Motorhispania Furia MAX Enduro, ett bra köp?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Motorhispania Furia MAX Enduro, ett bra köp?

Inlägg av Nanger »

Tänkte börja med att presentera mig eftersom att jag är ny här på forumet:

Heter Alexander Sjöland, bor i skåne, och moppeåldern närmar sig (22/4). Blev medlem på twostroke för att hitta tips på vilken moped jag ska köpa med även använda mina kunskaper till att hjälpa andra. Hoppas vi kommer bra över ens i forumet.

För ca 2 månader sedan kände jag att det börja bli aktuellt att börja välja moped. Jag har gått från Derbi, till aprilia, tillbaka till Derbi etc.
Men jag har aldrig riktigt fastnat för något längre än i 2-3 dagar (haha) förens nu. Jag letade runt och hittade denna: http://www.annonsfynd.se/default.aspx?a ... cid=293225

Motorhispania Furia MAX Enduro -08.
Själv har jag bara hittat en nackdel med den(kanske), och det är att där nog inte sitter en varvräknare på den, är detta påståendet sant?

Jag har diskuterat ett pris med mina föräldrar och dom tycker att runt 25.000 är okej, vilket jag är nöjd med.

Jag tycker att utseende är väldigt viktigt och ser på mopeders utseende på ett annat sätt än alla andra tror jag. Så nu undrar jag, finns det någon bättre, och lika snygg, crossmoppe med AM6 motor för samma pris? Skriv gärna fördelar och nackdelar med Motorhispania Furia MAX Enduro -08 också.

Tack så mycket /Alexander.
duke
Elmoped

Inlägg av duke »

jag har själv en Furia (dock den äldre modelen). Själv tycker jag det är kul att ha en lite annolunda moppe och inte Derbi eller Rieju som alla andra :P

Dock har det nyligen kommit ut ganska många nya märken med AM6 motor, som är billigare.... men jag vet inte om de är kvalitet eller bara billiga kopior :oops:

TROR det inte finns varvräknare på dem....(åtminståne inte på de äldre) men det kan man ju köpa till :wink:
Damn! I'm looking good!
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

duke skrev:jag har själv en Furia (dock den äldre modelen). Själv tycker jag det är kul att ha en lite annolunda moppe och inte Derbi eller Rieju som alla andra :P

Dock har det nyligen kommit ut ganska många nya märken med AM6 motor, som är billigare.... men jag vet inte om de är kvalitet eller bara billiga kopior :oops:

TROR det inte finns varvräknare på dem....(åtminståne inte på de äldre) men det kan man ju köpa till :wink:
Okej, tack.

Ja, jag håller mig nog till dom större märkena, känns tryggare. Om jag skulle köpa en varvräknare, skulle jag behöve byta allt, typ det som redan sitter där (hastighet och mil) eller bara sätta dit en varvräknare? Om jag skulle köpa en varvräknare, vilken skulle du rekomendera? Gärna från twostroke.se.
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Kul med en som tar forumet seriöst!

Till din fråga så går det självklart köpa en separat varvräknare och ha kvar milen, hastiheten osv.

Ska du köra original? Köp Derbi!
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

Henry skrev:Kul med en som tar forumet seriöst!

Till din fråga så går det självklart köpa en separat varvräknare och ha kvar milen, hastiheten osv.

Jag ska nog inte köra orginal. Det kommer börja med att jag drar pluggen efter typ 2 månader, sen 2 månader senare effekt rör, sen 70cc cylinder. Jag vet inte varför jag inte tycker om Derbi. Har hört att ingen vill mecka med dom och att det är svårt att hitta reserv delar.

edit: Varför ska man köpa Derbi om man ska köra orginal? Min kompis har en Derbi Senda xtreme 08 SM och hans moppe maxar 48 på raksträcka
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Nanger skrev:

Jag ska nog inte köra orginal. Det kommer börja med att jag drar pluggen efter typ 2 månader, sen 2 månader senare effekt rör, sen 70cc cylinder. Jag vet inte varför jag inte tycker om Derbi. Har hört att ingen vill mecka med dom och att det är svårt att hitta reserv delar.

edit: Varför ska man köpa Derbi om man ska köra orginal? Min kompis har en Derbi Senda xtreme 08 SM och hans moppe maxar 48 på raksträcka
Derbi orkar bäst av alla original mopeder på hela marknaden!

