Fattar inte varför folk inte fattar att ALLA SORTS MODIFIERINGAR är OLAGLIGA på en klass 1 moped. OM du nu ska få det godkänt måste du produkten vara CE-märkt och där efter måste du registreringsbesikta din moped. Vilket inte är alltför billigt.
rkan skrev:Fattar inte varför folk inte fattar att ALLA SORTS MODIFIERINGAR är OLAGLIGA på en klass 1 moped. OM du nu ska få det godkänt måste du produkten vara CE-märkt och där efter måste du registreringsbesikta din moped. Vilket inte är alltför billigt.
eeazz skrev:Om du har 30 moppe eller klass 2 får du ha neon ljus på moped om ljuskällan inte syns. Ljuset får heller inte vara blått.
Fortsätter dig lite här...
Jo, varför man inte får ha blått ljus är för att det är utryckningsfordons "varningsljus", och det kan bli så att man "stör trafiken" när man kör med det ljuset, för att förare kan tro att det kommer ett utryckningsfordon, inte en klass 2 moppe.
*-*-*-* Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly *-*-*-*
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
eeazz skrev:Om du har 30 moppe eller klass 2 får du ha neon ljus på moped om ljuskällan inte syns. Ljuset får heller inte vara blått.
Jag har en klass 1 moppe vilket innebär då att jag inte får ha något neonljus oavsett färg?
Om du läser vad jag skrev längre upp får du sätta på neon om alla produkter är CE-märkta + att du måste registreringsbesikta den efter arbetet är utfört.
Eu moped klass 1 och personbil har väll samma klassning? Helfordon? Har läst på olika bil forum där dom sagt att bilprovningen inte har något emot dom, men om man kör med dom påslagna under färd brukar poliserna ha åsikter.. Så du kan sätta på neon men inte blått och inte ha på när du kör:D
eeazz skrev:Eu moped klass 1 och personbil har väll samma klassning? Helfordon? Har läst på olika bil forum där dom sagt att bilprovningen inte har något emot dom, men om man kör med dom påslagna under färd brukar poliserna ha åsikter.. Så du kan sätta på neon men inte blått och inte ha på när du kör:D
Det trodde jag också men när jag maila polisen sa dem att man inte ens fick det :/ så jävla larvigt!
Poliserna jag har pratat med häromkring har sagt att man får ha neon om man inte visar röret och inte blått ljus men att man skulle passa sig för sura poliser om man har det påslaget i trafiken..
det är tekniskt sett olagligt men skulle inte tro att det finns en enda polis i sverige som bryr sig om man har tex neon under moppen och har det avslaget när man kör.
vad jag vet är att man inte får ha neon PÅSLAGET när man kör på almän väg.
PoWeRKinG skrev:det är tekniskt sett olagligt men skulle inte tro att det finns en enda polis i sverige som bryr sig om man har tex neon under moppen och har det avslaget när man kör.
vad jag vet är att man inte får ha neon PÅSLAGET när man kör på almän väg.
Om de går genom besiktningen så kan de ju inte vara olagligt?