Pgo Big Max eller Pgo över huvud taget

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
ricksi
Elmoped

Pgo Big Max eller Pgo över huvud taget

Inlägg av ricksi »

8) Undrar om det är någon som vill dra igång diskutioner om Pgo:n? gärna big max? Byte av erfarenhet mm, mm,?
str8
Elmoped

Re: Pgo Big Max eller Pgo över huvud taget

Inlägg av str8 »

ricksi skrev:8) Undrar om det är någon som vill dra igång diskutioner om Pgo:n? gärna big max? Byte av erfarenhet mm, mm,?
Förstår inte riktigt vad du menar :roll: meeeen ja hade en big max en gång i tiden :P
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag har haft en PGO- T rex. Vad kan man säga allmänt om moppen? Jo... en kvalitetsmoped med "liggande minarelli kopia". Kan gå hyfsat när man trimmat den, men haken är CDI-boxen som är strypt och den går inte att strypa av och man tvingas att byta den mot en trimvariant. Det var först när man bytat denna då det hände saker när man strypt av och satt på 70cc.

Jag var nöjd med den PGO jag hade. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
ricksi
Elmoped

CDI-Boxen

Inlägg av ricksi »

Ja på tal om just CDI:en.... Kan nån ge mig en korrekt förklaring om CDI:ens funktion främst? Visst kan jag säkert googla fram eller ta reda på det men tanken var ju en diskution. Och dessutom så nämnde du att denna var strypt på Pgo:n Och att den inte gick att strypa av? Varför? Och varför händer det inte saker med moppen förrän denna är avstrypt eller ombytt till en trimmad CDI (sportvariant) Speciellt då du ska byta till en 70cc.
Jag har själv en sprillans ny pgo big max och ska byta till en 70cc!!! Måste jag då byta CDI:n oxå. Har frågat tidigare i forumet vac som behövdes och ingen nämnde CDI:n då jag skulle byta till 70cc??? DE kanske glömde?
Berätta gärna lite om just CDI-boxen för mig och varför den behövs i trimmad variant då jag ska byta till 70cc och förklara gärna varför jag inte kan ha kvar originalet. Jag vet att man behöver en ny förgasare och några andra detaljer med. Nu har jag dessutom bytt mitt originalrör till ett gianelli-go rör oxå. :twisted:
runners
King of the street

Re: CDI-Boxen

Inlägg av runners »

ricksi skrev:Ja på tal om just CDI:en.... Kan nån ge mig en korrekt förklaring om CDI:ens funktion främst? Visst kan jag säkert googla fram eller ta reda på det men tanken var ju en diskution. Och dessutom så nämnde du att denna var strypt på Pgo:n Och att den inte gick att strypa av? Varför? Och varför händer det inte saker med moppen förrän denna är avstrypt eller ombytt till en trimmad CDI (sportvariant) Speciellt då du ska byta till en 70cc.
Jag har själv en sprillans ny pgo big max och ska byta till en 70cc!!! Måste jag då byta CDI:n oxå. Har frågat tidigare i forumet vac som behövdes och ingen nämnde CDI:n då jag skulle byta till 70cc??? DE kanske glömde?
Berätta gärna lite om just CDI-boxen för mig och varför den behövs i trimmad variant då jag ska byta till 70cc och förklara gärna varför jag inte kan ha kvar originalet. Jag vet att man behöver en ny förgasare och några andra detaljer med. Nu har jag dessutom bytt mitt originalrör till ett gianelli-go rör oxå. :twisted:
Jag är inte någon expert på CDI men jag vet så mycket att cdi-box finns på även bilar, motorcyklar.
CDI:ns uppgift är att styra tändningen och som du vet är mopeder strypta på flera ställen för att inte kunna gå fortare än 25 eller 45 km. I CDI-boxen finns vanligen på de flesta mopeder som är en strypning som elektroniskt förprogramerad väg hindrar att varvtalet på motorn överstiger ett visst varv. På en del mopeder märker man detta genom att moppen accar för att sedan bara abrupt avstanna accet när man nått 45 km. En del PGO har inte någon strypning i CDI: boxen men du märker ganska snart om din är strypt när du kör t ex på en brant nedför backe att moppen inte ökar i hastighet. Eller när du tagit bort övriga strypningar att motorn tenderar att gå upp och ner i varv när du kör på full gas och inte går fullt ut vad den borde göra.

:wink:

På en del mopeder kan en simpel tråd klippas av och sedan jordas för att låsa upp strypningen medan på andra mopeder måste CDI-boxen bytas mot en trim-variant.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

CDI strypningen är ofta en sak som glöms bort när man pratar om att strypa av eller trimma. Jag rekommenderar att innan man gör något annat att först kontrollera om denna strypning finns på moppen och i så fall börja med att strypa av denna. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Låst