Aerox 2005, Svårstartad och går dåligt

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
PeroTT
Elmoped

Aerox 2005, Svårstartad och går dåligt

Inlägg av PeroTT »

Hej,

Efter många timmars googlande och skruvande på moppen utan att lösa problemet tänkte jag fråga någon kunniga "aerox-problem-lösare" ^^

Bakgrund;

Vi köpte i våras vad vi trodde var en otrimmad Aerox 2005. Den gick bra i ca en månad, sedan dog den med en massa oväsen. Det visade sig då att moppen hade varit variator-trimmad och felaktigt återställd till originalskick som resulterade i att variatormuttern lossnat och haft sönder gängorna till vevaxeln.

Motorn plockas ner och ny vevsats monteras. problemet löst och moppen går som en dröm. Fram tills nyligen.

Den dör då under körning och vill inte starta igen, inte ens på startgas. Gnista och bensin finns så jag tar bort cylindern och ser då att den ena låsringen till kolven har lossnat och repat upp cylindern och kolven.

Inte mycke med det, nytt cylinderkit monterat och problemet löst trodde vi men icke. Den vägrar att starta, dock går den på startgas. Ny felsökningsrunda, gnista ok, kompression ok (9 kg/cm), så då är det ju bara bensin/luft kvar att felsöka. Förgasaren demonteras, rensas och blåsas ren, nya packningar och munstycken monteras. Byter även reeds'en/membranen med nya packningar. Luftskruven skruvas 2 varv utåt.

Startar fortfarande inte, men jag får liv i den vid att hålla för luftintaget till luftfilteret =? och då går den, men den går dåligt och lite ryckigt. Sedan efter ett tag dör den.

Några ideer på vad som kan vara fel och vad jag kan göra vidare?

Alla delar är originala och otrimmade. Ny kolv och ringar, ny cylinder, alla pakningar nya, ny tändstift, nytt luftfilter, ny membran med pakningar, ny vevaxel, nya packboxar, motorhalvorna monterat med pakningslimm, förgasaren rensat och grundjusterat. Alla slangor etc kollat och är hela.

Edit; Vill också lägga till att skruva på luft och tomgångsskruven inte gör någon nämnvärdig skillnad då motorn går på tomgång.

Mortorn är en liggande minarelli med Gurtner förgasare med elchoke,

Tack för svar.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Känns ju som att den får alldeles för lite bensin.. har du testat tjuvluft? Du fick igång den på tomgång sa du.. testa spruta startgas runt insug och cylinder, ökar den tomgång så drar den tjuvluft. Kolla även tändstift (den delen som går ner i motorn) den runda i mitten ska vara gyllenbrun/oboybrun. är den vitare får den för lite soppa.. om den mot förmodan skulle få för mycket är det helt svart där..

Vad bytte du till för luftfilter? sport- eller vanliga luftburken? Har du testat byta munstycke? Moppar drar mer soppa nu när det blir kallt, kan vara det..
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

kollat så inte nålen har åkt ner, så den inte är låst mer med hjälp av låsringen?
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
PeroTT
Elmoped

Inlägg av PeroTT »

Tack för svaren.

Luftburken är den originala, jag bytte filtret bara.

Jag håller med, det verkar som den får för lite bensin. Jag har tänkt tanken att det kan vara något fel med vacumpumpen (bensinpumpen)....?

Jag har även tänkt tanken att det kan vara något i vevhuset. Det ska ju vara undertryck där men alla packboxar etc bytte vi då vi bytte vevsatsen.

Jag ska kolla tjuvluft, fast i och med att alla pakningar är nya och alla slangar etc är hela tror jag inte det ligger där.

Jag har inte bytat munstycke, bara plockat isär hela förgasaren och rensat och blåst igenom allt.

Den startar 1sta gången på dagen vid att hålla för luftintaget på luftburken, sedan startar den utan problem. Det går att köra men den den går ganska dåligt och lite ryckigt, kommer inte upp i topfart.

"kollat så inte nålen har åkt ner, så den inte är låst mer med hjälp av låsringen?"

