Lagar om Neonljus på Moppen?

Snack om allt som rör datorer, konsoler, spel, program, datormusar, telefoner etc
Användarens profilbild
Jp
Elmoped

Lagar om Neonljus på Moppen?

Inlägg av Jp »

Jag har forskat runt lite om det är lagligt med neonljus på moppen och sett mycket att det är olagligt, stämmer det?

Och sen kan man inte ha Neonljus som det går att stänga av och på? så man kan ha på det när det är mörkt ute och man står still :?:
Användarens profilbild
rkan
Hundfan

Inlägg av rkan »

Fattar inte varför folk inte fattar att ALLA SORTS MODIFIERINGAR är OLAGLIGA på en klass 1 moped. OM du nu ska få det godkänt måste du produkten vara CE-märkt och där efter måste du registreringsbesikta din moped. Vilket inte är alltför billigt.
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp

Inlägg av adddam »

rkan skrev:Fattar inte varför folk inte fattar att ALLA SORTS MODIFIERINGAR är OLAGLIGA på en klass 1 moped. OM du nu ska få det godkänt måste du produkten vara CE-märkt och där efter måste du registreringsbesikta din moped. Vilket inte är alltför billigt.
+1
eeazz
Elmoped

Inlägg av eeazz »

Om du har 30 moppe eller klass 2 får du ha neon ljus på moped om ljuskällan inte syns. Ljuset får heller inte vara blått.
RacingTobbe
Gasres
Kontakt:

Inlägg av RacingTobbe »

eeazz skrev:Om du har 30 moppe eller klass 2 får du ha neon ljus på moped om ljuskällan inte syns. Ljuset får heller inte vara blått.
Fortsätter dig lite här...

Jo, varför man inte får ha blått ljus är för att det är utryckningsfordons "varningsljus", och det kan bli så att man "stör trafiken" när man kör med det ljuset, för att förare kan tro att det kommer ett utryckningsfordon, inte en klass 2 moppe.
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Användarens profilbild
Jp
Elmoped

Inlägg av Jp »

eeazz skrev:Om du har 30 moppe eller klass 2 får du ha neon ljus på moped om ljuskällan inte syns. Ljuset får heller inte vara blått.
Jag har en klass 1 moppe vilket innebär då att jag inte får ha något neonljus oavsett färg? :?
eeazz
Elmoped

Inlägg av eeazz »

Inte helt säker.. Inte omöjligt att du får:) Dock inga problem om du har de släckt när du kör:)
Användarens profilbild
rkan
Hundfan

Inlägg av rkan »

Jp skrev:
Jag har en klass 1 moppe vilket innebär då att jag inte får ha något neonljus oavsett färg? :?
Om du läser vad jag skrev längre upp får du sätta på neon om alla produkter är CE-märkta + att du måste registreringsbesikta den efter arbetet är utfört.
eeazz
Elmoped

Inlägg av eeazz »

Eu moped klass 1 och personbil har väll samma klassning? Helfordon? Har läst på olika bil forum där dom sagt att bilprovningen inte har något emot dom, men om man kör med dom påslagna under färd brukar poliserna ha åsikter.. Så du kan sätta på neon men inte blått och inte ha på när du kör:D
Användarens profilbild
zhindraz
Svårstartad skrothög

Inlägg av zhindraz »

du får ha neon ljus bara det sitter i bak och är rött eller sitter i fram och är vitt :)
eeazz
Elmoped

Inlägg av eeazz »

zhindraz skrev:du får ha neon ljus bara det sitter i bak och är rött eller sitter i fram och är vitt :)

Blir svårt eftersom att ljuskällan inte får synas;)
Användarens profilbild
Jp
Elmoped

Inlägg av Jp »

eeazz skrev:Eu moped klass 1 och personbil har väll samma klassning? Helfordon? Har läst på olika bil forum där dom sagt att bilprovningen inte har något emot dom, men om man kör med dom påslagna under färd brukar poliserna ha åsikter.. Så du kan sätta på neon men inte blått och inte ha på när du kör:D
Det trodde jag också men när jag maila polisen sa dem att man inte ens fick det :/ så jävla larvigt!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

eeazz skrev:
zhindraz skrev:du får ha neon ljus bara det sitter i bak och är rött eller sitter i fram och är vitt :)

Blir svårt eftersom att ljuskällan inte får synas;)

Vad då ljuskällan inte får synas, klart den får det. Det är ju samma som en lampa (vilket är en ljuskälla) inte får synas, nja..

Neon ljus är olagligt, förutom rött bakåt och vitt eller gult fram. alla andra färger runt om mopeden är olagligt.

Har själv blivit stoppad för det, fick 1500:- i böter ( dagsböter ) men det var nog eftersom den var trimmad :roll:
eeazz
Elmoped

Inlägg av eeazz »

Poliserna jag har pratat med häromkring har sagt att man får ha neon om man inte visar röret och inte blått ljus men att man skulle passa sig för sura poliser om man har det påslaget i trafiken..
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

det är tekniskt sett olagligt men skulle inte tro att det finns en enda polis i sverige som bryr sig om man har tex neon under moppen och har det avslaget när man kör.

vad jag vet är att man inte får ha neon PÅSLAGET när man kör på almän väg.
eeazz
Elmoped

Inlägg av eeazz »

PoWeRKinG skrev:det är tekniskt sett olagligt men skulle inte tro att det finns en enda polis i sverige som bryr sig om man har tex neon under moppen och har det avslaget när man kör.

vad jag vet är att man inte får ha neon PÅSLAGET när man kör på almän väg.
Om de går genom besiktningen så kan de ju inte vara olagligt?
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Grov Felpost!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

DEA!! skrev:Grov Felpost!
LOL, -.- hur lyckas man.