hej har fått ett bra erbjudande på en yamaha yz 250 2t och undrar om jag klarar av att köra den är maskinen för har bara kört trimmad växlad moped och fiddy :S:D
Skippa det. Börja med en 125. 250 är en jävla massa tryck faktiskt. Bara 125 är ett stort steg från trimmad moppe och fiddy så börja med det och använd skydd
aerox11 skrev:hej har fått ett bra erbjudande på en yamaha yz 250 2t och undrar om jag klarar av att köra den är maskinen för har bara kört trimmad växlad moped och fiddy :S:D
Självklart du kan! Lägg bara av med vanan du har på moppen av att dra fullt på gasen med en gång. Då kan det gå åt helvete om du inte är van vid effekten.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
På sätt och vis är ju en 250 snällare än 125 eftersom den har betydligt mer bottenork och bredare register men som redan har nämnts så är det mycket kraft och en aning klumpigare...
Samma sak som att säga att man kan åka på en r1:a, men kan man utnyttja dess potential? Man börjar nedifrån och går uppåt
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Nja.. börja med 125cc, det kommer ändå ta ett tag innan du ens utnyttjar all effekt på en 125a. Lika bra att börja från grunden!
Och som Chifen sa, använd skydd för helvete, inte ett dugg coolt att köra utan... Lika bra att ha så mycket som möjligt, jag ramlade utan armbågsskydd på en tävling, och om jag ångrar det! Har inte kört en gång utan armbågsskydd sen dess
ktm_danielsson skrev:Nja.. börja med 125cc, det kommer ändå ta ett tag innan du ens utnyttjar all effekt på en 125a. Lika bra att börja från grunden!
Och som Chifen sa, använd skydd för helvete, inte ett dugg coolt att köra utan... Lika bra att ha så mycket som möjligt, jag ramlade utan armbågsskydd på en tävling, och om jag ångrar det! Har inte kört en gång utan armbågsskydd sen dess
Håller med! Det viktigaste är att ha så bra personligt skydd som möjligt. De som kör utan skydd är i mina ögon töntar. Jag har en vän som är nertryckt i rullstol i dag och varit det i 9 år, förlamad i båda benen bara för att tyckte att det var mesar som använde ryggskydd på motorcykel. hade han haft ryggskydd hade han klarat sig bättre när han bekantade sig med trottoarkanten.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
ktm_danielsson skrev:Nja.. börja med 125cc, det kommer ändå ta ett tag innan du ens utnyttjar all effekt på en 125a. Lika bra att börja från grunden!
Håller med! Det viktigaste är att ha så bra personligt skydd som möjligt. De som kör utan skydd är i mina ögon töntar. Jag har en vän som är nertryckt i rullstol i dag och varit det i 9 år, förlamad i båda benen bara för att tyckte att det var mesar som använde ryggskydd på motorcykel. hade han haft ryggskydd hade han klarat sig bättre när han bekantade sig med trottoarkanten.
+1, inte coolt någonstans att köra utan skydd, precis som Runners säger, snarare töntigt att köra utan
bensinskalle skrev:På sätt och vis är ju en 250 snällare än 125 eftersom den har betydligt mer bottenork och bredare register men som redan har nämnts så är det mycket kraft och en aning klumpigare...
Samma sak som att säga att man kan åka på en r1:a, men kan man utnyttja dess potential? Man börjar nedifrån och går uppåt
Min brorsa skaffade sig en R1 som första hoj ...
Och det var någonting som var positivt med det, som jag inte kommer ihåg vad det var ...
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
en 250 blir så in i helvetet hetsig när mna varvar dom så de är bara äckligt att köra dom :S 125 är fina maskiner. duck har du även där tillräckligt med effekt för att skrämma skiten ur dig själv med
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
bensinskalle skrev:På sätt och vis är ju en 250 snällare än 125 eftersom den har betydligt mer bottenork och bredare register men som redan har nämnts så är det mycket kraft och en aning klumpigare...
Min brorsa skaffade sig en R1 som första hoj ...
Och det var någonting som var positivt med det, som jag inte kommer ihåg vad det var ...
Det var bara ett exempel. Visst kan en helt oerfaren moppeåkare sätta sig på en literhoj, men det finns inte en sportmössa att han klarar av dess potential. Då är det bättre med en mindre hoj till en början så man lär sig hitta gränserna.
Literhojar är annars ganska snälla eftersom dom har bredare register är 600 etc.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever