Funderar på att köpa en Airsal 70cc och kanske en Arreche 17,5 mm. Vilket rör skulle passa till den set upen. Jag vill ha driftsäkert och minst 70-80km/h. Måste man pula med vikter och annan koppling också?
(edit)
Hittade denna guide som säger att man bör pula med vikter etc..
Men är det bättre att lägga 1600:- på ett sportavgasrör än att byta upp
sig till en Airasal 70 cc cylinder för ca 800:- och eventuellt en förgasare
Arreche 17,5mm för 679:-?
Det var några år sedan jag höll på med mopeder, Sachs, Rex och Honda MT-5 så jag känner mig tryggare med cylindrar och förgasare egentligen än att pilla med vikter och liknande som jag har noll koll på. Är det svårt? Verkar vara ganska meckigt att räkna ut det optimala viktvariator ändringarna.
Har fått reda på att den förra ägaren bytte cylinder efter att ha gjort ett komptest som visade på bara 4 kg när det ska vara ca 10-11kg. Cylindern hade nypt. Nu när jag köpte scootern så verkar samma sak ha hänt igen. Vad kan då felet vara? Har ingen lust att köpa en ny sport 50cc cylinder och går allt sönder igen.
Min amatörteori är att cylindern har nypt därför att den inte får ut avgaserna
tillräckligt fort. Alltså borde ett trimrör med andra variator vikter (tror att det är 8g original) och andra kopplingsfjädrar vara den bästa medicinen?
Säljaren pratade om att den inte fick tillräckligt med olja från den separata oljetanken. Men jag tror inte på det.
oljepumpen ger bara (opillad på) ca 1-1.5 % blandning... det är garanterat ditt fel.. bara att koppla ur pumpen och ta bort oljetanken.. eller låta den vara kvar men slut på olja. Sen blandar du c.a 2-3 % i en dunk brevid och tankar med den =)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”
Sockan skrev:oljepumpen ger bara (opillad på) ca 1-1.5 % blandning... det är garanterat ditt fel.. bara att koppla ur pumpen och ta bort oljetanken.. eller låta den vara kvar men slut på olja. Sen blandar du c.a 2-3 % i en dunk brevid och tankar med den =)
min beta ark använder oljepumpen, och den har streetrace med 17.5mm och effektrör samt variator så tror inte det
men en fråga, kan man inte göra så att oljepumpen ger mer? på något vis orka blanda var gång.
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Tack det är också vad jag kommit fram till. Oljeblandad bensin direkt! Men hur stället man upp blandningen från 1,5% till 2-3%? Finns det någon guide på detta?
Letar en guide för att ställa upp oljeblandingen. Är det ingen som vet hur man gör???
[quote="marlon69"]Tack det är också vad jag kommit fram till. Oljeblandad bensin direkt! Men hur stället man upp blandningen från 1,5% till 2-3%? Finns det någon guide på detta?
Att mäta hur mycket olja det behövs i procentenheter borde vara tämligen enkelt för någon som klarat sjätte årskurs.
Men det är klart man hjälper.
Okey, låt oss för enkelhetens skull säga att du har 10 liter bensin.
10L=100%
Varje liter representerar alltså 10%.
Alltså 1L=10%
1L består alltid av 10 deciliter.
Det betyder att:
1dl=1%
Och om du behöver en 3%-ig blandning så blir detta alltså 3dl olja på 10liter.
Och om du har 5liter. Eftersom 5 är hälften av 10, så halverar vi också mängden olja från 3dl till 1,5dl osv osv.
Likså borde läsförståelse ha varit på schemat? Om du hade läst lite nogrannare hade du förstått att tråden handlar om hurvida man kan ställa den om den separata tanken för olja så att den levererar 2,5%-3% itsället för 1,5%
Satir är inte lätt inte heller sarkasm tycks det....
Pomerance skrev:Att mäta hur mycket olja det behövs i procentenheter borde vara tämligen enkelt för någon som klarat sjätte årskurs.
Men det är klart man hjälper.
Okey, låt oss för enkelhetens skull säga att du har 10 liter bensin.
10L=100%
Varje liter representerar alltså 10%.
Alltså 1L=10%
1L består alltid av 10 deciliter.
Det betyder att:
1dl=1%
Och om du behöver en 3%-ig blandning så blir detta alltså 3dl olja på 10liter.
Och om du har 5liter. Eftersom 5 är hälften av 10, så halverar vi också mängden olja från 3dl till 1,5dl osv osv.
Sockan skrev:Var iallafall vad bilmecken på teammaster sa till mig! Sen går det att ställa in oljepumpen så den pumpar ut mer olja.
hur gör man det? inte varit och kollat, men på betan så går där en slang ifrån dunken direkt ner till motorns vänsta sida, så ser inget nu diret.
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Varför, vill ni fixa den förbannade pumpen istället för o bara blanda i tanken? Hur enkelt som helst ju visst är det väll skönt o kunna stanna o tanka överallt utan att bry sig om att blanda olja. Men man vänjer sig
Får inte plats där, har alltid fullt med verktyg med mig för felsökning "on the road" Och sen alla dessa jädrans tändstift förpackningar man lyckas samla på sig..
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”