Köp av Derbi erfarenhet sökes:D

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
trevox
Svårstartad skrothög

Köp av Derbi erfarenhet sökes:D

Inlägg av trevox »

Hallå, ska köpa en Derbi vet ej vilken sort. Men det är så att jag tycker alla man hittar har gått riktigt långt runt 1000 mil, är detta mycket för en moppe och ska inte köpa en dyr helst under 10 då jag ska göra projekt. Tack på förhand
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

Tjena,

För en Derbi skulle jag inte säga att 1000 mil är mycket dock med tanke på att dessa är kvalitetsmoppar som nästan kan gå hur långt som hällst med en regelbunden servis. Så jag säger att 1000mil är inga problem alls.

Och med tanke på att du ska göra ett projekt tycker jag du ska satsa på en Derbi Xtreme Sm som är bäst kvalitet på. Ta inte DRD eller något sånt... finns mest delar till xtreme och bättre kvalitet.

Lycka till med Projektet
MVH

Oliver
Porsche boxter 2011 <3
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Okej tack som f*n för ett bra svar! okej så inga problem att köpa en Derbi med de milen:D
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

Nejjdå inga problem alls både sjukt bra mopeder och fina också! :) lycka till med projektet ! Håll mig uppdaterad hur det går
Porsche boxter 2011 <3
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Ja det ska jag göra;)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Re: Köp av Derbi erfarenhet sökes:D

Inlägg av beckvall »

trevox skrev:Hallå, ska köpa en Derbi vet ej vilken sort. Men det är så att jag tycker alla man hittar har gått riktigt långt runt 1000 mil, är detta mycket för en moppe och ska inte köpa en dyr helst under 10 då jag ska göra projekt. Tack på förhand
Hej. nej 1000 mil är inga mil för en Derbi. men om du ska börja med att trimma så var mkt nogran! har själv bytt ut till 80% av alla delar på hela moppen pga haveri " då är de handhavande fel" men derbis är fina mopede som är sköna att köra och är skön i effekten orginal.

skulle dock villja säga att en drd är bättre på alla sätt om mna inte ha motorn med i räkningen då de är samma motorer på alla derbisarna
EBS 1998-2005 DBO? 2006-2011. motorernas betäckning har EBS eller DBO tror den nya heter DBO allafall något liknande.
men dom är lite olika men orginal är de inget som märks.

och som sagt så serva den lite då och då byta oljor smörja kedja och kolla bromsar så håller dom en evighet!
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

OKej själv ska jag köra på en grym 50cc setup. Vad är det jag ska tänka på specifikt? blev lite orolig där:P
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

DRD har dock sämre ramkvalitet.. tex min polares 50cc midrace som han gjorde en stoppie med och hela framgafflen gick av..
Porsche boxter 2011 <3
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

OCH jag har både haft en DRD racing och en Xtreme och tycker xtreme är sjukt mycket bättre på alla sätt både bekvämare o köra och motormessigt
Porsche boxter 2011 <3
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Mm, kommer köra på en sådan drd är oxå svinit dyra^^ Men vad kan hända om man trimmar ? :/
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Asyntiaa skrev:DRD har dock sämre ramkvalitet.. tex min polares 50cc midrace som han gjorde en stoppie med och hela framgafflen gick av..
Hehe håller inte med dig där, rejälare ram än DRD Pro får du ta o leta efter ;)
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

Och en sak till ska du göra ett projekt på en DRD kmr de bli minst dubbelt så dyrt.. att bara köpa moppen kostar en hel del..
Porsche boxter 2011 <3
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

karlssonlysekil skrev:
Asyntiaa skrev:DRD har dock sämre ramkvalitet.. tex min polares 50cc midrace som han gjorde en stoppie med och hela framgafflen gick av..
Hehe håller inte med dig där, rejälare ram än DRD Pro får du ta o leta efter ;)
och om han knäckte framgafeln så beror de inte de DRD. utan på att kanske den gaffeln va mishandlad sen tidigare? DRD ramen liknar honda cr ramen och de är då inte skit!
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

Helt nyköpt gått ca 50 mil..

Ojj skrev lite fel menar inte ramen framgafflen *
Porsche boxter 2011 <3
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Asyntiaa skrev:Helt nyköpt gått ca 50 mil..

