Tjena, Undrar bara hur mc klasser delas upp? Är det så att det är lätt mc är 125cc. Och sen från 125cc till 500cc är mellan mc och efter det är det obegränsat?
bluerider94 skrev:nepp
125cc=max 11kw
a-begränsad=över 375cc, max 25kw o 0,16kw/kg
sen a obegränad
För att förtydliga:
A1 lätt MC 16 år
A begränsad 18 år
A obegränsad minst 20 år, för att kunna at det direkt, minst 24 år.
Annars måste man ha haft begränsad i 2 år innan man kan ha obegränsad.
Tuffa krav.
bluerider94 skrev:nepp
125cc=max 11kw
a-begränsad=över 375cc, max 25kw o 0,16kw/kg
sen a obegränad
För att förtydliga:
A1 lätt MC 16 år
A begränsad 18 år
A obegränsad minst 20 år, för att kunna at det direkt, minst 24 år.
Annars måste man ha haft begränsad i 2 år innan man kan ha obegränsad.
Tuffa krav.
vafan så jag måste vänta tills man är 20år fan! Finns det några nice man får ha vid 18?
njae tar du mc kortet när du är 20 så får du tung mc när du fyller 21
men det finns ju många nica offroad hojar till en bra slant och om du då börjar med en billig sådan som är hyffsat billig i drift(det är värt det) så får du tung sen när du fyller 20
bluerider94 skrev:du får köra en ktm 625 när du är 18!
tex ktm 625 smc är ju grymma!
vill ha sport ju aja får man vänta till 20år....
en strypt 600 är ju mellan, sen plockar du bort strypningarna såklart
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
jo visst kan du strypa den och besikta om den med strypning.. men stypningen kostar några tusen sen om du åker dit får du olovlig körning och kan bli av med det kortet du har + att du får ombesiktning igen!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
bluerider94 skrev:jo visst kan du strypa den och besikta om den med strypning.. men stypningen kostar några tusen sen om du åker dit får du olovlig körning och kan bli av med det kortet du har + att du får ombesiktning igen!
besikta med strypning och jag kan köra med den när jag är 18år eller ? sen blir jag tagen utan strypningen så ryker kortet hmm strypning på hela tiden i såna fall
Senast redigerad av aerox-sami den 4 november 2010, 17:46, redigerad totalt 1 gånger.
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
DEA!! skrev:suzuki gsxr turbo 1100!
Den som ska ha hoj vid 18 års ålder måste ha någon inkomst!
räkna iskallt med att bara försäkringen kostar 2000 kr/mån om det är en större cykel.
En cykel som är både relativt billig att köpa OCH försäkra är harley sportster ocxhg som dessutom låter som en riktig MC, inte nån kromosom-moppe. Nu talar vi om upp till 1000 kubik du får traktera på begränsat-kort. mycket pupulär som förstahoj, och svinlätt att trimma den dagen du får obegränsat, bara borra till 1200 cc.
tex en husaberg 650 då.. kostar typ 1400 helår/helförsäkring i en mindre stad.
toppar ca 200 (för den lekne så reser på alla 6 växlar - beroende på drevning)
sen har du ventiljustrerning var 15-20 timme, oljebyte 10 timmar..
det är väl dom servicarna som är regelbundna efter få timmar..
så att så dyrt är det inte..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?
Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
bluerider94 skrev:tex en husaberg 650 då.. kostar typ 1400 helår/helförsäkring i en mindre stad.
toppar ca 200 (för den lekne så reser på alla 6 växlar - beroende på drevning)
sen har du ventiljustrerning var 15-20 timme, oljebyte 10 timmar..
det är väl dom servicarna som är regelbundna efter få timmar..
så att så dyrt är det inte..
Kan man inte mecka själv så kommer det där att kosta fläsk. 1400 kostar den för typ en som är 30-40 år, räkna med det treddubbla minst om man är under 24.
sedan beror premien väldigt mycket på vara man bor, ålder, tidigare trafikhistoria, mm. t.ex. så kan samma maskin kosta fyra-fem gånger mer i ett problemomreåde än ute på bonnavischan.
bluerider94 skrev:du får köra en ktm 625 när du är 18!
tex ktm 625 smc är ju grymma!
vill ha sport ju :( aja får man vänta till 20år.... :(
som jag sa längre upp!!! tar du mc kortet när du är 20 får du tung när du är 21, du måste ta vanliga mc kortet när du är 18 för att få tung när du är 20,
man måste ha haft begränsad mc kortet i 2 år eller fyllt 21 för att få tung
Jag funderar ganska starkt på mc lite senare i livet.
Antingen då suzuki gsxr 1100 turbo, men det var ju hög försäkring på dem sas det ju här ovanför :/
Annan en lite lättare suzuki hayabusa eller så.
Men Hur dyrt blir det med en 650 eller så?
I 3:e hand blir det en ninja, men hellre en suzuki!
bluerider94 skrev:tex en husaberg 650 då.. kostar typ 1400 helår/helförsäkring i en mindre stad.
toppar ca 200 (för den lekne så reser på alla 6 växlar - beroende på drevning)
sen har du ventiljustrerning var 15-20 timme, oljebyte 10 timmar..
det är väl dom servicarna som är regelbundna efter få timmar..
så att så dyrt är det inte..
Nja, sen har du övriga motorn som du ska serva också. Kolv och vevlager är det korta intervall på, gäller alla såna här hojar. Annars hade jag redan köpt en 650 själv.
Men husa har ju åtminstone fördel med försäkringen, dom är ju reggade nerstrypta till runt 9kw.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever