Epa traktorn är en gammal duett från 63 som är matt svart. min kompis kom bakom han och helt plötsligt så tvär nitar min kompis för att han blir tvär förbannad på en annan kille som ligger bakom och leker med helljuset (dom är 3 personer inblandade i krocken) Den matta svarta epans bakljus funkade inte och min kompis såg det inte förens det var försent och det blev en krock.
vem räknas som skyldig i denna siturationen?
det var klockan 9 på kvällen på en grusväg och det var helt mörkt, hans såg knappt epan och märkte inte att han stanna innan det var försent.
seko7 skrev:Om man åker in i en vanlig kontroll och polisen ser att moppen är trimmad och ägaren har körkort, vad är straffet
beror på hur trimmad den är...
Han får samma straff om han har dratt v ringen som om han skulle köra med en hyper..
helt korrekt, åker man dit så kvittar det om man åker det med dragen plugg eller en hyper, det har vart så sedan urminnes tider.
som en kille i min barndomshistoria uttryckte det:"varför nöja sig med att nynna i 45-50 när man lika gärna kan köra i 110? samma straff oavsett."
med andra ord trimmade han skiten ur Zündappen och körde ifrån polisen.
Du åker ataglingen fast för Olovlig körning för att mopeden intge är i orginalutförande i motorn. sen beror det på vilka omstädigheter det är vad du får för straff tror jag.
jag blev stoppad n'a'r jag inte hade f'o'rar bevis med mig, mopeden var trimmad till ungef'a'r 75/80. inga lampor, inget var lagligt. Jag blev stoppad och dom sa du kan go hem och fixa detta so den blir laglig, h'a'nde INGENTING. Man blir inte av med kortet efter f'o'rsta gongen ALLS!!!
speedfight1hyper skrev:jag blev stoppad n'a'r jag inte hade f'o'rar bevis med mig, mopeden var trimmad till ungef'a'r 75/80. inga lampor, inget var lagligt. Jag blev stoppad och dom sa du kan go hem och fixa detta so den blir laglig, h'a'nde INGENTING. Man blir inte av med kortet efter f'o'rsta gongen ALLS!!!
beror mycket på vilken polis som tar dig, dom hade lika bra kunnat ge dig straffen du "förtjänar"
Denniyao skrev:Tjena Järnet! Om jag kör en klass 1 moppe som är 100% laglig och jag kör med hjälm men har en passagerare utan hjälm bak på moppen, Vad blir böten då ? (Passageraren är över 15 år gammal) DVS hur mycket får passageraren betala om vi blir stoppade i polis kontroll??
PS. Var kommer jag kunna se svaret?? DS
Den enda som får böter är passageraren: 1500:-
Jag fick 2500 för att köra en passagerare utan hjälm.
Denniyao skrev:Tjena Järnet! Om jag kör en klass 1 moppe som är 100% laglig och jag kör med hjälm men har en passagerare utan hjälm bak på moppen, Vad blir böten då ? (Passageraren är över 15 år gammal) DVS hur mycket får passageraren betala om vi blir stoppade i polis kontroll??
PS. Var kommer jag kunna se svaret?? DS
Var passageraren under 15? Vill minnas att föraren får böter då, annars ska de inte bli något.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Har en liten fråga här, om jag skulle sätta på ett effektrör, men sen dreva ner den så den blir starkt och gör 50km/h i de flesta backarna, men gör fortfarande bara 50km/h på raksträckan. Skulle det vara olagligt då? Jag har ju bytt vissa original delar, men den går fortfarande inte över 50km/h.
Tjena, min moppe är drevad 12-70 original så topphastigheten är ju låg men accar så in åt h*****e. Skulle en polis kunna tro att det är trim och beslag ta den trots att den är laglig? Och om jag tar bort b*gläppen och flyttar in nummer plåten i hjulhuset (SITTER INTE FÄST I UNDERTAIL). Den sitter ungefär vid mitten av ljuddämparen. Och jag har nummerplåtsbelysning skulle jag bli stoppad och få böter för det?
Och är det lag på blinkers på eu? Och jag kör med http://www.twostroke.se/product.asp?product=11778 räknas det som trim trots att det inte någon stans står Power, racing eller liknande? Och det gör ingen som hellst skillnad i motorn.
Hebbe skrev:Tjena, min moppe är drevad 12-70 original så topphastigheten är ju låg men accar så in åt h*****e. Skulle en polis kunna tro att det är trim och beslag ta den trots att den är laglig? Och om jag tar bort b*gläppen och flyttar in nummer plåten i hjulhuset (SITTER INTE FÄST I UNDERTAIL). Den sitter ungefär vid mitten av ljuddämparen. Och jag har nummerplåtsbelysning skulle jag bli stoppad och få böter för det?
