Glömde bensinkranen på och bensinen rann utLimpa15 skrev:Tjena
Nu är det så att min moppe (PGO BIG MAX 50) helt plötsligt inte efter att ha blivit transporterad av en vän med släpp. Det han berättade för mig var att att han hade lagt den på snedden (jävligt dummt tyckte jag), när han väll lastade av den så vägrade den starta och att det hade runnit bensin från den ner på släppens golv. Vad tror ni det kan vara för fel?
Tack i förväg.
Tack så mycket, det fungerade.Erik_ skrev:Soppan i förgasaren rinner ofta ut när mopeden ligger ner, och mopeder med vakuumkran (som de flesta har nu för tiden) blir svårstartade eftersom det krävs en rätt lång stunds startförsök innan förgasaren fyllts med bensin igen. Annars kan man lossa vakuumslangen från insuget/förgasaren och suga i den några sekunder, så kranen öppnas...
Kolla vad tändstiftet har för färg (alltså skruva bort det och kolla) det ska vara typ oboy brunt. Btw, är moppen trimmad? Om du har lite grövre trim som t.ex 70cc så bör du skippa oljepumpen och blanda i tanken. Kolla även munstycke och leta efter tjuvluftLimpa15 skrev:Tjena, nu är det så att moppen (PGO BIG MAX 50) har fått problem igen, det går lite ryckigt och toppar bara 20 helt plötsligt innan gjorde den sina ärliga 30 utan några problem. Ibland kommer den plötsligt upp i 30 men sedan så går den ner till 20 igen.
Vad kan det vara för problem?
Om ni undrar varför jag skriver här är för att jag tyckte att det var lite onödigt att starta en ny tråd.
Mvh
Kan du förklara tillexempel hur man tar bort brickan i förgasaren och hur man fixar till trottel skruv strypningen. Jag måste säkertligen ha lättare vikter i den för den axxar inte bra heller. Tänkte beställa hem 5g vikter är det bra eller vad tror ni? Har någon av er en Bix Max 50 och kanske som vet vilka vikter man ska ha i den?Sockan skrev:Kanske inte har någon på din moped. Plockar bort hela variatorn?
Kanske är för tunga vikter, rita med tuschpenna på remskivan sen starta gasa fullt åk runt lite. sen om det är inget tusch kvar kan du ha lättare, är det mycket kvar ska du ha tyngre.
Finns ju massor av strypningar, cdi, rörplugg, blindrör, bricka i förgasaren, trottel'skruv'