Vilken nål menar du? Är det den som kommer ur gaswiren? Den står nere och går ner i ett lite rör mitt i förgasaren. Den rör sig upp då man vrider till fullgas.

Tack igen.
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

PeroTT skrev:Tack för svaren.

Luftburken är den originala, jag bytte filtret bara.

Jag håller med, det verkar som den får för lite bensin. Jag har tänkt tanken att det kan vara något fel med vacumpumpen (bensinpumpen)....?

Jag har även tänkt tanken att det kan vara något i vevhuset. Det ska ju vara undertryck där men alla packboxar etc bytte vi då vi bytte vevsatsen.

Jag ska kolla tjuvluft, fast i och med att alla pakningar är nya och alla slangar etc är hela tror jag inte det ligger där.

Jag har inte bytat munstycke, bara plockat isär hela förgasaren och rensat och blåst igenom allt.

Den startar 1sta gången på dagen vid att hålla för luftintaget på luftburken, sedan startar den utan problem. Det går att köra men den den går ganska dåligt och lite ryckigt, kommer inte upp i topfart.

"kollat så inte nålen har åkt ner, så den inte är låst mer med hjälp av låsringen?"

Vilken nål menar du? Är det den som kommer ur gaswiren? Den står nere och går ner i ett lite rör mitt i förgasaren. Den rör sig upp då man vrider till fullgas.

Tack igen.
Ja det är den, saken är att jag hade problem med min, letade som fan tills jag såg att den hade lossnat, den gav samma sympton, höll för luftintaget så startade den och gick lite dåligt sen dog den, därför jag trodde det kunde vara problemet.
Såg dock nu när du skrev att den gick bra därefter så är inte exakt samma problem.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

tror det kan vara att den får lite bensin. för när du håller för luftintaget så får ju motorn mindre luft och balanserar luft/bensin balansen så det blir bättre. kolla stiftet vilken färg det är. ska vara gyllenbrunt. kan föresten vara därför den skar om den fick för lite bensin.

du kan testa vakumpumpen om du tar ut bensinslangen och kickar. kommer det bensin när du kickar så funkar den. ska bara komma bensin när du kickar, om det kommer hela tiden eller inte alls så är den sönder eller så finns det ingen komp men det sa du ju att du hade...
zebban111
Svårstartad skrothög

Inlägg av zebban111 »

Jag hade ungefär samma problem, moppen vägrade tända till, skickade in den på felsökning och fick sedan veta att det var skit av mitt svänghjul (tror jag det hette :lol: ) fick betala 1200 svidande kronor för ett nytt :cry:
PeroTT
Elmoped

Inlägg av PeroTT »

Tack för svaren,

Joda, det kommer soppa ur bensinslangen när man kickar eller kör på elstart. Min tanke var kanske att det kommer för lite soppa ^^lol

Jag ska ta ur stiftet och kolla nu som den har gått lite. Komp har den så det är inte där problemet ligger.

Jag tror inte det är svänghjul eller tändingen, fast man vet aldrig. Jag såg en guide här där man kollar bla cdi'n och tändspolen som jag ska testa.
Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

kolla att insugsgummit är ordentligt fast mot förgasaren.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Att tänka på inann du ska kolla tändstiftet är att föröska köra den på full gas. vad händer om du har bakhjulet i luften, axxar den toppfart då? Men kolla absolut tjuvluft, eftersom den startar när du håller för luftinsug! :D
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
PeroTT
Elmoped

Inlägg av PeroTT »

Den axxar till topfart om hjulet är i luften ja, ska gasa lite med den och kolla stiftet.

Insugsgummit sitter fast mot insuget på förgasaren, jag har även bytt klämman som håller fast den.

Tack igen,
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Har du kollat vikterna så det inte är alldeles för utnötta? :) (de borde inte vara det för det är en 05'a men man vet aldrig..)

Användarens profilbild
jan-ee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av jan-ee »

men den skulle ju ändå starta bra fast vikterna är helt slut
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Sant, men att den axxar med däcket uppe.. borde ju göra det om den får för lite soppa.. mitt stift är nästan helt vitt nu till vintern och den startar jävligt dåligt men den går sen när den väl är på.. Iallafall några km tills den överhettas.. :roll:

Tror iaf att det har att göra med munstycket - många många många mopeder behöver öka munstycket till hösten. På sommaren är mitt jag har i nu alldeles för stort och går knappt framåt, men på vintenr är det alldeles för vitt.

Kolla tändstiftet.. är det gyllenbrunt så kan du ju alltid kolla vikterna..

PeroTT
Elmoped

Inlägg av PeroTT »

Hej igen,

Har nu kollat stiftet, detta är definitivt inte vitt men ljusbrunt. Dock var det blött...det var lite oljaliknande vätska som luktar bensin, men tunnare än olja, på gängorna och stiftet då jag tog ut det. Kolven ser svart ut inne i cylindern.

Har även testat spruta startgas medans den går på tomgång utan att det gör någon skillnad i motorns gång så det verkar som den inte drar tjuvluft heller. Vill också bara nämna att på en 2-takt så kommer motorn att "drunkna"/gå ner i varv med startgas medans en 4-takt går upp i varv ;)

Har nu beställt en ny elchoke så får vi se om det gör någon skillnad.

tacksam för andra tips också.
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

PeroTT skrev:Hej igen,

Har nu kollat stiftet, detta är definitivt inte vitt men ljusbrunt. Dock var det blött...det var lite oljaliknande vätska som luktar bensin, men tunnare än olja, på gängorna och stiftet då jag tog ut det. Kolven ser svart ut inne i cylindern.

Har även testat spruta startgas medans den går på tomgång utan att det gör någon skillnad i motorns gång så det verkar som den inte drar tjuvluft heller. Vill också bara nämna att på en 2-takt så kommer motorn att "drunkna"/gå ner i varv med startgas medans en 4-takt går upp i varv ;)

Ursäktar om jag snor din tråd lite, men jag hade exakt samma

Stiftet var lite svart, var sörjigt med nånting som var tjockare än bensin och lite svart, det fanns även lite i cylinderloppet ca 7mm in när jag drog ut den lite och kolven är lite svart, så är även tacksam för svar på det här.. Min är också rätt segstartad
permorberg
Elmoped

Inlägg av permorberg »

2stroke skrev:

Stiftet var lite svart, var sörjigt med nånting som var tjockare än bensin och lite svart, det fanns även lite i cylinderloppet ca 7mm in när jag drog ut den lite och kolven är lite svart, så är även tacksam för svar på det här.. Min är också rätt segstartad
kört på diesel kanske?
Eller för mycket olja?
2stroke
Gasres

Inlägg av 2stroke »

permorberg skrev:
2stroke skrev:

kört på diesel kanske?
Eller för mycket olja?
Verkligen inte diesel, den kan ju ha fått för mycket bensin, men då skulle det väl inte ha blivit så konstig konsistens?

Iaf, 70cc med oljetank.. Tvivlar på att det vart för mycket olja iaf :)
PeroTT
Elmoped

Inlägg av PeroTT »

Hej igen,

Moppen går ok nu.

Satte dit en ny elchoke samt igen blåste rent förgasaren och reedsventilen/membranen.

Så länge jag har fulladdat batteri drar den runt och startar direkt. Dock så kan batteriet nu i kylan bli lite segt och göra så den drar trögt runt och gör att den inte startar.

Da den har blivit värm reagerar motorn också nu op blandings och tomgångsruven, så jag gissar att det funkar nu.

"Oljan" som fanns i cylindern tror jag är oförbränd olja/bensin, nu som jag har fått ordning på motorn har denna försvunnit.

Den går bra, inte samma axx som med gamla cylindern men detta tror och hoppas jag beror på att nya cylindern behöver lite inkörning samt kylan.

Konstaterar samtidigt att denna årstiden inte är optimal att felsöka bensin/luft problem på. Moppen är inte gjord för kylan vilket gör det hela mer problematisk.

Tack för alla råd och hjälp.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Öka munstycket nu är en tips när det har blivit så här kallt! Går alldeles för snål på samma munstycke som du har på sommaren..

Låst