tjenna har fått problem med moppen den rasslar när man kör på 5+6ans växel.. har testat oljebyte kollat fästen på motorn och vibrerande föremål? någons om vet något eller har haft samma problem. tack på förhand Mvh :D:D
Kan tänka mig att det rasslar OM skruvar till motorfästet sitter löst.. Men självklart kan det finnas flera orsaker. 1, om avgasrörs fästet ej är åtdraget eller fattas nån skruv/mutter så kan det troligtvis vibrera lite, men då blir det framför allt höglutt. 2, ramlagerna har skurit.. Orsak- för lite/ för mycket olja i oljeblandningen. Kan även varit för lite olja i växellåda/ koppling. 3, växellådan är paj dvs kuggar eller lager. 4, - det behöver inte vara just motorfästena som ej är åtdragna, det kan vara något annat. Kolla noggrant igenom alla fästen runtom motorn såsom kåpor, förgasarskruvar, kopplingskåpa osv.
Svårt att säga exakt vad det kan vara, men hoppas du kan ta nåt av mina tips. Kan möjligt vara ramlagerna, då rasslar det på höga varv och låter ungefär som en vinkelslip som skär i en metall- stång eller att nån kåpa ligger o skrapar runt svänghjulet.
Senast redigerad av Robban_91_dakotan den 10 november 2010, 21:22, redigerad totalt 1 gånger.
zuxztah skrev:tjenna har fått problem med moppen den rasslar när man kör på 5+6ans växel.. har testat oljebyte kollat fästen på motorn och vibrerande föremål? någons om vet något eller har haft samma problem. tack på förhand Mvh :D:D
jag har en Rieju rrx som "rasslar" när man kör på höga växlar men jag tror att det är från inne ifrån motorn. kanske nåt med växlarna men har ej kollat upp detta:)
har nog listat ut det:D en som servat moppen säger att det är röret som vibrerar mot ramen men håller inte med:D utan det var den runda metall brickan i tutan självaste (membranet) som har rassalt på höga varv:D
a det är ju mycket möjligt förut vibrerade den när man låg på 1an och höll in kopplingen.
Typ som att lamellerna fick värsta turbolens vibrerar och låt konstigt:S fast bytte lammeller och olja til 10w-40 och nu verkar problemet löst.
Enda problemet nu är att den rök som bara den och så märkte jag att det läckte glykol ur avgasporten. blev lite fundersam för både topp och botten packningen såg riktigt bra ut.
har ochså problem med rassel och konstiga ljud på min Rieju, dock låter det mer som om kopplingskorgen eller liknande gnider mot kopplingskåpan, fattar inte vad det kan va
Har nog hittat felet på min tytan:) och i ditt fall låter det som om att de är kopplingskorgen om man lyfter bort lamellerna och tryck plattan så ser man hål under och så under korgen så sitter det en fastnitad platta som är ett stort drev. Och nitarna kan vara dåliga och de kan skapa lite rassel?
zuxztah skrev:Har nog hittat felet på min tytan:) och i ditt fall låter det som om att de är kopplingskorgen om man lyfter bort lamellerna och tryck plattan så ser man hål under och så under korgen så sitter det en fastnitad platta som är ett stort drev. Och nitarna kan vara dåliga och de kan skapa lite rassel?
det bästa är väl igentligen att skruva isär och kolla över koppling/lameller och kick axel /drev olja. lager efter glapp osv. tyvär så är jag inte så kunnig har inte hållit på med mopeder förens nu sista halvåret finns säkert andra folk som kan mycket mer.. men problem jag har haft och lagat själv kanske kan vara till hjälp?:)
låter som min riktigt mycket:) är det så när du gasar upp den så märks inget men när den varvar ner i varv så är motor ljudet blandat med vibrations ljud?. så var min och nu så har jag bytt delar. ska ännu sätta på ny cylinder ny vev större förgasare dels för effektökningen och även för att se om felet var i det någonstans. och man kan ju säga moppen är som ny:P köpte den för 10k och har lagt ut runt 10-15k för delar och renovering:) vi löser nog detta
zuxztah skrev:låter som min riktigt mycket:) är det så när du gasar upp den så märks inget men när den varvar ner i varv så är motor ljudet blandat med vibrations ljud?. så var min och nu så har jag bytt delar. ska ännu sätta på ny cylinder ny vev större förgasare dels för effektökningen och även för att se om felet var i det någonstans. och man kan ju säga moppen är som ny:P köpte den för 10k och har lagt ut runt 10-15k för delar och renovering:) vi löser nog detta
okej ja har funderat på att renovera min motor med nya delar och allt, blir ju som ny som du säger men vet inte om jag vill lägga ner så mycket mer pengar på den, till en början vill jag nog köpa nya lager i hela motorn men har inte vågat mig på att klyva den för jag har aldrig gjort det förut.
men angående ljudet lär jag först ta av kopplingskåpan och kopplingskorgen och kolla efter glapp och ljud. är lika bra
Det låter dom det är ramlagren / vevlagren som är slut skall också klyva min motor utan kunskap och det verkar gå jätte bra det viktiga i det hela är att anpassa drev /axlar på vänster sidan när du klyver så är det viktigt att du har motorn liggandes på vänster sida och så att axlarna ligger vilande så det inte trycker ut växellådan och att möjligtvis ta kort på när du plockar isär så du vet hur det satt bara att säga till om du inte hittar sprängskiss till AM6;) och viktigast av allt är att du litar på dig själv och inte tänker men det här kan inte jag va inte osäker för isåfall så lär du dig på vägen alltid bra och vara försiktig;)
zuxztah skrev:Det låter dom det är ramlagren / vevlagren som är slut skall också klyva min motor utan kunskap och det verkar gå jätte bra det viktiga i det hela är att anpassa drev /axlar på vänster sidan när du klyver så är det viktigt att du har motorn liggandes på vänster sida och så att axlarna ligger vilande så det inte trycker ut växellådan och att möjligtvis ta kort på när du plockar isär så du vet hur det satt bara att säga till om du inte hittar sprängskiss till AM6;)
okej ja jag tänkte se om man kunde använda en läskback eller nått har sett någon annan som gjort det men har du sprängskiss till AM6 ?