Tillverkning av Kåpor eller nån ersättningsvariant?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
ricksi
Elmoped

Tillverkning av Kåpor eller nån ersättningsvariant?

Inlägg av ricksi »

Någon som känner till nåt om hur man kan göra egna kåpor för särskilda ändamål. Jag skulle gärna vilja sätta en skyddskåpa på underdelen där bakhjulet sitter. Har märkt att det kommer in en del skit där emmellanåt.
Det gör för visso inget men sen hade det även sett bättre ut utseendemässigt om det hade suttit en kåpa där under. Undersidan på sadeln kommer ju där oxå samt att det går en del ledningar och annat där med. Skulle varit nice om man hade kunnat tillverka nåt liknande en kåpa eller en kåpa :idea: :roll: Hoppas ni hajar vad jag försöker säga. jag har sett detta göras på bild där andra byggt om sina scotrar när de stajlat dem. Nåväl... Tackar för eventuella ideer
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Förstod inte rikgt vart du menade, men det lät som du mena mitt undermoppen, det är ju bara att ta typ durkplåt i valfri storlek/form, böjj upp kanterna och borra hål i de uppböjjda kanterna samt i ramen för att kunna dra en skruv igenom. Klart ;)

Durkplåt ser ju inte ut som en kåpa om man säger så, men om den ska sitta under moppen kommer den ändå inte att synas. Och så är det bara onödigt med tid och pengar att fixa i plast/glasfiber lr liknande.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
zebban111
Svårstartad skrothög

Inlägg av zebban111 »

Jetforce_Dahlin skrev:Förstod inte rikgt vart du menade, men det lät som du mena mitt undermoppen, det är ju bara att ta typ durkplåt i valfri storlek/form, böjj upp kanterna och borra hål i de uppböjjda kanterna samt i ramen för att kunna dra en skruv igenom. Klart ;)

Durkplåt ser ju inte ut som en kåpa om man säger så, men om den ska sitta under moppen kommer den ändå inte att synas. Och så är det bara onödigt med tid och pengar att fixa i plast/glasfiber lr liknande.
Tror inte han menade under. Han menar nog mer något sånthär http://www.twostroke.se/product.asp?product=16621 skulle jag gissa på ;)
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jaha :P
Trodde han typ menade precis framför bakhjulet, underdelen så liksom :P
Ja, men då är det ju inte svårare än att köpe en från twostroke. Men om du vill göra en själv så låt bara fantasin flöda.

Typ, skär ut en kartongbit som du vill ha den, håll den vid moppen så du ser hur det blir. Då får du en mall, sen är det bara sätta igång med plasten/glasfibret lr vilket material du vill ha, ett tips är att göra den 3-4 cm större åt alla håll än du ville ha den, så du får plats med fästen, lr kapa bort lite om det behövs "redigeras" :P

Låter lite trixigt, men det bör gå, bara du har lite tålamod.

Lycka till
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
ricksi
Elmoped

kåpan

Inlägg av ricksi »

Två bra ideer. sant att det inte syns så mycket under bakhjulet men skulle helst vilja ha nåt bra i plast och bäst e nog glasfiber. Durkplåt låter hårt att forma lätt, eller? Den ska sitta precis från bakljuset fram till slutet på underdelen av sadeln. Typ 30*60 cm smalare längst bak och så blir den något bredare längre in under. På vissa scootrar är det redan gjort eller slutet där under men på andra är det öppet så jag tänkte göra en egen kåpa där under. Tack för tipsen
Låst