Speedfighter 2 varvar sjukt går i 30 km/h

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
cinne
Elmoped

Speedfighter 2 varvar sjukt går i 30 km/h

Inlägg av cinne »

Fick tag i en speedfighter 2 förstår mig inte på den. Drar iväg helt ok dem först 5-10 metrarna sen går den, den farten den kom upp i och varvar något förfärligt ca 30km/h. Kollade om variatorbrickan var borta och det var den, villket gör det ännu mer konstigt att den bara gör ca 30 km/h dock varvar den och låter som om den gjorde 100 :) .

Någon som vet vad felet kan vara ? . jag har själv aldrig pilla tmed sådana här mopeder tidigare
A3R0X
Elmoped

Inlägg av A3R0X »

Låter som om du har för lätta vikter, jag skulle nog testa och byta vikter till att börja med.. Sätt i cirka 6-7g. De är vanligast till speedfight..
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Säkert någon som fått tips om vilka vikter man ska ha på som har en aerox, de brukar ha runt 3-4 gram.. Vi speedfightare har 8-8,5 original... ;)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
cinne
Elmoped

Inlägg av cinne »

Jag kollade lite hastigt när jag hade loss det. Det satt 9 eller 6 g på nu men kan kika på det imorgon. För det känns som om man skulle kört på 1ans växel och sen inte växla vidare om ni förstår
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Att motorn varvar extremt och går sakta kan bero på slirande koppling eller rem.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

cinne skrev:Jag kollade lite hastigt när jag hade loss det. Det satt 9 eller 6 g på nu men kan kika på det imorgon. För det känns som om man skulle kört på 1ans växel och sen inte växla vidare om ni förstår
Föressten när jag tänker efter känner jag i gen problemet lite när du beskriver att det känns som om den inte växlar. Jag hade samma problem när jag vänt på en bricka som satt innan själva kronbulten. När jag sedan körde bara varva den och vägrade växla över till högre växel, men som sagt var det den där brickan eller vad jag ska kalla den som satt felvänd.
Men kolla även koppling och rem så detta inte slirar. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

cinne
Elmoped

Inlägg av cinne »

Tackar för svaren..

runners villken "bricka" menar du hängde inte riktigt med vet inte om jag har den ens om det inte är den jätte "brickan" men kuggar på :) .

det jag såg satt på den axeln var variatorn sen va de väl inget mer än den stora saken med kuggar på.

får ursäkta min okunnighet,
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Det är en bricka som jag inte tror finns på alla variator, men den var en bricka som satt innan den bulten man spänner fast allt samman med. Men den kanske inte finns på alla motorer men den satt på min förra moppe. Den du menar är fläkthjulet och det är inte den jag menar. Men om allt är rätt monterat på din variator så bör du kolla hur remmen ser ut. Är den sliten så finns risk att den slirar. Kopplingen kan också vara sliten och då slirar denna.

Om kopplingen är sliten ser du att beläggen på denna är nedslitna och då bör du skaffa en ny koppling.
På remmen ser du om kuggarna på denna ser slitna ut och du kan också böja den kraftigt, då ska det inte bildas torrsprickor på den, i så fall är det dax att byta den mot en ny. Men många gånger ser man inte på remmen utanpå om den är sliten för att remmar har en benägenhet att slitas inuti som inte syns på utsidan. Om du inte vet när remmen är bytad rekommenderar jag under alla omständigheter att byta den mot en ny.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

cinne
Elmoped

Inlägg av cinne »

Det var vikterna det satt 6g på bytte till 9g och nu "växlar" den vidare, tack för alla svar
Låst