har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
men låg på högvarv fast att jag inte rörde på gasen.
är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig?
den varvar inte över 8000 så antar att den är strypt, men har också tänkt på om röret stryper, sitter ju sugrörskrög på min och tänkte om det är det som gör att den inte kan varva ut riktigt?:)
DanielSahlin skrev:har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig?
/danne.
Testa o snurra lite på tomgångs skruven, kolla munstycken osv. Gör rent ditt bensinfilter också, kanske inte det felet beror på, men det brukar kunna samlas skit där (tar max 3minuter)
saamu3lsson skrev:den varvar inte över 8000 så antar att den är strypt, men har också tänkt på om röret stryper, sitter ju sugrörskrög på min och tänkte om det är det som gör att den inte kan varva ut riktigt?:)
en Derbi med blindrör varvar inte över 8000rpm oavsett
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Samuelsson: Jag tror att du kan ha strypt CDI, jag hörde/kände stor skillnad när jag bytte till ostrypt (blindrör).
Hör på hur den låter när den varvar eller åk i en lång nedförsbacke med fullgas, hackar moppen efter en stund (du märker om den e strypt när du åker i en backe hur lätt som helst)?
vonLidl skrev:Samuelsson: Jag tror att du kan ha strypt CDI, jag hörde/kände stor skillnad när jag bytte till ostrypt (blindrör).
Hör på hur den låter när den varvar eller åk i en lång nedförsbacke med fullgas, hackar moppen efter en stund (du märker om den e strypt när du åker i en backe hur lätt som helst)?
jaa den hackar( varar inte över 8000rpm) men tänkte om det kanske va röret som strypte varvet då jag har sugrörskrök.. endel säger ju att den inte är strypt så man blir ju lite osäker;)
vonLidl skrev:Samuelsson: Jag tror att du kan ha strypt CDI, jag hörde/kände stor skillnad när jag bytte till ostrypt (blindrör).
jaa den hackar( varar inte över 8000rpm) men tänkte om det kanske va röret som strypte varvet då jag har sugrörskrök.. endel säger ju att den inte är strypt så man blir ju lite osäker;)
om du ha blindrör så varvar de inte över 8k men vad jag vet så finns de ingen cdi box som stryper på 8k utan de ska strypa på 10k
om du ha blindrör så varvar de inte över 8k men vad jag vet så finns de ingen cdi box som stryper på 8k utan de ska strypa på 10k
På scootrar, tex spf2 stryper den vid 8k/rpm
ja men de är inte växlade Derbi motorer. de skulle kunna va en gammal som kan va strypt vid 8k vad har du för års mod?
hah jo det är ju sant men vad jag vet är iaf alla Derbi från 2000-talet strypta på 10k. Scootrarna är strypta på 8k eftersom effekten oftast utnyttjas bäst på ca 7k
Har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
Den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
Så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
Är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig? eller tjuvluft?
Born2Ride skrev: Har haft min Derbi Senda x-treme sm 04 stående i ett förråd under ett års tid.
Den fick ingen gnista så gick direkt och köpte ett tändstift, men startade ändå inte.
Så jag sprutade in rätt mycket startgas in i förgasaren, och då startade den!
Är det nålen i förgasaren som har hängt upp sig? eller tjuvluft?
kolla så inte gasvajern har hängt sig nånstans. Spruta startgas runt insuget och försök starta, startar den så drar den tjuvluft.
eyy. jag har nu 65 elr 70 tandat bakdrev. behöver nu köpa nytt, men frågan e om jag skall köpa ett likadant eller ett 53 tandat. om jag köper 53 tandat måste jag dreva ner fram till 11 för farsan. då e frågan vilket som gör att moppen går som bäst, 14/65-70 eller 11/53? skulle behöva snabba svar då det skall beställas tidigt imon på min prao
Orginalrelät:Den översta är grå. Den i mitten är vit och grön. Den till höger är jord. den till vänster är gul. den längst ner är ingenting.
somsagt så är relät jag kollat på 2&3 stiftskoppling. är det någon av stiften på orginalrelät som inte skall användas då? eftersom det inte finns fler än 3 på det andra. hur ska man göra? jag har ingen aning. hjälp! :O
willemedDERBIN skrev:du kanske inte behöver ngt motstånd det kanske är inbyggt ?
om inte så kan du köpa till motstånd till den så som seriekopplar på blinkljusen
Ingen aning har motstånd hemma annars.
okejj, men vad är det 4 stiftet till då på orginalrelät? det e ju bara högst 3 på alla led relän på twostroke mm. är det något man bara kan strunta i?
RunnerStunts skrev:Hej, min brud ska köpa moppe snart.
Hon funderar på en DRD. Är dom bra?
Har ingen erfarenhet av dom så jag kollar med er
Har en kompis som har en Derbi sm DRD Limited edition, ganska ny. snygg som fasen och skön att köra. Tycker dock att den känns lite mindre än min Derbi Senda, men helt klart en grym moppe!
RunnerStunts skrev:Hej, min brud ska köpa moppe snart.
Hon funderar på en DRD. Är dom bra?
Har ingen erfarenhet av dom så jag kollar med er
Klart bland de bästa mopederna på marknaden. Sen finns det ju ett ganska stort urval av modeller men i regel så är alla av hög kvalité, speciellt chassiet.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Spray skrev:Har en fråga angående blinkersrelät på en Derbi Senda xtreme 06. Endel säger att det är blinkersrelä och strålkastarrelä i samma. Stämmer detta?
det beror på bilken "dosa" du menr. själv har jag aldrig hittat nått blinkersrelä. bara likriktare.