Ojj skrev lite fel menar inte ramen framgafflen *
Framgaffeln är ändå inte sämre på en DRD jämfört med någon annan, tvärt om -.-
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Men beckvall vad är det jag ska akta mig för om jag ska trimma?
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

Se till bara att den får regelbunden service så kommer den gå bra :) och ta det lungt på inkörningen

Btw han snackade om men moppe för ca 10k och det är svårt att hitta en DRD för också..
Porsche boxter 2011 <3
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

aha okej;)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

När en moped har hunnit bli ett par år gammal kan man strunta i hur många mil den gått, det intressanta är hur tidigare ägare har skött den. Det är fullt möjligt att ta en ny moped och hantera den så vårdslöst att det inte ens är värt att renovera den efter 200 mil, å andra sidan kan en moped som sköts bra vara praktiskt taget i nyskick även efter 2-3-4000 mil.

Visst slits grejer av att användas, men det hör till normalt underhåll att byta slitna grejer.

Ska du trimma ordentligt så kommer du ju ändå börja med en motorrenovering & vevbyte (right?), oavsett om motorn är ny eller har gått några tusen mil.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Erik_ skrev:När en moped har hunnit bli ett par år gammal kan man strunta i hur många mil den gått, det intressanta är hur tidigare ägare har skött den. Det är fullt möjligt att ta en ny moped och hantera den så vårdslöst att det inte ens är värt att renovera den efter 200 mil, å andra sidan kan en moped som sköts bra vara praktiskt taget i nyskick även efter 2-3-4000 mil.

Visst slits grejer av att användas, men det hör till normalt underhåll att byta slitna grejer.

Ska du trimma ordentligt så kommer du ju ändå börja med en motorrenovering & vevbyte (right?), oavsett om motorn är ny eller har gått några tusen mil.
Ska ha en setup som inte kräver vevbyte
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

trevox skrev:
Erik_ skrev:När en moped har hunnit bli ett par år gammal kan man strunta i hur många mil den gått, det intressanta är hur tidigare ägare har skött den. Det är fullt möjligt att ta en ny moped och hantera den så vårdslöst att det inte ens är värt att renovera den efter 200 mil, å andra sidan kan en moped som sköts bra vara praktiskt taget i nyskick även efter 2-3-4000 mil.

Han menar köper man en allt för gammal så äre bra att byta veven tackvare allt blir slitet när de blir älldre
Porsche boxter 2011 <3
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Asyntiaa skrev:
trevox skrev:

Han menar köper man en allt för gammal så äre bra att byta veven tackvare allt blir slitet när de blir älldre
jaha okej men vill slippa att byta vevxP
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

trevox skrev:
Asyntiaa skrev:
trevox skrev: Ska ha en setup som inte kräver vevbyte

Köp inte ngn som har gått över 1500mil då skulle ja säga
Porsche boxter 2011 <3
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Asyntiaa skrev:
trevox skrev:
Asyntiaa skrev:

Okej tänkte mig denna men isf kan man fixa sm däck?
http://www.blocket.se/trelleborg/Derbi_ ... =23_11&w=2
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

trevox skrev:
Asyntiaa skrev:
trevox skrev: jaha okej men vill slippa att byta vevxP

Okej tänkte mig denna men isf kan man fixa sm däck?
http://www.blocket.se/trelleborg/Derbi_ ... =23_11&w=2
japp det går men man får räkna med att sm däck o sm fäljar kostar ca 3000-4000kr men vilket län bor du i så kan jag linka några intressanta till dig
Porsche boxter 2011 <3
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

trevox skrev:Ska ha en setup som inte kräver vevbyte
Då menar vi tydligen absolut inte samma sak med "grym 50cc setup". Själv ser jag absolut ingen anledning att använda 50cc om det inte är för att man vill delta i någon 50cc tävlingsklass, är det effekt man är ute efter går det få mer effekt med bättre livslängd om man går upp i cylindervolym.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

Erik_ skrev:
Då menar vi tydligen absolut inte samma sak med "grym 50cc setup". Själv ser jag absolut ingen anledning att använda 50cc om det inte är för att man vill delta i någon 50cc tävlingsklass, är det effekt man är ute efter går det få mer effekt med bättre livslängd om man går upp i cylindervolym.
Jaha, fråga på chatten igår och de gav mig en setup som bestod av 50cc
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög

