Nytt rör.. strypning i luftburken? Drd pro 09

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
MazensDRD
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 oktober 2010, 06:41

Nytt rör.. strypning i luftburken? Drd pro 09

Inlägg av MazensDRD »

Tja. 8)
Jag tänkte beställa ett Gianelli 2t enduro och 13/53 drev.
Tror jag testar med ett 80 / 85 munstycke.
Kan tillägga att jag har 17,5 dellorto original förgasare och original cylinder..
Men frågan är om man ska ta och beställa ett sportluft eller behålla luftburken? Om jag nu höjer munstycket till 80/85 tror ni att luftburken (ostrypt/strypt) klarar det? ska jag köra på strypt luftburk kanske?

:roll:
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Så länge du inte byter till en cylinder med mer förbränningseffekt så är det inte nödvändigt att byta till sportluftfilter. Och ja, du kan köra med strypt luftburk, men om du vill att den ska gå lite bättre så kan det vara bra att köra ostrypt eller borra. och 85 munstycke blir nog perfekt till 17,5 förgasaren. Men ofta 17,5 är original?! Jag har 12 på min Drac...

Jag själv kör med Tk rör, 13-52 drev, 12mm dellorto original förgasare, 86 munstycke och uppborrad luftburk och har gått hur fint som helst flera månader nu! :D
MazensDRD
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 oktober 2010, 06:41

Inlägg av MazensDRD »

SickRazer skrev:Så länge du inte byter till en cylinder med mer förbränningseffekt så är det inte nödvändigt att byta till sportluftfilter. Och ja, du kan köra med strypt luftburk, men om du vill att den ska gå lite bättre så kan det vara bra att köra ostrypt eller borra. och 85 munstycke blir nog perfekt till 17,5 förgasaren. Men ofta 17,5 är original?! Jag har 12 på min Drac...

Jag själv kör med Tk rör, 13-52 drev, 12mm dellorto original förgasare, 86 munstycke och uppborrad luftburk och har gått hur fint som helst flera månader nu! :D
Juupp. Det sitter 17,5 original på alla drd pro ;) iaf dom senaste..
Ostrypt cdi original också.. lite smått och gott ;p.
Har dock inte en aning om vilka drev jag har original vilket jag gärna skulle vilja veta så jag inte behöver beställa något i onödan så att säga. :roll:
Är det jobbigt att byta drev? Länka gärna någon guide :roll: :wink:
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

MazensDRD skrev:
SickRazer skrev:Så länge du inte byter till en cylinder med mer förbränningseffekt så är det inte nödvändigt att byta till sportluftfilter. Och ja, du kan köra med strypt luftburk, men om du vill att den ska gå lite bättre så kan det vara bra att köra ostrypt eller borra. och 85 munstycke blir nog perfekt till 17,5 förgasaren. Men ofta 17,5 är original?! Jag har 12 på min Drac...

Jag själv kör med Tk rör, 13-52 drev, 12mm dellorto original förgasare, 86 munstycke och uppborrad luftburk och har gått hur fint som helst flera månader nu! :D
Juupp. Det sitter 17,5 original på alla drd pro ;) iaf dom senaste..
Ostrypt cdi original också.. lite smått och gott ;p.
Har dock inte en aning om vilka drev jag har original vilket jag gärna skulle vilja veta så jag inte behöver beställa något i onödan så att säga. :roll:
Är det jobbigt att byta drev? Länka gärna någon guide :roll: :wink:
Haha, kul med med trim original!
Du kan kolla om det står hur stort det är på dreven eller så kan du räkna kuggarna ;P
Det är inte så svårt att byta dem, i alla fall inte framdrevet. Bakdrevet är lite lurigare eftersom man måste lossa hela bakhjulet för att få bort det från svingen och sedan skruva loss bakdrevet. Jag råkade paja axeln i hjulet när jag skulle skruva loss axelmuttrarna. Gick inte att skruva tillbaka ena muttern för skruvmönstret var plattat... Så har beställt ny mutter och bakaxel. Men det var bara jag som hade riktigt otur och var väldigt oförsiktig... Det kommer gå bättre för dig om du är försiktig.
Här finns en liten guide på hur man byter framdrev: http://www.twostrokerider.se/guider/visa/1356
MazensDRD
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 oktober 2010, 06:41

Inlägg av MazensDRD »

SickRazer skrev:
MazensDRD skrev:
SickRazer skrev:Så länge du inte byter till en cylinder med mer förbränningseffekt så är det inte nödvändigt att byta till sportluftfilter. Och ja, du kan köra med strypt luftburk, men om du vill att den ska gå lite bättre så kan det vara bra att köra ostrypt eller borra. och 85 munstycke blir nog perfekt till 17,5 förgasaren. Men ofta 17,5 är original?! Jag har 12 på min Drac...