Och är det lag på blinkers på eu? Och jag kör med http://www.twostroke.se/product.asp?product=11778 räknas det som trim trots att det inte någon stans står Power, racing eller liknande? Och det gör ingen som hellst skillnad i motorn.
i regel är ju allt du förendra på en eu moped olagligt, och kan tvinga dig till at besikta om den, men dem brukar inte bry seg så mycket.
men om farten inte går högre än 52 km/h tror jag inte att dom reagerana så mycket. du måste inte ha blickers, du kan göra singnaler med armarna....
Hebbe skrev:Tjena, min moppe är drevad 12-70 original så topphastigheten är ju låg men accar så in åt h*****e. Skulle en polis kunna tro att det är trim och beslag ta den trots att den är laglig? Och om jag tar bort b*gläppen och flyttar in nummer plåten i hjulhuset (SITTER INTE FÄST I UNDERTAIL). Den sitter ungefär vid mitten av ljuddämparen. Och jag har nummerplåtsbelysning skulle jag bli stoppad och få böter för det?
i regel är ju allt du förendra på en eu moped olagligt, och kan tvinga dig till at besikta om den, men dem brukar inte bry seg så mycket.
men om farten inte går högre än 52 km/h tror jag inte att dom reagerana så mycket. du måste inte ha blickers, du kan göra singnaler med armarna....
tlllm skrev:
( ursäkta stavning)
Inte ens på ofrivilligt gasres?
förstår inte vad du menar xD
Misstänker dom inte ens trim om dom kör iväg på bakhjulet? vilket ja ofta göra utan mening. Den är så pass stark och en hög utväxling så gasar man ordentligt så slutar med framhjulet i luften.
tlllm skrev:
Tjena! jag undrar om man får parkera två
eller flera mopeder i en och samma
"bilparkeringsruta", det sparar ju plats, för det är ganska onödigt att ta upp en hel ruta för en moppe?
Järnet60 skrev:
Var passageraren under 15? Vill minnas att föraren får böter då, annars ska de inte bli något.
Han som jag körde var under 15 och jag fick bötern, men om han hade varit en månad till, alltså 15 så hade han fått betala Och det är 2500 kr i böter ...
Jp skrev:Tjena! jag undrar om man får parkera två
"bilparkeringsruta", det sparar ju plats, för det är ganska onödigt att ta upp en hel ruta för en moppe?
om det är eu mopeder så har dom samma rätt att stå det som en motorcykel, så i regel hade du kunnat stå där själv. men om det finns av sed mc parkering måste di stå där.
Jp skrev:Tjena! jag undrar om man får parkera två
om det är eu mopeder så har dom samma rätt att stå det som en motorcykel, så i regel hade du kunnat stå där själv. men om det finns av sed mc parkering måste di stå där.
Tja! säg att ja kör urpluggat orginalrör på moppen, den blir tagen, men polisen hittar inget trimm och ja säger inte att den är urpluggat, vad händer då ?
ajonson skrev:Tja! säg att ja kör urpluggat orginalrör på moppen, den blir tagen, men polisen hittar inget trimm och ja säger inte att den är urpluggat, vad händer då ?
ajonson skrev:Tja! säg att ja kör urpluggat orginalrör på moppen, den blir tagen, men polisen hittar inget trimm och ja säger inte att den är urpluggat, vad händer då ?
Är inte det ganska uppenbart ? Ingenting händer väll då
ajonson skrev:hur j'vla många ggr har du egentligen läst lagboken ?! Men om du nu har rätt, blir de några böter eller prick ?
Om han stoppar dig och du har värsta setupen i stan, och sen låter han dig åka, då händer absolut INGENTING... Om du blir stoppad blir det om du har otur böter, jävligt ovanligt att dom beslagtar moppen
Ztraand skrev:Har en liten fråga här, om jag skulle sätta på ett effektrör, men sen dreva ner den så den blir starkt och gör 50km/h i de flesta backarna, men gör fortfarande bara 50km/h på raksträckan. Skulle det vara olagligt då? Jag har ju bytt vissa original delar, men den går fortfarande inte över 50km/h.
Ztraand skrev:Har en liten fråga här, om jag skulle sätta på ett effektrör, men sen dreva ner den så den blir starkt och gör 50km/h i de flesta backarna, men gör fortfarande bara 50km/h på raksträckan. Skulle det vara olagligt då? Jag har ju bytt vissa original delar, men den går fortfarande inte över 50km/h.
Tack
bump.
Ja det skulle polisen ta som olagligt, hurvida dom agerar beror på vem det är som stoppar dig..
ajonson skrev:hur j'vla många ggr har du egentligen läst lagboken ?! Men om du nu har rätt, blir de några böter eller prick ?
Om han stoppar dig och du har värsta setupen i stan, och sen låter han dig åka, då händer absolut INGENTING... Om du blir stoppad blir det om du har otur böter, jävligt ovanligt att dom beslagtar moppen
asså du är riktigt dum i huvet med den attityden du frågar den dumaste fråga jag läst, hej om jag blir stannad av polisen och dom ser inget trim och jag säger den inte är trimmad sen låter dom mig åka iväg vad kommer hända jo förmodligen åker du hem och leker häftig över att nån säger en sjävklarhet