Inlägg av MrX rider »

trevox skrev:
Erik_ skrev:
Var det inte till dig jag sa att du ska köra på metrakit handmade 70cc sen kör du på samma som de sa igår v6 rör och 19mm förgasare.
Det borde bli bra, hört att det är riktigt bra livslängd på den cylindern också.
Användarens profilbild
Asyntiaa
Elmoped

Inlägg av Asyntiaa »

Intressanta mopeder :)
Porsche boxter 2011 <3
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

MrX rider skrev:
trevox skrev:
Erik_ skrev: Då menar vi tydligen absolut inte samma sak med "grym 50cc setup". Själv ser jag absolut ingen anledning att använda 50cc om det inte är för att man vill delta i någon 50cc tävlingsklass, är det effekt man är ute efter går det få mer effekt med bättre livslängd om man går upp i cylindervolym.
Var det inte till dig jag sa att du ska köra på metrakit handmade 70cc sen kör du på samma som de sa igår v6 rör och 19mm förgasare.
Det borde bli bra, hört att det är riktigt bra livslängd på den cylindern också.
Jo mend e yrades i slutet, skulle typ ha Hebo replica 50cc sen thrower förgasare 19mm och 12/52
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

trevox skrev:
MrX rider skrev:
trevox skrev: Jaha, fråga på chatten igår och de gav mig en setup som bestod av 50cc
Jo mend e yrades i slutet, skulle typ ha Hebo replica 50cc sen thrower förgasare 19mm och 12/52
Hade varit snällt om du skrev här den perfekta lågvarviga setupen. den behöver ej va insane utan det ska bara vara grymt acc, så man kan dra den på bakan hyffsat enkelt
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

DRD och x-treme har exakt samma ram? Varenda en av dem, förutom drd PRO som har aluminiumram som för övrigt är ännu bättre.

Och att x-treme skulle vara så mycket bättre än drd vet ja inte, beror på vad man är van vid. Men ett drd chassi klår x-treme utan problem och lämpar sig bättre för trimning då det dels är stadigare och mycket bättre bromsar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

trevox skrev:Men beckvall vad är det jag ska akta mig för om jag ska trimma?
ja av egen lärdom så är de några saker. för de första så slarva INTE! va nogran och ta den tid de tar. de tjänar man på. och sen va försiktig när du skruvar. vålda inte på kännsliga delar eller på något igentligen. alla slitdelar ska slitas in med en regelbunden scervice.

finns mer saker men kommer inte på så mkt just nu. men bara att pma om du vill veta något mer. kan derbis utan och innan och är säker på 85% av des uppbygnad.
"grym 50cc setup"
om jag får lägga en åsikt kring 50cc så är den att 50cc är inget att satsa på. de varvas nå fruktansvärt och utvecklar inte i normala "hyper" fall nå mkt effekt. och om de inte ens är hyper då är de totalt värdelöst. har själv kört 50cc setupp och när de väl havirerar vilket de kommer göra så blir de bara sopor kvar av motorn.
trevox
Svårstartad skrothög

Inlägg av trevox »

beckvall skrev:
trevox skrev:Men beckvall vad är det jag ska akta mig för om jag ska trimma?
ja av egen lärdom så är de några saker. för de första så slarva INTE! va nogran och ta den tid de tar. de tjänar man på. och sen va försiktig när du skruvar. vålda inte på kännsliga delar eller på något igentligen. alla slitdelar ska slitas in med en regelbunden scervice.

finns mer saker men kommer inte på så mkt just nu. men bara att pma om du vill veta något mer. kan derbis utan och innan och är säker på 85% av des uppbygnad.
"grym 50cc setup"
om jag får lägga en åsikt kring 50cc så är den att 50cc är inget att satsa på. de varvas nå fruktansvärt och utvecklar inte i normala "hyper" fall nå mkt effekt. och om de inte ens är hyper då är de totalt värdelöst. har själv kört 50cc setupp och när de väl havirerar vilket de kommer göra så blir de bara sopor kvar av motorn.
Okej ja jag pmar om det e ngt TACK!
Användarens profilbild
derbitixx
Elmoped

Inlägg av derbitixx »

Derbi´s är hur sköna som hälst att köra jag jämförde min Derbi mot kompisens dt kändes som en kunga tron när man satte sig på derbin igen:D
ValoPallo skrev:
difaren skrev:skäms du inte ??! han har ju bakspegeln kvar ju :lol:
Det är ingen backspegel, det är en anslagstavla med bastutiderna :D
Låst