Oljelekage Derbi Senda

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
orre-st
Elmoped

Oljelekage Derbi Senda

Inlägg av orre-st »

Jag har en Derbi Senda extreme 05 som jag har ställt av sen ungefär en månad sen. Men nu när jag kommer hem då jag har varit borta 4-5 dagar så har moppen läckt olja...

Jag har torkat alla ställen på moppen där det är olja och jag tycker att det kommer ifrån där avgasröret går in i cylindern.

någon som har varit med om något liknande?
någon som vet vad man ska göra?

// oscar
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

skaffa ny sotningssats till avgasröret?
orre-st
Elmoped

Inlägg av orre-st »

PoWeRKinG skrev:skaffa ny sotningssats till avgasröret?

och det är? :)
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

typ en pac med tätningar till motorn. kan vara att tätningen mellan avgasröret och cylindern är dålig. men starta moppen och kolla om det typ pyser ut luft eller att det läcker ut något på något sätt.

men annars får du väll ta och kolla igenom hela motorn och dra åt alla skruvar till motorn :D kanske någon skruv har skakat loss eller något?
orre-st
Elmoped

Inlägg av orre-st »

aa okej tack! :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Sotningssats till avgasröret? Till en Senda?

Sendor har ingen packning vid utblåset, och i en sotningssats ingår cylinderhuvudspackning och cylinderfotspackning samt ev. extra som ska ersättas efter demonteringen, inget till avgasröret.

Att det läcker just där är ganska vanligt, men det ska ju inte rinna om moppen bara står. Du kan lossa kröken vid cylindern och ramen lite lätt och se om du kan passa in det bättre.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

bensinskalle skrev:
Sotningssats till avgasröret? Till en Senda?

Sendor har ingen packning vid utblåset, och i en sotningssats ingår cylinderhuvudspackning och cylinderfotspackning samt ev. extra som ska ersättas efter demonteringen, inget till avgasröret.

Att det läcker just där är ganska vanligt, men det ska ju inte rinna om moppen bara står. Du kan lossa kröken vid cylindern och ramen lite lätt och se om du kan passa in det bättre.
sry :roll: har en aerox och där är det packningssats till röret så tänkte att det är till alla mopeder :roll:

men man har ju packningssats för att det ska täta så det är ju i prencip det jag menade att det inte är riktigt tätt ;)

EDIT: hör inte riktigt till ämnet, men vet du om en 98 Senda har samma motor som någon känd moppe typ drac eller nyare Senda? har fått bra pris på en Senda 98 men vill ha en trimmvänlig motor :D
Låst