Haj,
Jag ska byta luftfilter till min scooter nu och jag har allting orginal förutom styling osv. Men orginal rör , cylinder osv..
Har tänkt att köpa ett Hebo eller sportluftfilter för det härliga ljudet men undrar vad för munstycke jag ska byta då och vad mer jag bör göra osv..
Även om någon skulle ha pgo big max så undrar jag om jag skulle kunna byta till något bättre vikter fast den inte är trimmad så jag får lite bättre ax men inte förlorar toppfart
Du kan inte byta munstycken, luftfilter lr vikter utan att moppen blir olaglig, även om moppen inte går fortare, om det är det du tänker på. Det ända du kommer åstakomma med den setupen med sportluftfilter är högre bensinkostnad, mer väderkänslig moppe, möjligtvis svårtstartad om du inte ställer in förgasaren rätt, och mkt mkt ljud, vilket innebära att farbror blå blir misstänksam. Men om du ändå vill göra det så gå upp i munstycke 10-15 storlekar, du får prova dig fram. Vikterna gör inte så moppen får bättre acc, bara att den varvar mer.
Lycka till
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Jag har själv en big max pgo och jag hade samma funderingar med luftfilter el. sportfilter så jag gick ner till firman jag köpte min big max på och frågade de som sysslat med detta i 20år och han sa till mig att till din big max hade jag hellre satt på ett nytt rör och struntat i filtret. Dom menade att sportfilter lätt kan leda till problem och att de är överskattade såvida man inte håller på proffisionellt. PROFFISIONELLT observera detta. Sen bytade jag vikterna från original 8,5 till 4,5 och så satte dom på ett gianelli-go rör till mig och fy-fan vilket nice ljud jag fick som ändå ligger på en laglig och bra nivå, alltså inte för högt alls. Det blev liksom ett sportigt ljud och jag behövde inget munstycke. Jag tänkte som du att jag ville helst ha allt original och inget trimm men detta kan definieras. En moppe ska max göra 45/km/h då du köper den ny från firma vilket jag gjorde men min pgo gjorde 55km/h när jag kört in den så redan där är jag ju körd enligt lag eftersom jag max får köra 45... och jag är inte ensam om detta dilemma utan fler har upplevt att det sällan är 45km/h en moppe gör när du köper dem så vad skulle jag göra? Gå tillbaks och säga att denna vill jag inte ha för den gör 55km så ni får ändra den el ta tillbaks? hahahah ja ja lite skoj Jag håller med att alla ändringar som ökar hastighet till otillåten hastighet är olagligt men hur många moppar gör exakt 45 och ej mer???????? Jo,En på hundra ska jag tala om för dej och detta vet polis oxå om så dom har lite tolerans vilket ger utrymme för att töja gränsen lite. Jag har hört att när man stryper av sin moppe är det inget trimm. SANT men ändå olagligt.tyvärr!!! Är man rädd och vill ha sin moppe exakt i 45 men ändå kunna köra lite fortare så får man väl lösa det på bästa sätt. bra eller dåligt!!! blackbox är ett exempel om man har fantasi på lite högre nivå eller så får man helt enkelt köra helt 100% lagligt och sluta tänka på det man skulle vilja göra när man önska att moppen gick lite fortare. Du kan få bra ljud i din scooter utan att trimma men då behöver du ett annat rör än originalröret som sitter på big-maxen.
Big max har en sjukt lång blindtarm och andra saker som gör det omöjligt att få den att gå fortare om du inte byter rör. Jag avlägsnade V-ringen på min pgo men den ökade bara ca:4Km/h alltså från 55 till 58-59km/h och det tog då tid innan den kom upp dit då jag körde fullt en stund.
Men sen bytade jag till ett gianelli-go-rör som enligt firman var ett godkänt rör och då hande det saker. Sen bytade jag vikter ner till 4,5 och ställde in allt efter den nya setuppen och nu är min pgo helt jävla grym. Tänk då att jag bara har strypt av min moppe nu samt bytat rör och inte direkt trimmat den. Ja axet är helt oslagbart och min hastighet gick upp till 75km/h vilket jag tycker är mer än mycket. Jag vill inte ha topphastighet utan bara bra ljud och ett oslagbart ax. Sen fråga jag om sportfilter och då sa dom på firman att skit i det överskattat på den nivån och onödigt utkastade pengar. Nu gälde detta pgo:n och under dessa förutsättningar så ingen tror att jag säger att det är bluff. Enligt dom så hör de detaljerna hemma i proffsligorna och inte på amatörstadiet och jag tror på 20år av erfarenhet. Det skulle inte gjort nån märkbar skillnad i mitt fall eller som många tror. Nåväl jag ville egentligen inte heller göra för mycket på min moppe men antyingen får man köra helt lagligt sålänge det är kul eller så får man göra som många anser när man köper moppe att man ska mecka och pyssla med sin leksak för det är liksom en del av charmen samt att få upp ax och hastighet men då leker man med elden lite och då får man va beredd på att ta konsekvenserna. Jag har beslutat nu att köpa en 70cc till min för axets skull och det är inte tillåtet men tack och lov så ser man inte skillnad på dom om man inte plockar isär såklart. Jag är nöjd med att den gör 75km vilket jag tycker är mycket. Det roliga är ax och ljud men jag får ju göra nån form av B-box för annars ryker förar-kortet. Valet är ens eget. Men för att få bra ljud behöver du inte trimma eller strypa av. Mvh ricksi
"Jag har beslutat nu att köpa en 70cc till min för axets skull och det är inte tillåtet men tack och lov så ser man inte skillnad på dom om man inte plockar isär såklart"
Dock kommer farbror blå märka att du har trimmat? om det är de du syftar på..
Om man trycker på en 70 cc får man acc så de räcker o blir över. Men visst tycker Börje batong illa om det....men lite spänning i vardagen får det väl vara???
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter