Årsmodell? Speedfight 2 30 moped.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Aerox_Isse
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Aerox_Isse »

chrilla.1980 skrev:
Erik_ skrev:Honda har ett datorsystem med reservdelar där man kan mata in t.ex. ramnummer på hojen för att få fram de sprängskisser som har rätt delar för just den hojen - och då får man även se en bokstavskod som säger vilken årsmodell det gäller. Funkar för de flesta Hondamodeller från de senaste 20 åren.
Var i alla fall så för ett par år sedan, kan ha blivit ändrat sedan dess.

Inte omöjligt att Peugeotåterförsäljare har ett liknande system som kan visa tillverkningsår på deras moppar.
Japp det du skriver stämmer utmärkt Erik.
Har varit förbi polisen idag och kollat upp lite information så nu är man lite mer påläst gällande avläsning av ramnummer,utläsning av information osv.

Till "Sockan" kan jag bara säga att du hade helt fel angående att man inte skulle kunna läsa av årsmodell via ramnummer då det ska gå på precis ALLA mopeder bara dom har ett ramnummer tx!Dock är det lite olika sätt beroende på fabrikat.Du verkar för övrigt inte ha någon större koll på vad du ens skriver i forumet överhuvudtaget för övrigt för du hade inte ett rätt!Men jag ordnade även ett "intyg" mot uppvisande av kvittot jag hade samt att polisen tog kontakt med föregående ägare så du gärna får komma och titta på det "Sockan" så du ser att den inte är "Snodd" och jag hoppas att du har lärt dig av detta att man aldrig ska dra några förhastade slutsatser om något/någon eller skriva kommentarer bara för att.....annars lär du dig nog det tills du nått min ålder om du kommer så långt påväg.

Hade gott alla som skrev för att hjälpa till.
Någon moderator får gärna låsa denna tråd för allt är nu uppklarat och jag anser att det inte behöver skrivas några mer "omogna" kommentarer i tråden av människor som inte går in och läser/skriver för att försöka hjälpa till utan bara drar förhastade slutsatser tx!
vilken årsmodell var det? :wink:
Det är inte olagligt med trimm, bara om polisen vet
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Aerox_Isse skrev:
chrilla.1980 skrev:
Erik_ skrev:Honda har ett datorsystem med reservdelar där man kan mata in t.ex. ramnummer på hojen för att få fram de sprängskisser som har rätt delar för just den hojen - och då får man även se en bokstavskod som säger vilken årsmodell det gäller. Funkar för de flesta Hondamodeller från de senaste 20 åren.
Var i alla fall så för ett par år sedan, kan ha blivit ändrat sedan dess.

Inte omöjligt att Peugeotåterförsäljare har ett liknande system som kan visa tillverkningsår på deras moppar.
Japp det du skriver stämmer utmärkt Erik.
Har varit förbi polisen idag och kollat upp lite information så nu är man lite mer påläst gällande avläsning av ramnummer,utläsning av information osv.

Till "Sockan" kan jag bara säga att du hade helt fel angående att man inte skulle kunna läsa av årsmodell via ramnummer då det ska gå på precis ALLA mopeder bara dom har ett ramnummer tx!Dock är det lite olika sätt beroende på fabrikat.Du verkar för övrigt inte ha någon större koll på vad du ens skriver i forumet överhuvudtaget för övrigt för du hade inte ett rätt!Men jag ordnade även ett "intyg" mot uppvisande av kvittot jag hade samt att polisen tog kontakt med föregående ägare så du gärna får komma och titta på det "Sockan" så du ser att den inte är "Snodd" och jag hoppas att du har lärt dig av detta att man aldrig ska dra några förhastade slutsatser om något/någon eller skriva kommentarer bara för att.....annars lär du dig nog det tills du nått min ålder om du kommer så långt påväg.

Hade gott alla som skrev för att hjälpa till.
Någon moderator får gärna låsa denna tråd för allt är nu uppklarat och jag anser att det inte behöver skrivas några mer "omogna" kommentarer i tråden av människor som inte går in och läser/skriver för att försöka hjälpa till utan bara drar förhastade slutsatser tx!
vilken årsmodell var det? :wink:

Det var kort och gott en 02:a.
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

precis vad jag misstänkte.
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

vad ska du göra nu? han ljög ju trots allt om årsmodellen.
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

DanielSahlin skrev:vad ska du göra nu? han ljög ju trots allt om årsmodellen.
Jo du hade fin flyt med din gissning där ;)

Hahaha jo de förstås men att den är ett par år äldre gör absolut ingenting för min del.(Jag misstänkte starkt redan från början att den inte var nyare än 2002 i vilket fall och det är ju därför tråden delvis startats)
Kort och gott förklarat så bytte jag faktiskt en bil mot mopeden och är fortfarande helnöjd med det bytet då speedfightern är en 30scooter(Klass II) bland annat så även "kärringen" kan låna den vid behov om jag törs släppa iväg henne på den men det återstår att se beroende på om jag behåller den som original eller inte.
Anledningen till varför jag ville ha reda på exakt årsmodell samt fabrikatets modell var för att kunna försäkra den korrekt vilket inte något försäkringsbolag kunde kolla upp och förra ägaren hade angivit till sitt föredetta försäkringsbolag att det var en 05:a(mellan 04-06)men jag hade nånstans "på känn" att det inte riktigt stämde överens(det han sa angående årsmodellen)
Så nu är allt löst och nu återstår bara en liten uppfräschning av den så den ser allmänt bra ut.
Kommer dock definitivt inte att bli stylad mer än som den ser ut i dagsläget sånärsom på lite lack renovering för jag är lite för gammal för att åka runt på en "fjortisstylad"(ursäkta uttrycket)scooter ;)
Ska ju bara ha den som pendlingsfordon men en o annan "söndagstur" lär det nog bli också för den delens skull.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Du vet fortfarande inte vilken årsmodell motorn är, såvida du inte kollade det. Många som rustar upp mopparna med nyare motorer, finns tusentals fall på blocket där det står "ram från 2002 motor från 2005" te.x.

