Vad tror ni om den här?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.

Köpa?

Ja
15
38%
Nej
24
62%

Antal röster: 39

Användarens profilbild
FlLLE
Elmoped

Vad tror ni om den här?

Inlägg av FlLLE »

Tja ska snart skaffa mopped och undrar om vad ni tycker om den här?

http://www.blocket.se/alvsborg/Beta_RR_ ... ?ca=15&w=2

Jag vet att Hyper är en ganska extrem typ av trimmning men ändå..

en sak jag la märke till är att den var ganska billigt och är därför lite orolig över att den kommer gå sönder ofta.

jag är inte bra på att mecka motorer men jag kan i alla fall lite grunder om mototrer och lär mig hyffsat sanbbt.

Jag frågade om han hade orginal delar och om hur långt den hade kört.
han srev: Ja det går! Alla original delar följer med, går alltså att göra den original igen! Malossi motorn är endast tävlingskörd 2 säsonger - 10-15 timmar (Ny kolv seni Juli 2010) Betan är en -06:a, köptes i maj -06 ny! Mvh Robin

Vad tror ni?
Användarens profilbild
adddam
Farsans gamla zündapp

Inlägg av adddam »

köp den :D ser frech ut så :wink:
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Ska du ha den att köra med som moppe behöver du:
Nya däck - slicks funkar inte på väg. (Inte många mil i alla fall.)
Byta sving - den på moppen är ju förlängd.
Montera dit elsystemet, med lysen etc.

Kan inte påstå att 14 000kr är billigt för en moped som ser ut så.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Smolle94
Svårstartad skrothög

Inlägg av Smolle94 »

du bör fixa en ny dämpare då den har steldämpare. Inte skönt att köra med
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av to0b »

Om du ska köpa den moppen, så borde du vara kunnig med motorer!
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Kontakt:

Inlägg av to0b »

http://www.blocket.se/goteborg/Derbi_80 ... .htm?ca=15

fetare...om du endå ska köpa hyper...
Användarens profilbild
Danne
Avstängd
Kontakt:

Inlägg av Danne »

billigt o billigt, det beror ju på hur man ser det.
om du ska köra orginal så blir det ganska svårt för dig som kanske inte kan så mycket om mopeder, sen så kostar det en jävla massa pengar och dra ny el i maskinen.
på min moppe skulle dom ta mellan 8-9 tusen och dra ny el.
sen så hade du haft farbror blå i röva ett flertal gånger.
Användarens profilbild
FlLLE
Elmoped

Inlägg av FlLLE »

Born2Ride skrev:billigt o billigt, det beror ju på hur man ser det.
om du ska köra orginal så blir det ganska svårt för dig som kanske inte kan så mycket om mopeder, sen så kostar det en jävla massa pengar och dra ny el i maskinen.
Bara tänkte på att han skrev att alla orginal delar fanns kvar, då borde väl el ingå också?
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Är det verkligen värt att köpa en hyper då om du ändå ska ha original delar? Ja han har elsystem så det går att fixa original igen.

Vad har du tänkt att göra med den motorn då?
Användarens profilbild
lule
Kinaraket

Inlägg av lule »

han har inte sagt att han ska köra orginal, bara att han vill ha orginaldelarna, läs ordentligt innan ni skriver!
Mr_SERIOUS
Elmoped

Inlägg av Mr_SERIOUS »

Born2Ride skrev:billigt o billigt, det beror ju på hur man ser det.
haha 8 tusen :lol:
gör man ju på 2-3 timmar om man inte ska ha blinkers, tuta och bromsljus då kanske det tar 5-6 timmar

om det är din första moppe och du inte kan så mycket om motorer så borde du inte köpa den speciellt inte om du ska försöka göra den org i motorn. köp en org moppe och kör runt som ett fucko första året med ett tk eller något annat skittrim.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

Asså grejen med hyper är ju att kunna meka ihop det själv, få bränsletillförseln så bra som det bara går och komma på nya egna idéer!