Säsäg åt din kompis att slänga i ett 74 munstycke så ska han få se på andra bullar, då komemr dne göra ca 65 på mätaren!

Iaf, men dina planer så blir furian bra. Annars är en RRX att rekomendera.
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

Henry skrev:
Nanger skrev:

Säsäg åt din kompis att slänga i ett 74 munstycke så ska han få se på andra bullar, då komemr dne göra ca 65 på mätaren!

Eller så säger du åt din polare att rensa kröken ;) de gjorde ja och fick en mkt bättre effekt 8)
duke
Elmoped

Inlägg av duke »

min Furia från 02 var bara strypt med en plugg i början av avgasröret, var jätte lätt att ta bort, sen gick den i 70+ (gick skit orginal :P )

tips på varvräknare:http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... b=0&page=2
Damn! I'm looking good!
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

Henry skrev:
Nanger skrev:

Som sagt, jag är väldigt petig med utseende och tycker inte att RRX är ens alls fin moped.
Jag kollade nyss på Derbi.nu och deras mopeder är riktigt dyra, jag fastnade för en Derbi Send Drd racing R, men priset var 32.000 vilket är över vad jag kan spendera.

Jag ska nog vänta på mer svar, som sagt, jag letar efter för/nackdelar med Motorhispania Furia MAX Enduro -08. Att där inte är någon varvmätare kan jag stå ut med.
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

duke skrev:min Furia från 02 var bara strypt med en plugg i början av avgasröret, var jätte lätt att ta bort, sen gick den i 70+ (gick skit orginal :P )

tips på varvräknare:http://www.twostroke.se/product.asp?pro ... b=0&page=2
Okej, tror du samma sak kommer att hända med en 08'a? 70+ utan plugg?
Tack för tipset på varvräknaren, det blir en sådan om det inte redan sitter på.
En fråga till, är det lätt att varva sönder motorn? Eller måste man ha hörsel som 1000 åring för att inte höra innan den går isönder?
duke
Elmoped

Inlägg av duke »

Kan hända att de nyare är strypt på flera ställen :? kanske CDI-strypt

jag har nog inte varit allt för snäll med min, pinat den ganska rejält, men har inte stött på nått större problem

håller med Furian är mycket snyggare än RRX :wink:

Har ett skit fotstöd :evil: mitt böjde sig av vinden :P
Damn! I'm looking good!
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

Okej, jag har nästan bestämt mig helt. Det blir antingen en:
Motorhispania RYZ Enduro
eller Motorhispania furia max Enduro.

Vet någon om någon av dom har en varvräknare? Står helst över att sätta dit en själv. Så kom igen, för/nackdelar med dessa två. Ska nog köra ut och kolla på dom med farsan i helgen om han har tid.
Och tack twostroke och dess medlemmar, ni har hjälp mycket.
Oj, det där lät som ett hejdå. Men det var det inte, ni kommer att få se mycket mer av mig :P.
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Köp rrx den goaste moppen som finns så som du ska köra:D
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
Henry
Bäst på TSR!

Inlägg av Henry »

Nanger skrev:Okej, jag har nästan bestämt mig helt. Det blir antingen en:
Motorhispania RYZ Enduro

Vet någon om någon av dom har en varvräknare? Står helst över att sätta dit en själv. Så kom igen, för/nackdelar med dessa två. Ska nog köra ut och kolla på dom med farsan i helgen om han har tid.
Oj, det där lät som ett hejdå. Men det var det inte, ni kommer att få se mycket mer av mig :P.

