Hej. nej 1000 mil är inga mil för en Derbi. men om du ska börja med att trimma så var mkt nogran! har själv bytt ut till 80% av alla delar på hela moppen pga haveri " då är de handhavande fel" men derbis är fina mopede som är sköna att köra och är skön i effekten orginal.trevox skrev:Hallå, ska köpa en Derbi vet ej vilken sort. Men det är så att jag tycker alla man hittar har gått riktigt långt runt 1000 mil, är detta mycket för en moppe och ska inte köpa en dyr helst under 10 då jag ska göra projekt. Tack på förhand
och om han knäckte framgafeln så beror de inte de DRD. utan på att kanske den gaffeln va mishandlad sen tidigare? DRD ramen liknar honda cr ramen och de är då inte skit!karlssonlysekil skrev:Hehe håller inte med dig där, rejälare ram än DRD Pro får du ta o leta efterAsyntiaa skrev:DRD har dock sämre ramkvalitet.. tex min polares 50cc midrace som han gjorde en stoppie med och hela framgafflen gick av..
Ska ha en setup som inte kräver vevbyteErik_ skrev:När en moped har hunnit bli ett par år gammal kan man strunta i hur många mil den gått, det intressanta är hur tidigare ägare har skött den. Det är fullt möjligt att ta en ny moped och hantera den så vårdslöst att det inte ens är värt att renovera den efter 200 mil, å andra sidan kan en moped som sköts bra vara praktiskt taget i nyskick även efter 2-3-4000 mil.
Visst slits grejer av att användas, men det hör till normalt underhåll att byta slitna grejer.
Ska du trimma ordentligt så kommer du ju ändå börja med en motorrenovering & vevbyte (right?), oavsett om motorn är ny eller har gått några tusen mil.
trevox skrev:Ska ha en setup som inte kräver vevbyteErik_ skrev:När en moped har hunnit bli ett par år gammal kan man strunta i hur många mil den gått, det intressanta är hur tidigare ägare har skött den. Det är fullt möjligt att ta en ny moped och hantera den så vårdslöst att det inte ens är värt att renovera den efter 200 mil, å andra sidan kan en moped som sköts bra vara praktiskt taget i nyskick även efter 2-3-4000 mil.
Visst slits grejer av att användas, men det hör till normalt underhåll att byta slitna grejer.
Ska du trimma ordentligt så kommer du ju ändå börja med en motorrenovering & vevbyte (right?), oavsett om motorn är ny eller har gått några tusen mil.
jaha okej men vill slippa att byta vevxPAsyntiaa skrev:trevox skrev:Ska ha en setup som inte kräver vevbyteErik_ skrev:När en moped har hunnit bli ett par år gammal kan man strunta i hur många mil den gått, det intressanta är hur tidigare ägare har skött den. Det är fullt möjligt att ta en ny moped och hantera den så vårdslöst att det inte ens är värt att renovera den efter 200 mil, å andra sidan kan en moped som sköts bra vara praktiskt taget i nyskick även efter 2-3-4000 mil.
Han menar köper man en allt för gammal så äre bra att byta veven tackvare allt blir slitet när de blir älldre
trevox skrev:jaha okej men vill slippa att byta vevxPAsyntiaa skrev:trevox skrev: Ska ha en setup som inte kräver vevbyte
Han menar köper man en allt för gammal så äre bra att byta veven tackvare allt blir slitet när de blir älldre
Okej tänkte mig denna men isf kan man fixa sm däck?Asyntiaa skrev:trevox skrev:jaha okej men vill slippa att byta vevxPAsyntiaa skrev:
Köp inte ngn som har gått över 1500mil då skulle ja säga
japp det går men man får räkna med att sm däck o sm fäljar kostar ca 3000-4000kr men vilket län bor du i så kan jag linka några intressanta till digtrevox skrev:Okej tänkte mig denna men isf kan man fixa sm däck?Asyntiaa skrev:trevox skrev: jaha okej men vill slippa att byta vevxP
Köp inte ngn som har gått över 1500mil då skulle ja säga
http://www.blocket.se/trelleborg/Derbi_ ... =23_11&w=2
Då menar vi tydligen absolut inte samma sak med "grym 50cc setup". Själv ser jag absolut ingen anledning att använda 50cc om det inte är för att man vill delta i någon 50cc tävlingsklass, är det effekt man är ute efter går det få mer effekt med bättre livslängd om man går upp i cylindervolym.trevox skrev:Ska ha en setup som inte kräver vevbyte
