Börja köra Cross!?

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider
Inlägg: 390
Blev medlem: 6 september 2010, 21:44
Ort: Arlöv

Börja köra Cross!?

Inlägg av Twitchii »

Sup!
Har tänkt på att börja köra cross på bana då väldigt länge, har en polare som kör och säger då att jag kan transportera hojjen med han.
Tänkt köpa en Yamaha Yz 125a då.
lite frågor då.
Vad kostar det att byta oljorna/serva hojjen?
Hur ofta borde man byta kolven?

Och någon som vet någon bana runt Malmö?
Yamaha
Användarens profilbild
freidow
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 18 april 2009, 20:23

Inlägg av freidow »

Låter som en rolig ide, mer cross åkare behöver vi i sverige.

Jo men att byta olja beror helt på hur ofta och hur hårt du kör men på en 2-taktare ska du nog byta olja var 10 timme det gjorde jag när jag körde 2-takt.
Men vad en liter kostar också på vad du vill ha för kvalite men mellan 100 till 300 kr kostar oljan per liter.

Sen hur ofta du bör byta kolv, som amatör bör du byta runt 30 timmar och kolvar kostar runt 1 till 2 tusen kronor.

Någon bra bana i malmö vet jag inte eftersom jag bor i stockholmstrakten så.

Lycka till!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Skurup är helt okej!
Det är inte speciellt jätte dyrt, men utrustningen kostar en del också :)
T.ex : Hjälm,Stövlar,klädställ,handskar,ryggskydd/fullskydds väst, knäskydd, armbågsskydd,nackskydd osv... Dock behöver man nog inte allt :) Men jag rekommenderar att du ska ha så mycket skydd som möjligt. Det är skönt o ha när man väl vurpar ordentligt :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider
Inlägg: 390
Blev medlem: 6 september 2010, 21:44
Ort: Arlöv

Inlägg av Twitchii »

okej tack. kommer antagligen köra runt 4-3 ggr veckan.
Yamaha
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

att byta kolv efter 30 timmar är overklill!
kör du på bana o tränar men inte tävlar så kan du byta efter typ 50 timmar!
självklar beroende på hur du kör om du ligger på fulla varv hela tiden eller hällre växlar upp en växel.. sen gäller det ju att ha 3% olja så den inte skär för att den smörjer för dåligt.

motorolja/2t olja kan du köpa 25L dunk (om du beställer) och då kostar oljan ca 49kr litern. Dyrt när du köper allt på samma gång men blir billigt i längden!
oljebytena för göras efter ca 10timmar om du växlar så mycket du kan med kopplingen inne.. crossväxlar du bör du byta oftare då det kommer massa flisor i oljan när du inte kopplar
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Swampen skrev:okej tack. kommer antagligen köra runt 4-3 ggr veckan.
Gött, 3ggr blir prefekt :) Jag kör det nu + nån gång på lördagar :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

ktm_danielsson skrev:
Swampen skrev:okej tack. kommer antagligen köra runt 4-3 ggr veckan.
Gött, 3ggr blir prefekt :) Jag kör det nu + nån gång på lördagar :)
kanske också börjar när jag kköpt en ny blir en 250 :)
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

aerox-sami skrev:
ktm_danielsson skrev:
Swampen skrev:okej tack. kommer antagligen köra runt 4-3 ggr veckan.
Gött, 3ggr blir prefekt :) Jag kör det nu + nån gång på lördagar :)
kanske också börjar när jag kköpt en ny blir en 250 :)
Börja med en 125a istället :)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

ktm_danielsson skrev:
aerox-sami skrev:
ktm_danielsson skrev: Gött, 3ggr blir prefekt :) Jag kör det nu + nån gång på lördagar :)
kanske också börjar när jag kköpt en ny blir en 250 :)
Börja med en 125a istället :)
har en gammal 125kx och 80kx och kan köra dom så ska gå upp och nyare :twisted:
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

om du kör på 125a till o börja med blir du mycket bättre förare än om du väljer en 250..

byta till 250 bör du göra när effekten i motorn på 125an inte räcker till längre.. och du klarar dig länge på 125cc!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

bluerider94 skrev:om du kör på 125a till o börja med blir du mycket bättre förare än om du väljer en 250..

byta till 250 bör du göra när effekten i motorn på 125an inte räcker till längre.. och du klarar dig länge på 125cc!
hmm sant men vi har en 250 men den vill inte funka så har den som reserv då om jag köper en 250 :P men ska kolla runt lite efter 125 då om jag hittar något bra :)
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Twitchii
StuntRider
Inlägg: 390
Blev medlem: 6 september 2010, 21:44
Ort: Arlöv

Inlägg av Twitchii »

Låter Gött detta, nu ska man då bara lackera om aeroxen o lägga ut den på blocket, sen fan ska det köpas Cross
Yamaha
karlsson54
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 september 2010, 20:03

Inlägg av karlsson54 »

kristianstad är as go bana:D sen så ska man köra på 2-2,5% och inte som bluerider94 sa 3%
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

du.. det är ingen moppejävel..

en 250 räcker med 2,5% olja för att de varvar mindre än vad 125orna gör!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
karlsson54
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 30 september 2010, 20:03

Inlägg av karlsson54 »

jag vet att de inte är någon moppejävel, jag har en 125a och vi kör med 2,5% och de går hur bra som hellst, vi körde på 3% innan men då var de massa som som att vi skulle köra med 2-2,5% istället för de är bara onödigt att ha för mycke olja de blir ju inte bättre på något sätt:D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

så vad är bäst, att ligga på den säkra sidan och vara säker på att den inte skär pga dålig smörjning eller att snåla dom örena som det kostar extra och att det blir större risk att den skär?!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

bluerider94 skrev:så vad är bäst, att ligga på den säkra sidan och vara säker på att den inte skär pga dålig smörjning eller att snåla dom örena som det kostar extra och att det blir större risk att den skär?!


Håller helt med dig. jag kör 3%, ibland lite mer om vi ska pressa dem hårt i stan.
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Skriv svar