startgas som nitro ?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

startgas som nitro ?

Inlägg av somlow »

undrar om det går att använda startgas som nitro eftersom det är lättantändligt och gör att motorn går igång så borde väl det fungera typ som nitro ? :roll:
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Inlägg: 2327
Blev medlem: 22 november 2010, 07:54
Ort: Torslanda
Kontakt:

Inlägg av Danne »

inget som jag skulle testa på mina moppar iaf :P
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

köp helrle en syrgastub och stoppa in slangen i luftburken. men då är det stor chans att motorn skär
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
somlow
Like A Baws
Inlägg: 1184
Blev medlem: 24 augusti 2010, 22:07
Ort: Järfälla

Inlägg av somlow »

Born2Ride skrev:inget som jag skulle testa på mina moppar iaf :P
nja inte direkt men har funderat ett tag om det skulle göra någon effekt skillnad så varför inte fråga ? :D
Användarens profilbild
haampish
Svårstartad skrothög
Inlägg: 335
Blev medlem: 7 augusti 2010, 01:36

Inlägg av haampish »

ja tror ja har läst de nån gång på tsr :)

har för mig att de funkar på 50cc men över de så blir det för svagt o ger knappt någon effekt skillnad :) testa jonas :D
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Fungerar inte. Något som blir ganska uppenbart om man tar sig tid att läsa på varför exempelvis lustgas, nitrometan och metanol ger mer effekt än enbart bensin.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Mura
King of the street
Inlägg: 2743
Blev medlem: 22 september 2008, 20:38
Ort: nyhamnsläge

Inlägg av Mura »

har läst att det funkar :P
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. Däremot så kan motorn explodera av "Nitro".

Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

Sockan skrev:Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. Däremot så kan motorn explodera av "Nitro".

Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
nej inte direkt. i vanliga luften är det 21% ungefär. i "lustgas" är det 33%

alltså 12% mer.

men enligt teorierna är dubblar förbränningen när det är endast 5% mer syre. JAG SKULLE INTE ANVÄNDA DET PÅ EN ORG MOTOR.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

mopeden varvar mer om du kör med startgas konstant (har sett något klipp när någon hade satt fast en flaska som sprutade direkt in i förgasaren.. men.. motorn mår nog inte så bra eftersom den får för lite bensin om man jämför med syre eller ja.. det som är i burken
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Det som är i startgas är väl egentligen en annan gas än bensin som är mer lättantändligt? alltså inte någon smart idé att köra på det..

Och när du ser någon som "kör" med det så är det holländska scooter trimmare när de fått igång en dubbelcylindrig vrålåk, då måste de ha det på innan de får den o gå fint ;)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
antonocean
Elmoped
Inlägg: 133
Blev medlem: 8 juli 2009, 00:01
Ort: Kumla

Inlägg av antonocean »

Det är 11% syre i bensin
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Sockan skrev:Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. Däremot så kan motorn explodera av "Nitro".

Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
-.^ tex metanol, har en kortare molykulär formel( mindre atomer i den kemiska formeln. ) vilket gör att den brinna snabbare. T.Ex. Metangas smäller utav bare fan ( ;) ) CH4.

jämfört med bensin som har en väldigt lång formel ( kommer inte ihåg i skallen men kan leta upp det om det är så viktigt. )

Det är Eter i startgasen och det brinner väldigt bra. men om du bara trycker in en flaska i insuget och tro att det skall gå bättre, så kan jag säga att det bara gå sämre ;)

för att du skall få en effektökning, så behöver du nästan ENBART köra på startgas, eller Eter som det heter ;)

Därför att det bara gå sämre för att spruta in startgas i förgasaren, har med att förgasaren är inställd på att gå bra både på låga och höga varv, men om du sprutar in startgas, så blir det mer bensin+ eter än luft så blandning blir inte riktigt bra, så motorn börja bluddra eller tappa effekt.

men om du ställer ner huvudmunstycket lite så motorn går bra när du sprutar in startgas, så kan du ju få en liten effekt ökning, dock när flaskan är slut så kan motorn ju skära. ( luf/bensin blandning blir för mager och lager mm kyls inte av bensinen så cylinder / lager nyper. )




Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. om förgasaren är rätt inställd så går den ju inte skit ? :| ( förutsätter att man har rätt storlek på förgasare och motor komponenter som klara det.)




Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
så du menar att om man köper en 5liters dunk med bensin, och sen köper "Nitro" då brinner bensin helt plötsligt jätte bra ? hmm magisk dunk det där ;).
Daaanne
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 16 maj 2010, 20:04
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Det känns som att folk menar Lustgas istället för nitro.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

KarlssoN^ skrev:
Sockan skrev: blablabla :)



Motorn skär inte av nitro om du har rättinställd vattnig blandning. dock kommer den gå skit utan nitro. om förgasaren är rätt inställd så går den ju inte skit ? :| ( förutsätter att man har rätt storlek på förgasare och motor komponenter som klara det.)




