Derbi xtreme startar inte.Jag är okunnig,har inte en aning..

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
goldmann
Elmoped

Derbi xtreme startar inte.Jag är okunnig,har inte en aning..

Inlägg av goldmann »

Börjar med att säga att jag är okunnig. Senast jag frågade er på forumet fick jag svar som hjälpte, tror dock att det här problemet är lite mer att bita i.

Som rubriken lyder så startar inte min Derbi Senda xtreme 07a(helt orginal).
Hur man än kickar så får man ingen tändning. Tändstiftet är nytt, jag bytte ut det efter att den inte startat första gången. Den gick bra i några dagar efter utbytet, men sen ville den inte starta igen. Jag och en kompis, som också är okunnig kollade om det ens kom någon gnista ur tändstiftet, och det gjorde det. det kollade vi idag.

Efter att vi kollat tändstiftet tänkte vi testa att rulla igång den. Så jag lade i 2:an och knuffa fram den samtidigt som jag höll in kopplingen, men det tog stop, den ville inte rulla. Testade även att släppa kopplingen och sedan trycka in den igen, men den gick inte att rulla. samma sak med 1:an. Har aldrig tänkt på att rulla den med någon växel i innan(med kopplingen intryckt ofc), så jag vet inte om den har varit såhär en längre rid. den ska väll kunna rullas på detta sätt?

Hoppas att jag förklarade så att ni förstod. Fråga annars.
Varför tror ni att den inte startar? och tror ni att kopplingen har något samband med att den inte startar?
Tack på förhand!
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög

Inlägg av nasse_89 »

den ska ju gå att rulla med växel i om du har koplingen intryckt har du det? men att den inte får någon tändning har inget med växellådan att göra. hur ser tändhaten ut? är det några skador på den? har den låsnat lite från tändkabeln?
hum....
Robiin93
Varnad

Inlägg av Robiin93 »

Gör så att du tar av förgasaren o rengör den, skruva isär den heöt o lägg i bensin. Seb testa igen.
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

när jag försöker rulla den med en växel i så tar det stop, trots att jag håller in kopplingen. Precis som den gör när man inte håller in kopplingen.
Ska kolla hur tändhatten ser ut, återkommer med svar.

Robbin93: det tror jag inte att jag kan göra, då får jag ta och lämna in den.
Användarens profilbild
nasse_89
Svårstartad skrothög

Inlägg av nasse_89 »

goldmann skrev:när jag försöker rulla den med en växel i så tar det stop, trots att jag håller in kopplingen. Precis som den gör när man inte håller in kopplingen.
Ska kolla hur tändhatten ser ut, återkommer med svar.

Robbin93: det tror jag inte att jag kan göra, då får jag ta och lämna in den.
nej den ska kunna rulla när du har kopplingen inne och växel i
hum....
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

Det ser inte ut att vara något fel på tändhatten. Passade på att försöka starta den, och den gick igång. Ska försöka starta den om en halvtimme igen.

Jo, jag vet att den ska gå att rulla när man håller in kopplingen, men när den är avstängd så går det inte(med växel i). Det går dock att rulla den med kopplingen intryckt när den är igång(med växel i).

Den startade även denna gång, ska testa igen senare
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

varför tror ni att det inte går att rulla moppen med växel i med intryckt koppling när den är avstängd? Är det något allvarligt tror ni? Och sist, har ni någon aning hur man skulle fixa till det? Tack på förhand
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

vet felet skaffa muskler så du orkar putta :)
Vivven
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Vivven »

lammelerna kanske har klibbat ihop? testat bytt växellådsolja?
MAN MADE HELL
Användarens profilbild
spennleif
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av spennleif »

HAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAH , mura!
Men, asso , går den inte och rulla med någon växel (inklusive friläge) med koppling i ?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Måste fråga, hur gör du när ni "testar gnistan" ?

Rätt sätt:

1. Plocka väck tändhatt, ta ut tändstift från toppen..

2. sätt på tändhatten på det lösa tändstiftet, alltså hänger det "löst" med tändhatten på sig.

3. Lägg nu tändstiftet med tändhatten emot avgasröret så att metallen längst upp nuddar metallen på avgasröret.

4. Kicka, be din polare kolla gnistan. Är den blå är det OK.

5. Sätt ihop allting..

Är det inte detta fel så ska du börja mäta Ohm antal på tändhatt och.. (kommer inte ihåg vad det är för någe nu..)

Men jag är alldeles för trött för att skriva det här eftersom det är ganska mycket pill. Hasse har en bra guide för det ute på guider. Du behöver dock en multimeter som kan mäta ohm!
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Låst