turbokonvertera fiddy

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
adlyrs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 september 2010, 11:56

turbokonvertera fiddy

Inlägg av adlyrs »

hej :D
har precis köpt en fiddy och fick en tanke igår att turbokonvertera den.
och undrar om någon har lite tips vad man ska ha för turbo?
har en från en 240 men tror inte den kommer ladda något :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Nja vet inte om du ska ge dig på det.

Du borde ha ställt andra frågor vid det här laget för att vara på rätt spår ^^

Men har du svets, rör, rörbockare, ett jävligt litet aggregat med minimal spol-up, lyckas gänga in oljetillförsel och retur i motorn alternativt fixar en elektrisk oljepump, lyckas trycksätta förgasaren och bestycka den rätt samt stämma av avgasröret så ska det väl ordna sig
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

bensinskalle skrev:Nja vet inte om du ska ge dig på det.

Du borde ha ställt andra frågor vid det här laget för att vara på rätt spår ^^

Men har du svets, rör, rörbockare, ett jävligt litet aggregat med minimal spol-up, lyckas gänga in oljetillförsel och retur i motorn alternativt fixar en elektrisk oljepump, lyckas trycksätta förgasaren och bestycka den rätt samt stämma av avgasröret så ska det väl ordna sig
småpotatis

jag antar att motorn är 4T på fiddy:n
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
stektkorv
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 443
Blev medlem: 13 april 2010, 14:36
Ort: Överkalix <3 ;P
Kontakt:

Inlägg av stektkorv »

bensinskalle skrev:Nja vet inte om du ska ge dig på det.

Du borde ha ställt andra frågor vid det här laget för att vara på rätt spår ^^

Men har du svets, rör, rörbockare, ett jävligt litet aggregat med minimal spol-up, lyckas gänga in oljetillförsel och retur i motorn alternativt fixar en elektrisk oljepump, lyckas trycksätta förgasaren och bestycka den rätt samt stämma av avgasröret så ska det väl ordna sig
av de ja nyss läste fattar ja ingenting ;P
Jag: Var sitter förgasaren då?

Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)

FAIL
rod_rrx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 489
Blev medlem: 7 december 2007, 22:50
Ort: Stockholm @136

Inlägg av rod_rrx »

man kan ju sätta fögggen i luftintaget på turbon så slipper man trycktäta den.

sen får man fixa en intercooler av något slag så blandningen kyls ner.

att svetsa om en crossmoppekylare kanske skulle funka.
polisen: den här går ju i 85 km/h.
pojken som åker fast: HAHA! vågade du inte åka fortare eller??

HAHA!
adlyrs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 september 2010, 11:56

Inlägg av adlyrs »

kan man använda turbon från en volvo 240? :?:
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Ne.. Läs det bensinkalle sa :P
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
adlyrs
Elmoped
Inlägg: 15
Blev medlem: 11 september 2010, 11:56

Inlägg av adlyrs »

kan det gå med en turbo från en vw golf 1,6 turbodiesel sen e ganska liten :D
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

adlyrs skrev:kan det gå med en turbo från en vw golf 1,6 turbodiesel sen e ganska liten :D
ska du ta turbon från en bil måste du ta den från en relativt ny bil för på många gamla bilar även dieslar var turbon överdimensionerad
RoxxoR
Avstängd
Inlägg: 206
Blev medlem: 4 oktober 2010, 09:33
Ort: Nissafors/Värnamo

Inlägg av RoxxoR »

volvo s80 t6 har relativt små turbosar.
Har sett endel ''fiddy'' turbo på utländska sidor
Användarens profilbild
psykopatrik
Elmoped
Inlägg: 126
Blev medlem: 2 juni 2008, 11:36

Inlägg av psykopatrik »

Om man nu tvunget vill sätta turbo på sin fiddy så går det inte med en bil turbo.
Din fiddy är väll på 125 cc medan en bilmotor är på 2000 cc eller mer vilket betyder att fiddyn inte avger tillräckligt med avgaser för att få någon fart på bilturbon.