Därför nitro går bättre är eftersom det är typ 3ggr så mkt syre som i vanliga luften, och då antänds bensinen bättre..
så du menar att om man köper en 5liters dunk med bensin, och sen köper "Nitro" då brinner bensin helt plötsligt jätte bra ? hmm magisk dunk det där ;).


haha ;)

Men om du har "torr" anslutning så blir det 50% effekthöjning (var en guide här på forumet..) då har du samma huvudmunstycke som du vanligtvis har så den går bra, d.v.s. du har din hyper på samma hela tiden, sen trycker du på knappen så åker gasen in och den får efektökning på runt 50% men går mycket varmare och bränslesnålare.

har du "vått" system så ökar du bensinen lika mycket. (Eller hittar på någon fififg lösning så det släpper in mer bensin samtidigt..) då blir det rätt blandning med gasen på, och då blire effektökning runt 100%.

Detta finns i Guider.. ;)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Snillen spekulerar... Ingen som tänkt kolla upp vad lustgas eller nitrometan gör? :roll:

Vi börjar väl från grunden. Den effekt en motor utvecklar beror på den energimängd som frigörs när bränslet brinner. Olika bränslen behöver olika mycket luft för att brinna optimalt, exempelvis behövs det ca 14kg luft för att förbränna 1kg bensin. Som jämförelse kan man förbränna ca 2kg metanol eller 15kg nitrometan med samma mängd luft. Om dom innehöll lika mycket energi som bensin så hade dom gett ca 2 gånger effekten på metanol och 15 gånger effekten på nitro, men tyvärr är livet inte riktigt så roligt - dom innehåller betydligt mindre energi så effekten blir "bara" runt 15-20% högre på metanol jämfört med bensin, och motorer som klarar att gå på nästan ren nitrometan (INTE moppe-tvåtaktare!) kan hamna någonstans runt dubbla effekten.

Sammanfattning: ett bränsle som innehåller betydligt mindre energi (som metanol och nitrometan) kan ge mer effekt, om man kan förbränna mer av det!

En annan väg till mer effekt är att öka mängden syre motorn får i sig, så den kan förbränna mer bränsle. Man kan använda turbo/kompressor för att tvångsmata motorn med mer luft, eller mata motorn med något som innehåller mer syre än ren luft: lustgas!

Sammanfattning: Mer syre in i motorn = man kan förbränna mer bränsle = man får mer effekt.


Tillbaka till tråden då... Vi börjar med vad trådskaparen menar med "nitro". JAG menar nitrometan, fuckon som sett TFATF för många gånger menar ofta lustgas.
Startgas, som huvudsakligen innehåller lättantändlig och spikningsbenägen eter, hör varken till kategorin bränslen som avger mycket energi eller ämnen som tillför extra syre för att kunna förbränna mer bränsle. I själva verket är den bara ett dåligt bränsle som gör att motorn går fett, om den inte gick magert från början - och det är nog där man har förklaringen till att folk säger att moppen har gått bättre med startgas. Dom har kört för snålt bestyckat, så med startgas får den lite mer bränsle och går lite bättre. Ett större munstycke hade gjort minst lika stor skillnad. :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Daaanne
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 16 maj 2010, 20:04
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Nitrometan, eller CH3NO2, är en organisk molekyl. Det används bland annat som industriellt lösningsmedel och reaktant, men också som bränsle bland annat inom motorsport, till exempel dragracing. I detta sammanhang kallas nitrometan ofta bara för nitro.

Ni har fått för er att Nitro är lustgas. Lustigt!!
Men om du har "torr" anslutning så blir det 50% effekthöjning (var en guide här på forumet..) då har du samma huvudmunstycke som du vanligtvis har så den går bra, d.v.s. du har din hyper på samma hela tiden, sen trycker du på knappen så åker gasen in och den får efektökning på runt 50% men går mycket varmare och bränslesnålare.

har du "vått" system så ökar du bensinen lika mycket. (Eller hittar på någon fififg lösning så det släpper in mer bensin samtidigt..) då blir det rätt blandning med gasen på, och då blire effektökning runt 100%.
Torr ger ungefär 30% effektökning och vått 60% ;) Personen i frågan har aldrig använt sitt kit heller. :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Guiden ni pratar om innehåller 100% dravel skrivet av en fullständigt okunnig amatör. Ett torrt lustgassystem har exempelvis inget att göra på en förgasarmotor, dom hör bara hemma på insprutningsmotorer där insprutningen modifieras så den tillsätter extrasoppan när den behövs.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Startgas är också ett perfekt medel att förstöra oljefilmen som finns i motorn. Så använd helst inte startgas när ni ska kolla läckage, ännu mindre som hemmabyggd "lustgas".

Jag använder WD40 och 5-56 för att kolla läckage. Det är snällare emot motorn än startgas.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Daaanne skrev:Det känns som att folk menar Lustgas istället för nitro.
Får vi hoppas, för nitro är inte ens antändingsbart. Nitrogen = kväve...

Nitrometan är något helt annat, men då ska man säga nitrometan också
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst