KORT HISTORIA:
"När den väl startade rusade motorn och förgasarens skruvar hade ingen effekt hur man än skruva på dom.
Dagen efter:Den startade inte med choke, utan choke och inte ens hur mycket jag än försökte springa igång den. Något litet host gav den ifrån sig.
Jag upptäckte att luftburken inte satt på ordentligt och fixade det. Den startade inte nu heller. Tändstiftet var svart (säkert från alla startförsök) men jag bytte ner munstycke ändå igen. Inget liv nu heller. Symtomen var väldigt lika som när man får tjuvluft så jag testade byta det spruckna gummit mellan förgasaren och insuget men den startade inte då heller.
Gnista, komp finns."
LÅNG HISTORIA:
Mopedsugen som man är nu när snön smält från vägarna testade jag kicka igång moppen för årets första åktur!
Jag:*Kick*
Derbi:*blublublubb* (ett dovt ljud för röret är borta pga den ska lackas)
Jag: "Men faan också, hur kunde jag glömma bort att den inte startade i början av vintern?"
PROBLEMET:
Det började med att jag kollade färgen på tändstiftet, ojdå det var vitt (hade varit slarvig när jag kört med Gianellit)! Inte bra!
Jag följde råd från olika mopedforum och bytte originalmunstycket (73) till ca 92 (((luftburksslangen lossnade efter munstyckesbyte utan att jag märkte det))).
Mopeden startade men den gick dåligt, VÄLDIGT dåligt. Den ville inte komma upp i varv och var hackig när man körde den men om man gasade länge nog blev det lite bättre (vilket jag faktiskt körde med någon dag)
Dagen efter (?) började den krångla vid start, det kunde dröja länge innan den gick igång.
På morgonen därpå testade jag starta den och de få gånger som den startade rusade motorn och förgasarens skruvar hade ingen effekt hur man än skruva på dom.
Dagen därefter var Derbin helt DÖD. Den startade inte med choke, utan choke och inte ens hur mycket jag än försökte springa igång den. Något litet host gav den ifrån sig.
Jag upptäckte att luftburken inte satt på ordentligt och fixade det. Den startade inte nu heller. Tändstiftet var svart (säkert från alla startförsök) men jag bytte ner munstycke ändå igen. Inget liv nu heller. Symtomen var väldigt lika som när man får tjuvluft så jag testade byta det spruckna gummit mellan förgasaren och insuget men den startade inte då heller.
Bra gnista, komp finns. Några idéer?!?