Men sm ett kul projekt så är det bara att svetsa avgasrör så du kan montera på din 240 turbo och sedan sätta förgasaren vid luftintaget på turbon och fixa en slang från turbon till insuget.

Lätt som en plätt.

Föresten angående att slänga på en turbo.
Kolla detta klipet
http://www.youtube.com/watch?v=vFwdmrEqFkM
Vivven
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 587
Blev medlem: 14 augusti 2008, 10:16
Ort: Knivsta

Inlägg av Vivven »

testa med garett g15 liten sak
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

har också varit inne på detta, och daihatsu (tror dom heter så ) har en jävligt liten turbo (IHI RHB3) ungefär lika stor som en tändare :)
daihatsun är på ungefär 500cc och den turbon skall kunna ladda till 110cc (står på den hemsidan jag länkar)

Försök ha så kort insug som möjligt och förgasaren precis bakom turbon.
den turbon laddar ungefär 0.2 bar, men om man pluggar wastegaten så kan du ju ladda mer, men då börjar det gå sönder ( kände en som hade pluggad wastegate på sin 740... blev ett hål i cylinderväggen pga avv det höga kompet ^^ :D)

du behöver ingen intercooler, blir bra med effekt iaf, du kan annars svetsa ett par kylflänsar på insuget.

försök ha så tjock topplockspackning i början när du testar ( för mindre komp och du känner att den inte spikar sönder eller skadas på annat sätt pga av det höga kompet, sen kan du gå ner, konvertera fiddy motorn till E85 är inte häller en så dålig idé, för E85 klara högre komp och spikar inte lika lätt.)

Antar att du kör med någon Lifan motor eller något (skulle jag gjort då iaf så man kanske kommer 1 meter innan den pajjar :D)
för dom har ju en alu toplockspacking så den skall inte gå sönder så lätt.

Sedan med oljan till turbon; så köper du en elektrisk olje pump och kopplar den till en olje behållare och returen längst upp så det cirkulerar, ett filter kan också vara bra ;)


Sedan när du du bockar rören och svetsar och håller på, så försök ha ett rätt grovt rör så motorn blir av med all avgaser.


Bild



EDIT; den sidan jag tänkte länka där du kunde köpa turbon, gjordes typ om :| men den kosta ~7000:- just df jag inte börja med projekt, och jag hitta en bil på blocket som hade en sådan turbo och den var 100mil+ bort :|

lycka till :)
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

ett bra tips till er som letar turbosar från bilar är ju bildelsbasen.se demonterade bilar !
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

adlyrs skrev:kan man använda turbon från en volvo 240? :?:
Nöpe
man kan ju sätta fögggen i luftintaget på turbon så slipper man trycktäta den.

sen får man fixa en intercooler av något slag så blandningen kyls ner.

att svetsa om en crossmoppekylare kanske skulle funka.
Man måste ha en speciell turbo med särskilda tätningar för att den ska klara av bensin, annars rasar den så småningom.

Ska man ha intercooler måste den sitta innan bränsletillförsel, annars "kondenseras" bensinångorna, bensinen separeras från luften.

Intercooler är inget måste, det ger effekt om man får för hög temperatur i kompressorhuset, annars går det fint utan.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Man måste ha en speciell turbo med särskilda tätningar för att den ska klara av bensin, annars rasar den så småningom.


I en turbo är det ju bara en packbox mellan axel och turbinen, och den skall klara bensin.
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

KarlssoN^ skrev:
Man måste ha en speciell turbo med särskilda tätningar för att den ska klara av bensin, annars rasar den så småningom.


I en turbo är det ju bara en packbox mellan axel och turbinen, och den skall klara bensin.
nej bensinskalle har helt rätt man måste ha en ?carbon? tätad turbo eller något sådant,
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Asså, okej :)
Skriv svar