Moppen startar inte efter transport

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Limpa15
Elmoped

Moppen startar inte efter transport

Inlägg av Limpa15 »

Tjena

Nu är det så att min moppe (PGO BIG MAX 50) helt plötsligt inte efter att ha blivit transporterad av en vän med släpp. Det han berättade för mig var att att han hade lagt den på snedden (jävligt dummt tyckte jag), när han väll lastade av den så vägrade den starta och att det hade runnit bensin från den ner på släppens golv. Vad tror ni det kan vara för fel?

Tack i förväg.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Re: Moppen startar inte efter transport

Inlägg av ktm_danielsson »

Limpa15 skrev:Tjena

Nu är det så att min moppe (PGO BIG MAX 50) helt plötsligt inte efter att ha blivit transporterad av en vän med släpp. Det han berättade för mig var att att han hade lagt den på snedden (jävligt dummt tyckte jag), när han väll lastade av den så vägrade den starta och att det hade runnit bensin från den ner på släppens golv. Vad tror ni det kan vara för fel?

Tack i förväg.
Glömde bensinkranen på och bensinen rann ut :lol: ?
Tror inte det är något allvarligt fel med den rinnande bensinen, är nog inget som kommer upprepas. Om den flödar över kan du testa o knacka med en hammare på den, då kan nålen i förgasaren hängt upp sig. Då har bensinen ingen utväg utan tar sig ut där den kan :) Där med får inte motorn någe bensin och den startar inte.
Bild

Jag är odödlig
Limpa15
Elmoped

Inlägg av Limpa15 »

Fan det kan du ha rätt i, men aja ska testa det då. Återkomer snarast.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Limpa15 skrev:Fan det kan du ha rätt i, men aja ska testa det då. Återkomer snarast.
Okej, om det inte är det, försök förklara mer vad som händer när man kickar/elstartar osv :) Beskriv lite mer :)
Bild

Jag är odödlig
eeazz
Elmoped

Inlägg av eeazz »

Har den bensin? Eller hur mycket rann det ut?:)
Användarens profilbild
G-son
King of the street

Inlägg av G-son »

Soppan i förgasaren rinner ofta ut när mopeden ligger ner, och mopeder med vakuumkran (som de flesta har nu för tiden) blir svårstartade eftersom det krävs en rätt lång stunds startförsök innan förgasaren fyllts med bensin igen. Annars kan man lossa vakuumslangen från insuget/förgasaren och suga i den några sekunder, så kranen öppnas...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Limpa15
Elmoped

Inlägg av Limpa15 »

Erik_ skrev:Soppan i förgasaren rinner ofta ut när mopeden ligger ner, och mopeder med vakuumkran (som de flesta har nu för tiden) blir svårstartade eftersom det krävs en rätt lång stunds startförsök innan förgasaren fyllts med bensin igen. Annars kan man lossa vakuumslangen från insuget/förgasaren och suga i den några sekunder, så kranen öppnas...
Tack så mycket, det fungerade.
Limpa15
Elmoped

Inlägg av Limpa15 »

Tjena, nu är det så att moppen (PGO BIG MAX 50) har fått problem igen, det går lite ryckigt och toppar bara 20 helt plötsligt innan gjorde den sina ärliga 30 utan några problem. Ibland kommer den plötsligt upp i 30 men sedan så går den ner till 20 igen.

Vad kan det vara för problem?

Om ni undrar varför jag skriver här är för att jag tyckte att det var lite onödigt att starta en ny tråd.

Mvh
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Limpa15 skrev:Tjena, nu är det så att moppen (PGO BIG MAX 50) har fått problem igen, det går lite ryckigt och toppar bara 20 helt plötsligt innan gjorde den sina ärliga 30 utan några problem. Ibland kommer den plötsligt upp i 30 men sedan så går den ner till 20 igen.

Vad kan det vara för problem?

Om ni undrar varför jag skriver här är för att jag tyckte att det var lite onödigt att starta en ny tråd.

Mvh
Kolla vad tändstiftet har för färg (alltså skruva bort det och kolla) det ska vara typ oboy brunt. Btw, är moppen trimmad? Om du har lite grövre trim som t.ex 70cc så bör du skippa oljepumpen och blanda i tanken. Kolla även munstycke och leta efter tjuvluft :)
Bild

Jag är odödlig
Limpa15
Elmoped

Inlägg av Limpa15 »

Nu fungerar den bra igen. Hade åter en fråga (ledsen) nu är det så att jag tänkt dra v-ringen men nu har jag fått problem efter att ha skruvat av de där 9 skruvarna som håller ihop variatorkåpan får jag inte upp variatorkåpan, den verkar sitta fast på något sätt. Någon som vet vad jag borde göra? Har en PGO Bix max 50 om det är till någon hjälp.

Tack så mycket återigen.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Brukar vara en skruv i mitten som många missar. :)
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Limpa15
Elmoped

Inlägg av Limpa15 »

Sockan skrev:Brukar vara en skruv i mitten som många missar. :)
Haha fyfan måste gå och kolla, kommer med svar snart.
Limpa15
Elmoped

Inlägg av Limpa15 »

LOL, hittar ingen v-ring den är antagligen dragen av förra ägaren. Varför åker den inte mer än 30 om den är dragen?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Kanske inte har någon på din moped. Plockar bort hela variatorn?

Kanske är för tunga vikter, rita med tuschpenna på remskivan sen starta gasa fullt åk runt lite. sen om det är inget tusch kvar kan du ha lättare, är det mycket kvar ska du ha tyngre.

Finns ju massor av strypningar, cdi, rörplugg, blindrör, bricka i förgasaren, trottel'skruv' :)
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Limpa15
Elmoped

Inlägg av Limpa15 »

Sockan skrev:Kanske inte har någon på din moped. Plockar bort hela variatorn?

Kanske är för tunga vikter, rita med tuschpenna på remskivan sen starta gasa fullt åk runt lite. sen om det är inget tusch kvar kan du ha lättare, är det mycket kvar ska du ha tyngre.

Finns ju massor av strypningar, cdi, rörplugg, blindrör, bricka i förgasaren, trottel'skruv' :)
Kan du förklara tillexempel hur man tar bort brickan i förgasaren och hur man fixar till trottel skruv strypningen. Jag måste säkertligen ha lättare vikter i den för den axxar inte bra heller. Tänkte beställa hem 5g vikter är det bra eller vad tror ni? Har någon av er en Bix Max 50 och kanske som vet vilka vikter man ska ha i den?

Förstår inte vad du menar med "plockar bort hela variatorn?" Förklara gärna.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Ja, plockar bort variatorn från där den sitter, för ringen syns väl inte så bra utifrån?

Sen nämnde jag bara tänkbara strypningar, inte säkert din har de. Men slipa bort konformade metallbrickan (med metallfil typ) sitter inne i röret som går in till cylindern. *

* nästan alla mopeder har avgasrörsstrypning.

Låst