varven så mycket.
:D
R.I.P DOOD
siiimooon
Gasres

Re: Hebo manston

Inlägg av siiimooon »

0c skrev:Har en Hebo Manston Replica Tuned By DooD 198/132 och undrar vad ni tycker om hur ofta man ska byta kolv i den? Den används till vardags körning så den pressas inte på de högre varven så mycket.
:D
Jag skulle bytt ganska så ofta, den cylindern är ju värd en del.;)
Henkes gamla, right? Den gick ju rätt bra när han hade den!:)
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

Ni som åker AM6 , har tänkt att hänga dit en 70cc + 21mm .

har redan underliggande tk , skulle gärna se att den gick bra med detta rör med .
PoWeRKinG skrev:men med enbart ZX så hade jag 88 i munstycke. det är 86 org och då gjorde den 42.

men med 17,5 och munstycke 100 så märker man till 100% när 100 munstycket slår in för då blir det stor ökning ;)
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög

Inlägg av MrX rider »

halloj någon som vet något om den nya parmakit 110cc cylindern?

Länk till TS shoppen: http://www.twostroke.se/product.asp?product=23903

hur många hästkrafter kan den leverera, mm.
All fysisk aktivitet som inte orsakar orgasm är onödig!
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

MrX rider skrev:halloj någon som vet något om den nya parmakit 110cc cylindern?

Länk till TS shoppen: http://www.twostroke.se/product.asp?product=23903

hur många hästkrafter kan den leverera, mm.
~20hk, lite mera.
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

Måste man byta vev om man byter till en Airsal 50cc (sport) cylinder? och funkar den bra till ett mk rör?
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

nej du måste inte byta vev och det beror på vilket mk rör
Kommentera mina bilder:)
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

mk thrower
Senast redigerad av maxbre den 16 mars 2011, 20:57, redigerad totalt 1 gånger.
vonLidl
Elmoped

Inlägg av vonLidl »

Oj satan! Lite overkill på röret tycker jag!?

För att röret ska fungera bra tror jag det krävs en (mycket) vassare cylinder, det är ett högt effektband på den som inte riktigt går hand i hand med sportcylindrar...

Sen så är inte 50cc sportcyllarna så mycket bättre än originalen. Jag tror att det vore roligare för dig att köpa Airsal 70cc Sport (krävs ej vevbyte på den, fortf. rätt mild mot motorn) och ett schysst mindre satsigt rör, typ Gianelli 2T, MK Thrower (vanliga), MK SP osv :)

Kommer gå hyfsat fort och starkt utan att lägga ner så mycket pengar.

Nu vet jag inte hur länge du haft moppe eller om du kört trimmat men efter första testrundan med enbart Gianelli 2T skakade man lite i händerna ( :oops: )då det är viss skillnad mot original, då borde rör och cylindern vara tillräckligt ett tag. :wink:
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

maxbre skrev:Måste man byta vev om man byter till en Airsal 50cc (sport) cylinder? och funkar den bra till ett mk rör?
Nej, du behöver inte byta vev.
Men skit i 50cc, kör på Airsal70 direkt, och sen på med MK PR Thrower, blir bra drag då!
Fast då skulle jag kört med 24mm förgasare med, om du nu har original nu.
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

Så jag behöver inte byta vev för Airsal 70cc? och har den hyfsat bra kvalite?
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

maxbre skrev:Så jag behöver inte byta vev för Airsal 70cc? och har den hyfsat bra kvalite?
Nej då, originalveven håller.
Kvalitén duger bra, den cylindern är väldigt skön att bruksköra.
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

har en 21mm förgasare liggandes så det blir ju bra att få användning av den då ;)
siiimooon
Gasres

Inlägg av siiimooon »

maxbre skrev:har en 21mm förgasare liggandes så det blir ju bra att få användning av den då ;)
Ok, den duger ganska bra.
maxbre
Elmoped

Inlägg av maxbre »

men måste jag byta rör också? kan jag inte använda det jag har?
Skriv svar