Jaha, fråga på chatten igår och de gav mig en setup som bestod av 50ccErik_ skrev:Då menar vi tydligen absolut inte samma sak med "grym 50cc setup". Själv ser jag absolut ingen anledning att använda 50cc om det inte är för att man vill delta i någon 50cc tävlingsklass, är det effekt man är ute efter går det få mer effekt med bättre livslängd om man går upp i cylindervolym.trevox skrev:Ska ha en setup som inte kräver vevbyte
Var det inte till dig jag sa att du ska köra på metrakit handmade 70cc sen kör du på samma som de sa igår v6 rör och 19mm förgasare.trevox skrev:Jaha, fråga på chatten igår och de gav mig en setup som bestod av 50ccErik_ skrev:Då menar vi tydligen absolut inte samma sak med "grym 50cc setup". Själv ser jag absolut ingen anledning att använda 50cc om det inte är för att man vill delta i någon 50cc tävlingsklass, är det effekt man är ute efter går det få mer effekt med bättre livslängd om man går upp i cylindervolym.trevox skrev:Ska ha en setup som inte kräver vevbyte
Jo mend e yrades i slutet, skulle typ ha Hebo replica 50cc sen thrower förgasare 19mm och 12/52MrX rider skrev:Var det inte till dig jag sa att du ska köra på metrakit handmade 70cc sen kör du på samma som de sa igår v6 rör och 19mm förgasare.trevox skrev:Jaha, fråga på chatten igår och de gav mig en setup som bestod av 50ccErik_ skrev: Då menar vi tydligen absolut inte samma sak med "grym 50cc setup". Själv ser jag absolut ingen anledning att använda 50cc om det inte är för att man vill delta i någon 50cc tävlingsklass, är det effekt man är ute efter går det få mer effekt med bättre livslängd om man går upp i cylindervolym.
Det borde bli bra, hört att det är riktigt bra livslängd på den cylindern också.
Hade varit snällt om du skrev här den perfekta lågvarviga setupen. den behöver ej va insane utan det ska bara vara grymt acc, så man kan dra den på bakan hyffsat enkelttrevox skrev:Jo mend e yrades i slutet, skulle typ ha Hebo replica 50cc sen thrower förgasare 19mm och 12/52MrX rider skrev:Var det inte till dig jag sa att du ska köra på metrakit handmade 70cc sen kör du på samma som de sa igår v6 rör och 19mm förgasare.trevox skrev: Jaha, fråga på chatten igår och de gav mig en setup som bestod av 50cc
Det borde bli bra, hört att det är riktigt bra livslängd på den cylindern också.
DRD och x-treme har exakt samma ram? Varenda en av dem, förutom drd PRO som har aluminiumram som för övrigt är ännu bättre.Asyntiaa skrev:DRD har dock sämre ramkvalitet.. tex min polares 50cc midrace som han gjorde en stoppie med och hela framgafflen gick av..
ja av egen lärdom så är de några saker. för de första så slarva INTE! va nogran och ta den tid de tar. de tjänar man på. och sen va försiktig när du skruvar. vålda inte på kännsliga delar eller på något igentligen. alla slitdelar ska slitas in med en regelbunden scervice.trevox skrev:Men beckvall vad är det jag ska akta mig för om jag ska trimma?
om jag får lägga en åsikt kring 50cc så är den att 50cc är inget att satsa på. de varvas nå fruktansvärt och utvecklar inte i normala "hyper" fall nå mkt effekt. och om de inte ens är hyper då är de totalt värdelöst. har själv kört 50cc setupp och när de väl havirerar vilket de kommer göra så blir de bara sopor kvar av motorn."grym 50cc setup"
Okej ja jag pmar om det e ngt TACK!beckvall skrev:ja av egen lärdom så är de några saker. för de första så slarva INTE! va nogran och ta den tid de tar. de tjänar man på. och sen va försiktig när du skruvar. vålda inte på kännsliga delar eller på något igentligen. alla slitdelar ska slitas in med en regelbunden scervice.trevox skrev:Men beckvall vad är det jag ska akta mig för om jag ska trimma?
finns mer saker men kommer inte på så mkt just nu. men bara att pma om du vill veta något mer. kan derbis utan och innan och är säker på 85% av des uppbygnad.
om jag får lägga en åsikt kring 50cc så är den att 50cc är inget att satsa på. de varvas nå fruktansvärt och utvecklar inte i normala "hyper" fall nå mkt effekt. och om de inte ens är hyper då är de totalt värdelöst. har själv kört 50cc setupp och när de väl havirerar vilket de kommer göra så blir de bara sopor kvar av motorn."grym 50cc setup"