Kan du inte så mycket om motorer så avstå.
Sen för att kunna köpa den MÅSTE DU kunna köra med, det är ingen leksak!
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

En lite sammanfattning av ovanstående kommentarer::::::::

Ska du köra vanligt (i stan, till skolan etc...) = Köp den inte. Köp en original eller mindre trimmad moppe som inte behöver lika mycket underhåll!

Ska du tävla eller leka med farbror blå = Köp den om du tror att du kan handskas med den både motormässigt och körmässigt!
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Men om vi gör en liten sammanfattning.

http://www.blocket.se/alvsborg/Beta_RR_ ... ?ca=15&w=2

Relativt billig med tanke på setup och lackering utav den här mopeden. Anpassad för racing och man får med original delar. Har aldrig sett att denna har gått något vidare på strippen. Har helt klart potential till att gå bra. Original delar medföljer också.

http://www.blocket.se/goteborg/Derbi_80 ... .htm?ca=15

Samma pris som ovan. En Derbi Senda är ju inte speciellt ovanligt? Omgjorda motorfästen så att AM6 passar och det gör den lite "unik" Samt att den har en motor som DooD har portat. Tveksam om Original delar finns eftersom den har haft flera ägare.

Själv så skulle jag kört på Betan eftersom den har gott med potential till att visa vad den går för! Snyggare också ;)
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator

Inlägg av beckvall »

jag har insett en sak när de gäller trimning. MAN FÅR ALDRIG IGEN PÅ DET! man går endast back på att trimma. jag insåg detta efter jag hardde 18000 i motoromkostnader. köp en cross!
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Dock är man aldrig ung igen!
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

kör du med någon av dom med hyperdelarna. bli inte förvånad om jag challar för farbror blå.

onödigt att störa andra jag vet själv hur lack jag blev på min granne och gick hem till han och gav han en ordentlig utskällning när han startade sin kawasaki ninja sport motorcykel när han skulle till jobbet varje morgon på sommarlovet klockan 6.

ger dig ett råd. köp en sport trimmad moped så blir du inte hatad i området och tagen av farbror blå.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Är det där din första moped hade iallafall inte jag köpt den. Jag säger det här för din skull, man är inte mogen för så snabbt redan. Jag köpte min trimmad då gick den cirka 80. jag trillade första veckan.

Köp en original med AM6 motor, sen köper du en hypermotor senare om intresset finns! :) (hyper motor kostar typ 6-8k )
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

PoWeRKinG skrev:kör du med någon av dom med hyperdelarna. bli inte förvånad om jag challar för farbror blå.

onödigt att störa andra jag vet själv hur lack jag blev på min granne och gick hem till han och gav han en ordentlig utskällning när han startade sin kawasaki ninja sport motorcykel när han skulle till jobbet varje morgon på sommarlovet klockan 6.

ger dig ett råd. köp en sport trimmad moped så blir du inte hatad i området och tagen av farbror blå.

och sen när är det tvunget att varvas 18krpm inne i områderna då ? en sportsetupad aerox som din egna behöver man jö hålla minst 10krpm för att skiten ska röra sig , Så utyttra dig inte !

förövring sjukt dåligt köp ! en hyper är en ren tävlingsmaskin vilket inte bör gå på gatorna , du kommer få byta kolv typ varannan vecka om du ska använda den som bruks + ställa in den varje vecka typ ..
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

ml65 skrev:
PoWeRKinG skrev:kör du med någon av dom med hyperdelarna. bli inte förvånad om jag challar för farbror blå.

och sen när är det tvunget att varvas 18krpm inne i områderna då ? en sportsetupad aerox som din egna behöver man jö hålla minst 10krpm för att skiten ska röra sig , Så utyttra dig inte !

.
kallar yttrandefrihet. det är min åsikt.

sen om man har allt orginal och efektrör och kör normalt och inte varvar fullt låter inte mkt.