Båda är mycket fina mopeder!

Välj den som verkligen passar dig bäst.
Prestanda mässigt är dom likvärdiga båda 2.´

Ska du ha Cross eller SM?
Användarens profilbild
viper
Svårstartad skrothög

Inlägg av viper »

Låter som en mycket skjysst kille du! :)

Dock har jag aldrig testat en furia så jag vet inte om den är bra eller ej,

Men får jag fråga varför du aldrig har tänkt på en Beta rr enduro? Antar att du är ute efter någonting som går att köra i skogen med och då kan jag starkt rekomendera den! 8)
"Titta! Kakan rör på sig!"
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

Henry skrev:
Nanger skrev:Okej, jag har nästan bestämt mig helt. Det blir antingen en:
Motorhispania RYZ Enduro

Båda är mycket fina mopeder!

Välj den som verkligen passar dig bäst.
Prestanda mässigt är dom likvärdiga båda 2.´

Ska du ha Cross eller SM?
Jag är helt bestämd på att köpa crossmoppe. Bor i skogen och en öppen crossbana ligger ganska nära där jag bor. Ska sticka och kolla på en Mh ryz enduro i helgen så det kommer nog att bli den.
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

viper skrev:Låter som en mycket skjysst kille du! :)

Dock har jag aldrig testat en furia så jag vet inte om den är bra eller ej,

Men får jag fråga varför du aldrig har tänkt på en Beta rr enduro? Antar att du är ute efter någonting som går att köra i skogen med och då kan jag starkt rekomendera den! 8)
3st av mina kompisar har beta rr :D, jag har helst något som ingen annan har, hehe.
Användarens profilbild
viper
Svårstartad skrothög

Inlägg av viper »

haha i see i see :shock: :)
"Titta! Kakan rör på sig!"
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

Japp, tack för hjälpen men jag stack och köpte en mh ryz enduro idag :D
Användarens profilbild
banshee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av banshee »

d som e nackdel på furia eller AM6 är att dom kan vara ganska slöa orginal men bara dra en plugg så går den mkt bätte, Derbi är nog den bästa sm/cross moppen orginal och det finns ganska bra med reservdelar och trim till den
Användarens profilbild
jonas^
Svårstartad skrothög

Inlägg av jonas^ »

[/quote]
Jag ska nog vänta på mer svar, som sagt, jag letar efter för/nackdelar med Motorhispania Furia MAX Enduro -08. Att där inte är någon varvmätare kan jag stå ut med.[/quote]

hade jag varit du hade jag velat ha varvmätare :P liksom guiden till en trimmad mopped
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

tja nanger de e lule jag när får du moppen .dra plugen snabbt :D :D gillar inte rör ram :twisted: tycker att det ska va box ram :D
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

Tänkte bara berätta att ryz enduron var ett bra köp, den var väldigt hög, men går i 63 på raksträcka (säkert 70 när den är inkörd). Kan nog bero på cdi boxen, tror den ligger på max 10k varv.
Användarens profilbild
Nanger
Elmoped

Inlägg av Nanger »

Tänkte bara berätta att ryz enduron var ett bra köp, den var väldigt hög, och går i 63 på raksträcka (säkert 70 när den är inkörd). Kan nog bero på cdi boxen, tror den ligger på max 10k varv.

Det tråkiga är att accet inte är det bästa :P. Men det ser man ju på dreven. Fast jag ska nog endån inte byta dom.

Jag lägger upp några bilder på den imorgon.
Användarens profilbild
Marwoh
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Marwoh »

tycker du ska köpa en gasgas , ch eller en beta ! ; )
Stuntriding is not a sport, it's a lifestyle.

R.I.P DooD
En legend lever vidare.
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

läs hela tråden innan du skriver någåt han skrev ju att han köpte en motorhispania ryz enduro :twisted:
Låst