Starta då ditt fanskap till Derbi!? (mkt text, läs gärna)

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
vonLidl
Elmoped

Starta då ditt fanskap till Derbi!? (mkt text, läs gärna)

Inlägg av vonLidl »

God morgon allihopa!

KORT HISTORIA:

"När den väl startade rusade motorn och förgasarens skruvar hade ingen effekt hur man än skruva på dom.

Dagen efter:Den startade inte med choke, utan choke och inte ens hur mycket jag än försökte springa igång den. Något litet host gav den ifrån sig.

Jag upptäckte att luftburken inte satt på ordentligt och fixade det. Den startade inte nu heller. Tändstiftet var svart (säkert från alla startförsök) men jag bytte ner munstycke ändå igen. Inget liv nu heller. Symtomen var väldigt lika som när man får tjuvluft så jag testade byta det spruckna gummit mellan förgasaren och insuget men den startade inte då heller.

Gnista, komp finns."

LÅNG HISTORIA:

Mopedsugen som man är nu när snön smält från vägarna testade jag kicka igång moppen för årets första åktur!

Jag:*Kick*

Derbi:*blublublubb* (ett dovt ljud för röret är borta pga den ska lackas)

Jag: "Men faan också, hur kunde jag glömma bort att den inte startade i början av vintern?"

PROBLEMET:

Det började med att jag kollade färgen på tändstiftet, ojdå det var vitt (hade varit slarvig när jag kört med Gianellit)! Inte bra!

Jag följde råd från olika mopedforum och bytte originalmunstycket (73) till ca 92 (((luftburksslangen lossnade efter munstyckesbyte utan att jag märkte det))).

Mopeden startade men den gick dåligt, VÄLDIGT dåligt. Den ville inte komma upp i varv och var hackig när man körde den men om man gasade länge nog blev det lite bättre (vilket jag faktiskt körde med någon dag)
Dagen efter (?) började den krångla vid start, det kunde dröja länge innan den gick igång.

På morgonen därpå testade jag starta den och de få gånger som den startade rusade motorn och förgasarens skruvar hade ingen effekt hur man än skruva på dom.

Dagen därefter var Derbin helt DÖD. Den startade inte med choke, utan choke och inte ens hur mycket jag än försökte springa igång den. Något litet host gav den ifrån sig.

Jag upptäckte att luftburken inte satt på ordentligt och fixade det. Den startade inte nu heller. Tändstiftet var svart (säkert från alla startförsök) men jag bytte ner munstycke ändå igen. Inget liv nu heller. Symtomen var väldigt lika som när man får tjuvluft så jag testade byta det spruckna gummit mellan förgasaren och insuget men den startade inte då heller.

Bra gnista, komp finns. Några idéer?!?
:cry:
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

gör rent tändstiftet..
Alltså doppa nedre delen i lite bensin och torka av det eller något, bara torka av hjälper inte alltid..
Bild

Jag är odödlig
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

byt tändstift + ny soppa . rengör förgasaren , håll för förgasare och kicka och se om den startar , prova och hålla för olika mycket
Användarens profilbild
D3nnis
Kinaraket

Inlägg av D3nnis »

något kanske ha frysigt och så sitter de en propp i slangen som inte släpper?
Patog: straffas ? .......fan ingen som vågar kaxa med mig

PK jo alla retar dig för din hajper
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

ärligt, låter precis som värme nypigt, ta av avgasröret och kicka in i cylindern efter repor och dylikt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
TheMidnightRider
Farsans gamla zündapp

Inlägg av TheMidnightRider »

tror det kan vara tändstiftet hade samma problem med min SPF2 men stiftet på den såg ut som det var lera på det , och när jag gjorde rent så gick den igång på första kicken :D
Användarens profilbild
CaToXXo
King of the street

Inlägg av CaToXXo »

2stroke4ever skrev:ärligt, låter precis som värme nypigt, ta av avgasröret och kicka in i cylindern efter repor och dylikt!
Dock låter det konstigt att det ska ske av att han byter till lite större munstycke?
runners
King of the street

Re: Starta då ditt fanskap till Derbi!? (mkt text, läs gärna

Inlägg av runners »

vonLidl skrev:God morgon allihopa!

KORT HISTORIA:

"När den väl startade rusade motorn och förgasarens skruvar hade ingen effekt hur man än skruva på dom.

Dagen efter:Den startade inte med choke, utan choke och inte ens hur mycket jag än försökte springa igång den. Något litet host gav den ifrån sig.

Gnista, komp finns."

LÅNG HISTORIA:

Mopedsugen som man är nu när snön smält från vägarna testade jag kicka igång moppen för årets första åktur!

Jag:*Kick*

Derbi:*blublublubb* (ett dovt ljud för röret är borta pga den ska lackas)

Jag: "Men faan också, hur kunde jag glömma bort att den inte startade i början av vintern?"

PROBLEMET:

Det började med att jag kollade färgen på tändstiftet, ojdå det var vitt (hade varit slarvig när jag kört med Gianellit)! Inte bra!

Jag följde råd från olika mopedforum och bytte originalmunstycket (73) till ca 92 (((luftburksslangen lossnade efter munstyckesbyte utan att jag märkte det))).

Mopeden startade men den gick dåligt, VÄLDIGT dåligt. Den ville inte komma upp i varv och var hackig när man körde den men om man gasade länge nog blev det lite bättre (vilket jag faktiskt körde med någon dag)
Dagen efter (?) började den krångla vid start, det kunde dröja länge innan den gick igång.

På morgonen därpå testade jag starta den och de få gånger som den startade rusade motorn och förgasarens skruvar hade ingen effekt hur man än skruva på dom.

Dagen därefter var Derbin helt DÖD. Den startade inte med choke, utan choke och inte ens hur mycket jag än försökte springa igång den. Något litet host gav den ifrån sig.

Bra gnista, komp finns. Några idéer?!?
:cry:

Har du kört länge med för mager bensinblandning har säkert motorn skurit. Men i många fall är det cylindern och kolven som tar största skadan och för att motorn ska gå igen måste i såfall dessa bytas. Som redan sagts så plocka av cylindern och då kommer du i såfall se att loppet i cylindern samt kolven repats ordentligt. Men när motorn inte får tillräckligt med bränsle får den inte tillräckligt med olja i heller för att smörja vevpartiet och i bland går detta också åt helv.....
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

CaToXXo skrev:
2stroke4ever skrev:ärligt, låter precis som värme nypigt, ta av avgasröret och kicka in i cylindern efter repor och dylikt!
Dock låter det konstigt att det ska ske av att han byter till lite större munstycke?
läs va runners sa. det gick dåligt INNAN han bytte.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
vonLidl
Elmoped

Inlägg av vonLidl »

Mycket text = jag reserverar mig för en väldans massa fel jag kan ha skrivit.

Ja, jag körde en stund med för mager bensinblandning.
Den hackade och hade sig efter jag hade bytt upp munstycke.
Vid samband med bytet av munstycket till ett större hamnade inte luftburken riktigt på plats = möjligtvis för magert igen?? Det var iallafall Efter bytet den började hacka och ha sig och alla problem uppstod.

Jag ska kolla bensinfilter, tändstift och t.ex förgasaren innan jag *suck* får göra de lite jobbigare delarna som att kolla cylinder + kolv då mitt schema är pressat med läxor, prov och träningar.

Tack så mycket för den snabba responsen! Kom med fler förslag både för att underlätta för mig och få upp aktiviteten i forumet! :D

Älskar er! <3 :oops:
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Bluddrade den när du hade bytt munstycke eller böööade den?

Ta gärna av tändstiftet och kicka ca 5ggr, sätt i ett nytt tändstift. Sätt tillbaka luftburksslangen, sätt i munstycke ca 85 och prova.
Är tändstiftet vått och svart efter du kickat några ggr så vet du att den iaf får fram soppa från förgasaren.

Och om du har röret av redan så ta en ficklampa och kika in på kolven efter repor. :)
sherco_perko
Elmoped

Inlägg av sherco_perko »

läste bara igenom texten fort men det jag läste var att den var som min moppe när kolven hade gått åt helvete
Användarens profilbild
Ztraand
Kinaraket

Inlägg av Ztraand »

ktm_danielsson skrev:gör rent tändstiftet..
Alltså doppa nedre delen i lite bensin och torka av det eller något, bara torka av hjälper inte alltid..
OT vem är hon på din bild? ^^,
Gilera SMT 07 säljes!: http://www.twostrokerider.se/kop-och-sa ... ra-smt-07/

Vila i frid Derbimann1 (F)

Qui rogat, non errat -- "Den som frågar har inte fel"
Låst