En hyper låter mer än om jag skulle ta av avgasröret och varva fullt.

annars håller jag med dig att en hyper är en tävlingsmaskin, ingen leksak.
rod_rrx
Farsans gamla zündapp

Inlägg av rod_rrx »

Erik_ skrev:Ska du ha den att köra med som moppe behöver du:

1. man behöver itne byta däck
2. man behöver itne heller byta sving
3. varför måste han byta till elsystem och sånt skit? funkar ju lika bra att köra på eprom tändningen.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

rod_rrx skrev:

3. varför måste han byta till elsystem och sånt skit? funkar ju lika bra att köra på eprom tändningen.
1: Slicks är mjuka för att ge bra grepp, vilket tyvärr gör att deras livslängd går mäta i timmar. Men visst, vill han köra på dom däcken så funkar det - men inte länge. Och sedan måste han... Just det, ja, byta däck! :roll:
2: Nej, man måste inte byta svingen. Men ska man ha en laglig moped som inte ser ut som något fuckostylat missfoster behövs det. Ska han ha stötdämpning bak igen behövs det också, eftersom fjäder/stötdämparhårdhet måste vara någorlunda anpassat efter svinglängden. Stelopererat / långsving hör bara hemma på strippen, på gata gäller normal sving & dämp - alltså behöver den bytas. :roll:
3: Jag skiter fullständigt i vad han har för tändsystem, men han ska ha lysen och blinkers. Det är bara kamikazeförare som åker utan lyse - man syns dåligt, bilar lägger inte märke tilla tt det kommer en mörklagd moped, och rätt som det är siter man som ett frimärke i grillen på en Mercedes för att föraren inte såg att du körde... Och förresten så är det väl ingen generator i EPROM-tändningen? Då behöver den bytas för att han ska kunna ha vettigt fungerande lyse. :roll:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ

Inlägg av PK »

Erik_ skrev:
rod_rrx skrev:

1: Slicks är mjuka för att ge bra grepp, vilket tyvärr gör att deras livslängd går mäta i timmar. Men visst, vill han köra på dom däcken så funkar det - men inte länge. Och sedan måste han... Just det, ja, byta däck! :roll:
2: Nej, man måste inte byta svingen. Men ska man ha en laglig moped som inte ser ut som något fuckostylat missfoster behövs det. Ska han ha stötdämpning bak igen behövs det också, eftersom fjäder/stötdämparhårdhet måste vara någorlunda anpassat efter svinglängden. Stelopererat / långsving hör bara hemma på strippen, på gata gäller normal sving & dämp - alltså behöver den bytas. :roll:
3: Jag skiter fullständigt i vad han har för tändsystem, men han ska ha lysen och blinkers. Det är bara kamikazeförare som åker utan lyse - man syns dåligt, bilar lägger inte märke tilla tt det kommer en mörklagd moped, och rätt som det är siter man som ett frimärke i grillen på en Mercedes för att föraren inte såg att du körde... Och förresten så är det väl ingen generator i EPROM-tändningen? Då behöver den bytas för att han ska kunna ha vettigt fungerande lyse. :roll:

1. slicks har ingen lång livslängd, nej. bättre att byta isåfall
2. förlängd swing gre bättre grepp på ragsträcka och förhindrar gasres men gör även så att alla viktförhållanden, svängning o.s.v. alltså om man ska svänga med moppen så ska man byta till org swing.
3. att köra hypertrimmad med förlängd swing på almän väg precis när man har fyllt 15 år är så dumt som det kan bli. att även köra utan lysen är enda undantaget att bli dummare.

om han nu ändå ska ta självmord kan han lika gärna hoppa från en bro eller ngt.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Inlägg av willemedDERBIN »

ett till lägg ?
löd dig KÖRA först INNAN du går över till trim / hyper !!
annars kommer du bara ditt och åker hem med en bruten nacke !
man vet inte hur den ska hanskas med juh ?
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
RoxxoR
Avstängd

Inlägg av RoxxoR »

köp sport elr midrace :)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

RoxxoR skrev:köp sport elr midrace :)
+1
som början iaf

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

kärringar ni är, hyper kan man andvända på gata riktigt bra (vet själv). och hur svårt är de att lära sig köra typ trilla första veckan och skit? :S sen att hyper är värsta vrålåket och värsta tävlingsmaskinen är ju bara skitsnack. testa en 250 cross istället? och sist men inte minst köp inte en hyper som första moppe för mycket meck :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

PoWeRKinG skrev:
Erik_ skrev:
rod_rrx skrev: 1. man behöver itne byta däck

1. slicks har ingen lång livslängd, nej. bättre att byta isåfall
2. förlängd swing gre bättre grepp på ragsträcka och förhindrar gasres men gör även så att alla viktförhållanden, svängning o.s.v. alltså om man ska svänga med moppen så ska man byta till org swing.
3. att köra hypertrimmad med förlängd swing på almän väg precis när man har fyllt 15 år är så dumt som det kan bli. att även köra utan lysen är enda undantaget att bli dummare.

om han nu ändå ska ta självmord kan han lika gärna hoppa från en bro eller ngt.

Blir inte direkt bättre grepp, det blir sämre, men man förhindrar gasres som du säger ;)

OM du skall köpa den så får du ha en rejäl plånbok, är ju inte direkt bara kolvar för som går sönder.

Mura skrev:kärringar ni är, hyper kan man andvända på gata riktigt bra (vet själv). och hur svårt är de att lära sig köra typ trilla första veckan och skit? :S sen att hyper är värsta vrålåket och värsta tävlingsmaskinen är ju bara skitsnack. testa en 250 cross istället? och sist men inte minst köp inte en hyper som första moppe för mycket meck :D

Fucko.
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Mura skrev:kärringar ni är, hyper kan man andvända på gata riktigt bra (vet själv). och hur svårt är de att lära sig köra typ trilla första veckan och skit? :S sen att hyper är värsta vrålåket och värsta tävlingsmaskinen är ju bara skitsnack. testa en 250 cross istället? och sist men inte minst köp inte en hyper som första moppe för mycket meck :D

Fucko.[/quote]

Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

willemedDERBIN skrev:

Fucko.
[/quote]

fucko? med? töntar....
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

Mura skrev:
willemedDERBIN skrev:

Fucko.
fucko? med? töntar....[/quote] kört både 250f , 2502t + 450kxf på gatan , den sista var lite rivig ;)
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

ml65 skrev:
Mura skrev:
willemedDERBIN skrev:

Fucko.
fucko? med? töntar....
kört både 250f , 2502t + 450kxf på gatan , den sista var lite rivig ;)[/quote]

nej seriöst och du dog inte? fick du byta kolv var 5onde minut?
Användarens profilbild
Pontusandersson95
Kan man byta?

Inlägg av Pontusandersson95 »

Jag hade hållt mig till upper Midrace på gatan som Max
Kommentera mina bilder:)
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street

Mura skrev:
ml65 skrev:
Mura skrev:
fucko? med? töntar....
kört både 250f , 2502t + 450kxf på gatan , den sista var lite rivig ;)
nej seriöst och du dog inte? fick du byta kolv var 5onde minut?[/quote]

ja men du har ju kört cross/moppe förut
en hyper är fortfarande inget BÖRJAR alternativ :P
det är denna tråden är till för :P

Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

willemedDERBIN skrev:
Mura skrev:
ml65 skrev: fucko? med? töntar....
kört både 250f , 2502t + 450kxf på gatan , den sista var lite rivig ;)
nej seriöst och du dog inte? fick du byta kolv var 5onde minut?
ja men du har ju kört cross/moppe förut
en hyper är fortfarande inget BÖRJAR alternativ :P
det är denna tråden är till för :P[/quote]

vill inte att han ska köpa den precis som första moppe men är trött på folk som säger man inte kan köra hyper på gatan
Låst