Jag själv kör med Tk rör, 13-52 drev, 12mm dellorto original förgasare, 86 munstycke och uppborrad luftburk och har gått hur fint som helst flera månader nu! :D
Juupp. Det sitter 17,5 original på alla drd pro ;) iaf dom senaste..
Ostrypt cdi original också.. lite smått och gott ;p.
Har dock inte en aning om vilka drev jag har original vilket jag gärna skulle vilja veta så jag inte behöver beställa något i onödan så att säga. :roll:
Är det jobbigt att byta drev? Länka gärna någon guide :roll: :wink:
Haha, kul med med trim original!
Du kan kolla om det står hur stort det är på dreven eller så kan du räkna kuggarna ;P
Det är inte så svårt att byta dem, i alla fall inte framdrevet. Bakdrevet är lite lurigare eftersom man måste lossa hela bakhjulet för att få bort det från svingen och sedan skruva loss bakdrevet. Jag råkade paja axeln i hjulet när jag skulle skruva loss axelmuttrarna. Gick inte att skruva tillbaka ena muttern för skruvmönstret var plattat... Så har beställt ny mutter och bakaxel. Men det var bara jag som hade riktigt otur och var väldigt oförsiktig... Det kommer gå bättre för dig om du är försiktig.
Här finns en liten guide på hur man byter framdrev: http://www.twostrokerider.se/guider/visa/1356
Har för mig det ska sitta en bricka i förgasaren man kan ta bort? är detta nödvändigt om jag sätter på ett gianelli 2t och drevar 13/53 och sätter på ett 80/85 munstycke?
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

MazensDRD skrev:
SickRazer skrev:
MazensDRD skrev: Juupp. Det sitter 17,5 original på alla drd pro ;) iaf dom senaste..
Ostrypt cdi original också.. lite smått och gott ;p.
Har dock inte en aning om vilka drev jag har original vilket jag gärna skulle vilja veta så jag inte behöver beställa något i onödan så att säga. :roll:
Är det jobbigt att byta drev? Länka gärna någon guide :roll: :wink:
Haha, kul med med trim original!
Du kan kolla om det står hur stort det är på dreven eller så kan du räkna kuggarna ;P
Det är inte så svårt att byta dem, i alla fall inte framdrevet. Bakdrevet är lite lurigare eftersom man måste lossa hela bakhjulet för att få bort det från svingen och sedan skruva loss bakdrevet. Jag råkade paja axeln i hjulet när jag skulle skruva loss axelmuttrarna. Gick inte att skruva tillbaka ena muttern för skruvmönstret var plattat... Så har beställt ny mutter och bakaxel. Men det var bara jag som hade riktigt otur och var väldigt oförsiktig... Det kommer gå bättre för dig om du är försiktig.
Här finns en liten guide på hur man byter framdrev: http://www.twostrokerider.se/guider/visa/1356
Har för mig det ska sitta en bricka i förgasaren man kan ta bort? är detta nödvändigt om jag sätter på ett gianelli 2t och drevar 13/53 och sätter på ett 80/85 munstycke?
Nödvändigt är det inte, men ger troligtvis någorlunda bättre effekt om du tar bort brickan skulle jag tro...
drdoliver
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 oktober 2010, 20:28

Inlägg av drdoliver »

testa mellan 94-100 munstycke
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

drdoliver skrev:testa mellan 94-100 munstycke
Nej, det ska han inte. Hans förgasare är tillräckligt stor för den setupen och 85 munstucke blir perfekt, så han behöver inte ett för stort munstycke. Tar han ha större än 90 så skulle moppen inte gå bra alls, den skulle få för mycket bensin.

MazensDRD; Men ifall den skulle gå dåligt med 85 munstycket så kan du testa gå upp lite men inte riktigt till 94-100...
MazensDRD
Elmoped
Inlägg: 25
Blev medlem: 25 oktober 2010, 06:41

Inlägg av MazensDRD »

SickRazer skrev:
drdoliver skrev:testa mellan 94-100 munstycke
Nej, det ska han inte. Hans förgasare är tillräckligt stor för den setupen och 85 munstucke blir perfekt, så han behöver inte ett för stort munstycke. Tar han ha större än 90 så skulle moppen inte gå bra alls, den skulle få för mycket bensin.

MazensDRD; Men ifall den skulle gå dåligt med 85 munstycket så kan du testa gå upp lite men inte riktigt till 94-100...
Okej så avstrypt luftburk. 80-90 munstycke och ta väck brickan i förgasaren? :roll:
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

MazensDRD skrev:
SickRazer skrev:
drdoliver skrev:testa mellan 94-100 munstycke
Nej, det ska han inte. Hans förgasare är tillräckligt stor för den setupen och 85 munstucke blir perfekt, så han behöver inte ett för stort munstycke. Tar han ha större än 90 så skulle moppen inte gå bra alls, den skulle få för mycket bensin.

MazensDRD; Men ifall den skulle gå dåligt med 85 munstycket så kan du testa gå upp lite men inte riktigt till 94-100...
Okej så avstrypt luftburk. 80-90 munstycke och ta väck brickan i förgasaren? :roll:
Precis.
Låst