Jag har själv haft en stulen moppe så jag vet hur det känns att ha den borta ifrån sig. Just därför ska man alltid vara uppmärksam om det skrivs hur man ska kolla årtal os.v. Tänk om det hade varit din moppe som vart snodd och alla hjälpte snubben fatta vilken årsmodell och allt det var? Inte så kul, tänkte väl det.
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Sockan skrev:Du vet fortfarande inte vilken årsmodell motorn är, såvida du inte kollade det. Många som rustar upp mopparna med nyare motorer, finns tusentals fall på blocket där det står "ram från 2002 motor från 2005" te.x.

Jag har själv haft en stulen moppe så jag vet hur det känns att ha den borta ifrån sig. Just därför ska man alltid vara uppmärksam om det skrivs hur man ska kolla årtal os.v. Tänk om det hade varit din moppe som vart snodd och alla hjälpte snubben fatta vilken årsmodell och allt det var? Inte så kul, tänkte väl det.

Synd att du alltid verkar tro det värsta om en person bara för att du inte känner denne isåfall.
Jag har själv fått ägodelar stulna men inte sitter jag och skriver i en tråd på det viset du gjort hur eller hur för det finns ingen anledning till det!
Kan dessutom tillägga att vi givetvis även kollat upp motorn som sitter på och till din förvåning så är det originalmotorn med matchande nummer!
Fick även med en reservdelsmoped komplett med motor så vi passade även på att kolla upp den vid samma tillfälle då det också är en "30moped" och hör o häpna för din del......ramnummer OCH motor var ärliga även att det INTE var matchande nummer på den.
Du bör nog tänka till lite en extra gång vid nästa tillfälle innan du försöker skriva något i en tråd eller bara skita i att skriva överhuvudtaget!
För övrigt så har jag läst din historia om "spanska ryttare" men jag blev inte ett dugg imponerad och tror inte alls på vad du försökte skryta om eller vad du nu försökte med.
Du kommer nog upptäcka när du närmar dig 30bast också att det finns viktigare saker att lägga sin tid på än att sitta med kommentarer som är "tagna" ur luften.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Du verkar ju inte förstå, eller är du efterbliven?

OM (Notera om, det betyder utifall något hade skett!!) den hade varit(notera varit, hänvisar till om) stulen, OM det hade varit DIN som HADE (även fast den inte var det) blivit STULEN(Tagen,baxxad,snodd) Hade inte du velat att folk var försiktiga med vilka de hjälpte? Det tror jag allt, när jag skriver så här så menar det att folk ska vara UPPMÄRKSAMMA vilka de hjälper och vad de köper. För enligt dig har du köpt i "god tro" vilket tyvärr inte finns kvar i lagsystemet längre och om den hade varit stulen så hade du fått lämna tillbaka den/dem oavsett vilka rövarhistorier du drog.
Notera att jag inte har sagt att du har stulit den.
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Sockan skrev:Du verkar ju inte förstå, eller är du efterbliven?

OM (Notera om, det betyder utifall något hade skett!!) den hade varit(notera varit, hänvisar till om) stulen, OM det hade varit DIN som HADE (även fast den inte var det) blivit STULEN(Tagen,baxxad,snodd) Hade inte du velat att folk var försiktiga med vilka de hjälpte? Det tror jag allt, när jag skriver så här så menar det att folk ska vara UPPMÄRKSAMMA vilka de hjälper och vad de köper. För enligt dig har du köpt i "god tro" vilket tyvärr inte finns kvar i lagsystemet längre och om den hade varit stulen så hade du fått lämna tillbaka den/dem oavsett vilka rövarhistorier du drog.
Notera att jag inte har sagt att du har stulit den.
Nejdå såvitt jag vet har jag inte klassats som efterbliven men hur är det med dig själv!?
Det verkar som att du inte mår direkt bra iallafall.
Och tyvärr,dig kommer jag nog aldrig nånsin att förstå mig på så som du beter dig men det kommer nog när du "mognat till".(du kan ju alltid hoppas)
Men men som sagt allt med ramnummer och årsmodell är löst och då jag har annat mer värdefullt och viktigare att lägga min tid på så får du nog tyvärr hitta någon annan "forum kompis" att sitta och skriva med så du får högre status i TSR:s forum......tipsar dig bara om att du bör välja rätt ord i framtiden och tänka till en extra gång innan du "hoppar in" i någons tråd för att INTE hjälpa till överhuvudtaget utan bara spela dum om du nu inte är det på riktigt!
Plugga också hårt i skolan så du inte blir "outcast of society" fast det kanske du redan är!
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Way to go att svara på frågor mannen. Samt att ta åt dig.

chrilla.1980
Elmoped

Inlägg av chrilla.1980 »

Sockan skrev:Way to go att svara på frågor mannen. Samt att ta åt dig.
Inga problem alls för jag tar inte direkt åt mig då jag vet hur majoriteten av pojkar uppträdde i din ålder.
Tyvärr verkar det dock bara bli värre och värre med åren som går och du är ju ett utmärkt exempel på det också ;)
Synd bara att så många andra "dras med i det fallet"

Hade gott mannen och lycka till i ditt sökande!
Låst